AOPA bude testovat bezolovnatý AVGAS

08.11.2023

Americká asociace majitelů ůetadel a pilotů (AOPA) spustila 31. října testování bezolovnatého leteckého paliva AVGAS v GA letectví. Cílem je pochopit jeho vlastnosti za letu.

Testovací letoun Beechcraft Baron darovali AOPA dva členové
Testovací letoun Beechcraft Baron darovali AOPA dva členové (Zdroj: AOPA | David Tulls)

Jako testovací letoun byl použit Beechcraft Baron s dvojicí motorů IO-520, které byly před spuštěním projektu důkladně prozkoumány a prošly servisem. ¨Za knipl se posadil sám prezident AOPA Mark Baker a po natankování nového paliva GAMI G100UL se vydal na hodinový let z letiště Ada v Okhlahomě. Zatímco levý motor byl poháněn novým palivem, pravý spaloval klasickou 100LL.

„Chtěli jsme získat reálnou zkušenost se stooktanovým bezolovnatým palivem na typech letadel a motorů které naši členové vlastní a létají,“ uvedl Baker. „Toto palivo bylo důkladně otestováno v laboratořích a obdrželo od FAA STC (certifikát pro poddruh nějakého leteckého produktu - pozn. red.). Pokud FAA povolí další paliva, vyzkoušíme je také, abychom věděli, jak se chovají ve vzduchu.“

Palivo společnosti GAMI (zkratka pro General Aviation Modifications, Inc.) získalo certifikaci na první motory v červenci 2021. Další povolení přišlo loni v září a nyní tak společnost má oprávnění na širokou řadu pístových motorů. Letiště Ada bylo využito právě proto, že se zde nachází sídlo společnosti. Testovací Beechcraft je provozován přímo AOPA, o technický dozor se pak stará zakladatel Savvy Maintenance a technologický guru Mike Busch.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář