V neděli 22. října letěl dotyčný pilot v kokpitu na jumpseatu na letu QX2059 z Everettu ve státě Washington do San Francisca. Na palubě Embraeru 175 společnosti Horizon Air se nacházelo 80 cestujících a 4 členové posádky.
Podle výpovědi posádky nebylo pilotovo chování nijak nezvyklé. Dokázal normálně vést konverzaci s oběma piloty o počasí a létání na různých typech letadel. V průběhu letu v cestovní hladině zničehonic odhodil sluchátka a pronesl: „Nejsem v pohodě." Načež zkusil zatáhnout za červené páky používané k hašení motorů. To by kromě spuštění hasícího mechanismu přerušilo i přívod paliva do motorů. To se mu naštěstí nepodařilo.
Z tiskové zprávy státního zastupitelství v Oregonu dále vyplývá, že po krátké potyčce s piloty z kokpitu sám odešel. Podle zdrojů New York Times šel pilot za letuškami, aby mu nasadily pouta. Údajně pronesl: „Musíte mi nasadit pouta jinak to bude hodně špatný." Letušky následně pilota usadily v zádní části letadla. V této části není vysvětleno, jak se dostal do řady s nouzovými východy, kde se pokusil otevřít nouzový východ, tomu nicméně zabránila letuška tím, že na madlo položila svoji ruku. V tu dobu již letadlo divertovalo na letiště do Portlandu. Letušky dále vypověděly, že inkriminovaný pilot jevil známky depresivního chování.
Po přistání na letišti byl pilot zadržen a nyní je držen ve vazbě. Při výslechu uvedl, že 48 hodin před odletem požil halucinogenní houby s obsahem psilocybinu. Experti na halucinogenní látky tvrdí, že je velmi nepravděpodobné, že by byl po 48 hodinách stále pod vlivem. Ty totiž zůstávají v tělě člověka obvykle jen několik hodin, maximálně jeden den. Přesto ale dodávají, že celkový psychický stav pilot mohl změnit silný transcendentní zážitek, který po požití drogy prožil. Společně s vratkým psychickým zdravím se to mohlo podílet na nedělních extrémích událostech. Zatím je celý případ ve fázi vyšetřování.
Čtyřiačtyřicetiletý pilot létal u letecké společnosti Horizon Air od roku 2001. V roce 2012 odešel létat k Virgin America, které byly následně odkoupeny Alaskan Airliners, kde se stal v roce 2019 kapitánem. Ve své kariéře neměl podle záznámu žádné potíže se získáním či prodloužením průkazu zdravotní způsobilosti.