Zákonodárci aktuálně hlasovali o rezoluci, která letecké společnosti vyzývá, aby zaručily, že cestující budou moci přepravovat „přiměřeně velká" příruční zavazadla zdarma - a napříč leteckým světem jednotně. Evropská Unie také naléhá na členské země, aby prosazovaly rozhodnutí o příručních zavazadlech, které vydal Evropský soudní dvůr již v roce 2014.
Co znamená zákaz poplatků za příruční zavazadla pro cestující?
Unii jde především o dva problémy, které by se měly vyřešit. Jde o nejednotné a nekonzistentní podmínky pro příruční zavazadla, což prý cestujícím působí zmatek a diskomfort. Dále jde o leckdy nejasnou reklamu při propagování ceny letenek bez uvedení skrytých poplatků za zavazadla.
Rozhodnutí Evropského soudního dvora z roku 2014, které nyní EU doporučuje členským zemím přijmout a prosazovat, znělo, že „zavazadla, která splňují přiměřené požadavky na velikost a hmotnost, jsou nezbytnou součástí letecké dopravy." Soud tak prakticky rozhodl, že cestující by za příruční zavazadla na palubě neměli platit navíc - oficiálně ale rozhodnutí na evropské úrovni prosazeno nikdy nebylo.
Poslanci apelují a zdůrazňují, že při stávající revizi pravních předpisů EU o leteckých službách by Komise měla plně přijmout zmíněné rozhodnutí z roku 2014. Zároveň také chtějí objasnit, co přesně znamená „přiměřená" velikost a hmotnost. To je problematické především pro cestující s přestupními lety u různých letekých společností, které mají odlišné normy. Právě tito cestující jsou pak v gatu nuceni platit další poplatky.
Letecké společnosti si „hrají" s cenami letenek
Začátkem tohoto roku zahájilo španělské ministerstvo pro ochranu spotřebitele vyšetřování několika nízkonákladových společností kvůli poplatkům za příruční zavazadla. Uvedlo, že dopravci nabízí velmi lákavé ceny, které však neodrážejí celkové náklady, jež cestující musí nakonec zaplatit.
Podle španěleského ministerstva a také evropských poslanců tak dopravci uvádí cestující v omyl. Otazníky vyvstávají také nad internetovými vyhledávači letenek, které údajně mohou poskytovat výhodu leteckým společnostem inzerující velmi nízké ceny. Jedním z poslanců EU, kteří toto téma zdvihají, je Španěl Jordi Cañas. Ten při vystoupení v parlamentu uvedl, že poblémem je propagování velmi nízké ceny, ale poplatky za příruční zavazadla jsou uvedena a skryta až na konci nákupu. Zmínil, že Evropa se k tomuto tématu již vyjádřila, když narážel na rozhodnutí Evropského soudního dvora. Podle Cañase je třeba, aby členské státy přestaly umožňovat dopravcům umělé a nepravdivé snižování cen za letenky.
Francie bude usilovat o minimální cenu letenek
Diskuzi na jiné téma, které se však stále týká letecké dopravy, bude rozvíjet Francie. Tamní ministr dopravy Clément Beaunea prohlásil, že letenky za 10 euro nejsou udržitelné a je třeba začít přemýšlet o ekologických nákladech. Francie tak podle všeho bude na půde EU usilovat o podporu ostatních členských zemí pro zavedení minimální ceny letů ve snaze snížit emise úhlíku v leteckém sektoru.
Beaunea má problém především s častými cestujícími, tzv. frequent flyers. Pro ně by chtěl zvednout cenu letenek nebo zavést minimální hranici. Podle výzkumů skupiny Possible ve Francii využívají polovinu všech letů pouhá 2 % Francouzů.
Did you know in the UK, 15% of people take 70% of all flights?!
— Possible (@_wearepossible) September 11, 2020
The Frequent Flyer Levy:
🌍 Fly more, pay more- simple.
🌍 Cuts air travel without making flights more expensive for most of us, who don’t fly often.
🌍 Cash from tax could support airline workers into green jobs. pic.twitter.com/PDzw8oQjlO