Jedná se konkrétně o motory PW1100G, u kterých firma používala na výrobu některých součástek speciální směs práškového kovu, tyto díly ale jsou náchylnější než ostatní. Mateřská firma RTX nyní v investorské zprávě uvedla, že mezi roky 2023 a 2026 budou muset aerolinky uzemnit stovky letadel. Podle odhadů se totiž problém týká 600 až 700 motorů.
Společnost očekává, že vydá plán oprav skrze service bulletin do dvou měsíců poté, co projedná strategii výměny s FAA a EASA. V něm stojí, že bude „vyžadovat kombinaci opakovaných protokolů o inspekci mezi 2 800 a 3 800 letovými cykly a 5-7 tisíci cykly u disků vysokotlaké turbíny a kompresoru.“ Kdy ke schůzce dojde není známo, pro některé aerolinky už ale bude pozdě. Podle P&W by některé motory měly být zkontrolovány „ne později než 15. září (tedy tento pátek - pozn. red.)“. U dalších několika motorů pak platí „co nejdříve to půjde“.
Protože některé motory musejí být zkontrolovány neprodleně, největší výpadek letadel se očekává v roce 2024. Podle webu ch-aviation.com čítá rodina A320neo 1 359 strojů (patří sem i letadla A319neo, A321neo a další varianty). 242 z nich je pak vedeno jako neaktivních, tedy jsou buď někde uschovány, v servisu nebo nebyly doručeny majitelům).
Škoda až 3,5 miliardy dolarů
Ačkoliv P&W ještě neurčila přesný rozsah škod, RTX si už vyčlenila na náhrady dopravcům 3-3,5 miliardy dolarů. Uvedla také, že se snaží výpadek minimalizovat navýšením výrobních a servisních kapacit. U ostatních modelů motorů, kde práškovou technologii používala, pak by dopad neměl být tak velký. Jedná se o motory PW1500G (Airbus A220), PW1700G a PW1900G (Embraer E2). Zbylé motory PW1200G a PW1400G pak měly sloužit v Japonsku a Rusku, Mitsubishi ale vývoj SpaceJetu letos v únoru ukončilo a s Ruskem je kvůli válce na Ukrajině zakázán jakýkoliv obchod.