NASA má další testovací letadlo

18.08.2023

NASA a Boeing mají konečně letadlo na test křídel příhradového typu. Mají pomoci snížit spotřebu paliva.

Grafický návrh X-66A
Grafický návrh X-66A (Zdroj: Boeing)

Americký výrobce letadel Boeing v pátek přepravil z kalifornského Victorville do Palmdale ve stejném státě letoun MD-90, který bude sloužit na test křídel nové generace. X-66A, jak se projekt a nově i letadlo nazvývá, má za cíl otestovat v praxi teoretické výhody takzvaného příhradového třídla (v angličitně Truss-Braced Wing). Podpěry vycházející z trupu letadla by měly umožnit konstruktérům použít mnohem tenčí křídla a umístit je mnohem výše, než standardní. Letadla by díky tomu měla snížit spotřebu, a tedy i emise, až o 30 %. 

Díky podpěrám by měly být křídla mnohem delší, tenčí, a tím i aerodynamicky přívětivější (Zdroj: Boeing) 

 

„Je to důležitý krok v rámci projektu Sustainable Flight Demonstrator, posouvá závazek Boeingu k udržitelnosti a přináší nás blížeji k otestování a validaci příhraďových křídel,“ uvedl technologický šéf Boeingu Todd Citron. Modifikace stroje by měly začít již brzy, stane se tak prvním experimentálním letounem NASA pro udržitelnost a bezemisní provoz. Toho chce USA dosáhnout do roku 2050.

„Všichni v NASA jsme nadšeni, že můžeme s Boeingem spolupracovat na demonstračním letounu X-66A, přinášet důležité poznatky a urychlit tak posun letectví k bezemisnímu cíli v roce 2050,“ přidal se k Citronovi Ed Waggoner, zástupce programového vedoucího v leteckém výzkumném centru NASA.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář