Padá zájem o cargo provoz

14.08.2023

Koronavirová pandemie poškodila většinu leteckého průmyslu až na jedno odvětví - cargo operace. Zdá se ale, že i této větvi končí zlaté období. Výnosy se jim totiž propadly o téměř 40 procent.

Zlaté časy leteckých cargo společností zřejmě skončily
Zlaté časy leteckých cargo společností zřejmě skončily (Zdroj: Gopet Trans)

Letecké společnosti zabývající se přepravou zboží a materiálu se pomalu připravují na těžké časy. Podle dat organizace IATA a Xeneta (datoví analytici specializující se na cargo provoz) totiž zájem o tento sektor leteckého průmyslu, a tedy i výnosy, značně poklesl. Obě společnosti se liší v konkrétním čísle, jsou si ale velmi blízko. Podle IATA červnu klesly meziročně o 38 %, Xeneta uvadí dokonce o tři procenta více. Šlo by tak o čtvrtý měsíc za sebou, kdy čísla padla o 40 a více procent.

Zájem o cargo provoz začíná klesat i pod předcovidová léta (Zdroj: Xeneta)

 

Tyto hodnoty přitom jsou stále nad výsledky z 2019, což byl poslední rok, kdy se letectví jako takovému dařilo. Cargo doprava ale zažila rozmach hlavně během pandemických let, kdy byla potřeba rychle distribuovat zdravotnický materiál, vakcíny a lékařské přístroje, například plicní ventilátory. Tato doba je už ale minulostí a s nárůstem pozemní a námořní dopravy se podíl leteckého průmyslu na cargo operacích snižuje. Podle IATA zájem klesl meziročně o 3,7 %, zaostává se ale i za předcovidovým obdobím, konkrétně o 2,4 %. Pokud se podíváme na poměr nabídka–poptávka, meziročně byly letadla naplněna o téměř deset procent méně (3,7 % v porovnání s rokem 2019).

Nejvíce spadl provoz mezi Čínou a Spojenými státy (Zdroj: Xeneta)

 

„Mnoho speditérů, kteří si na vrcholu pandemie zvolili víceleté smlouvy, aby si zajistili kapacitu leteckých společností, nyní údajně na nich prodělávají, takže jsou pod značným tlakem, aby znovu vyjednali sazby, které odrážejí realitu dnešního trhu nákladní dopravy a očekávání, že současné tržní prostředí by mohlo v dohledné době pokračovat až do roku 2024,“ řekl van de Wouw, šéf cargo divize Xeneta.

A pokles se už začal projevovat. 7. srpna vyhlásil bankrot americký nákladní dopravce Western Global Airlines, uvádějící jako důvod odklon zákazníků od specializovaných nákladních strojů. IATA přesto věří že se situace zlepší, jakmile se sníží inflace u velkých hráčů na trhu. „(Snížení inflace) by mohlo popostrčit centrální banky k uvolnění financí, které by mohly stimulovat lepší ekonomické aktivity,“ prohlásil šéf IATA Willie Walsh. Podle expertů ze Xenety ale mírá výnosů bude ještě klesat a dopravci budou při vyjednávání nových obchodních smluv muset jít s cenou značně dolů.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář