Charterový let QS3824 společností Smartwings a Čedok odstartoval ve 20:00 z Pardubic a na českobudějovickou dráhu dosedl o 40 minut později. Do Budějovic sice letěl prázdný, být u prvního odletu z nového letiště ale byl velký zájem a letadlo o kapacitě 189 cestujících se tak zaplnilo do posledního sedadla (aktuálně je vyprodáno 90 % zájezdů s odletem z Českých Budějovic). Na cestu do turecké Antalye se stroj vydal ve 21:42, kde ho také čekala slavobrána. Podle plánu se zde zdrželo jen 50 minut, než s novou várkou cestujících vyrazil do Prahy. Na slavnostní akci v českých Budějovicích nechyběl ministr dopravy Martin Kupka, hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba, předseda představenta Jihočeské letiště České Budějovice Ivan Trhlík, šéf Čedoku Stanislav Zeman nebo zástupci Smartwings a Řízení letového provozu.
„Je to historický moment a nová destinace na mapě civilního letectví,“ neskrýval nadšení ministr dopravy Kupka. „Každé nové živé letiště znamená posílení odolnosti České republiky v jakékoliv kritické situaci. Nejde tak jen o posílení cestovního ruchu, ale také o posílení infrastruktury, která může ukázat svou funkci a potřebnost při krizové situaci.“ Vyzdvihl také premianství českobudějovického letiště z hlediska řízení letového provozu. Na jihu Čech se totiž vůbec poprvé aplikuje řízené přiblížení na neřízené letiště.
„Dnešek vnímám jako důležitý a přelomový den. Před chvílí tu přistálo první letadlo, kterým odletí první Jihočeši na svou dovolenou od nás, z českobudějovického letiště. Je to chvíle, které předcházely měsíce velmi tvrdé práce a vyjednávání. A teď si můžeme konečně říct: Letiště České Budějovice žije! Byla to moje osobní priorita a politický slib, který jsem Jihočechů dal. S cestovní kanceláří Čedok se ode dneška létá do Turecka a brzy i do Řecka a už příští rok odsud budou mířit letadla po celou letní sezonu i do dalších destinací. Letiště má obrovský potenciál, který chceme rozvíjet. Rádi bychom sem přivedli firmy, které by tu podnikaly a které by rozšířily nabídku služeb pro cestující," řekl hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba a pochválil nové vedení letiště a všechny jeho zaměstnance za skvělou práci.
Menšímu sourozenci přišel poblahopřát i předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos. Ten ze svého působení v Karlových Varech dobře ví, jaké strasti obnáší provoz regionálního letiště. Ostatně pražské letiště pomáhalo na jihu Čech s certifikačními procesy a bezpečnostním školením personálu, vzájemnou spolupráci obě strany hodlají postupně navyšovat. Konkrétní možnosti ale jak podle Pose, tak hejtmana Kuby ještě nejsou. „Je to v rovině úvah. Starší ročníky si možná budou pamatovat, že existovala Česká správa letišť, v Polsku je varšavské letiště propojeno se všemi regionálními letišti, stejně tak Španělsko nebo Skandinávie. Umožnilo by to využít know-how, které pražské letiště má,“ uvedl Pos.
Provoz na LKCS u jednoho letu nezůstane. V pondělí se k němu přidá linka na Rhodos, třetí trasa pak povede na Krétu, kam se bude lítat v neděli. Tento provoz je naplánován do října, šéf Čedoku Stanislav Zeman už ale oznámil dvě nové nestinace na příští sezónu. „Příští rok chceme otevřít Burgas, který je v Bulharsku, první let z Českých Budějovic na africký kontinent pak bude do Tuniska na letiště Enfidha.“ Pro cestovní kancelář jde za více než stoletou historii o vůbec první participaci na otevření nového letiště.
Pět let starý stroj imatrikulace OK-SWD záměrně pilotoval budějovický rodák Jiří Jirmus, který po vypnutí motorů pobavil všechny vyvěšením vlajky Jihočeského kraje z kokpitu, na schodech pak vlajkou ještě srdnatě zamával. Jde o velmi zkušeného kapitána s více než 24 tisíci letovými hodinami na různých typech letadel (jmenovitě Z37A Čmelák, JAK, L-410 nebo Antonov An-2). Za svou kariéru létal například pro dopravce FlyDubai a Transat, ale s bratrem Petrem i ve vládní letce. Počet navštívených letišt prý určit nedokáže, v rozhovoru pro Českobudějovický deník ale uvedl to nejvzdálenější - PTRO, tedy Mezinárodní letiště Romana Tmetuchla na ostrově Palau poblíž Filipín. A že má létání v krvi, dokazují krom bratra Pavla i historické záznamy o jeho otci. Ten odlétal v 50. letech přibližně 600 hodin na sovětských Migách.
„Jsem velmi šťastný, že jsem to dnes zrovna já. Děkuji naší společnosti, že mi dala šanci ten první let tady provést,“ uvedl Jirmus po předání vlajky hejtmanu Kubovi.