Embraer dodal brazilskému letectvu C-390 Full Operational Capability

02.08.2023

Společnost Embraer dodala brazilskému letectvu (FAB) již šestý víceúčelový letoun C-390. Jedná se o první letadlo dodané v konfiguraci FOC (Full Operational Capability). Certifikace FOC potvrzuje, že stroj splňuje veškeré požadavky brazilského letectva a může být vysílán do misí, pro které byl navržen. Ostatní letouny, které již byly dodány brazilskému letectvu, budou doupraveny tak, aby mohly být provozovány pro stejné druhy operací jako C-390 Millenium. Kromě toho by tyto úpravy měla firma realizovat u všech letadel, které jsou určeny pro export.

Embraer C-390
Embraer C-390 (Zdroj: Embraer)

Se šestým letounem bude létat První skupina pro přepravu vojsk (1º GTT) operující na letecké základně Anápolis. Všechny stroje s označením KC-390 Millennium objednané brazilským letectvem jsou uzpůsobeny pro tankování ve vzduchu.

"Je výjimečné dodat první letoun v konfiguraci Full Operational Capability brazilskému letectvu," uvedl Bosco da Costa Junior, prezident a generální ředitel společnosti Embraer pro oblast obrany a bezpečnosti. "Přestože brazilské letectvo již letoun v minulosti nasadilo do misí různého charakteru v Brazílii i v zahraničí, nyní bude moci plně a definitivně využít všech možností letadla C-390 a ukázat světu, co všechno tento letoun dokáže."

C-390 je nejmodernější vojenský taktický dopravní letoun nové generace. Jeho víceúčelová platforma nabízí nesrovnatelnou mobilitu a kombinuje vysokou produktivitu a flexibilitu provozu s nízkými provozními náklady, což je bezkonkurenční kombinace. C-390 unese ve srovnání s jinými středními vojenskými dopravními letadly více nákladu (26 tun), létá rychleji (470 uzlů) s delším doletem, přičemž je schopen plnit širokou škálu úkolů, jako je přeprava a vysazování nákladu a vojáků, lékařské mise a evakuace, pátrací a záchranné akce, hašení požárů a humanitární mise. Je schopen vzlétat a přistávat i na dočasných nebo nezpevněných vzletových a přistávacích drahách (tj. včetně balené zeminy, půdy a štěrku).

Zástupce brazilského letectva a Embraeru u první FOC C-390 (Zdroj: Embraer)

Nová verze pro tankování za letu již prokázala schopnost doplňování paliva ve vzduchu, stejně jako letoun přijímající palivo z jiného letounu KC-390 pomocí speciálních „kapslí“ instalovaných pod křídly. Jedná se o jediný letoun na světě v tomto segmentu, který je toho schopen.

Od zahájení provozu v brazilském letectvu v roce 2019 prokázal model C-390 svou kapacitu, spolehlivost a výkonnost. Současná flotila pěti letounů, všechny ve verzi pro doplňování paliva ve vzduchu, označované KC-390, již nalétala více než 8900 letových hodin. Nejnovější údaje ukazují provozní dostupnost kolem 80 %, přičemž míra splnění misí přesahuje 99 %, což svědčí o výjimečné produktivitě v této kategorii. Letoun C-390 Millennium si objednalo také Portugalsko a Maďarsko, obě členské země NATO. Nizozemsko, rovněž člen NATO, si C-390 Millennium vybralo v roce 2022.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

Zajímavosti


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář