ŘÍZENÝ LET DO KARLOVÝCH VARŮ.

27.07.2007

V sobotu 14.7. jsem se konečně dočkal svého prvního letu na řízené letiště. Volba padla na Karlovy Vary.

ŘÍZENÝ LET DO KARLOVÝCH VARŮ.
ŘÍZENÝ LET DO KARLOVÝCH VARŮ. (Zdroj: Aeroweb.cz)

 
Podotýkám ovšem, že článek je trochu nudný, protože se během celého letu nestalo nic mimořádného. Takže, pokud čekáte strhující popis plný zvratů a neobvyklých letových situací, raději dál nečtěte. Pro Ty ostatní, co se za kniplem, berany, či jen tak při čtení článků, občas rádi nudí, pojďme na to!

První překvápko byl pro mě letový plán.

V podstatě ovšem nic složitého. Vyplníte nanečisto, potom na čisto a následně zavoláte na ARO Praha. Tam se letový plán nadiktuje, kolonka po kolonce, a je to. My měli LP ze Sazené do Karlových Varů a jako záložní letiště Žatec. Vyplníte také čas odletu a dobu letu. Dobu letu vypočtete z délky tratě a rychlosti letu + nějaká rezerva. Tím dostanete čas příletu na letiště. Tento čas je ovšem závazný, a pokud během letu zjistíte, že jste ve skluzu, musíte zažádat o prodloužení. Pokud to neuděláte, aktivujete pátrací a záchranou službu. Takže pozor!

C-150, OK-WKF, moje a maličkost a instruktor Jirka Janíček. Pohoda na palubě.
Start  v 8.30 UTC ze Sazené z dráhy 15.  Pravou zatáčkou jsme nasadili na kurz 270 st. Zahlásili jsme opuštění ATZ a přechod na Praha info 126,100. Tady se musí aktivovat letový plán!

       „Praha info, OK-WKF, dobrý den“

Poprvé nic, tak jsem hlášení zopakoval. Po chvíli se ozvalo:

        „Kdo volá Praha info?“

Až na potřetí jsme se chytili a Praha info odpověděl:

       „OK-WKF, dávejte“
      
 „Cessna 150 za Sazené do Karlových Varů za VFR, podle letového plánu, poloha Sazená,
        1800 ft altitude, QNH 1018, Squak 7000. Žádáme aktivovat letový plán! OK-WKF“

       „Potvrzuji aktivaci letového plánu, nastavte Squak 3330, QNH 1017, pokračujte a ohlašte  Žatec.“

Zopakoval jsem instrukce a letěl po trati. Vzduch byl mírně turbulentní, tak to s námi občas zahoupalo, ale jinak pohoda.Na frekvenci se střídala různá hlášení, ale jedno nás zaujalo. Špatně slyšitelný ultralight se dožadoval informací o průletu dvěma omezenými prostory. Už si nepamatuji přesně o jaké se jednalo. Jeden z nich byl ovšem LKP…., tedy PROHIBITED.
Tak proč se ptá, že? Řídící na Praha info dotyčnému oznámil, že první prostor LKP… je aktivní stále a druhý aktivní není. Zřejmě špatný signál způsobil, že se dotyčný domníval, že jsou oba prostory neaktivní.
Trvalo pár minut než si vše vysvětlili. Protože „P-prohibited“, znamená „zakázaný“, je jasné, že do LKP…  nikdy nepoletím!

Letěli jsme kolem Panenského Týnce, kde se právě konala Tunning party. Letiště bylo uzavřeno. Neskutečné množství aut, zácpy na hlavní silnici, vedro atd. Popravdě nic moc, mně bylo určitě líp.
Po chvíli jsme byli u Žatce, tak jsem ohlásil:
           
        „ Praha Info, OK-WKF, poloha Žatec, 2400ft altitude, QNH 1017.“
        „ Pokračujte, Praha info“

Dál jsme řešili kudy na November /vstupní bod do CTR KV/. Zda po trati přes Doupov, anebo to obletět.
Podle AUP nebyl Doupov /LKR 4/ aktivní, ale chtěl jsem si být jistý, a taky si vyzkoušet dotaz na Praha info:

      „Praha Info, OK-WKF, žádám informaci, zda je aktivní prostor LKR4.“
      „OK-WKF, LKR4 není aktivní, Praha Info“
      „ Rozumím, LK R4 není aktivní, OK-WKF“

Dobrá, tak tedy přes Doupov.

Vzpomínám, jak jsem tam před 20 lety běhal v 30st. vedru v gumovém obleku. To byly akce! Před námi končila železnice, a pak už jen pustina. Občas silnička, nebo tankodrom. Lesy a louky vypadaly naprosto nedotčeně. Pokud tady není cvičení, musí to být ráj.

Doupov

        „OK- WKF, přejděte na KV TWR -121,225“ – vytrhlo nás ze snění.
        „Přecházím na KV Věž, 121,225, děkuji a naslyšenou, OK-WKF“
        „Naslyšenou, hezký let, Praha info“

Přeladili jsme na KV věž, kde právě probíhala angl. konverzace. Na příiblížení byl právě Falcon 20 z Ukrajiny. Když se rozhostil na frekvenci klid, ohlásil jsem polohu:
         
        „KV Věž, OK-WKF, poloha Doupov, altitude 3400 ft, QNH 1017“
        „OK-WKF, informace Lima, QNH 1019, max. 3500ft. v CTR. V prostoru Doupov probíhá   
          akrobacie od 4000 ft.“ 
        „Informace Lima , QNH 1019, provoz nevidím, pokračuji na November, OK-WKF“
        „KV Věž“

Tak, a teď dávat pozor na akrobacii!

Nikde ho nevidíme, takže mě Jirka pobízí, ať co nejrychleji zmizíme.
Má pravdu, proč se koukat zblízka do očí pilotovi Z 142, který zrovna vybírá looping!
Před námi už jsou vidět Vary, ale kde je ten November? Doupov je trochu nepřehledný, a tak nám to chvíli trvá. Ostrov, tedy November, je asi 20st. vpravo. 
      
         „OK-WKF, pokračujte do třetí zatáčky pravého okruhu dráhy 29“.
         „Pokračuji do třetí zatáčky pravého okruhu dráhy 29, OK-WKF“

Tak to je rychlovka, žádný November nebude.Přece jen je tady slabší provoz, tak jaké zdržování, že.
Na finále byl právě zmíněný Falcon, tak jsme aspoň správně nasadili na třetí zatáčku. Minuli jsme Andělskou horu /vesnice a zřícenina na kopci vedle letiště/.


           
         „OK-WKF, jděte přímo na finále dráhy 29.“
         „Přímo na finále dráhy 29, OK-WKF.“

Dotočili jsme čtvrtou zatáčku.

          „OK-WKF, přistání povoleno, vítr 270st, 6 kt“
          „Přistání povoleno, OK-WKF.

Sedli jsme bez problémů, a oznámil jsem:
 
          „ KV Věž, po přistání na dráze 29.“
          „ Uvolněte po Bravo, Alfa, stojánka dle vlastního výběru.Budete tankovat?“
          „ Uvolním po Bravo, Alfa, stojánka dle vlastního výběru.Tankovat nebudeme.Díky.OK-WKF.“

Dopojížděli jsme, vypnuli motor, a hurá ven. Bylo tam krásně! A ta euforie z podařeného příletu! Tak rychle zaplatit poplatky a na kafe. V  kanceláři handlingu jsem zaplatil 357,-Kč, což je únosné. Potom jsme prošli přes celní prostor. Restaurace je na dosah a na zahrádce bez obsluhy bylo příjemně. Pochopitelně jsme tam probírali různé peripetie řízených letů. S odletem jsme si starosti celkem nedělali. Přece jen to není Ruzyň. Po 20 min. jsme zaplatili a prošli opět celním prostorem zpátky k éru.

Udělal jsem si krátké poznámky k úvodní nezbytné komunikaci. Odposlechli jsme ATIS /automat. informační služba/, a dál to šlo ráz na ráz:
             
           „KV Věž, OK-WKF dobrý den“
          „OK-WKF, KV Věž, dávejte“
          
„ Cessna 150 bez let. plánu za VFR, na stojánce, informace Lima, QNH 1019.
             Žádám povolení k letu z KV na Sazenou.“

           „OK-WKF, jste připraven přijmout letové povolení?“
           „KV Věž, dávejte“

Rychle, tužku a psát!

        „Jste povolen z KV na Sazenou, dráha v užívání 29, po vzletu točte doleva max.
           3500ft v CTR, výstupní bod Echo.“
         „Jsem povolen z KV na Sazenou, dráha v užívání 29, po vzletu budu točit doleva
           max. 3500ft v CTR, výstupní bod Echo,. ŽÁDÁM SPOUŠTĚNÍ A POJÍŽDĚT.“

         „Spouštění povoleno, pojíždějte po Alfa, Echo, hlaste vyčkávací dráhy 29.“
         „Rozumím, spouštění povoleno, budu pojíždět po Alfa, Echo, ohlasím vyčkávací
           dráhy 29, OK-WKF.“
 
     

Zarazilo mě pouze to, že jsem nedostal informaci o nastavení odpovídače. Jirka mi ovšem nastavil 7000, tak to zřejmě bylo ok. Při tomhle provozu pochopitelné. Těsně před dojezdem na vyčkávací se ozvalo:
 

„OK-WKF, jste připraven ke vzletu?“

Co teď? Už jsem chtěl říct že ne, ale Jirka mi tam sází klapky, a že mám potvrdit připravenost.
Jinak bychom tady mohli pěkně dlouho trčet. Tak tedy dobrá. Jdeme na to.

            „ Připraven ke vzletu, OK-WKF“
            „ Vstupte na dráhu 29, vzlet povolen“
            „ Vstupuji na dráhu 29 a provedu vzlet OK-WKF“

Fakt rychlost, žádné zdržování. Jirka mi ještě přepnul odpovídač na Charlie a nastavených 7000 zůstalo.Vyřešeno!  Rozjezd, odlepit, výdrž, stoupání a hned doleva cca 200st. na Bravo/ vodní nádrž Stanovíce/.

            „ KV Věž, OK-WKF, po vzletu z dráhy 29 pokračuji na Bravo a Echo.“
            „ KV Věž.“

             
Bravo jsme našli hned, a potom jsem zatočil na Echo, kurz 118st. Je to hráz vodní nádrže Žlutice.
Chvíli jsem ji vyhlížel a mírně jsem se přitom odchýlil vlevo, ale po chvíli hledání jsem opět zamířil správným směrem. Na Echu jsem zahlásil polohu a výšku a bylo nám povoleno přejít na vlastní frekvenci. Také nám popřáli příjemný let.

Konečně jsem si vydechl!

Dál už to byla pěkná vyhlídka. Ještě jsme si vyfotili Kryry, protože tam bydlí kolega z práce, a potom už přímo směr Sazená. Celý let trval tam 47min. a zpátky taky 47 min. Zajímavé,
jak to pěkně vyšlo, ačkoliv se jedná o rozdílné trasy. Pro úplnost ještě dodávám, že přepis radiokomunikace není plně autentický. Snad Vám to moc nevadilo.

Tak a to už je z mého nudného výletu do Karlových Varů vše. Příště, třeba „Nuda v Praze“ na Ruzyni!
          

                                                     

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář