Nizozemská vláda může zastropovat roční pohyb letadel na amsterdamském letišti Schiphol. Rozhodl o tom tamní odvolací soud, který po vítězství aerolinek s KLM v čele dal naopak zapravdu státu. Ten totiž v únoru snížil horní hranici z půl milionu na 460 tisíc letadel ročně jako dočasné řešení pro snížení hluku a zlepšení životního prostředí.
KLM jako hlavní zástupce aerolinek vydalo prohlášení, ve kterém uvedlo znepokojení nad rozsudkem a nechá své právní oddělení verdikt přezkoumat. Podle ní totiž soud dostatečně nespecifikoval jak může být experimentální regulace uplatněna a tedy není jisté, kdy a jak může omezení být nasazeno, nebo co to znamená pro pohyb letadel na Schipholu.
„KLM bude s ostatními společnostmi pokračovat v hledání nejlepšího způsobu, jak snížit počet lidí ovlivněných leteckým hlukem,“ stojí v prohlášení. „15. června jsme představili plán pro čistější, tišší a úspornější letový provoz. Jsme přesvědčeni, že tato opatření nám umožní snížit hluk a emise CO2 a zároveň udržet naši síť letů. Rádi bychom toho dosáhli ve spolupráci s nizozemskou vládou a letištními úřady, nizozemským řízením letového provozu a dalšími partnery, a to v rámci vyváženého přístupu vyžadovaného EU v kontextu cílů na snížení hluku, které vláda nastavila.
Letiště Schiphol, jehož je stát majoritním vlastníkem, už letos v dubnu a květnu přinutilo aerolinky obsazovat letadla mezi šestou ranní a jednou hodinou odpoledne jen na 95 %, aby se omezily fronty na bezpečnostních kontrolách. Také navrhlo trvale zakázat noční lety, soukromé jety a hlasitá letadla a upustilo i od plánů na další ranvej. Omezení mají začít platit do roku 2026.