GE je blízko dodání motoru budoucnosti

22.06.2023

Společnost v Paříži potvrdila poslední testy modelu T901. Následně motor dostanou Sikorsky a Bell.

GE je blízko dodání motoru budoucnosti
GE je blízko dodání motoru budoucnosti (Zdroj: Aeroweb.cz)

Prototyp motoru T901, který společnost ukázala na pařížském aerosalonu, vychází z programu americké armády na vývoj vylepšeného turbínového motoru (zkráceně ITEP). Jedná se o pohon budoucích vrtulníků s výkonem 3 000 koní. Společnost uvedla, že aktuálně dokončuje testy ve své laboratoři v americkém Massachusetts a během několika měsíců by měly po jednom motoru dostat společnosti Bell a Sikorsky. Obě chtějí přesvědčit americkou armádu, že právě jejich stroj je lepší volbou pro udělení FARA (zkratka pro Future Attack Reconnaissance Aircraft) kontraktu. 

Vývojový harmonogram se přitom musel natáhnout kvůli protestu zástupců společností Honeywell a P&W, jejichž společný projekt neuspěl ve výběrovém řízení. GE je ale ke splnění plánů stále optimistické. „Oba testovací motory jsou sestaveny a první už prochází testy,“ uvedla prezidentka a generální ředitelka GE Aerospace Military Amy Gowderová. „Stále cílíme jejich dodávku na podzim, oba ve stejný čas.“ Motory ale nejdřív musí nasbírat 1 500 testovacích hodin na zemi, než budou moci vůbec jít do vzduchu. Tam pak pro úplnou certifikaci musí fungovat dalších 3 500 hodin. Výrobce slibuje nárůst výkonu o 50 % při snížení spotřeby o 25 %.

Model nového motoru z 3D tiskárny (zdroj: US Army)

 

Bell nasadí motor do stroje Invictus 360, zatímco Sikorsky použije model Raider X. Oba stroje jsou navrženy tak, aby jim k pohonu stačil jeden motor T901, Invictus ale má ještě přídavnou jednotkou PW207D1 od Pratt & Whitney. Americké letectvo motory v budoucnu plánuje osadit i už existující stroje Apache a Black Hawk, což potvrdila i Gowderová. „Chtěli bychom během prvního čtvrtletí příštího roku začít pracovat s vývojovým týmem Black Hawků (společnost Sikorsky - pozn. red.) na integraci motoru do jejich strojů.“ Nový motor totiž má stejnou konstrukci jako model T700, který oba stroje využívají.

Porovnání motorů T700 a T901 (Zdroj: GE Aerospace)

 

 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář