Švédské letiště začne do letadel tankovat udržitelné palivo

14.06.2023 4 příspěvky

Letiště Trollhättan-Vänersborg plánuje ke konci měsíce začne mixovat klasické palivo až na 40%. Bude prvním letištěm na světě.

Švédské letiště začne do letadel tankovat udržitelné palivo
Švédské letiště začne do letadel tankovat udržitelné palivo (Zdroj: Aeroweb.cz)

Švédské letiště Trollhättan-Vänersborg, cca. hodinu cesty na sever od Göteborgu) bude prvním na světě, které začne do všech business jetů a turbovrtulových letadel tankovat výhradně udržitelné letecké palivo. Dodávat ho bude společnost Neste, která plánuje klasický kerosin míchat na 30 až 40 procent. Půjde o vůbec první výhradní nasazení tohoto typu paliva na světě. Novinka se dotkne i aerolinky Västflyg, která používá letiště jako hlavní základnu. Ta se tak stane první komerční leteckou společností na světě používající toto palivo. 

„Letiště Vänersborg a společnost Västflyg udělala velký a důležitý krok k použití smíchaného SAF (anglická zkratka pro udržitelné letecké palivo - pozn. red.) k dotankovávání letadel pro všechny odlety,“ uvedl viceprezident společnosti Neste pro udržitelné letectví v Evropě, Středním východě a Africe Alexander Kueper. Ukazuje to jejich závazek ke snížení skleníkových plynů v letectví a jsou příkladem for další letiště a aerolinky napříč celým světem.“

Västflyg se stane první aerolinkou na světě používající udržitelné letecké palivo (Zdroj: Västflyg)

Použití SAF je obecně bráno jako jeden z klíčových nástrojů ke snížení emisí v leteckém průmyslu. V čisté formě dokáže snížit uhlíkovou stopu během života letadel až o 80 procent. „Smícháním paliva ve vysokém poměru okmažitě snížíme produkci skleníkových plynů na všech letech,“ dodává generální ředitelka Västflyg Anna Petreová.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Kolik stojí

15.06.2023 v 17:45 Pepa

litr SAFu ve srovnání s klasickým JETem? 

Odpovědět

Uvidime

16.06.2023 v 7:51 Radek

Uvidime. Neste je asi schopna dodavat pozadovane mnozstvi paliva. Tvrdi ze vyrobi 1 milion tun rocne, dost by me zajimalo, kde seberou tolik bioodpadu - oleje z fritaku tolik nebude, tak asi kafilerie. Otazkou je, za jakou cenu. Je dobre, ze to nekdo zkousi ve velkem, uvidime, jestli to motory zvladnou. Asi se bude prubezne menit procento SAF v kerosinu podle zkusenosti a podle ceny.

Odpovědět

RE: Uvidime

19.06.2023 v 14:51 igi

toto uz som si kedysi googlil. Ukazuje sa ze dostatok odpadu je ten najmensi problem - len europa vyprodukuje 60 milionov ton odpadu z jedla rocne (rozumiem ze to je v sucasnosti primarny zdroj pre SAF). 

Sucasne treba brat do uvahy, ze to je prebiehajuci proces, dnes su to hlavne oleje, tuky a ine "kuchynske odpadky", ale pracuje sa aj na inych zdrojoch, ako je odpad z polnohospodarstva, biomasa, dokonca tuhy odpad...

Cize o zdroj odpadu sa asi obavat nemusime, sme dostatocne produktivne prasiatka :))

Odpovědět

tohle je mi jedno

16.06.2023 v 13:46 Čáp

Celkem je mi fuk na co budou létat jety. Zajímá mne, jak dlouho bude finančně přijatelná cena normálního benzinu do letadel. Všelijaké rostlinné příměsi kvalitu paliva a tím bezpečnost letu a cenu údržby rozhodně nezlepšují.

Odpovědět

Přidat komentář