TÉMA: Vládní úsporný balíček přinese zdražení leteckých paliv

30.10.2023 14 příspěvků

Vládou i poslaneckou sněmovnou schválený konsolidační balíček se značně dotkne létání a provozu letadel na území České republiky. Jednou z více než dvaceti zrušených vyjímek na spotřební daň totiž je i osvobození leteckých paliv. Zdražení pocítí například i letecká záchranná služba.

Tankování letadel od příštího roku značně podraží
Tankování letadel od příštího roku značně podraží (Zdroj: aviation.totalenergies.com)

Česká vláda se snaží usměrnit zadlužování státu. V rámci těchto opatření představila úsporný balíček, který se věnuje například omezování neinvestičních dotací i mzdových a provozních výdajů státu. Mimo jiné by mělo být zrušeno 22 daňových výjimek, do kterých spadá i zrušení osvobození leteckých pohonných hmot od spotřební daně u vnitrostátních letů.

Do současnosti byla spotřební daň u leteckých pohonných hmot benzínového typu 13,71 Kč za litr paliva AVGAS 100 a 9,95 Kč/l motorové nafty nebo kerosenu. Návrh zákona jako důvod zrušení osvobození uvádí existenci stávajících směrnic Evropské unie, kde je sice povinné osvobození tryskového paliva v rámci mezinárodní přepravy a přepravy uvnitř Evropské unie, členské státy si ale mohou nárokovat daň za vnitrostátní lety. Zatímco mezinárodní lety tak jsou před konsolidačním balíčkem chráněné, žádné ustanovení této úmluvy nebrání uvalit spotřební daň na čistě vnitrostátní lety.

V tomto ohledu se bude posuzovat, kde je let započat a ukončen bez ohledu na případná mezipřistání. Za mezinárodní let tak bude z hlediska zákona o spotřebních daních považován i let Praha – Brno – Vídeň nebo Praha – Ostrava – Varšava. Naopak za mezinárodní let nebude považován například let Praha – Brno, který bude nutné z důvodu povětrnostních podmínek ukončit ve Vídni.

Ministerstvo financí podle tiskového mluvčího Filipa Běhala argumentuje zrušení výjimky tím, že se jedná o „nesystémovou daňovou výjimku, protože spotřeba fosilních paliv v motorech letadel způsobuje negativní externalitu stejně jako spotřeba těchto paliv v jiných (pozemních) dopravních prostředcích, jejichž paliva jsou dlouhodobě zdaněna.“ Zjednodušeně tak staví letecká paliva do stejné skupiny s palivy do automobilů. Do státní kasy by měly každoročně chodit nižší desítky milionů korun.

„Podobný systém zdanění je aplikován např. v Irsku, zavedení daně od roku 2025 zvažuje Dánsko, další velká část členských zemí apeluje, aby letecké pohonné hmoty byly zdaněny na úrovni EU. Z ostatních evropských zemí lze dále jmenovat Norsko, které dle našich informací letecké pohonné hmoty na národní úrovni rovněž zdaňuje. Systém zdanění v této oblasti je nutné posuzovat širším pohledem, protože mnoho členských států EU aplikuje v této oblasti další nástroje než ČR (například zdanění letenek, nákladu letadel, hluku způsobeného leteckou dopravou apod.), dodává Běhal“

Problém pro všechny

V praxi to tak znamená, že provoz např. Cessny 152 se prodraží na jedné hodině přibližně až o 500,-. To představuje komplikace nejen pro rekreační piloty, ale hlavně pro letecké školy a aerokluby. Ty tak budou muset zvýšení nákladů promítnout do cen kurzů, pronájmu letadel pro certifikované piloty, ale i do zážitkových letů pro širokou veřejnost. Problém se obzvlášť ukáže u dárkových poukazů, které mají většinou platnost 12 měsíců a jejich ceny se tak musí plánovat dlouho dopředu. Právě v aktuálním předvánočním období tak mezi těmito firmami panuje značná nejistota.

A nejde jen o klasickou leteckou dopravu. Zdanění budou podléhat i letecké práce jako vlek kluzáků a reklamních transparentů, snímkování terénu, ale i letecké činnosti IZS.

Mohlo by vás zajímat


Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Komplikace pro rekreační piloty?

31.10.2023 v 6:25 Pepa

Pro rekreační piloty se naopak nic nemění, ti daní palivo odjakživa. Řekl bych, že největší dopad to bude mít na letecké školy, které v evropském měřítku zase budou o něco málo méně konkurenceschopné. Současný § 49 odst. 6 zákona o spotřebních daních: (6) Od daně jsou osvobozeny letecké pohonné hmoty benzinového typu uvedené pod kódy nomenklatury 2710 12 31 nebo 2710 12 70 nebo tryskové palivo uvedené pod kódem nomenklatury 2710 19 21 používané jako pohonná hmota pro leteckou dopravu, letecké práce, zkoušení, opravu nebo údržbu letadel, s výjimkou minerálních olejů používaných pro soukromé rekreační létání.

Odpovědět

Kde je prezident Aeroklubu CR s jeho celym AeCR?

31.10.2023 v 8:21 Petr

Kde je prezident AeCR s jeho partou?? k cemu nam cely AeCR je? chlubit se blbostma to by slo,

ale udelat neco pro to aby letani nebylo drazsi, to ne.

Odpovědět

Jak lze ušetřit na nákladech za létání v 10. bodech

31.10.2023 v 9:39 Filip

Přišla krize, na létání už tolik nezbývá?AVGAS Dražší o 12,84 Kč

10. tipů jak létání zlevnit a stejně si to užít!

       Stane se pak to co i v jiných krizových obdobích. Mnozí piloti již přišli na to, že pokud nechtějí vyjít ze cviku a ztratit své dovednosti a rozlétanost, tak raději přejdou z GA kde již dnes letová hodina je kolem 4500-5000Kč na na pokročilé a moderní ultralighty, kde jsou poloviční náklady se srovnatelnými, nebo lepšími výkony UL. Jiní zůstanou věrní GA, protože potřebují profesně růst do křesla druhého pilota a nebo potřebují létat v noci, za IMC, ale i oni hledají možnosti jak výrazněji ušetřit...

Je tu i pár tipů pro provozovatele leteckých škol, jak více využít čas i prostor a techniku...

Zvedají se životní náklady, zálohy na plyn a elektřinu, je dražší jídlo, vyšší úroky z hypotéky či spotřební půjčky, extrémně drahý stavební materiál, hangárovné a přistávací poplatky stále rostou. Náhradní díly na letadla a práce servisů také. Trápí nás i současná vládou přiznaná inflace – nepřiznaná je nejspíše o dost vyšší. Nevěřím žádné statistice, kterou jsem si sám před tím nezfalšoval… To už známe!

Ale dost k úvodu pojďme být konkrétní jak lze ušetřit:

 

 

1. Základem úspory v létání je povědomí jak jsou vlastně účtované ceny za létání, pronájem a výcvik.

Některým pilotům to zatím bylo jedno – ne už dnes! Najednou se začínají pídit jak je jim vlastně účtováno jejich létání jestli v letových hodinách, motorových hodinách, nebo hoobs – a co by s tím mohli udělat. Přičemž výsledná cena může být rozdílná i o 15 až 20 % v případě půjčování a ve výcviku rozdílná až o 60%, kdy platíte a nelétáte! Určitě to tak chcete? Není čas na změnu? Můžete a chcete si to dovolit?

2.Více pilotů na jeden let a jedno letadlo

       Spojit se s více piloty a létat za zábavou, nebo na výlety a podílet se na nákladech za let, to předpokládá u čtyřmístného GA letounu alespoň 4. přistání na trati, aby se celá osádka aktivních pilotů vystřídala a každý jeden pilot si zopakoval vzlet a přistání, let na jedné trati, přiblížení, rozpočet, přistání. Je jasné, že výběr možných letišť trochu ubude kvůli výkonu takového letadla a bude se muset častěji tankovat, kvůli udržení maximální vzletové hmotnosti popřípadě centráže.

       Problém vytížení celého GA letounu, které je v ceně 4500-12000 Kč za hodinu ( už víte jakou hodinu dle odstavce jedna?) je zřejmý - aktivně pracující piloti „střední vrstvy“ létající GA letouny jsou daleko méně svolní a ochotní, nebo jim to z pracovních důvodů nevyjde si ve stejný čas udělat volno k takovému výletu, či tréningu.

     Mnoho, zejména málo vylétaných pilotů, nebo pilotů po dlouhé přestávce v létání, přivítá mít na palubě safety letového instruktora, který jim bude radit a popřípadě pomůže v nesnázi, popřípadě provede řízenými prostory, na které se necítí, nebo pomůže s přistáním a vzletem na kratších letištích kolem 400-500m.( to se nebavíme o plochách pro SLZ s délkou 300-400m)

       Někdy také není od věci vyvézt manželky a přítelkyně, kdy dva páry letí na výlet jedním letadlem, pak odpadá tolik vzletů a přistání a náklady jsou rovněž nižší.

       Piloti ultralehkých letadel mohou samozřejmě také létat spolu za polovinu nákladů, neboť UL nemá více než dvě místa, což ale může být dobrá volba, nejsme-li schopni naplnit kapacitu velkého letadla, nebo pokud z jakéhokoliv důvodu létáme raději v nejmenším možném počtu a s přáteli, které dobře známe. Obrovskou výhodou je, že dolétneme dále ve stejném časovém úseku oproti čtyřem pilotům v Cessně 172 a můžeme s sebou vzít daleko více paliva tedy v poměru ke spotřebě! Nevýhodou se tak může jevit pouze to, že nemůžeme s sebou vzít instruktora.

       Pro piloty, kteří nejsou příliš společenští se vlastně přechod z GA letadel na Ultralighty jeví jako nejlepší možná volba jak radikálně snížit náklady na let.

3. Pozoruji přechod pilotů z PPL na UL.

      Zatímco cena půjčení GA letadla se bude držet vždy na dvou násobku a více oproti možnosti pronajmutí UL letadla, tak dnešní moderní Ultralighty mají vyšší výkony oproti klasickým i 50 a více let starým letadlům, zejména těm co se běžně pronajímají v ceně kolem 4 - 5tis Kč. To samo o sobě už přinutilo mnoho pilotů přesedlat na výkonnější, obratnější a o polovinu levnější a moderněji vybavené ultralighty. Umožní jim to poznat daleko více míst, přistát i na plochách kam s GA letounem nemohou, protože tam prostě pro délku dráhy (ale daleko spíše pro absenci výkonu) s GA letounem nepřistanou a už vůbec bezpečně nevzlétnou. Mohou také pokud jsou dostatečně vylétaní létat „jakékoliv další plochy“ v přírodě.

     Mnoho dalších nerozhodných pilotů uvažuje o této změně.

Tím spíše, když zjišťují, že se jim nálet na ultralightu zapisuje a počítá jako nálet na GA k udržení pilotní kvalifikace PPL!

     Porovnej si sám výkony, délku vzletu, přistání, spotřebu, náklady, limity bočního a zadního větru, stav a stáří letounu a poplatky za provoz: Tecnam P2002 Sierra oproti C 152. Obě letadla jsou dvoumístná.

4. Změnit letiště a půjčovnu letadel, nebo leteckou školu.

      Někdy jsou náklady na provoz letadla velmi vysoké, tak ukrutně vysoké, že půjčování takového letadla pozbývá smysl, když si jiné naprosto stejné letadlo mohu půjčit jinde.

      Vybavení letadla v letecké škole či půjčovně různými glasscocpity, autopiloty a TCASy, meteorologickými radary, zatahovacím podvozkem a mnohými jinými velmi drahými přístroji či vybavením zvyšuje cenu letounu i o miliony. Ta samozřejmě musí být promítnuta do každé jedné účtované hodiny. Proto není od věci půjčit si raději levnější a méně vybavené letadlo, tedy pokud zrovna neletíte na služební cestu přes alpy. Na výlety vlastně nepotřebujete tak moc draze vybavené letadlo!

      Poplatky za hangárování a jiné služby na řízeném letišti jsou enormní, velmi vysoké přistávací poplatky na řízeném letišti nejsou to, co by jste nutně museli platit a celní odbavení mimo shengen jde také udělat na jiném než mezinárodním letišti, třeba v Havlíčkově Brodě, nebo v Benešově...

     Jinými slovy svou Cessnu 172, nebo Ultralight Tecnam Sierra, Bristell, Alto si můžete půjčit i jinde než na letišti s velmi drahým provozem! Nebojte se toho, dojeďte někam dál a uvidíte, že jediné co Vás čeká je kontrola Vašich schopností a dovedností vést letadlo, protože pojistku za škodu způsobenou provozovateli už zpravidla máte. Nemusíte se také bát nějakého zbytečného sekýrování od instruktora, kam po novu přijdete, pokud ano jděte dál... Tak jednoduché to je.

      V případě, že přecházíte s řízeného letiště na neřízené letiště je to opravdu o řád jednodušší, možná zjistíte, že se dozvíte nové věci, naučíte se jiná strmější přiblížení a jiné dovednosti při vzletu i přistání. Může Vás to jen obohatit a třeba se naučíte i jinak používat vztlakové klapky a létání k samé hranici provozní příručky letounu. Nakonec se Vám i zalíbí, že Vás neomezuje nějaká otevírací doba řízeného letiště cca od 8-16:30 jako v Kunovicích či Letňanech, nebudete „pokutováni“ za přílet po otevírací době a nebudete se muset zaobírat jinými místními obyčeji.

5. Využijte celou délku dne k létání i čas mezi západem slunce a občanským soumrakem- zejména je-li hezky. Tip pro provozovatele jakýchkoliv dalších ploch nebo ploch pro vzlety a přistání SLZ.

       Objevte kouzlo létání od občanského svítání do občanského soumraku, celoročně! Udělejte si život jednodušší! Vytvořte si jednoduchým  způsobem osvětlenou plochu. A  náklady? Ty se Vám vrátí po 4-10 letech  podle četnosti a počtu pilotů létajících v podvečerních hodinách. Násobně se  zvýší se bezpečnost! A piloti si budou pujčovat letadla až o cca 30 minut déle!  Každý jeden letový den... A to za to sakra stojí!

6. Vlastní letadlo - to není pro každého

Jistou možností - ne však pro všechny- je pořízení cenově dostupného ultralightu.

      Ovšem je potřeba se zamyslet nad provozními náklady, hangárováním a zejména možnostmi, které máte. Zdá se, že provozně nejlevnější variantou je vhodné upravené letadlo Stol na krátké plochy a k tomu odpovídající výcvik a malý nenápadný přístřešek pro letadlo.

Nejlevnější ultralehká letadla na provoz s kovovou konstrukcí jsou Fox, Tulák, Yetti a Zenairy

      Někteří piloti tak volili letadla jako Fox, Eurofox, či jiná s rozkládacími a dozadu odklápěcími křídly, aby ušetřili za hangárování a letadlo si po vlastní ose za osobákem s ojkou vozí do své garáže a létají z „jakýchkoliv dalších ploch“ blízko garáže.

       Sestavení a složení letadla vždy zabere alespoň hodinu spíše dvě v jednom a mnohdy je nutný pomocník, nehledě k tomu, že časté rozebírání čepů a šroubů zvětšuje ovalitu děr a poškozuje kování. Nakonec musíte vše velmi pečlivě zajistit a zkontrolovat – jde přeci o Váš život. Pokud jste jen lítač, bez technických zkušeností, nejspíš to není ta pravá volba pro Vás. I když existují výjimky, které se to naučí a svobodně a o to výrazně levněji létají…

      Jako například Honza. Koupil si ultralehkého motorového větroně s pomocným zaklápěcím motorkem, se kterým samostatně vzlétne, chvilku jsem kolem jeho nablýskaného „stroječku“ chodil a divil se, že takový modýlek také létá... Po té co po dvou a půl hodinách přistál a provokativně prohlásil, že dnes mu to nějak nešlo a sežralo to asi 4 litry paliva -  tak mi poněkud poklesla brada… Mně ta Sierra bere minimálně 18litrů na hodinu!

„ Jseš provokatér!“ Uznale jsem prohlásil.

      Načež on svůj letounek samostatně s pomocí přípravků uložil do pouzdra přívěsného vozíku, aniž by potřeboval druhou osobu a platil hangárovné… Zase překvapil!

      Další možnost je levně koupit stavebnici letadla a nainstalovat si levnější automobilový motor. Nebo můžete pořídit poškozené UL letadlo s levnějším motorem. Tato volba má mnohé pro, ale také značné proti. Znám několik pilotů, kteří chtěli jít touto cestou inspirováni úspěšnými kolegy, avšak pro různé rodinné, životní, finanční překážky nedokončili svou pouť, nebo jim trvala extrémně dlouho, či prodali projekt – nedokončené letadlo při renovaci s velkou ztrátou…

     Daleko nejtěžší, ale současně nejlevnější varianta je tedy koupit velmi levné havarované ultralehké letadlo a to během volného času opravit. Bohužel velká většina pilotů nezvládne takovou práci. Kvůli dovednostem, znalostem ale i kvůli času.

7.Snížit poplatky za hangárování

Umístit více letadel nad sebou. Buďto zavěšením u lehoučkých větroňů nebo UL, nebo speciálními zvedáky, které si tak jako já uděláte sami. Pak může být roční poplatek za hangár i poloviční. Zvedák letadel vyrobený z poloviny automobilového dílenského zvedáku. Nezatěžuje střešní konstrukci a lze s ním pojíždět po vhodné podlaze -etadel se tak vejde do hangáru i více než dvounásobek. 

8. Ochuzování směsi - snížení spotřeby!

Ochuzováním směsi docílíme nižší spotřeby, zejména instruktoři při výcvikových navigačních letech by jej  mohli a měli používat. Je sporné zda tuto vymoženost umožnit širokému spektru pilotů, kteří si letadlo pujčují, zejména tehdy mají-li nízké nálety a nejsou-li schopni s ochuzováním směsi bravurně pracovat. Nikdo nechce mít propálené písty v motoru. Piloti, kteří si letadlo pujčují  velmi často, umí správně ochuzovat a je -li namontován spotřeboměr, pak by mohli mít šanci na slevu z paliva.

9. Přesunutí části letadel z drahých mezinárodních letišť 

Výrazně se dá ušetřit přesune -li škola své kanceláře a většinu školních letadel z mezinárodních letišt na letiště vnitrostátní, nebo dokonce na  registrované dostatečně dlouhé plochy SLZ. Sníží se tak příliš vysoké nájmy, hangárovné a další poplatky.

10. Výměna vrtule za účinější

Pokusy s různými motory a vrtulemi jsem zjistil, že některé profily vrtule jsou účinnější při stejném průměru a jiné méně. Také jsem si prakticky ověřil, že za letu stavitelná vrtule většího rozměru předá energii daleko většímu objemu zduchu a pak je letadlo nejen lépe ovladatelné ale i výkonnější, rychlejší a světe div se, i spolu s nižší spotřebou. Zní to neuvěřitelně, ale může to tak být při vhodné volbě vrtule a nastavení za letu stavitelné vrtule. Tento poznatek je spíše určen stavitelům, výrobcům a zalétávacím pilotům jakož i technikům schvalující letouny do provozu.

Výrazných úspor na palivu lze dosáhnout už jen výměnou za letu stavitelné vrtule za pevnou! Vyšší cena za letu stavitelné vrtule se vrátí v několika letech na úspoře paliva a vyšších výkonech při vzletu a lepší klouzavosti při nouzovém přistání.

 

 Možnost volby je na Vás

     Svým výběrem v krizi pak máte možnost preferovat instruktora, kterého máte rádi a naplňuje vás s láskou novými dovednostmi, nebo naopak pošlete do kolbenky hulváta a nepříjemného člověka, který si na instruktora jen hraje...

     Svým chováním v krizi určujete kdo a která letecká škola zůstane na trhu a bude Vám poskytovat kvalitnější a levnější výcvik a půjčovnu letadel.

   Pojďme se tedy krizí očistit!

Filip Zejda

 

 

Odpovědět

RE: Jak lze ušetřit na nákladech za létání v 10. bodech

01.11.2023 v 8:41 showpilot

Dobré úvahy, jen s tím ochuzováním bych byl dost opatrný, prošla mi rukou nemalá řádka Lycomingů nebo Continentálů, kde se je piloti snažili nutit létat zadarmo, výsledek sněhobílé výfuky a nemalé škody na motorech.

Odpovědět

Prilezistost pro kvalitni vycvik ;-)

31.10.2023 v 13:08 Ten co tanci s motorkou

Bral bych to jako prilezitost letat v leteckych skolach, kde se v ramci vycviku leta do zahranici ;) Letat do zahranici bude levnejsi nez letat kolem komina ;-) Tak sup pro vseobecne radiofonaky a hura do zahranici ;-)

Odpovědět

elektrika

31.10.2023 v 13:34 igi

Skoly zacnu nakupovat elektrolety a Vaclava trafi mrtvice ;)

To bol vtip Vaclave, prajem vela zdravia :)

Odpovědět

RE: elektrika

31.10.2023 v 15:11 Václav

He made a joke, hahaha :)

Ohledne meho zdravi si nedelej starosti, vzdyt ja si nic jineho nepreju, nez abychom prestali smrdet prirode pod nos. Jakmile to bude aspon trosku prakticke, ja budu prvni, kdo bude letat na baterkach ;)

Dokud ale Avgas a Natural-95 nebude stat alespon 300Kc/litr, tak je to proste neprakticke ;)

Odpovědět

RE: RE: elektrika

31.10.2023 v 16:30 igi

dnes som cital o zaujimavej veci zvanej biely vodik :)

Vodik by som sice v lietadle nechcel, ale vyrobme z toho metan a to uz stoji za uvahu...

Ked tak si to pozrite a hodte sem svoj nazor, zaujima ma.

Odpovědět

RE: RE: RE: elektrika

01.11.2023 v 15:43 Vaclav

Podle wiki se "bily" vodik rika "prirodnimu vodiku", nachazejicimu se na zemi nebo v zemi, narozdil od "zeleneho" , ziskaneho z obnovitelne energie (eletrolyzou vody za nemalych naroku na elektrinu), anebo "cerneho" vodiku ziskaneho z fosilnich paliv (tak se ziskava vetsina dnes dostupneho vodiku). 

Tezba prirodniho vodiku je podle prvniho nahledu na wiki velka veda, (narozdil od tezby napr cerneho uhli :) 

Vodik ma tu peknou vlastnost ze pri horeni/oxidaci neprodukuje CO2. Kdyz z nej budete delat metan, tak o tuhle peknou ficuru prijdete. taky jeho vyhrevnost na jednotku hmotnosti je velice pekna. 

Jeho nevyhoda je extreme mala hustota a extreme nizky bod varu znesnadnujici skladovani nejake rozumne hmotnosti. Ta hustota a bod varu tedy neni zadna slava ani u metanu (narozdil od vyssich uhlovodiku obsazenych napr v benzinu nebo leteckem petroleji). Cimz padem vyhrevnost vodiku na jednotku objemu pri normalnich tlacich a teplotach je temer nulova oproti beznym palivum.

Mozna to chtelo nejaky odkaz, co jste vlastne cetl, aha?

 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: elektrika

01.11.2023 v 19:24 Igi

Napriklad tu

https://www.slovgas.sk/aktuality/moze-byt-biely-vodik-buducnostou-globalnej-energetiky/

V skratke ide o to, ze sa nasli loziska bieleho vodika v "tazitelnej" koncentracii a nie az tak velmi hlboko...

K tomu metanu - vtip je v tom, ze ho vyrabate z vodika a CO2. Pokial zoberiete "cisty" vodik a atmosfericky CO2, tak spalenim takeho metanu nevyrabate ziadne nove CO2. Iba recyklujete CO2 ktore uz v atmosfere bolo. 

Eventualne sa daju vyrobit aj dlhsie retazce (benzin), ale to uz asi nebude energeticky moc efektivne...

Pytam sa na metan preto, ze auta jazdia na plyn celkom bezne, a aj v letectve sa s plynom experimentovalo. Len neviem ako to dopadlo - zrejme nic moc, ked stale lietame na avgas...

 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: elektrika

02.11.2023 v 8:00 Vaclav

Pekny clanek, takovy nezaujaty a neutralni :)

 Neobmedzené zásoby „bieleho“ vodíka pod zemským povrchom by mohla obrátiť všetky energetické predpoklady naruby.

...tak ropa a zemni plyn je omezeny ale vodik hluboko v zemi je neomezeny...

keď v hĺbke 1100 metrov našli 15 % vodíka v Lotrinskej banskej panve vo Francúzsku. Nález nie je kontaminovaný korozívnymi plynmi a dá sa ľahko separovať. Ďalším krokom je vŕtanie do hĺbky 3000 metrov, kde sa očakáva, že čistota vodíka dosiahne 90 percent.

..tak 1100 metru pro 15% a 3000metru pro cistejsi, to je brnkacka ;)...

„Vrt môže teoreticky produkovať navždy, rovnako ako geotermálny. Nemusíte stále prevŕtavať a nemáte klesajúcu trajektóriu ropy a plynu. To drasticky mení ekonomiku projektu,“ tvrdí Zgonnik.

...Tohle mi hlava nebere. Tak prece existuje Perpetuum mobile, ja myslel ze ne :) Mimochodem ani ten geotermal neni nekonecny, zemske jadro postupne chladne...

Budúce aplikácie budú postupovať po „vodíkovom rebríčku“ a nahradia fosílne palivá v hnojivách, oceli, cemente, ako záložnej energie pre obnoviteľnú energiu, v lodnej doprave a leteckom palive v závislosti od ceny uhlíka. „Nikto ešte neurobil komerčný objav pripravený na trh. Hneď, ako sa to stane, vypukne absolútne šialenstvo

..nemam co dodat. Ted uz si jen sednout a pockat az to nastane...

A k vasi poznamce"Pytam sa na metan preto, ze auta jazdia na plyn celkom bezne, a aj v letectve sa s plynom experimentovalo. Len neviem ako to dopadlo - zrejme nic moc, ked stale lietame na avgas..." 

... v tom, je prave ten vtip. Auta, kdyz uz plyn v nejakem rozumnem procentu pouzivaji, tak je to LPG, coz je zkapalneny propan-butan. Propan ma pri normalnim tlaku bod varu -17stC, butan -2stC, cili ho udrzite zkapalneny pri +20stC jen v nekolika malo atmosferach. CNG (metan) uz je vetsi veda, tezko uz se udrzi zkapalneny pod 10-20 atmosfer, proto je "C"ompressed, ne "L"iquid, a tim padem samozrejme hustota radove klesa (hmotnost/objem). LNG (zkapalneny zemni plyn) se da prevazet tankery jen proto, ze se neustale upousti/odparuje a tim se ochlazuje (da se to vyuzit na pohon tech tankeru). Ten avgas proste vydrzi kapalny i bez tlakovych nadob pri pokojove teplote. A to se nam v letadlech docela hodi...

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: elektrika

02.11.2023 v 10:44 Tomas

Jednim z problemu vodikoveho hospodarstvi je, ze jeho extremne male molekuly je obtizne udrzet v tlakove nadobe - pronika totiz kdecim.

Tak si nedokazu predstavit, jak by se dlouhodobe udrzel v horninach par set metru pod zemi. Ale treba jo. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: elektrika

02.11.2023 v 12:33 igi

v zahranicnych zdrojoch k tomu bielemu vodiku pisu, ze vznika chemickym procesom, a to podstatne rychlejsie nez ropa. Preto by malo ist o "nevycerpatelny" zdroj. Konkretne myslim pisali nieco o vode, nejakych (zeleznych?) rudach alebo hydratoch a vysokej teplote? Alebo nieco take...

Urcite sa tu teraz nebudem hadat, ze to cele nie je kacica. Ale bolo by to pekne. Vedeli by sme syntetizovat "zelene" palivo za rozumnu cenu, a greta by nam dala pokoj :) kedze s tymi baterkami sa sice lietat da, ale nie je to ziadna slava.        

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: elektrika

03.11.2023 v 12:07 Vaclav

@Tomas:

V tech hlobkach prave ano, tam je tlak tisice atmosfer. Problem s nim, je, az ho vytahnete na povrch.

@Igi:

Chemickym procesem vznika vsechno. A jestli je to "Rychlejsie nez ropa"? Hmotnostne? Objemove? Treba ve vzduchu je vodik taky. Objemove asi 0,5ppm(to je jedna k 2 milionum), Hmotnostne jeste padesatkrat min. Ale porad je to peknych par miliard tun - jen si ho odsud vzit :) Asi si podam patent :)

Greta mi je vcelku ukradena :)

Odpovědět

Přidat komentář