Jak lze ušetřit na nákladech za létání v 10. bodech
31.10.2023 v 9:39
Filip
Přišla krize, na létání už tolik nezbývá?AVGAS Dražší o 12,84 Kč
10. tipů jak létání zlevnit a stejně si to užít!
Stane se pak to co i v jiných krizových obdobích. Mnozí piloti již přišli na to, že pokud nechtějí vyjít ze cviku a ztratit své dovednosti a rozlétanost, tak raději přejdou z GA kde již dnes letová hodina je kolem 4500-5000Kč na na pokročilé a moderní ultralighty, kde jsou poloviční náklady se srovnatelnými, nebo lepšími výkony UL. Jiní zůstanou věrní GA, protože potřebují profesně růst do křesla druhého pilota a nebo potřebují létat v noci, za IMC, ale i oni hledají možnosti jak výrazněji ušetřit...
Je tu i pár tipů pro provozovatele leteckých škol, jak více využít čas i prostor a techniku...
Zvedají se životní náklady, zálohy na plyn a elektřinu, je dražší jídlo, vyšší úroky z hypotéky či spotřební půjčky, extrémně drahý stavební materiál, hangárovné a přistávací poplatky stále rostou. Náhradní díly na letadla a práce servisů také. Trápí nás i současná vládou přiznaná inflace – nepřiznaná je nejspíše o dost vyšší. Nevěřím žádné statistice, kterou jsem si sám před tím nezfalšoval… To už známe!
Ale dost k úvodu pojďme být konkrétní jak lze ušetřit:
1. Základem úspory v létání je povědomí jak jsou vlastně účtované ceny za létání, pronájem a výcvik.
Některým pilotům to zatím bylo jedno – ne už dnes! Najednou se začínají pídit jak je jim vlastně účtováno jejich létání jestli v letových hodinách, motorových hodinách, nebo hoobs – a co by s tím mohli udělat. Přičemž výsledná cena může být rozdílná i o 15 až 20 % v případě půjčování a ve výcviku rozdílná až o 60%, kdy platíte a nelétáte! Určitě to tak chcete? Není čas na změnu? Můžete a chcete si to dovolit?
2.Více pilotů na jeden let a jedno letadlo
Spojit se s více piloty a létat za zábavou, nebo na výlety a podílet se na nákladech za let, to předpokládá u čtyřmístného GA letounu alespoň 4. přistání na trati, aby se celá osádka aktivních pilotů vystřídala a každý jeden pilot si zopakoval vzlet a přistání, let na jedné trati, přiblížení, rozpočet, přistání. Je jasné, že výběr možných letišť trochu ubude kvůli výkonu takového letadla a bude se muset častěji tankovat, kvůli udržení maximální vzletové hmotnosti popřípadě centráže.
Problém vytížení celého GA letounu, které je v ceně 4500-12000 Kč za hodinu ( už víte jakou hodinu dle odstavce jedna?) je zřejmý - aktivně pracující piloti „střední vrstvy“ létající GA letouny jsou daleko méně svolní a ochotní, nebo jim to z pracovních důvodů nevyjde si ve stejný čas udělat volno k takovému výletu, či tréningu.
Mnoho, zejména málo vylétaných pilotů, nebo pilotů po dlouhé přestávce v létání, přivítá mít na palubě safety letového instruktora, který jim bude radit a popřípadě pomůže v nesnázi, popřípadě provede řízenými prostory, na které se necítí, nebo pomůže s přistáním a vzletem na kratších letištích kolem 400-500m.( to se nebavíme o plochách pro SLZ s délkou 300-400m)
Někdy také není od věci vyvézt manželky a přítelkyně, kdy dva páry letí na výlet jedním letadlem, pak odpadá tolik vzletů a přistání a náklady jsou rovněž nižší.
Piloti ultralehkých letadel mohou samozřejmě také létat spolu za polovinu nákladů, neboť UL nemá více než dvě místa, což ale může být dobrá volba, nejsme-li schopni naplnit kapacitu velkého letadla, nebo pokud z jakéhokoliv důvodu létáme raději v nejmenším možném počtu a s přáteli, které dobře známe. Obrovskou výhodou je, že dolétneme dále ve stejném časovém úseku oproti čtyřem pilotům v Cessně 172 a můžeme s sebou vzít daleko více paliva tedy v poměru ke spotřebě! Nevýhodou se tak může jevit pouze to, že nemůžeme s sebou vzít instruktora.
Pro piloty, kteří nejsou příliš společenští se vlastně přechod z GA letadel na Ultralighty jeví jako nejlepší možná volba jak radikálně snížit náklady na let.
3. Pozoruji přechod pilotů z PPL na UL.
Zatímco cena půjčení GA letadla se bude držet vždy na dvou násobku a více oproti možnosti pronajmutí UL letadla, tak dnešní moderní Ultralighty mají vyšší výkony oproti klasickým i 50 a více let starým letadlům, zejména těm co se běžně pronajímají v ceně kolem 4 - 5tis Kč. To samo o sobě už přinutilo mnoho pilotů přesedlat na výkonnější, obratnější a o polovinu levnější a moderněji vybavené ultralighty. Umožní jim to poznat daleko více míst, přistát i na plochách kam s GA letounem nemohou, protože tam prostě pro délku dráhy (ale daleko spíše pro absenci výkonu) s GA letounem nepřistanou a už vůbec bezpečně nevzlétnou. Mohou také pokud jsou dostatečně vylétaní létat „jakékoliv další plochy“ v přírodě.
Mnoho dalších nerozhodných pilotů uvažuje o této změně.
Tím spíše, když zjišťují, že se jim nálet na ultralightu zapisuje a počítá jako nálet na GA k udržení pilotní kvalifikace PPL!
Porovnej si sám výkony, délku vzletu, přistání, spotřebu, náklady, limity bočního a zadního větru, stav a stáří letounu a poplatky za provoz: Tecnam P2002 Sierra oproti C 152. Obě letadla jsou dvoumístná.
4. Změnit letiště a půjčovnu letadel, nebo leteckou školu.
Někdy jsou náklady na provoz letadla velmi vysoké, tak ukrutně vysoké, že půjčování takového letadla pozbývá smysl, když si jiné naprosto stejné letadlo mohu půjčit jinde.
Vybavení letadla v letecké škole či půjčovně různými glasscocpity, autopiloty a TCASy, meteorologickými radary, zatahovacím podvozkem a mnohými jinými velmi drahými přístroji či vybavením zvyšuje cenu letounu i o miliony. Ta samozřejmě musí být promítnuta do každé jedné účtované hodiny. Proto není od věci půjčit si raději levnější a méně vybavené letadlo, tedy pokud zrovna neletíte na služební cestu přes alpy. Na výlety vlastně nepotřebujete tak moc draze vybavené letadlo!
Poplatky za hangárování a jiné služby na řízeném letišti jsou enormní, velmi vysoké přistávací poplatky na řízeném letišti nejsou to, co by jste nutně museli platit a celní odbavení mimo shengen jde také udělat na jiném než mezinárodním letišti, třeba v Havlíčkově Brodě, nebo v Benešově...
Jinými slovy svou Cessnu 172, nebo Ultralight Tecnam Sierra, Bristell, Alto si můžete půjčit i jinde než na letišti s velmi drahým provozem! Nebojte se toho, dojeďte někam dál a uvidíte, že jediné co Vás čeká je kontrola Vašich schopností a dovedností vést letadlo, protože pojistku za škodu způsobenou provozovateli už zpravidla máte. Nemusíte se také bát nějakého zbytečného sekýrování od instruktora, kam po novu přijdete, pokud ano jděte dál... Tak jednoduché to je.
V případě, že přecházíte s řízeného letiště na neřízené letiště je to opravdu o řád jednodušší, možná zjistíte, že se dozvíte nové věci, naučíte se jiná strmější přiblížení a jiné dovednosti při vzletu i přistání. Může Vás to jen obohatit a třeba se naučíte i jinak používat vztlakové klapky a létání k samé hranici provozní příručky letounu. Nakonec se Vám i zalíbí, že Vás neomezuje nějaká otevírací doba řízeného letiště cca od 8-16:30 jako v Kunovicích či Letňanech, nebudete „pokutováni“ za přílet po otevírací době a nebudete se muset zaobírat jinými místními obyčeji.
5. Využijte celou délku dne k létání i čas mezi západem slunce a občanským soumrakem- zejména je-li hezky. Tip pro provozovatele jakýchkoliv dalších ploch nebo ploch pro vzlety a přistání SLZ.
Objevte kouzlo létání od občanského svítání do občanského soumraku, celoročně! Udělejte si život jednodušší! Vytvořte si jednoduchým způsobem osvětlenou plochu. A náklady? Ty se Vám vrátí po 4-10 letech podle četnosti a počtu pilotů létajících v podvečerních hodinách. Násobně se zvýší se bezpečnost! A piloti si budou pujčovat letadla až o cca 30 minut déle! Každý jeden letový den... A to za to sakra stojí!
6. Vlastní letadlo - to není pro každého
Jistou možností - ne však pro všechny- je pořízení cenově dostupného ultralightu.
Ovšem je potřeba se zamyslet nad provozními náklady, hangárováním a zejména možnostmi, které máte. Zdá se, že provozně nejlevnější variantou je vhodné upravené letadlo Stol na krátké plochy a k tomu odpovídající výcvik a malý nenápadný přístřešek pro letadlo.
Nejlevnější ultralehká letadla na provoz s kovovou konstrukcí jsou Fox, Tulák, Yetti a Zenairy
Někteří piloti tak volili letadla jako Fox, Eurofox, či jiná s rozkládacími a dozadu odklápěcími křídly, aby ušetřili za hangárování a letadlo si po vlastní ose za osobákem s ojkou vozí do své garáže a létají z „jakýchkoliv dalších ploch“ blízko garáže.
Sestavení a složení letadla vždy zabere alespoň hodinu spíše dvě v jednom a mnohdy je nutný pomocník, nehledě k tomu, že časté rozebírání čepů a šroubů zvětšuje ovalitu děr a poškozuje kování. Nakonec musíte vše velmi pečlivě zajistit a zkontrolovat – jde přeci o Váš život. Pokud jste jen lítač, bez technických zkušeností, nejspíš to není ta pravá volba pro Vás. I když existují výjimky, které se to naučí a svobodně a o to výrazně levněji létají…
Jako například Honza. Koupil si ultralehkého motorového větroně s pomocným zaklápěcím motorkem, se kterým samostatně vzlétne, chvilku jsem kolem jeho nablýskaného „stroječku“ chodil a divil se, že takový modýlek také létá... Po té co po dvou a půl hodinách přistál a provokativně prohlásil, že dnes mu to nějak nešlo a sežralo to asi 4 litry paliva - tak mi poněkud poklesla brada… Mně ta Sierra bere minimálně 18litrů na hodinu!
„ Jseš provokatér!“ Uznale jsem prohlásil.
Načež on svůj letounek samostatně s pomocí přípravků uložil do pouzdra přívěsného vozíku, aniž by potřeboval druhou osobu a platil hangárovné… Zase překvapil!
Další možnost je levně koupit stavebnici letadla a nainstalovat si levnější automobilový motor. Nebo můžete pořídit poškozené UL letadlo s levnějším motorem. Tato volba má mnohé pro, ale také značné proti. Znám několik pilotů, kteří chtěli jít touto cestou inspirováni úspěšnými kolegy, avšak pro různé rodinné, životní, finanční překážky nedokončili svou pouť, nebo jim trvala extrémně dlouho, či prodali projekt – nedokončené letadlo při renovaci s velkou ztrátou…
Daleko nejtěžší, ale současně nejlevnější varianta je tedy koupit velmi levné havarované ultralehké letadlo a to během volného času opravit. Bohužel velká většina pilotů nezvládne takovou práci. Kvůli dovednostem, znalostem ale i kvůli času.
7.Snížit poplatky za hangárování
Umístit více letadel nad sebou. Buďto zavěšením u lehoučkých větroňů nebo UL, nebo speciálními zvedáky, které si tak jako já uděláte sami. Pak může být roční poplatek za hangár i poloviční. Zvedák letadel vyrobený z poloviny automobilového dílenského zvedáku. Nezatěžuje střešní konstrukci a lze s ním pojíždět po vhodné podlaze -etadel se tak vejde do hangáru i více než dvounásobek.
8. Ochuzování směsi - snížení spotřeby!
Ochuzováním směsi docílíme nižší spotřeby, zejména instruktoři při výcvikových navigačních letech by jej mohli a měli používat. Je sporné zda tuto vymoženost umožnit širokému spektru pilotů, kteří si letadlo pujčují, zejména tehdy mají-li nízké nálety a nejsou-li schopni s ochuzováním směsi bravurně pracovat. Nikdo nechce mít propálené písty v motoru. Piloti, kteří si letadlo pujčují velmi často, umí správně ochuzovat a je -li namontován spotřeboměr, pak by mohli mít šanci na slevu z paliva.
9. Přesunutí části letadel z drahých mezinárodních letišť
Výrazně se dá ušetřit přesune -li škola své kanceláře a většinu školních letadel z mezinárodních letišt na letiště vnitrostátní, nebo dokonce na registrované dostatečně dlouhé plochy SLZ. Sníží se tak příliš vysoké nájmy, hangárovné a další poplatky.
10. Výměna vrtule za účinější
Pokusy s různými motory a vrtulemi jsem zjistil, že některé profily vrtule jsou účinnější při stejném průměru a jiné méně. Také jsem si prakticky ověřil, že za letu stavitelná vrtule většího rozměru předá energii daleko většímu objemu zduchu a pak je letadlo nejen lépe ovladatelné ale i výkonnější, rychlejší a světe div se, i spolu s nižší spotřebou. Zní to neuvěřitelně, ale může to tak být při vhodné volbě vrtule a nastavení za letu stavitelné vrtule. Tento poznatek je spíše určen stavitelům, výrobcům a zalétávacím pilotům jakož i technikům schvalující letouny do provozu.
Výrazných úspor na palivu lze dosáhnout už jen výměnou za letu stavitelné vrtule za pevnou! Vyšší cena za letu stavitelné vrtule se vrátí v několika letech na úspoře paliva a vyšších výkonech při vzletu a lepší klouzavosti při nouzovém přistání.
Možnost volby je na Vás
Svým výběrem v krizi pak máte možnost preferovat instruktora, kterého máte rádi a naplňuje vás s láskou novými dovednostmi, nebo naopak pošlete do kolbenky hulváta a nepříjemného člověka, který si na instruktora jen hraje...
Svým chováním v krizi určujete kdo a která letecká škola zůstane na trhu a bude Vám poskytovat kvalitnější a levnější výcvik a půjčovnu letadel.
Pojďme se tedy krizí očistit!
Filip Zejda
Odpovědět
RE: RE: RE: RE: RE: elektrika
02.11.2023 v 8:00
Vaclav
Pekny clanek, takovy nezaujaty a neutralni :)
Neobmedzené zásoby „bieleho“ vodíka pod zemským povrchom by mohla obrátiť všetky energetické predpoklady naruby.
...tak ropa a zemni plyn je omezeny ale vodik hluboko v zemi je neomezeny...
keď v hĺbke 1100 metrov našli 15 % vodíka v Lotrinskej banskej panve vo Francúzsku. Nález nie je kontaminovaný korozívnymi plynmi a dá sa ľahko separovať. Ďalším krokom je vŕtanie do hĺbky 3000 metrov, kde sa očakáva, že čistota vodíka dosiahne 90 percent.
..tak 1100 metru pro 15% a 3000metru pro cistejsi, to je brnkacka ;)...
„Vrt môže teoreticky produkovať navždy, rovnako ako geotermálny. Nemusíte stále prevŕtavať a nemáte klesajúcu trajektóriu ropy a plynu. To drasticky mení ekonomiku projektu,“ tvrdí Zgonnik.
...Tohle mi hlava nebere. Tak prece existuje Perpetuum mobile, ja myslel ze ne :) Mimochodem ani ten geotermal neni nekonecny, zemske jadro postupne chladne...
Budúce aplikácie budú postupovať po „vodíkovom rebríčku“ a nahradia fosílne palivá v hnojivách, oceli, cemente, ako záložnej energie pre obnoviteľnú energiu, v lodnej doprave a leteckom palive v závislosti od ceny uhlíka. „Nikto ešte neurobil komerčný objav pripravený na trh. Hneď, ako sa to stane, vypukne absolútne šialenstvo
..nemam co dodat. Ted uz si jen sednout a pockat az to nastane...
A k vasi poznamce"Pytam sa na metan preto, ze auta jazdia na plyn celkom bezne, a aj v letectve sa s plynom experimentovalo. Len neviem ako to dopadlo - zrejme nic moc, ked stale lietame na avgas..."
... v tom, je prave ten vtip. Auta, kdyz uz plyn v nejakem rozumnem procentu pouzivaji, tak je to LPG, coz je zkapalneny propan-butan. Propan ma pri normalnim tlaku bod varu -17stC, butan -2stC, cili ho udrzite zkapalneny pri +20stC jen v nekolika malo atmosferach. CNG (metan) uz je vetsi veda, tezko uz se udrzi zkapalneny pod 10-20 atmosfer, proto je "C"ompressed, ne "L"iquid, a tim padem samozrejme hustota radove klesa (hmotnost/objem). LNG (zkapalneny zemni plyn) se da prevazet tankery jen proto, ze se neustale upousti/odparuje a tim se ochlazuje (da se to vyuzit na pohon tech tankeru). Ten avgas proste vydrzi kapalny i bez tlakovych nadob pri pokojove teplote. A to se nam v letadlech docela hodi...
Odpovědět