Krátce o nás
Jan Koldušek (25) vystudoval strojní fakultu na ČVUT. Během studií odjel na půl roku do Švýcarska na výměnný pobyt a udělal si tam několik kontaktů. Po čase se do Švýcarska vrátil a začal tam pracovat. A právě tehdy potkal Dennise Rathgeba, teď už spolumajitele letadla.
Dennis (25) je důstojníkem švýcarské armády, kromě toho zároveň studuje elektrotechniku na jedné z nejlepších technických škol světa v Curychu a podle Jana Kolduška je pravděpodobně jediný stejně bláznivý člověk na světě, který by do tohoto nápadu šel.
Jan Koldušek a Dennis Rathgeb jsou letečtí nadšenci, oba ve věku 25 let, kteří během výcviku zjistili, že bez létání nemůžou žít. Rozhodli se tedy koupit si vlastní letadlo, nechtěli však nějaké obyčejné, ale něco extra, dalo by se říci letadlo s příběhem.
Honzu s Dennisem tak po dlouhém vybírání nakonec zaujala 60 let stará Bellanca. Je zde však jeden drobný problém: to letadlo bylo v USA a už roky nelétalo.
To sice samozřejmě leccos zkomplikovalo, ale ne natolik, aby se akce zastavila. „Tak třeba komunikace s prodávajícími obvykle probíhala kolem třetí hodiny ranní našeho času a zkuste se v tento čas plně soustředit na obchodní jednání," popisuje jedno z úskalí nákupu letadla v USA Jan Koldušek.
Proces koupě olétaného letadla pro našince z Evropy není vyloženě snadná akce, ale zároveň to není nemožné. Tou dobou také vznikalo rozhodnutí, že piloti se zprovozněným strojem do Evropy přeletí tzv. po vlastní ose.
„Takový nákup snad mohu částečně srovnat se situací, když si jedete pro nové auto do Německa – s tím, že papírování při nákupu letadla je přece jen víc a je o něco složitější. Chceme ale ukázat světu, že to jde, sami jsme chtěli zjistit, zda se to vlastně vůbec vyplatí. A zároveň si přitom něco užít. Nepodařilo se nám přímo zkontaktovat nikoho, kdo by se do podobné akce pustil před námi, ačkoli víme o několika konkrétních případech. Bez ohledu na to jsme se rozhodli celou naši akci veřejně prezentovat,“ říká Jan Koldušek.
Jak to všechno vlastně začalo
„Není to úplně dlouho, co jsem si procházel určitou osobní krizí a zároveň hledal způsob, jak se zabavit a odtrhnout od špatných myšlenek. Právě tehdy jsem se rozhodl splnit si svůj dětský sen, uniknout od každodenních problémů do třetí dimenze a začít létat,“ popisuje Jan Koldušek své pilotní začátky.
Krátce o letadle
Tato dnes už vcelku raritní Bellanca 260 14-19-3 byla vyrobena v roce 1961. Ve své době však šlo o bezkonkurenční letadlo ve své kategorii: první čtyřmístné letadlo s hydraulickým zatahovacím podvozkem a motorem tak silným, že by mohlo táhnout několik větroňů najednou. Bellanca nebyla několik let ve vzduchu, ale Dennis s Honzou jsou odhodláni udělat vše pro to, aby toto krásné letadlo opravili a nakonec s ním přeletěli do Evropy.
Po tomto rozhodnutí už vše šlo relativně snadno a bez větších zádrhelů. Rychlý výcvik, plán koupit vlastní letadlo, výběr konkrétního stroje.
„Podzimní etapu“, která zahrnovala mj. samotný nákup letadla, už mají oba mladí letci zdárně za sebou. Na začátku loňského října odletěli do Kalifornie, na místě se setkali s mechanikem a po prohlídce a pečlivé úvaze se rozhodli Bellancu koupit. Po deseti dnech dřiny se jim povedlo letadlo dostat opět do vzduchu. Zároveň se museli poprat se všemi nástrahami, které člověk musí překonat, chce-li létat v USA.
„Určitě se nechci litovat, nikdo nás do ničeho nenutil, ale je fakt, že vyloženě jednoduché mi to nepřišlo. Tu, řekněme, fyzicky náročnější část však máme za sebou, máme natočenou opravdu hromadu materiálu, máme plno prožitků, poznatků a vjemů. Nejvíc ze všeho nás překvapili místní mechanici, bez jejichž zázemí a pomoci bychom nebyli v žádném případě schopni udělat takový kus práce. Ale to už dost předbíhám, z této části dobrodružství sestříháme, věřím, zajímavá videa,“ říká Jan Koldušek.
Aktuálně je tedy letadlo zazimováno a čeká, až doslova roztají ledy. „Rozhodli jsme se přelet oceánu uskutečnit na jaře, kdy ledy v Grónsku tají a je větší naděje na lepší počasí. Máme tak i více času maximálně se na cestu připravit,“ uzavírá úvodní část nevšedního leteckého příběhu Jan Koldušek.
Příběh budeme dále sledovat. Vznik dokumentu o obou pilotech a jejich akci můžete podpořit příspěvkem zde – zbývá už jen 24 hodin, nebo akci sledovat na Instagramu.