Americký Federální letecký úřad (FAA) a kanadský dopravní úřad Transport Canada (TC) vydaly v listopadu nouzovou direktivu týkající se možné záměny autopilota a automatu tahu při vzletu. Došlo už k 38 případům záměny, z nichž dva málem přerostly v katastrofu.
Ergonomie panelu autopilota v Airbusu A220 může zapříčinit neúmyslné zapnutí autopilota (AP) místo automatického řízení tahu (AT). Tlačítko AP se totiž nachází těsně nad AT a tato skutečnost vyústila už v 38 těchto událostí, což je v poměru s celkovým množstvím 230 provozovaných letounů vysoké číslo.
Problém nastává ve fázi vzletu, kdy piloti zapínají automatické řízení tahu. Navíc díky náchylnosti AT k samovolnému vypnutí pilot musí často znovu zapnout AT v pozdější fázi vzletu. V této situaci se piloti dostávají pod tlak a snadněji dochází k záměně.
Pokud posádka omylem zapne autopilota během vzletu a okamžitě nereaguje na vzniklou situaci, může dojít ke katastrofě. Zapnutý autopilot při dostatečné rychlosti, která se však pohybuje i pod rychlostí V1 (rychlost rozhodnutí, zda ve vzletu pokračovat, nebo ho přerušit), zvedne letadlo, aby se drželo úhlu stoupání (tzv. pitch target markeru, PTM). V důsledku toho ale může dojít k předčasnému odlepení na malé rychlosti nebo kontaktu zadní části letounu s dráhou. V případě rotace pod rychlostí Vr dochází k vzletu s nízkou energií, kdy se rychlost letadla pohybuje blízko pádové rychlosti a hrozí ztráta vztlaku a následný pád.
Ve své direktivě z 22. listopadu FAA popisuje jeden ze dvou těchto případů, v němž posádka při pokusu znovu zapnout AT omylem aktivovala AP, letadlo se odlepilo pod rychlostí V1. Posádka však díky včasné reakci dostala situaci pod kontrolu a pokračovala v letu. Druhý případ prozatím nebyl publikován.
Podle aktuální letové příručky (AFM) se autopilot nesmí zapínat níže než ve výšce 400 stop (zhruba 122 metrů). Aby nadále nedocházelo k této záměně a tím k ohrožení bezpečnosti letu, nařídila FAA změnu v letové příručce. Po výrobci požaduje, aby do příručky dodal zákaz zapínání nebo opětovného zapínání automatického řízení tahu pod výškou 400 stop, pokud již piloti manuálně nastavili vzletový výkon. Tato úprava AFM musí být provedena do 30 dnů.