Odbor dohledu nad vojenským letectvím Ministerstva obrany ČR vydal certifikaci pro letoun L-39NG, čímž se eNGéčku otevírají dveře na světové trhy. Proces certifikace zabral více než pět let.
„Máme velkou radost. Naše L-39NG má plnou typovou certifikaci bez omezení a jeho prodeji na světových trzích nic nebrání. Zálet prvního sériově vyrobeného letadla očekáváme na konci roku. Celý proces nám zabral více než pět let v několika etapách. Díky nově uzavřeným kontraktům máme zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025 a zájem o eNGéčka mají i další zákazníci z celého světa. Poděkování patří všem našim zaměstnancům, kteří se na vývoji a výrobě L-39NG svým obrovským úsilím podílejí,“ informovalo v pondělí Aero Vodochody na svém facebookovém profilu.
Lehký proudový letoun L-39NG je schopný plnit roli lehkého bitevníku a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun nové generace vychází z původního konceptu dnes již legendární L-39. Využitím moderních technologií se výrobci podařilo optimalizovat konstrukční prvky původního typu, čímž byly vylepšeny některé letové vlastnosti a výkony. Pod kapotou L-39 nové generace ukrývá spolehlivý a výkonný motor FJ44-4M. Kokpit letounu odpovídá svou výbavou standardům pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace. Součástí letounu je i rozsáhlé portfolio simulačních technologií s cílem zvýšit účinnost výcviku nových pilotů.
Nové letouny české výroby, jejichž cena se odhaduje na 10 milionů amerických dolarů za kus, si již objednalo například Maďarsko, Ghana nebo Vietnam. Z řad nestátních subjektů projevil zájem například portugalský SkyTech nebo americká společnost RSW Aviation. Ministerstvo obrany ČR má v plánu pořídit šest letounů pro Centrum leteckého výcviku v Pardubicích.