Dvuomotorový Piper Aztek, který odstartoval z Litvy bez letového plánu, postupně překonal území Polska, Slovenska, Maďarska, Rumunska, Srbska a skončil opuštěný v Bulharsku. Podezřelé letadlo mělo deaktivovaný odpovídač a nereagovalo na rádiové zprávy ani vizuální signály zakročujících stíhaček.
K mezipřistání z důvodu tankování došlo v Maďarsku. Z letadla mělo vystoupit pět nebo šest lidí, kteří se údajně dostali do rozepře s místním personálem a před přivolanou policií urychleně naskočili do letadla opět vstříc své misi. Letadlo bylo následně zachyceno čtyřmi maďarskými Gripeny. Podle přeshraniční dohody mezi Rumunskem a Maďarskem Gripeny letadlo nadále doprovázely až do předání rumunským letounům F-16.
Bulharský ministr obrany uvedl, že Bulharsko nevyslalo stíhačky k zásahu, jelikož letadlo „v žádném okamžiku nepředstavovalo hrozbu“. Aztek, dříve registrovaný jako LY-LOO, tak byl nakonec nalezen zaplachtovaný na ranveji soukromého letiště v severovýchodní části Bulharska. Po posádce se slehla zem.
Malé letadlo patřilo ještě před pár dny řediteli litevského letiště, který tvrdí, že jej prodal neznámému rusky mluvícímu zákazníkovi. Na doplnění uvádíme, že v dřívějších zprávách byl letoun chybně označen jako Beechcraft. V tuto chvíli vyvstává více otázek než odpovědí. Je tedy jisté, že dojde k aktualizaci informací.
To je skandál. Myslel jsem, že vzdušný prostor je strážen. Poprosím tedy o jména zodpovědných politiků a vojáků, kteří byly v této souvislosti zatčeni, případně již popraveni!
Původní majitel (studoval vojenskou školu v Moskvě) neví komu letadlo prodal... "Nedokážu odhadnout, ze které země byli. Mohou to být Ukrajinci, možná Rumuni nebo Bulhaři. S jedním z nich jsem mluvil rusky." smlouva byla rusky... letadlo komplet propadlé motory v roce 2014, vrtule v roce 2017....
A co když tam bude terorista a spousta kanystrů s benzínem? Ono by stačilo když jako letoun narušitel se nechce řídit signály ze zasahujícího letadla párkrát těsně kolem proletět a pilot narušitel si bude muset prát jégrovky.
Až nám nějaký nereagující magor s vypnutým odpovídačem z výšky pozvolna vysype na vodní zdroje 30 kg plutonia a Ostrava, Brno, Praha a Budějovice budou na 5 let bez vody, než se najde náhradní řešení, tak co pak?
Měl by se přijmout jednoznačný úzus: stíhač vidí živého pilota, který na něj kašle, a nereaguje - no tak to má chlapec prostě smůlu, a ostatní na palubě bohužel také!!!!
Jaké pak Láry-fáry, trochu tvrdosti do toho života by to chtělo, společnost je poslední dobou až moc zženštilá, , žádná disciplína, na zemi občas někdy vládne až anarchie, a ta v oblacích Nemá místa!!!!
Tady jde vždy o Stráž svého území. Nikdy nemůžete vědět, co s sebou takový frajer na palubě veze!!! Nebudeś - li Strážit své území, a toto učit i své Potomstvo, tak jednou o to své území příjdeš.
Víte, proč vznikla Republika Československá?
Heslo Prvního presidenta Tomáše Garrigue Masaryka Bylo:
O hranici se Nejedná! o Hranici se Střílí!!!
A dokázal to ve válce s Poláky na Ťešínsku a ve válce s Maďary na Jižním Slovensku!!
Byl to Borec, ten by tady takového frajera nad námi poletovat nenechal, dal by ho rozkazem bez milosti Sundat!!
Jo a ten magor bude takovej magor, že se s tím plutoniem prozradí něčím tak nápadným, jako je let o jakém se tu píše :))
Koneckonců víme kulový, o co šlo. Klidně to mohlo být něco, jak v lepším případě útěk, v horším únost někoho.. Mohl být i nějaký nám skrytý důvod, proč viditelně nezasahovat. U malého a pomalého letadla si koneckonců umím představit i jiné varianty jeho zadržení, než je rovnou střelba.
Dovoľte mi trochu iný pohľad na vec. Ad1 : nikto nevie kade lietadlo letelo a síce. Všetci dobre viete, že väčšina krajín, ktoré sú signatármi ICAO majú dohodu o voľnom prelete hraníc pokiaľ letíte priestorom G. Tak isto viete, že v prietore triedy G nepotrebujete rádiové spojenie. Ad: 2 Pokiaľ aj letíte priestorom triedy D je otázne či a kedy sa o vás dozvedia. Čiže letíte ďalej v pohodičke. Ad 3: Vojenské lietadlo sa k neznámemu lietadlu posiela z dôvodu aby sa zistilo či je všetko v poriadku. V článku sa nepíše, žeby nekomunikovali. Možno komunilovali to nikto nevie. Pokiaľ uvedené lietadlo nepredstavovalo hrozbu ( zrejme ho sledovali kade letí a dovolím si tipnúť, že pokiaľ leteli ponad vôbec alebo riedko obývané oblasti nie je dôvod zasahovať tzv. prerušením letu). Z môjho pohľadu tu nebol ani dôvod nútiť lietadlo k pristátiu pokiaľ to bol let mimo exponovaných oblastí. Väčšinu času letel v EU teda sa i zdá, že celý čas preto mu tento let bol umožnený aj keď to kontroverzne vnímame.
Souhlasim, takovych pripadu se bezne stavaji desitky v Evrope, na svete mozna stovky rocne. Jen tenhle pribeh je prave ted zpopularizovany.
Dnes maji lide ponekud hypertrofovanou uzkost v souvislosti s tou valkou a nekteri by dokonce hned strileli (nevim, jestli by sami dokazali vystrelit na zmateneho chudaka)...
Vtipne ale je, ze ten borec pristal a zmizel, nez se policajti vykutaleli, kdyz uz to byl takovy povyk jeste ve vzduchu... :)