Nová generace Gripenu se představí návštěvníkům během Dnů NATO v Ostravě a Dnů Vzdušných sil AČR o víkendu 17. a 18. září na letišti v Mošnově. Generální partner Saab tak nabídne pohled na to nejlepší, co nová generace stíhacích letounů umí nabídnout.
Na sklonku minulého roku Saab začal s dodáním nové generace Gripenu švédskému a brazilskému letectvu. Novinka disponuje větším a inovovaným drakem i křídly, nejmodernější avionikou včetně několika 3D obrazovek, systémy umělé inteligence nebo výkonným motorem General Electric F414, který je známý z letounů F/A-18E/F Super Hornet. Ve vyšších hladinách tak stroj dosáhne až rychlosti Mach 2. Zvětšení draku přineslo i objemnější palivové nádrže s celkovou kapacitou 3,4 tuny.
Nový radarový systém ES-05 Raven má elektronické vychylování paprsku a také výklopný systém, který poskytne pilotovi částečný přehled i o dění za letounem. Dále je stroj vybaven systémem Arexis, který je schopen zachytit radarový signál a v reálném čase jej pozměnit a odeslat zpět nepříteli. Přibližuje se tak páté generaci „stealth“ stíhaček.
Česká armáda má od roku 2005 v nájmu 14 letounů Gripen předchozí generace. Ten končí v roce 2027 a právě nová generace E patří k logickým kandidátům.
„Pokud by letounem, který má nahradit stále moderní a technologicky vyspělé Gripeny C/D, měl být Gripen E, budou Vzdušné síly AČR moci kontinuálně plnit své mise a efektivně chránit vzdušný prostor naší země a partnerů v rámci Severoatlantické aliance, aniž by při tom extrémně zatížily armádní rozpočet, a tím de facto znemožnily či zbrzdily nezbytně nutnou modernizaci celé armády,“ dodává manažer Saabu a bývalý velitel Vzdušných sil AČR Jiří Verner. Přes značné navýšení ceny letounu jsou náklady na letovou hodinu a provoz Gripenu E ve srovnání s konkurenty několikanásobně nižší. Čáslavští také disponují, co do provozu letounů Gripen, neocenitelným know-how a zázemím.