Někdejší armádní letiště v Líních u Plzně je jednou ze tří vytipovaných evropských lokalit, kde by mohla v blízké budoucnosti vzniknout továrna na výrobu baterií do elektromobilů německého automobilového koncernu Volkswagen (VW). Informovali o tom členové vedení Plzeňského kraje včetně hejtmana Rudolfa Špotáka.
Podle dosavadních informací zvažuje koncern stavbu továrny za čtyři až pět miliard eur, kde by mohlo být zaměstnáno zhruba 4000 lidí.
Tým 40 projektantů automobilky jednal už minulý čtvrtek v Plzni se zástupci kraje. Projekt by měl být oficiálně představen v následujících dnech. Během jara pak budou následovat jednání o základních parametrech, jako je zaměstnacká struktura, dopravní infrastruktura atd.
Letiště Plzeň-Líně, dříve také Dobřany/Líně bylo založeno jako vojenské letiště v roce 1952 a od roku 1996 je veřejné. Plzeňský kraj prezentuje 340hektarové letiště v územním plánu jako strategickou rozvojovou zónu.
„Jde o strategickou investici v rámci celé Evropy. Kdo bude mít tyto typy výroby na svém území, tak bude stahovat i příslušné výzkumné kapacity, a to je ten správný směr, kterým se dnes musíme vydávat,“ řekl pro ČT24 náměstek hejtmana a poslanec Josef Bernard.
Vedoucí krajského odboru investic a majetku Michal Bouřa v souvislosti se zájmem koncernu VW poznamenal, že vlastníkem letiště je ministerstvo obrany, které aktuálně vede soudní spor s firmou PlaneStation. Společnost PlaneStation má letiště pronajaté od ministerstva obrany od roku 2000 na 99 let.
„Je to o jednání. Představa je taková, že by Česká republika převedla veškeré pozemky, které tam vlastní ministerstvo obrany, na Plzeňský kraj. Otázkou je, jestli bezúplatně nebo úplatně. Jedná o tom s ministerstvem Volkswagen a všechny zainteresované strany,“ uvedl pro ČT24 Michal Bouřa. Podle šéfa krajského odboru regionálního rozvoje Miloslava Michalce investor v rámci projektu garantuje zachování základny letecké záchranné služby, která se na letišti nachází.
Koncern VW, jehož součástí je i Škoda Auto, plánuje v Evropě do konce desetiletí vybudovat hned několik podobných továren na výrobu baterií.
Zdravím, top manažeři z Německa jsem v klidu jezdí autem. Zaměstnanost 4000 vs 200 lidí je jasná. Top investice je pro Česko při vší úctě důležitejší než regionální letiště, kterých je kolem Plzně mnoho. Plzeňané za ůčelem cestování už jedno svoje regionální letiště mají, nachází se na západním okraji Prahy a je s Plzní spojeno dálniční sítí.
Manažeři z Německa a Čeští manažeri ze Škoda auto sem rozhodně autem nejezdí. Léta denně linka na LKPR z EDVE. Dříve operovana ATR ČSA, teď litá Private wings B1900. Takže zachovat letiště, popřípadě ho rozšířit na ifr provoz, by pro německé manažery smysl mělo.
Hoši nebojte:"Gigafactory ve zkostnatělém Česku má být pro Volkswagen až poslední volbou", viz: https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/gigafactory-ve-zkostnatelem-cesku-ma-byt-pro-volkswagen-az-posledni-volbou-1389257
celkem by mi překvapilo kdyby si vybrali zrovna Plzeň. Nezaměstnanost je tu zatím velmi nízká, hromady papírů potrvají věčnost, k tomu různé inciativy a nevyjasněné majetkové vztahy. Odhadl bych to tak do 10%...
protože jestli se VW bude nadále dařit jako poslední 2 roky, budou brzy řešit, kterou továrnu zavřít dříve. Bát by se měli rozhodně v MB, ale to svým kamarádům, co tam pracují, říkám už roky. On žádný strom neroste do nebe.
Jako čerstvý pilot a veterán automotive chci všechny uklidnit. Taky to vidím tak n a10%. Němci pomalu zatahují s podporou elektromobility ruční brzdu. Celá Evropa se na ně dívá hnusně kvůli neochotě bouchnout do stolu a odpojit se ihned od Ruského plynu (alespoň na pár letních měsíců, kdy nemusí řešit domácnosti). Ale oni nejenom potřebují plyn pro průmysl a zemědělství, ale hlavně ho pálí v elektrárnách na výrobu elektrické energie. Když už tak chytře zakonzervovali atomovky (to je na měsíce to znovu dostat na plný výkon) a pálit uhlí stačit nebude. Aktuálně se tam v návaznosti na válku na Ukrajině řeší omezení podpory pro elektromobily a to prodeje těchto vehiklů zastaví i v německu. Kromě flotilových zákazníků kteří si koupí pár procent autoparku v elektrice, to totiž v podstatě ani tam nikdo nechce v měřítku, které automobilky potřebují. Celý VW se momentálně topí ve vlastních problémech a ve ztrátě vlastní identity. Podobně se topí i Česko, ve vlastní byrokracii (jak již zmínil kolega výše). Jsme tím již dostatečně známí, abychom byly lokalita číslo 4 - ta poslední. V neposlední řadě taky nechápu volbu Plzně, rozšířit Prunéřov by strategicky byla lepší volba. Cínovec kousek, lidi bez práce a levnějších bude v okolí podstatně více než u Plzně. Já si myslím, že si ještě hodně krát sedneme letadlem v Líních...