Americká Asociace pilotů a vlastníků letadel (AOPA) ve spolupráci se svým Institutem pro bezpečnost letectví (ASI) zahájila novou bezpečnostní kampaň VFR into IMC. Kampaň, která probíhá od 1. dubna do konce roku, má za cíl šířit osvětu ohledně nejvýznamnější příčiny nehod souvisejících s počasím ve všeobecném letectví, tedy neplánovanému přechodu letu podle VFR do podmínek pro let podle přístrojů (IMC).
Neustále se setkáváme s podceněním či nerespektováním počasí a následným náhlým přechodem „VFR into IMC“. Následky jsou bohužel často fatální. Dle statistik je taková situace každoročně nejhorší příčinou nehod souvisejících s počasím s téměř 90% mírou úmrtnosti u nekomerčních letadel s pevnými křídly. „VFR into IMC patří mezi pět hlavních příčin smrtelných nehod ve všeobecném letectví, kterým lze z velké části předcházet,“ uvedl viceprezident ASI McSpadden.
Kampaň si klade za úkol přispět svým dílem k bezpečnosti všeobecného letectví. Materiály a nadcházející akce kampaně jsou shrnuty na nově spuštěných webových stránkách. Najdete tu odkazy na videa, podcasty, články, on-line kurz, případové studie a další. Dlužno dodat, že v průběhu roku budou postupně přibývat další obsah. Některé materiály jsou dostupné po přihlášení a je možno získat certifikát o absolvování kurzu.
Praktické zkušenosti samy o sobě před následky takového přechodu neochrání. Ve skutečnosti je podle McSpaddena u komerčních pilotů s přístrojovou kvalifikací dvakrát vyšší pravděpodobnost, že se stanou účastníky takové nehody, než u pilotů bez přístrojové kvalifikace. Přibližně celá třetina těchto nehod se týká pilotů s přístrojovou kvalifikací. „VFR do IMC je často považováno za jedinou příčinu, ale hraje roli v několika dalších typech nehod, včetně ztráty kontroly za letu a řízeného letu do terénu,“ dodává McSpadden.
Jako důvod k účasti může posloužit zajímavost, kdy dle studie ASI ztrácí pilot po vstupu do těchto nebezpečných podmínek kontrolou letadla za pouhých 178 sekund. Tedy již po necelých třech minutách může dojít k selhání lidských smyslů.
Já teda zatím pilotní průkaz nemám, létám jen občas s někým, ale jako laik to nechápu....to ty lidi vůbec nekoukají na přístroje? Když vletím do mléka, koukání ven mi nepomůže, tak hned přeci skloním hlavu k přístrojům...udržuju rychlost, náklon, výšku....navíc snad každý už má dnes s sebou na palubě Skydemona, Foreflight apod., takže +- stále ví, kde je. Pokud mu zrovna v té době neflusnou baterky samozřejmě....
Bohužel létat v IMC není vůbec jednoduché a bez patřičného výcviku se to nedá zvládnout. Bez vizuální reference se lidský mozek během dvou až tři minut beznadějně ztratí ve falešných pocitech (pohybových iluzích) způsobených vestibulárním systémem. Necvičený pilot pak nedokáže přístrojům věřit a letět podle nich.
ja ako "simulátorové dieťa" som tiež občas možno veril pocitu, že lietanie je v podstate ľahké. Ten pocit sa rozplynul pri prvých výcvikových hodinách, kedy napr. komunikáciu pri návrate na letisko už musel preberať inštruktor, pretože ja už som mal v hlave taký pretlak že som nevedel kde je vlavo a kde vpravo, nieto ešte sa s niekým vykecávať vo frazeológštine...
Ono veľa vecí vyzerá od stola jednoducho. Ale v tej kabíne to je všetko jaksi dosť inak.
no nemusíme to chápať, faktom ale je, že v IMC každý rok umiera aj kopec pilotov s prístrojovou kvalifikáciou. Takže to asi nebude tak ľahké ako sa laikovi zdá.
Človek je totiž taký tvor, že letí a vraví si ešte je to ok, ešte je to ok, to dám, ešte je to ok....kua je to v péčku:-)
Tých štatistík, ako rýchlo človek v IMC umiera je toľko, že im treba veriť oveľa viac ako svojmu pocitu, že to predsa vôbec nie je ťažke:-)
Bohžel VFR piloti řídí hlavně "zadkem" a pohledem ven a nejsou naučeni bezmezně věřit přístrojům. Když se takový pilot dostane do IMC vzniknou různé pohybové iluze, které zapříčiní, že pokud se snaží letět podle toho co mu říká vnitřní ucho a ne přístroje, tak skončí ve spirále a zabije se. Doktor Melechovský ma na to pěknou přednášku.
Bez zkušeností je problém letadlo udržet v horizontálním letu a doufat, že z toho někde na druhé straně vyletím, natož dělat 180° zatáčku a vracet se zpět.
ono bez autopilota, "na ruku" je dosť ťažké riadiť podľa prístrojov, aj keby tie ilúzie neboli. Kto chce nech si vyskúša na simulátore - ale zapnite si turbulencie - a uvidíte ako budete naháňať tie ručičky...
Pridajme k tomu ilúzie a už vieme prečo na IFR treba licenciu :)