TRA GA neboli dočasně rezervovaný prostor určený pro potřeby všeobecného letectví není žádnou novinkou roku. Každopádně vzhledem k počtu letišť, které požádaly o zřízení takového prostoru, a s ohledem na již vydané návrhy opatření obecné povahy, si pojďme připomenout specifika jejich provozu.
TRA GA je specifický vzdušný prostor, určený pro místní provoz všeobecného letectví, který zasahuje do řízeného vzdušného prostoru třídy C nebo D. Dříve se takové prostory nesprávně označovaly jako „delegované“ a lety v nich byly složitě realizovatelné a náročné na zajištění koordinace. V době aktivace TRA GA se mění klasifikace vzdušného prostoru z C nebo D na G, a stává se tak neřízeným vzdušným prostorem. Lety v rámci takto aktivovaného prostoru nepodléhají letovému povolení, ale podmínky létání v něm jsou upraveny dohodou mezi správcem prostoru TRA GA a místně příslušným stanovištěm ATC. Informaci o jeho aktivace lze získat na kmitočtu stanoviště ATC, FIC Praha a kmitočtu stanoviště poskytující informaci známému provozu na letišti, které je zároveň správcem předmětného TRA GA.
Vzhledem k implementaci třídy G se mezi tímto a řízeným vzdušným prostorem třídy D neuplatňuje rozstup, a proto se nedoporučuje létat až na jeho hranu. Řídící letového provozu, pokud let VFR/IFR v jeho odpovědnost vstupuje do ochranného prostoru 3 NM od horizontální hranice, vydá pouze informaci o provozu v TRA GA. A je-li to proveditelné, zabrání přiblížení provozu v řízeném prostoru k horizontální hranici TRA GA na vzdálenost menší než 1 NM a vertikálně 500 ft.
Všechny prostory TRA GA jsou prostory s povinným rádiovým vybavením (RMZ); letadlo v něm letící musí být vybaveno radiostanicí a provozovat ji.
Bohužel tyto prostory nejsou součástí ICAO mapy, a proto je nutné si jejich horizontální a vertikální hranice nastudovat v letištní mapě konkrétního letiště, kde je TRA GA zřízeno, například ve VFR příručce ČR, aplikaci AisView nebo AIP ČR ENR 6.3-3.
Momentálně jsou prostory TRA GA využívány na níže uvedených letištích:
Toužim (LKTO)
Kladno (LKKL)
Bubovice (LKBU)
Letňany (LKLT)
Brno Medlánky (LKCM)
Frýdlant (LKFR)
Zábřeh (LKZA)
Plánovaná letiště s prostory TRA GA aktuálně ve stavu návrhů opatření obecné povahy:
Jednotlivá opatření byla projednána a odsouhlasena zástupci ODVL SSŘO MO (AČR), Letecké amatérské asociace ČR, Aeroklubu ČR a Řízení letového provozu ČR v souladu se zákonem o civilním letectví na jednání KSAMS/32 v prosinci loňského roku.
V článku je napsáno, že všechny prostory TRA GA jsou zároveň RMZ. No nakonec jsem to našel, ale pokud si někdo z ŘLP myslí, že při definici TRA GA odvedli solidní práci, tak já mám názor přesně opačný. Celé mi to připadá odfláknuté. Krom toho, že v oficiální letecké mapě nejsou tyto prostory uvedené, je celkem obtížně dohledatelná informace o RMZ. Jelikož prostory nejsou zakresleny v ICAO mapě, informace o nich bych tedy logicky hledal ve VRF příručce spolu s informacemi o dotčených letištích. Tam není o RMZ ani slovo. Stejně tak ve VFR příručce v části VFR-ENR 1.1.2.6. V AIPu ENR 5.5.5 rovněž ani slovo. Jediné, kde jsem to našel je AIP ENR 5.5.5.5 (tabulková část) v posledním sloupci označeném jako "poznámky". Vždy jako poznámka na konci pod odkazy na jiné části AIPu a VFR příručku. Skoro mám pocit, že tvůrci vlastně ani moc nechtěli, aby se tahle informace k pilotům dostala. Jako by vlastně ani tvůrce nepovažoval za nutné, aby pilot při průletu aktivním TRA GA prostorem byl s někým na spojení.
Vzhledem k tomu že TRA GA jsou zřizované v prostorech třídy C a D tak i kdyby jste o nich nevěděl tak pořád budete s někým na spojení. Buďto to bude příslušné stanoviště RADIO nebo řídící který vám o prostoru řekne. Pokud tam poletíte bez spojení tak si kolegujete o problém a to minimálně kvůli způsobům aktivace/deaktivace.
Co osobně nechápu je výjimka pro padáčkáře u Ostravy. Jak mohl někdo dovolit aby se v RMZ pohybovali bez rádia? Podle mě by minimálně ručku na příposlech mít měli.
Jinak bych ty TRA GA taky nejraději viděl na ICAO mapě (a v navigační databázi).
Martine, samozřejmě máte pravdu, že i při nevědomosti o existenci prostoru TRA GA bych měl být na spojení s řízeným letištěm v prostoru kterého je TRA GA zřízen. Já v tom ale i tak vidím problém. Osobně jsem až doteď nepoužíval žádnou navigační aplikaci. ČR mi připadá tak malá, že mi to připadá zbytečné. Také ji mám za ty cca dvě desítky let docela prolétanou. Také odhaduji, že ne všechny aplikace poskytují za letu zcela správné a přesné informace o prostorech. Některé určitě ano, ale myslím, že se moc nespletu tvrzením že zvláště na ty bezplatné se v tomto moc spolehnout nelze.Takže pokud udělám navigační přípravu jen podle mapy (dejme tomu té oficiální ICAO), a pak mi řídící za letu sdělí informaci o aktivaci nějakého TRA GA (jak jsem vyrozuměl tahle informace může mít velmi krátkou expiraci - tedy alespoň dle toho, co se o aktivaci píše v AIPu) zvýší tím automaticky stres a prostor pro chybu na palubě. Na mapě hranice takového prostoru nenajdu, takže se jen dohaduji, kde se vlastně vůči hranicím TRA GA nacházím a kde bych případně měl přeladit z frekvence Radio zpět na věž nebo radar.
Chápu, že ti, kdo spravují řízené prostory, si chtěli usnadnit situaci tím, že přestanou řešit amatérské piloty, kteří nemají jinou možnost, jak se dostat na letiště, než průletem přes jejich výsostné území. Koho má bavit, otravovat se stovkou průletů prostory, jakými jsou LKKB nebo LKTB, když "jejich" pohybů jsou jen desítky, že?Podle mého názoru se aktivaci TRA GA zvyšuje riziko kolize, protože provozovatel stanoviště Poskytování informací známému provozu nedisponuje technickým vybavením, aby byl schopen podávat pilotům informace o provozu, které dříve dostávali. Dalekohled radar nenahradí. Znám to z LKLT, LKCM a teď už se budu bát skoro všude.