Rozbor ASI: Piloti Bonanzy podcenili létání v řídkém vzduchu
Filip Byrtus 15.12.2021 6 příspěvků
Filip Byrtus 15.12.2021 6 příspěvků
Americká Asociace pilotů a vlastníků letadel (AOPA) ve spolupráci se svým Institutem pro bezpečnost letectví (ASI) vydala nové video analyzující nehodu letounu Beechcraft Bonanza G36 po odletu z colorádského Aspenu. Epizoda s názvem Into Thin Air poukazuje na nebezpečí, které skýtá létání ve velkých nadmořských výškách.
Letoun se dvěma členy na palubě měl namířeno na východní pobřeží, když startoval z letiště Aspen v Coloradu. Letiště se nachází ve výšce 7 820 stop AMSL, hustotní výška v čase odletu odpovídala hodnotě 10 500 stop, což značně negativně ovlivnilo výkonnost letadla.
Krátce po odletu se piloti rozhodli letět údolím Hunter Creek Valley, na jejímž konci je hora Midway Pass s vrcholem ve výšce 11 847 stop. Vzhledem k nižšímu výkonu nebyli piloti schopni dostatečně rychle nastoupat potřebnou výšku, a proto se rozhodli o 180° otočku.
Bohužel, vzhledem k vysoké nadmořské výšce se zvětšil také rádius potřebný pro otočku, což v kombinaci s nevhodnou pozicí letounu uprostřed kaňonu vyústilo v řízený náraz Bonanzy do terénu.
Video za pomoci simulace nabízí popis příčin a průběhu nehody. Přestože sami tvůrci upozorňují, že oficiální vyšetřování nehody Národním úřadem pro bezpečnost v dopravě (NTSB) dosud neskončilo, nabízí video přínosné poučení, jaké nebezpečí pro piloty hrozí v horském prostředí a ve velkých nadmořských výškách.
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Hory
15.12.2021 v 8:36 Václav
Ta zavetrna strana sedla v horach je opravdu zradna. Taky si pamatuju svuj vydeseny pohled na vario ukazujici klesani -2m/s a motor rval na plny plyn. Me to ale vyslo a za sedlem to vyskocilo na +5m/s :)
Pekne video, diky.
v strede udolia
16.12.2021 v 12:57 igi
nelietat v strede udolia, to si teda zapamatam. Napriek celej serii chyb, ktore sa stali, bola stale sanca otocit to a letiet naspat. Keby mali dost miesta :(
RE: v strede udolia
16.12.2021 v 23:28 Dzordzik
Letěli dost dlouho a sledovali přístroje dost dlouho na to, aby si uvědomili, že to pohoří před sebou prostě nemohli zvládnout přestoupat a že letí proti zdi. Příliš pozdě se rozhodli s tím něco udělat. Přitom mohli přímo nad letištěm, nebo v jeho blízkosti v klidu nastoupat a pak to v pohodě přeletět. Bohužel, létat je potřeba hlavou a ne s vírou, že to vyjde. je dobře, že jsou tady videa, ze kterých se můžeme my všichni přiučit a připomenout si cizí chyby a pokud možno je neopakovat. Také se mi stalo, že jsem oblétával kopec, za kterým byl silný rotor a i když jsem byl dost nad kopcem, tak mě to zaskočilo a i přes plný plyn tam bylo chvílemi až -3m/s na variu. Naštěstí jsem měl rychlost a výšku, tedy rezervu a hlavně jsem věděl, že ve směru, kterým jsem letěl terén klesal, takže bylo kam ...
Aspen
17.12.2021 v 9:35 čáp
V Aspenu bylo podobných nehod hodně. A to jsou Američané na létání v horách zvyklí. Někdy se tamní podmínky tak změní, že zaskočí i připravené. Od stolu v teplém obýváku to vypadá všechno tak jasně. Hodně znalých pilotů raději letí na jiné letiště a odtud dále autem.
Knihy o letani v horach
17.12.2021 v 13:03 Jirka
O letani v horach jsem se jako zacinajici hobby pilot zatim zajimal jen teoreticky (pokud nepocitame kopecky v Cesku) a nasel jsem velmi dobre knihy, ktere lze urcite doporucit k precteni, tim spis, ze se daji najit v PDF na internetu:
Mountain, Canyon, and Backcountry Flying by Amy L. Hoover
Flying the Mountains by Fletcher F. Anderson
Neletat stredem kanonu, ale na strane, kde vitr nadnasi, je velmi dulezita poucka, ale v tech knihach je mnoho dalsich takovych informaci, napriklad pri preletu hrebene hor k nemu nesmerovat kolmo, ale pod uhlem cca 45 stupnu - take kvuli snazsimu otoceni zpatky a spousta dalsiho.
RE: Knihy o letani v horach
17.12.2021 v 17:59 Milos
So zameranim aj na UL a na VFR lietanie v Alpach je bezkonkurencna (a hlavne akutalna) kniha autora Roberta Sentefa "Alpenflug"- In VFR sicher in den Alpen unterwegs (1. vydanie v marci min. roku) s mnohymi praktickymi radami a VFR trasami. Bola napisana za pomoci Austrokontrolu (zodpoveda za letecku dopravu v rakuskom vzdusnom priestore) a DWD (nemecka meteorologicka sluzba).
Kazdemu, kto sa pusti sem do Alp ju viac viac ako doporucujem. Pre nasinca je bohuzial len po nemecky, avsak s obsiahleho grafickeho materialu sa da vela pochopit aj s bazalnymi vedomostami jazyka, resp. s pomocou prekladacov.
Prajem pekny vykend.