Výstava 20 let letecké záchranné služby
Hlavním tématem 14. ročníku letecké výstavy „VZDUCH JE OPĚT NAŠE MOŘE“ je významné výročí a jubilem Letecké záchranné služby. Letecká záchranná služba za dvacet let své existence poskytla pomoc přibližně 100 000 lidem, z toho 50 000 lidem nacházejícím se v přímém ohrožení života. V roce 1987 byl vytvořen systém Letecké záchranné služby, který pokryl celé území Československa. Pokrytí celého území státu nebylo v té době běžné ani v jiných státech Evropy. Od počátku své činnosti používá česká letecká záchranná služba celoevropský volací znak „Kryštof“. Tito „letečtí“ Kryštofové se tak stali pro mnoho lidí skutečnou pomocí v životní nouzi.
Slavnostní otevření výstavy
K výročí letecké záchranné služby bude v pátek 1. června 2007 v 11 hodin v hangáru H3 Staré Aerovky slavnostně otevřena výstava nazvaná 20 LET LETECKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY. Výstava ukáže návštěvníkům vývoj a systém činnosti letecké záchranné služby a její návaznost na další zdravotnickou pomoc.
V průběhu akce budou promítány unikátní záběry ze zásahů letecké záchranné služby.
Zahájení výstavy se zúčastní i ti, kteří před 20 lety leteckou záchrannou službu vymýšleli a stáli u jejího zrodu.
Výzva zachráněným leteckou záchrannou službou
Přijďte a podepište se na sloupu zachráněných v hangáru Staré Aerovky !
Zveme všechny lidi, kteří byli zachráněni leteckou záchrannou službou, aby se v rámci výstavy 20 let letecké záchranné služby, konané ve dnech 1.-3. 6. 2007 na letišti Letňany v hangárech Staré Aerovky, zúčastnili neformálního setkání zachránců a zachráněných. Všichni zachránění, kteří na výstavu dorazí, se mohou podepsat na „Sloupu zachráněných“ instalovaném v hangáru H3 Staré Aerovky.
Výstava 20 let letecké záchranné služby bude otevřena do 3. června, vždy od 9 do 18 hod.
Hangár plný hraček
V rámci 14. ročníku výstavy „ Vzduch je opět naše moře“ je dále možné navštívit akci pro děti nazvanou „Hangár plný hraček“. Akce je součástí letňanské regionální akce „LETŇANY nejen DĚTEM“, kterou pořádá MČ PRAHA 18 k mezinárodnímu dni dětí. Děti si budou moci vyzkoušet posezení v různých typech letadel a větroňů, připraveny jsou soutěže pro děti a ukázky leteckého modelářství. Pro děti jsou dále připraveny nejrůznější hry a hračky, které si, spolu s rodiči, budou moci vyzkoušet.
K pohodovému průběhu sobotního a nedělního odpoledne přispěje kouzelník, poslechová hudba a dobré občerstvení.
Spojení MHD:
metro Palmovka, bus č. 185, výstupní stanice Důstojnické domy a dále ulicí Hůlkovou ulicí až k hlavní bráně areálu Stará Aerovka.
metro Vysočanská bus č. 259 do stanice Důstojnické domy a dále ulicí Hůlkovou až k hlavní bráně areálu Stará Aerovka.
Kontakty a informace: letecké informační, vzdělávací a společenské centrum Stará Aerovka, Hůlkova ul. III/213, Praha 9 - Kbely, Ing. Luboš Zahradník, tel/fax 286855125, email: vsair@aerovka.cz
Těšíme se na Vaši návštěvu.
Z historie letecké záchranné služby:
20 let Letecké záchranné služby v ČR
Ing. Mika
Dne 1. dubna 1987 došlo k zahájení provozu Letecké záchranné služby (LZS) v Praze pod označením Kryštof 01 a v průběhu dalších pěti let bylo postupně vybudováno v Československu dalších 18 středisek LZS. Tím došlo k plnému pokrytí celého území Československa leteckou záchrannou službou.
Co tomu předcházelo?
První pokusy s využitím vrtulníku ve Vysokých Tatrách byly uskutečněny již v 60. letech s těžkými – pro toto vysokohorské prostředí nevyhovujícími vrtulníky MI – 4. V červnu 1979 došlo k tragické nehodě vrtulníku MI – 8 ve Vysokých Tatrách, kdy při záchranné akci zahynulo celkem 7 osob. Po této nehodě nastal útlum v náhodném používání vrtulníků.
V roce 1984 inicioval Ing. Mika z Federálního ministerstva dopravy jednání s Horskou službou Vysoké Tatry a následně s dalšími nadšenci z jednotlivých resortů a cílem bylo připravit projekt pro regulérní využívání vrtulníků v LZS, podobně jako tomu bylo v Německu, Rakousku nebo Švýcarsku. Velmi důležitým momentem bylo získání informací o praktickém provozu LZS v uvedených zemích, a to účastí na celosvětovém kongresu leteckých záchranářů AIRMED 85 v roce 1985. Pro tento nový systém efektivní a rychlé záchrany bylo nutno vytvořit projekt, který by vyhovoval potřebám Československa. Do práce se pod vedením Ing. Miky zapojila řada nadšenců z řad zdravotníků, pilotů, členů Horské služby a dalšího leteckého a zdravotnického personálu. Jen díky obrovskému nasazení, obětavosti a nadšení se podařilo za finanční podpory České pojišťovny a Slovenské pojišťovny zahájit zkušební provoz. Klíčovým faktorem pro záchranu životů je čas, kdy zraněná osoba nebo jiný pacient obdrží první odborné lékařské ošetření s následnou rychlou přepravou do nemocnice. A to je absolutně největší přednost a výhoda LZS, protože vrtulníky mohou dosahovat rychlost okolo 3 – 4 km za minutu.
Ze statistik jednoznačně vyplynulo, že pokud je první zdravotnické ošetření u mnohočetných poranění poskytnuto asi do 15 minut, má velká většina postižených osob šanci na přežití. Pro primární a sekundární lety byl používán v té době jediný dostupný typ vrtulníku MI – 2, později byl nahrazen jinými moderními typy BO 105, Bell Long Ranger 206L,
Bell 412, Ecureil 355, EC 135 a Bell 427. LZS v Československu od samého začátku provozu v roce 1987 „vstoupila“ do Evropy jak zavedením této služby tak i připojením se k evropskému systému značení LZS s volacím znakem KRYŠTOF. Denně je možno vidět nebo slyšet o zásazích vrtulníků a vždy se jedná o velmi závažné zdravotní případy. Potěšující je i vysoká provozní bezpečnost (safety), neboť došlo k minimálnímu počtu nehod a incidentů. Je nutno poděkovat všem, kteří byli u zrodu této služby i těm, kteří navázali na práci svých předchůdců a denně naplňují motto záchranářů „Záchrana lidského života je jedním z nejvznešenějších úkolů lidstva“. A k tomuto poděkování se zřejmě připojí i přibližně 100 tisíc lidí, kteří doposud byli leteckou záchrannou službou zachraňováni.