Zde již zmíněný článek: o letu do Benátek
Letová hladina
pokud počasí dovolí, doporučuji přelet přes Alpy “horem”. Můžete klidně letět ve FL100 a případně na chvíli nastoupat do FL125 pro bezpečný přelet vyšších hřebenů. Díky řidšímu vzduchu cesta ubíhá rychleji a pokud nemáte Rotax, ale motor s regulací bohatosti směsi, tak i ušetříte na benzínu. Pro výškové lety je však vhodné si ověřit, že nemáte sklon k hypoxii. Pokud si chcete zachovat co největší výšku nad terénem pro případný dokluz, tak u většiny Alpských hřebenů po cestě do Benátek lze s malými odchylkami od přímé trasy najít místa nižší než 8000 stop. Z FL100 by jste měli mít v případě vysazení motoru pohodlnou možnost dokluzu do nejbližšího údolí. Většina pohoří se táhne ve směru východ – západ, takže je přelétáte napříč. Existují trasy pro průlety Alpskými údolími, publikované např. v Bootlangu a na Švýcarské národní mapě. Takže pokud se topí (i nižší) vrcholky hor v mracích, není vše ztraceno. Tyto trasy jsou značené čísly a u každé je udán její nejvyšší bod. Z aktuální předpovědi potom můžete snadno určit poměr pevnosti vašich nervů k výšce oblačnosti nad terénem a dohlednosti. Já jsem však zatím nebyl nucen tyto trasy použít, takže nemohu sloužit praktickými zkušenostmi.
Převodní výška
Transition level/altitude: Ani v Rakousku, Švýcarsku či Itálii si nikdy nedělali hlavu s tím, jestli používám výšku AMSL podle regionálního QNH nebo letovou hladinu s výškoměrem nastaveným na 1013 hPa. Na přímý dotaz na Zurich info zda mám používat flight level nebo altitude mi lakonicky odvětili “as you wish” - tedy dle mého přání. Já bych se přimlouval za použití výšky na regionálním QNH, kterou vám vždy sdělí příslušná info služba. Odpadne vám tímto jedna ze starostí. Při odletu či návratu z ČR však nezapomeňte, že u nás předpisy tak benevolentní nejsou.
Pasové odbavení
Záleží, kde máte mateřské letiště, ale já lítám přes Hosín kvůli pohodlnému pasovému odbavení – při troše štěstí vám seženou pasováka během pár desítek minut. Pro odbavení v Schengenském prostoru preferuji Rakousko, v Itálii jsou daleko komisnější. Stejně mám pocit, že jejich komisnost je trest za to, že požadavek na pasové odbavení při odletu z Schengenu do zbytku EU prostě tiše neignoruju, jako spousta zahraničních pilotů, se kterými jsem se na toto téma bavil. V Rakousku vás – alespoň dle Bootlangu – pasově odbaví při letu z/do EU na kterémkoliv letišti. Často ani nevolají pasováka – tato šance je ještě větší, pokud dopředu zafaxujete kopie občanky nebo pasu. Totéž platí o Německu. Tam zavolají policii telefonem s dotazem, zda si vás chtějí zkontrolovat. Většinou je odpověď negativní. Občanku nebo pas ukážete AFISákovi nebo obsluze věže coby prodloužené ruce zákona. Je vhodné vybrat letiště k odbavení tak, abyste mohli potom pokračovat “v hladině” bez nutnosti přistávat uprostřed výškového letu. Našplhat výšku k přeletu Alpských hřebenů stojí pochopitelně spoustu času a paliva. Proto jsem zvolil Wels – ale kterékoliv jiné letiště po trase letu vyhoví stejně dobře. Další možností je příjemné letiště před posledním Alpským pohořím, Notsch im Gailtal. Protože se nachází kousek od začátku východní VFR tratě pro průlet Aviana (viz mapa), za cenu trochu delšího posledního úseku už není třeba stoupat pro přelet Alp “horem”, ale je možno letět podél dálnice Villach – Udine. Nedávno jsem toto příjemné, převážně plachtařské letiště se “Super Plus” benzínem pro můj R914 použil při cestě do Říma – ale to je jiná kapitola.
Rakouská mapa od Jeppesenu má daleko více informací, než Rakouská národní letecká mapa.
To platí i pro Itálii. Správně by si měl pilot prostudovat AIP a národní mapu, ale Jeppesen mapa samotná spolu s Bootlangem vám dá vyčerpávající přehled – pokud se rozhodnete tomuto zdroji věřit. Navíc jak rakouští tak italští řídící vám obvykle dají vědět o omezených prostorech i další informace potřebné pro let. V italské ani rakouské “pětistovce” nenajdete zvýrazněné všechny VFR reportovací body – studujte pečlivě názvy měst a vesnic, bude se vám to hodit, až se na ně zejména italské ŘLP bude odkazovat. Nebojte se odpovědět, že nevíte, kde se daný bod nalézá – většinou vám dají souřadnice nebo vzdálenost a radiál od VORu. Technicky se dá letět i bez mapy, jen s dobrou GPSkou - to je ale, jak jistě víte, proti předpisům.
Pokud létáte na Natural 95, tak si ho vezte dost s sebou nebo natankujte v Rakousku.
Mají ho na většině malých letišť. V Benátkách na San Nicolo nemají benzín žádný! Nejbližší (a asi i jediná) benzinka na Lidu je asi 1,5 km od letiště.
Tuším, že ani Padova, ani Milano Info nemají k dispozici radar.
To na jedné straně znamená, že neuvidí vaše prohřešky, ale na druhé straně mohou poskytovat informace o provozu jen potud, pokud vy i ostatní piloti dostatečně přesně oznamují svou polohu, směr a výšku letu. Proto asi taktéž trvají na hlášení času k dalšímu hlásnému bodu. Taky si zjistěte výstupní bod z italského FIRu – určitě se budou ptát. Na odpovídači jsem viděl odrazy, takže určitě jste pod nějakou kontrolou – nejspíše vojenskou. Rakousko radar service poskytuje pro většinu Alpské oblasti, Německo a Švýcarsko taktéž.
Ultralehká letadla a Švýcarsko – UL letadla do Švýcarska, pokud vím, nemohou.
Netuším, jestli je to absolutní zákaz nebo jestli se krátký přelet přes část Alp “snese”. Zřejmě tady platí “kdo se moc ptá, moc se dozví”. Můj experimentální pidistroj už patří mezi dospělá letadla, tak mi tato starost odpadá. Nicméně i ve Švýcarsku mají nové letecké hnutí “ecolight”, které má být (politicky korektní) UL obdobou. Snad se mi časem podaří vyzjistit další informace na toto téma. Oficiálně UL letadla nesmí ani na italská letiště – to se však, zejména u zahraničních UL letadel, prý obecně toleruje. Absolutní spoleh ale na tuto praxi není – na důkladného úředníka můžete narazit vždy.
time & track:
Jak už jsem se zmínil výše a v mých předchozích článcích, italské Info služby očekávají časový odhad dalšího reportovacího bodu a výstup z FIRu. Nepodceňujte tuto část přípravy pro lety v Itálii – tyto informace po vás budou tvrdě a opakovaně požadovat. Pokud nemáte odpovídač (ach, jak pošetilé!), tak totéž asi platí pro Rakousko a Švýcarsko (a možná i Čechy?!?!) - nevím, nikdy jsem bez odpovídače nelétal.
Přelet přes Rakousko, Švýcarsko a Německo hodnotím jako velmi pohodové
ale pravdou je, že mé trasy nikdy nevedly nad územím se zahuštěným leteckým provozem. Po průletu vídeňskou oblastí bych možná změnil názor. Nicméně popsané trasy neobsahovaly až po italskou hranici žádné prostory, kterým by se bylo třeba vyhýbat – kromě Mnichova. Komunikace s řízením letového provozu byla vždy jednoduchá a přímá.
Pamatujte, že plně naložená C-172 či podobné stroje v horkém letním dnu nemusí mít dostatečný výkon k překonání Alpských hřebenů.
Při zemi to půjde, ale s řídnoucím vzduchem motor bez turba nebude pracovat na dostatečný výkon. Už jsem se dostal v horách do situace, kdy motor pracoval na plné otáčky, a jediné co na C-172 šplhalo, byla ručička teploměru motoru, a to do červeného pole.
Výborné WWW “sajty”
www.homebriefing.com podejte letový plán, zjistěte počasí, NOTAMy a mnoho dalších užitečných informací. Prvé 3 měsíce zdarma, poté mírný poplatek 30 Euro na rok. Pokud chcete ušetřit za každou cenu, můžete se opakovaně registrovat.
www.avioportolano.it vyčerpávající informace o italských hlavně neoficiálních letištích a UL plochách. “Point to Point” letecký průvodce po severní Itálii. Zásilkový obchod s italskými mapami.
www.landings.com – vše, co jste kdy chtěli vědět o mezinárodním létání. Několik velkých databází – já používám hlavně info o letištích
www.ulm.it – další “sajt” o italských UL plochách a o UL vůbec.
www.airports.de – i Bootlang má někdy špatné kontaktní telefonní číslo na letiště; airports.de nikdy!
www.geobuch.de – pokud vás váš místní dodavatel leteckých map zklame, můžete zkusit Geobuch – co nemají na skladě, objednají a pošlou
www.jeppesen.com – pokud vás pálí drobné v kapse, Jeppesen mapy ať už na CD nebo na papíře jsou lepší investicí než řetízkový kolotoč.
l) na závěr ještě kousek mapy, kde je vidět jak moje trasa příletu do Benátek, tak modře čárkovaně obě VFR trasy pro průlet CTA Aviana (růžově) a na severo-východě (špatně čitelná) pozice letiště “Notsch im Gailtal” před nástupem do východní VFR trasy přímo severně od bodu “confine/border”.