Oblíbená mobilní aplikace SkyDemon, která slouží především pro plánování a navigaci při letech VFR, se v nejbližší době dočká aktualizace. Novou funkcí, kterou ocení nejen čeští piloti, bude zobrazovaní plánu využití vzdušného prostoru (AUP) přímo v mapě. Nově také přibude možnost zobrazení počasí podle preferencí pilota.
Využití vzdušného prostoru na daný den je v České republice zveřejňováno prostřednictvím plánu využití vzdušného prostoru (AUP). V nové verzi SkyDemonu se tyto informace budou zobrazovat přímo v mapě, jako je tomu například v aplikaci AisView. Aktivovaný prostor bude v aplikace zvýrazněn oranžovým okrajem s informací o názvu prostoru a vertikálním vymezením. Po rozkliknutí se zobrazí stejné informace jako ve vydaném AUP.
Další novou funkcí bude animace předpovědi počasí s možností náhledu až pět hodin do budoucnosti po deseti minutách. Aplikace však uživateli nabídne možnost nastavení vlastních preferencí. Pilot si tedy může nastavit, jaké podmínky jsou pro něj vyhovující a podle toho bude barevně znázorněno dobré, hraniční a špatné počasí. Škálu lze definovat podle hodno dohlednosti, základny oblačnosti a dalšího význačného počasí.
Pre predletovu pripravu pouzivam homebriefing.com - malo by sa tam dat prihlasit zadarmo. O.i. notsmy pre celu Europu su v graficky zrozumitelnej forme. Cez stranku sa daju podat bezproblemovo letove plany pre Europu.
Dovolim si trosku rypnut- mam VFR prelietanu velku cast Europy. V jej malo statoch sa nachadza tolko cerveneho (TRA, TSA) ako v mapach nasich (myslim nielen CR, aj SR).....
Hezké, ale kdo občas letí IFR, či létá často mimo ČR, mohl by zkusit ForeFlight, ušel v Evropě velkou cestu a je krásně použitelný a mnohem, mnohem propracovanější než SD. Ano, nepatří mezi nejlevnější, ale to létání také ne... :-)
Problém ForeFlight je to že běží pouze na Apple iOS.
Jako sysadmin bych si nikdy zařízení od Apple nekoupil, už jen pro totální uzavřenost platformy (konektor, fixní úložiště, synchronizace pouze přes iTunes, aplikace pouze ze store, nefunkční bluetooth, atd.) a pro její předraženost. Taky mi nepříjde dobrý spoléhat za letu na zařízení které se zablokuje když si usmyslí že je mu horko. :-)
Je to můj subjektivní názor ale díky němu a zaměření ForeFlight pouze na jednu platformu je pro mě ta aplikace nepoužitelná. Je to škoda, protože vypadá schopně a když jsem kdysi vybíral aplikaci pro plánování, tak bych ji mohl zvažovat.
Debatu zda apple ano či ne asi není dobré otevírat..to je na dlouho.. :-D Ale v krátkosti. Protože argumenty co jste napsal jsou dávno pasé... Osobně jsem měl dříve Android, ale postupně jsem díky létání (mnohem větší podpora aplikací, stabilita) přešel na iOS a nemůžu si stěžovat. K výtkám proti Apple - mám iPad Pro 11inch a ten má již USB C, úložiště 256 GB mi docela dostačuje a přes USB C lze připojit flash či HDD a jakkoliv kopírovat a zálohovat data, synchronizace není jen přes iTunes, zálohy jsou přes iCloud, ale ostatní věci lze řešit dle aplikací atd..., bluetooth funguje velmi dobře na připojení třeba sluchátek... na ostatní mám cloud a mezi iOS lze posílat přes Wifi - "AirDrop", mnohem rychlejší než BT... O přehřátí jsem slyšel / četl, ale osobně nezažil ani v uplnulých parných létech.. a i kdyby, mám ještě stejnou aplikaci na iPhonu jako zálohu a palubní přístroje jsou taky užitečné... :-)
Aplikace je to velmi schopná, doladěná a profesionální. Jen jsem ji uvedl pro inspiraci, pro ostatní.. :-)
Ano máte nejspíš pravdu o dlouhých debatách při porovnávání platforem. :-)
ForeFlight vypadá zajímavě škoda že ho nevyzkouším. :-/ Docela by mě zajímalo jak funguje v Evropě pro plánování tratě. Jestli obsahuje restrikce IFR tratí. SkyDemon je fajn pro VFR lítání, ale i když má i IFR mapy (traťové a přibližovací z AIPu), tak automaticky plánovat po tratích neumí. Možná by bylo zajímavé porovnání s RocketRoute.
Pokud je pravda to co píšete, tak se Apple v mích očích trochu zlepšil, že k tomu jde připojit disk jsem nečekal. To co jsem psal jsem viděl, i když připouštím že to nebyly nejnovější zkušenosti - bohužel se mi chtěl asi bratr pomstít a koupit ségře iPhone, načež jsem to musel řešit já... :-) Bez účtu u Apple a bez bankovní karty tamtéž se to nedalo téměř vůbec používat, žádný aplikace krom základních a synchronizace pouze přes iTunes (což na Widows je hrozný bloatware a na Linuxu nefunguje vůbec). Zablokování iPhone kvůli přehřátí jsem viděl u kolegy v plachťáku, tehdy jediné navigace na palubě. Od té doby to řeší logrem s mapou.
Jinak nezávisle na platformách jsem si nedávno uvědomil jak ve strašný době žijeme. V době kdy je snazší poslat si soubory mezi dvěma zařízeníma v jednom pokoji přes "cloud" (počítač někoho jiného) kdo ví kde. Ale to je jen takový povzdech sysadmina/síťaře. Když vím co jsem schopný dělat s datama uživatelů já, tak úplně nevěřím společnostem co provozují jakýkoliv cloud. Obvzlášť v momentě kdy mi ta společnost komplikuje/neulehčuje posílaní dat napřímo bez prostředníka (USB mass storage, bluetooth, přes Wi-Fi, apod.). Ale tohle se týká stejně Apple jako Google, takže tomu se utíká blbě. :-(
FF hodně vylepšil použitelnost v Evropě, až bych řekl, že minulý rok se více soustředil na vylepšení pro Evropu než pro svůj domácí trh US... :-)
Pro VFR přibylo spousty dostupných mapových podkladů (DFS, AirMilion, SkyGuide, FlightGuide, Rogers, Jeppesen procedurers,...). Také má podporu FLARM zařízení. V základu pak podklady jedou na datech z Jeppesen a konečně pro plánování spolupracuje s postupy EUROCONTROL AIP, EUROCONTROL Charts a dokuments. Tedy i pro VFR má kontrolu zda je trať "EUROCONTROL valid". Plus přístup do všech AIPů, buď najednou nebo rozdělých dle letišť, včetně procedur atd..
Stran IFR má v základu dost schopností pro plánování (zohledňuje restrikce tratí, místních omezení, dle nastaveného vybavení letadla), navíc je víceméně primárně pro IFR vyvíjen, takže v US přes něj lze získat PDC, D-ATIS,.. v Evropě je to boužel toto ještě trochu pozadu díky jinému přístupu k ADS-B, ale to je jiná věc.. Lze si připlatit přímo mapy od Jeppesen, nicméně ty jsou pro EU už dost drahé (celá Evropa je za € 669 / rok bez DPH) a pro hoby IFR si myslím lze vystačit se základními mapy z AIPů.
Stran Apple bych zkusil, pokud máte ve svém okolí, někoho kdo má více zařízení, novějších, zná jejich vlastnosti a používá je, o takový update kam se to posunulo, myslím, že se lecos změnilo, ale samozřejmě má stále jistá omezení (uzavřenost OS)... jenže díky tomu je opravdu stabilní.