EASA v nedávné době aktualizovala výkladový materiál k Part FCL, který kromě jiného připouští možnost elektronické evidence letové doby i v prostředí malých letadel.
Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) je často nám, pilotům, spíše trnem v oku. Nelze jí ale upřít snahu sem tam přijít s novinkou, která nese známky jakéhosi pokroku. Jednou z takových novinek může být i možnost evidovat dobu letu v ryze elektronické podobě, a to nejen v prostředí obchodní letecké dopravy, ale také v ostatních kategoriích provozu.
Formálně nejde o změnu nařízení č. 1178/2011 a jím zakotveného Part FCL. V jeho odstavci FCL.050 stojí i nadále jediná věta, že „pilot je povinen vést spolehlivé a podrobné záznamy o všech odlétaných letech, a to ve formě a způsobem, které stanoví příslušný úřad.“ Rozhodnutí výkonného ředitele EASA (ED Decision) 2020/005/R však přineslo změnu výkladového materiálu AMC (Acceptable Means of Compliance), a tudíž postupů, které se uplatňují i v Česku.
Jednou z vícero zásadnějších změn, kterým se budeme v příštích týdnech podrobněji redakčně věnovat, je právě změna výkladu odstavce FCL.050.
Podoba zůstává, platforma se mění
Až do 18. března, kdy vyšla nová úprava v platnost, platilo následující znění AMC1 FCL.050:
Původní znění pravidel pro vedení záznamů o letech
(…)
(c) Způsob záznamu:
(1) podrobnosti nalétaných letů v obchodní letecké dopravě smějí být zaznamenány v počítačovém formátu, který je spravován provozovatelem. V takovém případě by měl provozovatel na vyžádání člena posádky letu zpřístupnit záznamy ze všech letů provozovaných dotyčným pilotem, včetně rozdílového a seznamovacího výcviku;
(2) pro jiné typy letů by měl pilot zaznamenat podrobnosti odlétaných letů do formátu následujícího deníku. Pro kluzáky a balóny by měl být použit vhodný formát obsahující příslušné položky uvedené v (a) a další informace specifické pro daný druh provozu.
(…)
(e) Záznamy by měly být do zápisníku letů posádky letadla provedeny co nejdříve po každém vykonaném letu. Všechny záznamy v tomto zápisníku letů by měly být provedeny perem nebo nesmazatelnou tužkou.
Pod tímto textem následuje grafický vzor tištěného deníku tak, jak jej nejspíš všichni známe a používáme.
Dosavadní snahy o „zcela legální“ vedení zápisníku letů v elektronické podobě zpravidla narážely na konzervativní přístup Úřadu pro civilní letectví (ÚCL), který jinou formu uchování záznamů neuznává.
Mluvčí ÚCL, pan Vítězslav Hezký, naší redakci ještě před nedávnem k dané problematice sděloval: „Standardní zápisníky letů jsou z našeho pohledu ty svázané, které jsou běžně v prodeji. Z takového zápisníku je zřejmé, že všechny záznamy na všech stranách včetně záznamů od instruktorů a examinátorů náleží jeho držiteli, který je uveden na titulní straně. Pokud by byla využívána elektronická aplikace, ze které by se jen záznamy tiskly, jednotlivě, případně ad hoc dle potřeby, zde by nebylo zajištěno, že záznamy jsou skutečně chronologické, s historií a náleží pouze a cele držiteli zápisníku letů.“
Nové znění příslušného výkladu je však následovné:
Nové znění pravidel pro vedení záznamů o letech
(…)
(c) Způsob záznamu:
(1) podrobnosti nalétaných letů v obchodní letecké dopravě smějí být zaznamenány v elektronickém formátu, který je spravován provozovatelem. V takovém případě by měl provozovatel na vyžádání člena posádky letu zpřístupnit záznamy ze všech letů provozovaných dotyčným pilotem, včetně rozdílového a seznamovacího výcviku;
(2) pro jiné typy letů letounů, vrtulníků a letadel s pohonem vztlaku by měl pilot zaznamenat podrobnosti odlétaných letů do formátu následujícího deníku, který může být uchováván v elektronickém formátu. Měl by zahrnovat veškerá data uvedená v (a).
(3) Pro kluzáky, balóny a vzducholodě by měl být použit vhodný formát, který může být elektronický. Takový formát by měl obsahovat příslušné položky uvedené v (a) a další informace specifické pro daný druh provozu.
(…)
(e) Záznamy by měly být do zápisníku letů posádky letadla provedeny co nejdříve po každém vykonaném letu. Všechny záznamy v tomto zápisníku letů by měly být provedeny následovně:
(1) v případě papírových záznamů perem nebo nesmazatelnou tužkou,
(2) v případě elektronických záznamů způsobem umožňujícím jejich dostupnost na žádost kompetentního úřadu, měly by zahrnovat veškeré relevantní položky uvedené v (a) ověřené pilotem a měly by být ve formátu přijatelném kompetentním úřadem.
V autorském komentáři k rozhodnutí EASA se lze dočíst další informace k této změně: „Podobně jako jsou ruční záznamy vedeny nesmazatelným inkoustem bez použití elektronického zařízení za účelem dohledatelnosti, je podobný koncept zaváděn i pro elektronické vedení záznamů. Ačkoliv moderní aplikace umožňují úplné trasování elektronických dat, taková technologie zatím na trhu není. Proto by měla být veškerá data vždy přístupná na žádost pověřeného úřadu včetně pilotova ověření prokazujícího pravost veškerých záznamů. Formát elektronických záznamů by měl být přijatelný pro pověřený úřad, aby mohl informace sdílet mezi všemi stranami bez zbytečného odkladu.“
S poukazem na novelizované znění výkladového materiálu jsme se tedy znovu obrátili na ÚCL s žádostí o nastínění plánovaného postupu v tuzemsku. „Zde máte pravdu, novelizované AMC skutečně tuto možnost zavádí a s ohledem na datum publikace uvedeného rozhodnutí bude možnost vedení elektronické verze zápisníku i pro ostatní druhy provozu aplikována také v ČR,“ potvrdil naší redakci pan Hezký.
„V tuto chvíli prověřujeme a posuzujeme rozsah a způsob zavedení, včetně technických možností zajišťujících požadavky uvedené níže. O možném způsobu aplikace budeme leteckou veřejnost následně informovat,“ doplnil mluvčí ÚCL.
Redakce Aerowebu situaci nadále bedlivě sleduje. V případě nových informací čtenáře ihned upozorníme.
Uvítali byste možnost vést zápisník letů v elektronické podobě? Máte nápad, jak například zaručit pravost dat a jejich přístupnost ze strany úřadů? Budeme moc rádi za váš názor v anketě níže, anebo v komentářích pod článkem.
Ono to samozřejmě možné je. Znamenalo by to ale že každý záznam musí být podepsaný digitálním podpisem. To by samo o sobě ale znamenalo jen ekvivalent vlastnoručního podpisu pilota/instruktora.
Pro splňení požadavku na chronologičnost by každý podepsaný záznam navíc musel obsahovat ještě součty letových dob a navíc by musel být opatřen časovým razítkem (podepsaným časem vložení). Bez toho by bylo možné záznamy dodatečně upravovat.
Teoreticky to lze udělat bez nějakých větších investic ze strany pilota. Klíče použité mohou být klidně podepsány jen sami sebou (jen evidované u úřadu), nebo je může úřad vydávat sám a stát se tak certifikační autoritou. Časová razítka také může vydávat úřad.
Problém ale je že státní správa by v takovém případě asi zvolila jiný postup a podle dosavadního trendu "dotací" České pošty a dalších, zvolila jistě požadavek na "kvalifikované" (jinak ale nedůvěryhodné) certifikáty pro piloty a rovněž "kvalifikované" časové razítka. To by ovšem pro piloty znamenalo roční náklady na certifikát a zároveň náklady za každé časové razítko (každý let). Rád bych se mýlil, ale takhle se to zatím vyvíjí na jiných úřadech.
Samozřejmě zůstává ještě varianta že by ty lety evidoval elektronicky úřad sám. To by paradoxně mohlo být pro piloty nejvýhodnější. Případně by mohl certifikovat služby třetích stran, to by ale znamenalo uvázat se pak u takových služeb a poskytovat jim osobní údaje. Musel by navíc vzniknout standardizovaný formát který by byl přenosný mezi poskytovateli, jinak by byl člověk uvázaný u jednoho z nich a vydán na milost jeho cenové politice.
Aby to splnilo všechny ty požadavky tak si to bohužel nemůžeme vyložit tak, že stačí vést záznamy formou evidence letů v aeroklubu a bude to tak stačit. Problém těch evidencí je že z pravidla neposkytují důkaz o tom kdo tam záznam vložil, co bylo před tím a kdy tam byl záznam vložen. Ty informace o tom tam být sice mohou, ale z pozice sysadmina vím, že ty záznamy se dají přepsat tak že by nikdo nic nemusel poznat. Tomuto by zabránil pouze systém elektronických podpisů a časových razítek a to nebude nejspíš nikdo dělat zadarmo.
Osobně zůstanu u papírového zápisníku, děkuji mnohokrát.
Já myslím, že není třeba znovu vynalézat kolo. Elektronických zápisníků je na trhu celá řada. Já osobně používám LogTen Pro. Fungují a jsou uznávany úřady po celém světě včetně států Evropy. Nakonec i náš ÚCL už nějakou dobu uznává, že na vytištěném papíře je inkoust nesmazatelný a řada lidí včetně mě už pár let zápisník ve formě klasické knížky nemá včetně několika našich studentů PPL výcviku, kteří s elektornickým zápisníkem (a elektronickou dokumentací výcviku) přes ÚCL prošli.
Za vedení zápisníku a jeho pravdivost odpovídá pilot a to stvrzuje svým podpisem. Jestli to dělá do knížky, nebo elektronicky, je podle mě jedno. Podvádět se samozřejmě dá, ale tomu papír nezabrání. Naopak se "bojím" větší kontroly úřadu v elektronických zápisech, kde je možné kontrolovat během několika vteřin strojově tisíce řádků. Kdyby navíc byly elektronické zápisníky letadel, mohl by je úřad jednoduše porovnat. Naopak podvody v papírech s falešnými opravami součtu, neexistujícími lety, nebo prostě jen záměrně (nebo i nezáměrně) chybnými součty jsou bez mnoha hodin práce, nebo naprosté náhody neobjevitelné. V elektronickém zápisníku se minimálně můžeme spolehnout, že součty vychází. :-)
Myslím, že zajitění autenticity kvalifikovaným certifikátem je drobet přehnané, to je jako by jste musel každý psaný záznam chodit ověřovat na úřad nebo k notáři.
Máte pravdu, že v PC si mohu záznamy jakkoli upravovat, ale to mohu psané záznamy úplně stejně, ověřený podpis požadovaný není.
Předpokládám, že se myslí normální vedení třeba v excelu nebo nějakém specializovaném SW. Sám SW používám několik let a vedu si v něm všechny záznamy (PPL i ULL), které jsem vždycky jenom jednou ročně vytiskl, podepsal a deník byl hotov :) Výhodou je že mám i kompletní záznamy letu, včetně rychlosti výšky apod. Tzn pokud by mi někdo nařkl, že lítám mimo pravidla, mám snadnou obranu...
Tyto změny jenom vítám, jsme v 21 století, nedává smysl vést nějaké psané deníky. Obávám se jenom toho, že ÚCL v duchu svého motta dělat vše složitější než je třeba, přijde s nějakým šíleným konceptem, který bude znamenat nesmyslné postupy...
Z nového znenia ustanovenia ods. 2 mám za to, že ustanovenia ods. sa má vykladať v tom zmysle, že záznamenávať lety je potrebné do klasického zápisníka avšak uchovať ich je možné v elektronickom formáte. Elektronický formát si vykladám tak, že sa si daný zápisník môžem prescanovať a uchovať napríklad v PDF alebo si údaje zo zápisníka prepísať do excelu a uložiť. Z uvedeného znenia som presvedčený, že zaznamenávať si lety v elektronickej podobe ako je tomu v ods. 1 nie je možné.
Zajímavý názor, Tomáši. Ale jak by potom dávala smysl slova o „aktuální nedostupnosti technologie na trhu“ a „nutnosti mít data na žádost úřadu vždy přístupná“? To by u Vašeho výkladu trochu pozbývalo logiku, se domnívám.
Ja tam vidim rozdiel o vyklade významu pojmov záznam a formát. Ustanovenie hovorí o dostupnosti elektronických záznamov, ale nie o dostupnosti elektornického formátu (na žiadosť príslušnej autority).
Záznam je podľa mojej mienky údaj, ktorý zaznamenám ihneď po lete pomocou softwaru.
Avšak fomát je už podľa mojej mienky niečo čo predstavuje nejaký spôsob do akého tvaru prevediem zaznamenané údaje o lete. Príklad prefotený logbook a následné uchovanie v PDF formáte
Nasimulujme si situácie. Z dikcie znenia vyplýva, že údaje o vykonanom lete sa majú zaznamenať čo najskôr po vykonanom lete. Z uvedeného sa dá dôvodiť, že zápisník má každý pilot pri sebe aby údaje o lete zapísal čo najskôr čiže hneď po vykonaní letu. Čiže ho na žiadosť autority predloží na kontrolu.
To isté platí, pri elektronickom zázname. Pri kontrole má takýto záznam doktnutý pilot sprístupniť autorite. Hypotetická otázka: napríklad ho má uložený v Ipade, ktorý má pri sebe?
Ke hře se slovíčky pouze dodám, že jsme pro větší srozumitelnost článku redakčně přeložili část anglického textu, české znení je tedy tak říkajíc „bez záruky“. Nuance je tedy třeba hledat přímo v originální textaci, na kterou článek rovněž odkazuje: https://bit.ly/3i5dOGW.
Z pohledu IT by ideální řešení bylo cloudové úložiště na UCL s patřičným rozhraním (API) -webové služby atd. Kdy by záznamy byly fyzicky uchovávany na centralizovaném místě pro všechny piloty, systém by tedy řešil autentifikaci i autorizaci, všechny záznamy by měli časové razítko. Data by byla centrálně zálohována a pokud by se takto řešily i hlavní knihy letadel byla naprostá a detailní a i automatizovaná kontrola nad vším. Samozřejmě UCL by mělo dokonalý přehled a s stím i jakékoliv orgány statní správy (finanční, policie, BIS, NBU). Nikdo by si na letadle neupsal ani hodinu, protože systém by automaticky křížově porovnal fyzické zápisníky pilotů a letadel, kontrolovala by se i doba přeletu v závislosti na místech času a přistání, průměrné spotřeby - tedy i čerpáni benzínu atd. atd.
A tedˇse ptám.... chceme to? ..... jen sami strkáme hlavu od oprátky velkého bratra....
Skôr si myslím, že je to akože nejaká obdoba ekologickej lobby. Proste ďalšia menšia záťaž v podobe elektronizácie a nepotrebnosti spotreby papiera na hmotné logbooky.
Mně se tahle myšlenka líbí. Cloudové úložiště pod správou ÚCL beru jako dobrou cestu a klidně můžeme pár let jít po dvou cestách - jedna volitelně tato a druhá stále ještě papírová. Myslím si, že zakrátko každý (nebo většina) uzná výhody té elektronické cesty a nějaké obavy z dohledu velkého bratra mě vůbec netrápí.
Tady bych se akorát nechtěl dostat do křížku s údaji v letadlové knize, kdy si někteří piloti zaokrouhlují dobu letu na desítky minut, zatím co technik sleduje každou minutu pro životnost draku a motoru. U některých letadel pilot odhadne údaje o letu a zapíše je, technik stáhne údaje z letadla ta potom eviduje po svém, přitom se tito dva nijak nekonfrontují. Asi je na místě určitá tolerance těchto "souvisejících" záznamů, i když uznávám, že aby si někdo neustále připočítával čtvrthodinku a tím "nalétával hodiny", tohle není dobře a je fajn to odhalit a řešit.
Elektronické vedení zápisníku letů nyní dost vážně řeším a nějaký oficiálně uznaný standard bych uvítal.