Letiště v pražských Letňanech (LKLT) zřejmě zanikne. Skupina PPF, která nyní vlastní pozemky pod letištěm, zde plánuje v horizontu deseti až patnácti let vybudovat novou čtvrť s bytovými domy, obchody i venkovními sportovišti. Provoz letiště určeného letům malých letadel je podle vlastníka pozemků dlouhodobě neudržitelný. Starosta Letňan nicméně upozorňuje, že pro avizovaný projekt zatím nejsou splněny podmínky.
„Naší ambicí je navrhnout fungující městskou čtvrť, která bude vyváženým souborem všech městotvorných funkcí. Místo, kde budou lidé žít, pracovat, učit se, ale i žít kulturní život, nakupovat, relaxovat a sportovat,“ uvedl pro ČTK Vladislav Minář, jednatel společností vlastnící pozemky pod letištěm.
V Letňanech by podle ČTK měla vyrůst čtvrť inspirovaná vídeňskou částí Aspern, která rovněž vzniká na místě bývalého letiště. Urbanisté ze studia Qarta Architektura dostali za úkol zlepšit dopravu v místě, zejména efektivnější připojení částí Kbely a Čakovice a odlehčení v současnosti přetíženým Letňanům. Zprvu by měl na místě letiště vzniknout park navazující na současný Lesopark Letňany, později by měly v okolí přibýt i domy a administrativní budovy.
Deník E15 nicméně připomíná, že tvrzení o výstavbě domů na nynější letištní ploše jsou předčasná. „PPF podala podnět na změnu územního plánu, ke kterému se ještě městská část nevyjádřila. Nezapomeňme, že areál byl prohlášen za národní přírodní památku z důvodu výskytu sysla obecného, tudíž je území stále chráněno a nelze na něm stavět,“ uvedl pro server starosta Prahy 18 Zdeněk Kučera.
Na půdě letňanské radnice představila skupina PPF své plány na využití pozemků pod LKLT veřejnosti ve středu 17. června. Záznam živého vysílání můžete zhlédnout níže.
Škoda každého zaniklého letiště, škoda každého prostoru, který se zastaví, ale to je holt pražská realita. Není to tak dávno, co celkem nedaleko, v místě dnešního obřího nákupního střediska, byly obdělávané pole. Veletok peněz bohužel zastavit nelze.
Svojho casu som planoval letiet aj na toto letisko. Po precitani referencii na toto letisko v jednej z navi aplikacií (boli aj dobre, ale poprave povedane za relevantne pre planovanie povazujem skor tie kriticke) som tam neletel. Doteraz som sa na zaklade referencii z tejto aplikacie neprijemne prekvapenie nezazil (v ramci Europy). Aby som bol konkretnejsi- tie referencie v cervenom sa tykali tak stavu drahy, poplatkov ako aj jednania s hostami.
Ak toto letisko zanikne bude mi to samozrejme luto.
Kolébka českého letectví a místo světoznámých leteckých firem jako Aero, Avia, Letov,... jak příznačné k tomu, co se děje v celé společnosti. Vše, co se vybudovalo za první republiky a bylo součástí základní obranné infrastruktury státu bylo postupně demontováno, rozprodáno a výsledkem bude jen konzum, obchody s dováženým zbožím a budovy pro armádu úředníků.... velmi smutné
Money talks. Další osud LKLT byl zpečetěný v okamžiku, kdy přešel do rukou PPF a vlastně už dříve, když ho vlastnil p. Speychal. Silný signál, kudy se to bude ubírat, byly i nedávné prremiérovy úvahy o vládní čtvrti. U těchto lidí nějakou aviatickou nostalgii nečekejte. Na druhé straně, vlastník má u nás stále právo hospodařit se svým majetkem tak, jak v rámci zákonů uzná za vhodné. A výnosy z provozu travnatého VFR letiště nikdy nemohou konkurovat obřímu developereskému projektu. V Roudnici, na Kladně, v Mladé Boleslavi už aby začali stavět hangáry.
RE: RE: Konec místa posvátného všem českým aviatikům
18.06.2020 v 8:23
Emil
......V Roudnici, na Kladně, v Mladé Boleslavi už aby začali stavět hangáry........
Jen by mě zajímalo, kdo bude ty hangáry platit a .... je v Roudnici, Kladně a MB vyřešena otázka vlastnictví VPD a přilehlých pozemků, aby to mělo "smysl" ?
Domnívám se, že jsi zapoměl ještě na jedno slovo a to "znárodněno", resp. je třeba si stále uvědomovat 40 let vlády "hlupáků" a .... když se jim povedlo "pokřivit" mysl "mnoha z nás", tak přišel jejich "krach" a .... pak, k naší smůle, došlo k "demontáži a rozprodávání"....
RE: RE: RE: RE: Konec místa posvátného všem českým aviatikům
18.06.2020 v 21:03
Varel
Bohužel tím to fakt nebylo, prostě je otrávili. Jsem v docela blízkém kontaktu s lidmi co syslí kolonie monitorují a jiné vysvětlení pro to není. Vysoká tráva je problém z pohledu dravců a těch v Letňanech fakt není tolik aby zdecimovali tak velkou kolonii ...
Ked si spomeniem co vsetko sa tam udialo, ved to uz presahuje aviatiku, to uz je ceska historia. Zastavat Letnany mi pride ako zburat NotreDame :( Je to zarazajuce este aj na nase stredoeuropske pomery
Rozumím tomu, že město postupuje a letiště už není kompatibilní s postupující zástavbou, ale zajímalo by mě, když tedy zničí takovouto dopravní infrastrukturu, jako je mezinárodní letiště v hlavním městě, kde slovy pana Mináře z PPF je druhý největší pohyb letadel v Praze (a nejspíš i v ČR) po Ruzyni, tak kde pražští územní plánovači plánují postavit letiště nové pro ten provoz, který nyní v Letňanech je? Nebylo by lepší to s PPFkou prohodit za nevyužívané Kbely a zbořit Kbely? Ty tři vojenské lety, co dneska odletí ze Kbel za týden, můžou proběhnout z Ruzyně... A co vůbec nepochopím, proč takové zásadní dopravní stavby, jako jsou letiště jsou prodávány/restituovány do soukromého vlastnictví. Takové rodinné stříbro by si měla každá obec či stát střežit jako oko v hlavě. Je to zarážející jak snadno lze zničit takové letiště. A když se podíváte na majetkové vztahy na letištích v okolí Prahy, tak je to tragédie.
V Klecanech, což je za rohem, bylo letiště taky, není to dlouho a nikdo už o něm neví. Totéž Tempelhof, parky, domečky, cyklisti...Radost pohledět, občanstvo spokojeno.
Létám od dětství a k letectví mám hodně hluboký vztah. Ale i přesto mi zrušení Letňan není nějak extra líto. Jednalo se o letiště s nejhorším poměrem výše přistávacích poplatků a kvality služeb v ČR. Dráha v tristním až nebezpečném stavu, prakticky nulové zázemí, samé restrikce a zákazy - nic po čem bych jako pilot toužil. Pro sportovní létání bylo letiště díky vzdušnému prostoru nevhodné. Jeho hlavní využití byla sériová komerční výroba zahraničních pilotů - což přiznejme si - žádný přínos kromě financí pro soukromé letecké školy nepřináší.
Letiště samotné nijak historicky cenné nebylo - travnatá louka a pár budov. V tomto ohledu mi daleko více chybí třeba Mariánské Lázně - tam to narozdíl od Letňan bylo aspoň hezké.
Travnatá louka není žádná dopravní infrastruktura, už vůbec ne důležitá. Daleko lepší by mi přišlo zpřístupnění Kbel pro všeobecné letectví. Kvalitní dráha, radionavigační vybavení, světla, zázemí velkého letiště. Tam by dávalo smysl přiletět z důvodu cesty do Prahy, a byla by to příjemná alternativa k Ruzyni. Letňany měly podle mne dost času na to, aby s letištěm něco udělaly. Nestalo se tak, a tudíž letiště končí. Zcela normální fungování trhu.
A kolik je v Praze dalších letišť kde po přistání a zplacení poplatků dojdu za 5-10min na metro a v centru jsem za cca 20 min. ? Z tohoto pohledu bude toho letiště škoda veliká. A dráha pro účely takového použití v pohodě, žádné drama jsem tedy s C172 nezaznamenal.
Škoda je každého zaniklého letiště. Na LKLT jsem se několikrát setkal s tak nevstřícným až nepřátelským přístupem, že jsem tam už roky nelétal. Nicméně pokud letiště existuje, je naděje, že se lidé a poměry na něm časem změní. Pokud letiště zanikne, je to nevratný krok.
bohužel, výše poplatků mě od LKLT také odradila . Dát 400kč za to jen že přiletím s C152 na zelenou louku a 1000 když tam zaparkuju venku přes noc mi přijde docela uhozené. Osobně, když do Prahy, tak vlakem a tu tisícikorunu dám raději na slušný hotel. Pro letecké výlety máme v republice plno jiných krásných letišť, kde místní atmosféra je mnohem přátelšťejší.
Ať ty poplatky stojí klidně dvakrát tolik, kdyby se podařilo letiště zachovat... Vždycky bude rozdíl mezi letištěm v horní dolní, které drží při životě banda našenců, mají ho "zadarmo" od obce v užívání, na letišti chcíp pes, na rádiu nikdo není, maximálně tam létá místní aeroklub se státem dotovanými letadly, večer zastrkají své Zlíny do rozpadajících se hangárů a vzdají hold dědictví Svazarmu, které se jim pomalu ale jistě rozpadá pod rukama a mezi letištěm, které se má chovat ekonomicky soběstačně, rozvíjet se, budovat, generovat zisk na investice... Spousta z nás létá z/do Letňan za businessem a fakt neřešíme polatky, ale oceňujeme tu rychlost a dostupnost do Prahy. Nevím, proč letiště z podstaty toho, že je letištěm nemá nějakou speciální ochranu, jako strategická dopravní stavba. Praha tímto přichází o poslední sportovní letiště, které bylo možno využít jak pro výcvik pilotů, tak pro soukromou leteckou přepravu. Nějak jsem si zatím nevšiml, že by třeba na Ruzyni nebo ve Kbelích stáli s otevřenou náručí pro provoz té povahy, který je teď v Letňanech.
Ono to srovnání s venkovským aeroklubem nemusí dopadnout tak jednoznačně. Když někdo létá za byznysem podle toho, jestli svítí nebo nesvítí sluníčko (LKLT jsou, pokud vím, tak akorát na provoz VFR den), tak na tom není nic strategického, ale jen to jen rozmar, podobně jako když se dědkové vozí na Zlinech ve venkovském aeroklubu. A možná by se i našly úhly pohledu, z nichž by sportovní létání na Zlinech ve venkovském aeroklubu vypadalo ušlechtileji než když byznysmen přifrčí na metro v Cirrusu. Na výcviku soukromých pilotů, který probíhá uprostřed zástavby, taky není z pohledu státu nic strategického. Pokud z nich má být něco jiného než borci, co lítají pro rozmar, Letňany samy o sobě to stejně nevyřeší. Já chápu, že Letňany jsou zajímavé letiště a bude ho škoda jako každého letiště, ale ty argumenty, které tady padají (travnatá louka jako historická památka, strategická potřeba přiletět na metro za hezkého počasí, soukromý byznys s výcvikem pilotů), ty jsou, promiňte, spíš úsměvné než že by někoho přesvědčily.
Pokud nabídnete vlastníkům pozemků obchodní model, který pro ně bude ziskovější než plánovaná výstavba, možná změní názor. Domnívám se však, že to je naprosto nemožné. VFR letiště není moc výdělečný podnik nikde, kór ne na pozemcích s hodnotou jakou mají pozemky letiště Letňany.
Domnívám se, že i kdyby letiště patřilo aeroklubu či jinému vlastníkovi zabívajícímu se letectvím, že i ten by uvažoval o jeho prodeji a za získané peníze se přestěhoval jinam či vybudoval nové letiště na méně lukrativním místě.
Presne ako píšeš. Choď vlakom. Lietanie vždy bolo iba pre ľudí, ktorí majú peniaze a práve kôli lakomcom ako ty letiská zanikajú. Je to ale paradox čo. Najskôr minieš desiatky tisíc eur na lietanie a výcvik a potom ša škrabeš po hlave keď máš niekde zaplatiť pár eur za pristátie. Urob letisko a vítaj lietadla grátis. A takých ako ty je kopa. Predpokladám, že sa aj hádaš či si letel hodinu alebo hodinu a jednu minútu aby si nemusel platiť.
Tady jde o to, že ne vše se dá vyčíslovat penězi, utrženými za nájem kancelářských budov vs. přistávací poplatky. Tímto uvažováním bude určitě výhodnější zbořit letiště Ruzyně a postavit místo něj kanceláře a byty, ale tak nějak cítíme, že asi je dobré tu Ruzyni mít a ne kvůli tomu, že by to byl nějaký super business, ale protože to je strategická dopravní věc. Letňany jsou po Ruzyni nejfrekventovanější letiště v ČR a jako fakt to není jen tak. Asi to ti piloti opravdu používaj ne? Není za ně náhrada. Jsou to výcviky civilních pilotů, půjčovny letadel, majitelé letadel, lety za prací, za zábavou... Jako já nevím, co už by mělo být víc znakem vyspělé společnosti, které se daří než čilá aviatika, letadla, vrtulníky, letiště, heliporty... Pak už jenom kosmický program a létat do vesmíru. Jako ČR jsme vždy patřili mezi letecké velmoci. Zapomínáme na to a je to škoda. Letňany byly vždy centrem leteckého dění v ČR a jsou dodnes, podle čísel pohybů letadel. Pokud těm lidem, kteří tam dneska létají to letiště zboříte, tak budou dělat co? Vykašlou se na lítání nebo budou dojíždět autem třičtvrtě hodiny někam do nějaké díry za Prahu? To jsme teda jako společnost pašáci, kam jsme to letectví dotáhli... A to bohužel nejen v Praze, stačí se podívat na Brno, které by jeho vedení snad nejraději taky rozprodalo na skladovací plochy, díra u Českých Budějovic, která se o něco snaží a nikdo neví o co, Hradec, který taky neví čím vlastně je, Karlovy Vary budiž a Ostrava jediný schopný velký letiště, kde to aspoň pro GA funguje. Zbytek jsou buďto aerokluby, kde chcíp pes (čest vyjímkám typu Zbraslavice) nebo je to louka uprostřed ničeho typu Sazná, Mladá Boleslav, Benešov, pobočka ÚCL Bubovice, Hořovice před zbořením... A Praha? Pět letišť, z toho jen dvě pro GA provoz a obě prodaná soukromníkům, jedno provozované asi z nadšení a druhé zralé na zboření, Kbely, kde vládne armáda, která všechno vidí zeleně a civil je pro ně sprosté slovo, kterého se štítí, Vodochody na Mýtince (koupili si letiště, ale lítala jim tam letadla...) a Ruzyně, která než by udělala něco smysluplného pro malá letadla (jako to zkusili třeba ve Varech), tak na dráze udělá mejdan... A takhle my tady budujeme to letectví, fakt radost pohledět...
Nějak jsem nepochopil, v čem spočívá ten váš "rozdíl". Oháníte se ekonomickými zákonitostmi pro mimopražská letiště, přičemž právě získ je to, co povede ke zrušení letiště v Letňanech. Sportovní letiště mohlo být strategické tak ještě v době Svazarmu, protože strategickým cílem bylo mít zálohy pro vojenské letectvo. Pokud vy máte strategický cíl doběhnout z letiště na metro, tak budete muset to letiště asi koupit. Přeji honě zdaru.
Jsme bohužel národ, který bez pocitu viny vymazal z mapy 126 šumavských vesnic i s kostely, hřbitovy a kapličkami, srovnal více než polovinu staveni a budov v krušnohoří se zemí, zlikvidoval celý historický střed města Mostu, malebné těšnovské nádraží v centru Prahy nebo celý komplex továrny leteckých motorů Walter.. Kdo tady nebo jinde tvrdí, že letňanské letiště nemá historickou hodnotu, tak pravděpodobně nemá potuchy, kolik letecké historie tudy prošlo. Letiště LKLT bylo hlavním letově provozním zařízením VZLÚ, kde se testovaly nesmrtelné ikony československého leteckého vývoje jako L 60 Brigadýr, L 40 Meta-Sokol, HC 2, L 200 Morava, nejúspěšnější československý proudový letoun L 29 Delfín, dále L 39 Albatros, L 410 a řada dalších. V aeroklubu vyrostla celá řada kvalitních vojenských a civilních pilotů. Omnipol zde předával Zlíny a Blaníky devizovým zálazníkům. Viníků za úpadek českého letectví je celá řada, ale v honbě za zisky koho to dnes zajímá. Zajímavý je postřeh stran zániku syslů na pozemku LKLT. Na LKMB jsou syslové tak jako kdysi v LKLT naprosto v pohodě a daří se jim ať je tráva vysoká či posečená. V této souvislosti si vážím kanadského Toronta, které v oblasti megadolarových pozemků v centru města ochránilo malé ostrovní letiště CYTZ před agresivními developery, kteří jsou asi všude na světě nebezpečím pro malá letiště.
Zajimava paralela s odsunem Nemcu, taky si myslim, ze zacatky dnesniho tragikomickeho letani v CR lze hledat v techto casech. Zaver pro LKLT ale delam zcela opacny. Nekdo tady napsal ze "Money talks". Asi me vsichni odsoudi, ale ja nemyslim ze primarne je to spatne. Velke penize nejsou vzdy spravedlive, ale porad spravedlivejsi nez urednik s razitkem (ten je uplatitelny za mnohem mensi penize, nez miliardy). Mam zkusenost s privatnim VFR letanim z US, levne ceny (dokonce i pro Moravaka), perfektni sluzby, a kdyz jsem platil za galon avgasu 5 dolaru, tak muj americky kamarad nadaval, jak je to strasne drahe :))) V kazdem meste nekolik dvoukilometrovych asfaltovych drah, ktere maji alespon PAPI pro zhorsene pocasi. Zeme zaslibena letani a nikdo nezachranuje zastarala letiste z moci uredni. Proste: Money talks. Ovsem rict tohle u nas v CR, kde jsme si vsechny historicke bohace (slechticke rody prisly na buben uz za prvni republiky, zbytek bohacu a elit po druhe svetove) "vylikvidovali" jak to pojmenoval Benes..., tak tedy rict tady ze "Money talks" pri pohledu na nase miliardarske rychlokvasky je - bohuzel, opet pocesku - tragikomicke...
jenomže na těchto letištích v USA se často neplatí poplatky vůbec a udržují je města, která chápou důležitost dopravní infrastruktury. V USA se dostanete linkovým letadlem téměř všude, narozdíl třeba od busu nebo vlaku..
To neni pravda, nebo alespon neni pravda ktera vysvetluje to americkou pohodu. Podivejte na mapu Phoenixu (skyvector.com napr). 14 letist s jednou az dvema alespon 2km drahami. SkyHarbor mozna bude dotovany statem Arizona, ale napr Deer Valley nebo Scottsdale, ci Glendale jsou navysost soukroma letiste. A rozhodne je Arizona nepovazuje za strategicka, kdyz je ve stejnem meste dalsich 5 IFRovych letist :) Problem je nase vychodoevropske pochroumane vnimani penez. A rozhodne ho nevyresi dotace, a uz vubec ne vsemocny urednik vitezici nad velkymi byznysmany...
... je také částečně daná tím, že tam není problém s pozemky, t.zn. "amerika" je veliká a mimo velká města se k pozemkům chovají poněkud marnotratně, vše se staví "do šířky než do výšky".
LKLT je asi opravdu ztraceno, ale zkoušel někdo lobovat za otevření Kbel GA provozu ? Co kdyby se uživatelé Letňan "sešli" a "zhodnotili", který poslanec, ministerský úředník, lobista má nejblíže k letectví ? ...resp. kdo má "blízko" k současným majitelům a ty se pokusit nasměrovat k lobování za otevření Kbel. Co pro to dělají ti, které Letňany "živí" ?
Nee, tim to taky neni. Rusko je jeste vetsi a pohoda a servis pro soukrome piloty tam moc neni :)
Ohledne pozitivniho lobbingu, souhlas. V Americe je zajem o politiku (federalni i tu obecni) mnohem zivejsi. Politici jsou pod vetsim dohledem volicstva a vedi to. To se jeste musime naucit. Casem...
základní infrastruktura demokratické civilizace má být veřejný prostor - silnice , železnice , letiště , komunikační infrastruktura, vodovody , řeky .... tudíž má být ve vlastnictví veřejném, tedy státu, kraje, města, obce . ( zároveň za předpokladu že stát nebude privatizován ! )
Zánik letiště Letňany odstartoval v okamžiku kdy přestalo být veřejným prostorem
LKKB je vojenské letiště, není to tedy veřejný prostor, ale vojenský. Nedá se očekávat, že by ve vojenském prostoru, který podléhá přísnému režimu, byl umožněn pohyb civilních osob.
Ano to se v CR skutečně očekávat nedá, nicméně treba ve Francii je smíšený provoz na nekterých letištích naprosto běžný a upřímně ve Kbelích se neděje nic tak strašně "vojenského" aby nebylo možné ty provozy sloučit ... Bohužel v ČR je naprosto běžné že si armáda pro jsdnu Z-142 s výcvikem aktivuje prostor přes půl republiky, prototže hra na vojáky a válku obecně.
I Kbely dříve fungovaly pro civilní provoz, byť s nemalými omezeními. Jako civilista mám ve Kbelích asi 20 přistání a pár ILSů s okruhem do Letňan - poslední cca před 7 lety. Tehdy to ještě šlo.
Se slzou v oku připojuji vzpomínku na minulost: https://www.youtube.com/watch?v=QdB8WJriwVc
jasně, Kbely by měly být využity i pro civilní provoz tak jako třeba v Pardubicích , to dává logiku. Dopravní letectvo vojska se s dopravou civilní snese :-)
Máte nějaký nápad, kdo toto rozhodne, aby se Kbely otevřely civilnímu provozu? Vojákům ten stav, kdy vlastně nemusí nic a přitom tam tečou peníze z rozpočtu na kompletní provoz celého letiště, vyhovuje. Přitom logiku by to dávalo. Zničili jste civilistům jedno letiště, které je nejfrekventovanější v ČR po Ruzyni, tak tady máte náhradu ve Kbelích, které jsou totálně nevyužité... Ale přemýšlí tak někdo? A kdo by toto měl rozhodnout? Na koho se obrátit?
Kde stále berete, že je to nejfrekventovanější letiště v ČR po Ruzyni?
Dejte si tu práci a najděte si čísla. Třeba Hradec v roce 2017 dosáhl skoro na 80 000 pohybů. To je skoro dvakrát víc než má Benešov. A Letňany se motají pod 30 000. Takže tady fabulace o letišti evropského významu jsou úsměvné.
.....tak tady máte náhradu ve Kbelích, které jsou totálně nevyužité... Ale přemýšlí tak někdo? A kdo by toto měl rozhodnout? Na koho se obrátit?..........
Tak třeba začít u Martina Šonky a přes něho se dostat k některému z bývalých velitelů letectva. To jsou zpravidla generálové ve výslužbě a někteří z nich rozhodně nebyli "tupci"... a s nimi udělat "plán" lobingu po armádní linii. Součástí "armádní linie" by mohl být i ekonomický rozbor, jak by se mohl projevit civilní provoz ve výsledovce letiště. Kdyby to bylo "pěkné číslo", další argument.....
.....no, a až bude "zlomený" jak velení letectva, generální štáb a ministr, tak poslaneckou sněmovnou a vládou to projde.....
Tak kdo se zná hodně dobře zná s Martinem Šonkou ? Do toho......
Pozn.: Kdyby výše uvedenému někdo fakt uvěřil, tak vězte, že je to momentální fabulace bez konkrétní znalosti jak lobovat, slohy mě v minulosti "šly" dobře, vrchol byl, když jsem před mnoha lety musel na jistý zápočet napsat 2strany A4 na téma "proč je dělnická třída nejpokrokovější. Dal jsem to a poznal, že dokážu napsat jakkoli dlouhou slátaninu na jakékoliv téma.... Moc všem přeji, abyste to nemuseli v budoucnu také dělat.... :)
Jak si kdo ustele, tak si i lehne. Vývoj je takový, jaký jste si v Praze vyzvonili. Bečet nad tím, že má pražské letiště nejvyšší poplatky je nepochopení toho, co nastalo. A letiště je škoda. Ale takových směrů je více - např. viz obecný stav v pracovních silách, jak o tom ( propouštění v personálu ČSA ) psal jiný diskutér v článku, týkajícím se lání pilotovi.
Cit. z Aktuálne.cz :
Pandemie urychlila nové trendy na pracovním trhu. Řada firem si navykla na práci z domova, zrychlil se také proces digitalizace, robotizace a automatizace. V příštích deseti letech zanikne zhruba 30 procent pozic, ale stejný počet jich zase vznikne, uvedla v tiskové zprávě vedoucí Ústavu práva a humanitních věd Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně Martina Rašticová.
Některé dnešní pozice patří podle ní mezi ty, které před pár lety nikdo neznal nebo vůbec neexistovaly. "Jsou to například specialisté na sociální sítě nebo učitelé chatbotů, kteří vytváří jazyk počítačového programu chatbot stimulující lidskou konverzaci. Mezi další takové pozice patří instagramový influencer nebo dálkový on-line učitel," uvedla Rašticová.
Časem oproti tomu přestanou být potřební účetní, jejichž práci zvládnou automatizované programy, poštovní doručovatelé, pokladní, bankovní úředníci, agenti v cestovní kanceláři nebo asistenti právníka.
"Naopak nezaniknou profese, ke kterým sice není potřeba velké vzdělání, ale nelze je nijak nahradit. Například úklidové služby, extrémně vyžadované budou v souvislosti se stárnutím společnosti pečovatelské služby. Nezaniknou také kreativní profese," uvedla odbornice.
Změny na trhu práce se objevují dlouhodobě. Kromě pandemie je umocňuje i Průmysl 4.0, tedy digitalizace v průmyslové výrobě, který trh práce polarizuje. Nezaměstnanost v České republice se nyní drží zhruba na čtyřech procentech.
Výrazně pomáhají podpůrné programy, avšak opětovný rozsáhlý lockdown ohrozí podle Rašticové malé a střední podniky a živnostníky.
"Pro mnohé z nich bude tento stav likvidační. Očekáváme propouštění v restauračních a hotelových zařízeních, utrpí také zaměstnanci v turistickém ruchu a v leteckém průmyslu. Dlouhodobé důsledky tvrdých ekonomických opatření budou ohrožovat zranitelné skupiny, tedy samoživitelky, ženy se zdravotním handicapem, lidi se základním vzděláním a mladistvé uchazeče o zaměstnání, zaměstnance nad 50 let a osoby bydlící v okrajových částech okresů s omezenou dopravní obslužností," zmínila socioložka.
Pro celkový ekonomický vývoj Česka podle ní může být fatální propad výroby osobních aut, který roztočí spirálu rychlého a dramatického propadu firem na automobilový průmysl napojených.
Ekonomické zpomalení s sebou přináší nejen existenční ohrožení firem a lidí, ale zvyšuje sociální problémy a nerovnosti. Ruku v ruce s ekonomickou recesí roste počet vražd a sebevražd, domácího násilí, řada lidí se dostává do dluhových spirál a je vystavena exekucím, doplnila Rašticová.
Konec cit.
Takže, když se může přeučit horník na programátora, naučte se chodit.