ANKETA: Neberte nám křídla, žádají Smartwings. Měl by stát pomoct?

17.05.2020 18 příspěvků Tento článek je součástí seriálu Koronavirová epidemie

ANKETA: Neberte nám křídla, žádají Smartwings. Měl by stát pomoct?
ANKETA: Neberte nám křídla, žádají Smartwings. Měl by stát pomoct? (Zdroj: Aeroweb.cz)

Skupina Smartwings Group, provozovatel aerolinek Smartwings a ČSA, spustila v týdnu na výmluvné subdoméně sos.smartwings.com kampaň, která má za cíl oslovit veřejnost a v důsledku přimět stát k poskytnutí finanční pomoci. Kampaň Neberte nám křídla zmiňuje důvody, proč by aerolinky měly pomoc získat, navrhuje možná řešení a poukazuje i na příklady ze zahraničí, kde se stát o letecké společnosti „postaral“.

Společnost na stránkách zmiňuje své důležité postavení nejen v přepravě českých cestujících, ale i v přínosu Letišti Václava Havla Praha, na pro které je podle svých slov „největším přepravcem s celkovým podílem přes 30 %“. Smartwings dále zmiňuje prospěch pro českou ekonomiku nejen výší odváděných daní, ale také záměstnáváním téměř 2 500 lidí. Dopravce také zdůrazňuje, že již dávno není pouze charterový dopravce a vyzdvihuje svou dobrou minulost a zdravé fungování firmy.

V kampani jsou také zmíněné společnosti, které finanční pomoc od států obdržely, včetně výše poskytnutých finančních prostředků. „Vlády již vynaložily na různou formu podpory aerolinek více než 85 miliard dolarů a další desítky miliard budou muset ještě vynaložit, aby zajistily potřebnou konektivitu a konkurenci. Chtějí tak zachránit odvětví, které celosvětově zaměstnává přes deset milionů lidí,“ stojí na webu kampaně.

Aerolinky rovněž zmiňují způsoby, kterými by je stát mohl podpořit. Jde o státní subvenci, státní úvěr, záruku za úvěr u komerčních bank, kapitálový vstup státu do společnosti, znárodnění či úplné převzetí čí nákup akcií společnosti.

Čelní představitelé státu jsou zatím ve svých názorech zdrženliví, ministr dopravy Karel Havlíček nicméně pro Českou televizi v sobotu uvedl, že by stát mohl převzít až 100% podíl společnosti. Do té doby zmiňoval spíše poskytování úvěrů či záruk za ně, připomíná web Ihned.cz. Rozhodnout by měla vláda nejpozději do konce června.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Ke Smartwings

18.05.2020 v 1:19 Novák

Něco na tom asi bude:

https://www.facebook.com/jaroslavkmentanovinar/posts/2850034861718296

https://www.facebook.com/jiri.hlavenka/posts/10159976265448902

Odpovědět

RE: Ke Smartwings

18.05.2020 v 7:54 Emil

...link pro ty, kteří nemají "fejsbůk" jako já ... :)

http://www.pruvodce.info/2020/05/koupit-smartwings-je-ze-strany-ceskeho.html

Odpovědět

anketa

18.05.2020 v 9:14 Tomas

Môj názor je taký, že takéto články by tu nemali byť. Nemá to nič spoločné s lietaním, ale už to zachádza do politiky. A už vôbec nie je treba vzbudzovať ľútosť nad súkromnými firmami, ktoré sú v dobe rozmachu arognatné ako nikto. Veď nech si správna rada a majitelia odtrhnú od huby a popredajú svoje milované luxusné sídla a zachraňujú. Nech sa neshovávajú za akúsi českú hrdosť a spolupatričnosť leteckej spoločnosti. Tá spoločnosť keby mohla tak by pokúpila všetky ostatné a zlikvidovala vy konkurenciu ak by mohla lúsknutím prsta. Ako lietanie mám rád, ale nestavajme hobby a vášeň k lietaniu nad krutý a tvrdý biznis za účelom záchrany niekoho kto zle hospodáril.

Odpovědět

RE: anketa

18.05.2020 v 9:36 Adam Zuska

Tomáši, díky za názor. To, že je něco víc politika než letectví, ještě neznamená, že to v konečných důsledcích nezasáhne životy lidí, z nichž řada patří mezi naše čtenáře. A tak či onak, Smartwings jsou velkým hráčem v místním leteckém rybníčku, nepsat o tom by byla z mého pohledu větší chyba.

Odpovědět

RE: anketa

18.05.2020 v 10:45 Emil

Tomáši, takové články zde být "musí" !!  Myslíš, že PR agentůry, pracující pro Smartwings, to zde "nesjíždí" ? Alespoň někde se musí dozvědět, že ne všichni jejich "sos" kampaň "žerou". BTW, ani jsem už nečekal, že zdejší redaktoři o této "sos" kampani udělají článek. Je mi jasné, že ten "rybníček je opravdu malý" a ... provázanost lidí v "rybníčku" je evidentní....

I kdyby podobné příspěvky zde měly např. poukázat na to, že snažit se v současné době se "propracovat" do kabiny dopraváku je snaha přinejmenším marná a povede se to jen zvláště "silným" jedincům a tím někoho zachránit od zklamání, natož zahozených investic ochuzujících rodiny, tak je to dobře.....

Odpovědět

RE: anketa

18.05.2020 v 11:55 J.K.

Naopak ja si myslím, že  by tady byt mel. Ted se meni svet letecke dopravy u nas. Smartwings/CSA je jediny velky letecky dopravce u nas. Jeho konec bude, znamenat ztratu prace mnozství lidi, co se v tomhle odvetvi pohybují a tenhle segment z pohledu ceského průmyslu zanikne.  Pujde na ulici 2500 kmenovych zamesnancu,  a velke mnozství sezonne najimanuch lidi. Ubytek pohybu pro letiste Praha je jasny, minimalne v horizontu dvou tri let, coz znamena zase dalsi propousteni.

Kdo ted vyuzije kapacity CATC firmy s obratem okolo pul miliardy a kdo ted bude vyuzivat sluzeb CSA Technics v dostatecne mire, aby se nemuselo propoustet z tech 700 zamestnanců.

V 168hodin na CT se snazi lidem snazi natlouct do hlavy, ze konci "male aerolinie" (jejich citace). Pravda je ze firma s trzbami okolo 20mld korun patri do stovky nejvetsich firem v CR, ale to nikde nezazni.

Proc SW rika kolik odvedlo za zamestnance penez, kdyz to je prece jasne? Nejde o to kolik se odvedlo, ale kolik se odvede .... odvede se nula ... nula! Treba u pilotu a mechaniku je jisty u vetsiny, ze odejdou do zahranici a nebo budou pracovat pro zahranicniho dopravce s bazi v Praze. At tak nebo tak z jejich prijmu stat neuvidi ani korunu uz nikdy. A jak asi tusime jedna se o lidi s nadstandartnimi prijmy.

Je dobre, ze je moznost se tady o tom bavit, kdyz cely internet ted vypada, ze nikdo si zachranu SW nepreje. Je dobre ze je moznsot napsat svobodne svuj nazor, protoze napr. na serveru zdopravy.cz to nejde. Naopak se tam nechavaji jen negativni reakce - osobni zkusenost.

Jen takova vsuvka nakonec fascinuje me najednou ta pece danovych poplatniku o svoje penize. Ze se prispiva miliardami CD kazdy rok to nikomu nevadi, pritom koleje sem vedou i z nemecka, tak by tady mohl fungovat DB (Deutshe Bahn) a slovy Kalouska, co by se zmenilo .. nic ..... CD ktere, ted budou zase odstatu potrebovat jeste vic penez zvazuji koupit Leoxpress. Proc zda zatemnil lidem mozek, jde o slepy hate nic racionalniho. Nejlepsi, kdyz se resi, jak si to stat nemuze dovolit pomoc SW, ale zpravy na CT se zakonci tim, ze na sumave se postaví dva prechody pro ryby za 100 milonu korun.

Odpovědět

RE: RE: anketa

18.05.2020 v 12:47 dan

Aha, že by se ty 2mld daly použít na záchranu malých firem které nemají finanční polštář od majitelů Vás nenapadne. A to si myslíte že když se zachrání SW a nalijí se jim peníze že to pomůže CSA Technics? Když letadla budou na zemi....

 

Odpovědět

RE: RE: anketa

18.05.2020 v 13:01 Emil

To J.K.:

Nejsem ekonom, proto hrubý nástřel.... 2500 zaměstnanců, s hrubým platem 1,5mil. ročně to cca 3,75 mld. .... i kdyby 1/3 z toho "zůstala" státu (daň, odvody...) tak je to 1,25 mld. ... Kolik bude pomoc SW ? Resp. za jako cenu bude státem koupen ? ... v páně Hlavenkově rozvaze se píše, že leasingové splátky jsou od 8 do 20 mil. měsíšně. OK, 8 x 12 x 20 stojících letadel.... skoro 2mld. ... každý rok.... mě to fakt ekonomicky nehraje.....

Srovnávat tento průmysl s železnicí nelze, měli jsme námořní plavbu a .. ? .... 

Rybí přechod ? Konečně a... doufám v masivní obnovu mokřadů a "vypnutí" meliorací, přírodu jsme (a naši předci) dojebali dost.....

Odpovědět

RE: RE: RE: anketa

18.05.2020 v 13:18 J.K.

- tak ja nerikam, ze by se nemelo pomoct jinym, ale proc by se nemelo pomoct smartwings, uz ted OSVC dostali 14mld, v programech COVID a antivirus je 60mld. nehci ani domyslet kolik miliard se naleje do statu se statnim podilem.

 

- letadla nebuodu na zemi vzdycky, ale ty co sem zacnou letat budou vyuzivat primarne svoje opravarenske kapacity.

Odpovědět

RE: RE: RE: anketa

18.05.2020 v 13:23 J.K.

Mno ono Vám to ekonomicky nesedi, protoze to pocitate spatne. Vy vychazite s teorie, ze se budou dlasi roky platit leasingy letadla budou stat na zemi. Nenapadlo Vas ze firma kdyz bude mit moznost prezit pul roku, zacne pozvolna dleat to co delala poslednich 23 let? ze zacne vydelavat penize. Kdyby to fungovalo, tak jak pisete tak by, tak ta firma tu uz davno neni.

Prechod pro ryby  je prechod pro ryby podivejte na vcerejsi zpravy na CT.

O suchu atd. to uz je mocne mimo tema.

Odpovědět

záchrana Smartwings

18.05.2020 v 10:38 Tomáš

Ačkoliv jsem sám pilot nikoli ovšem profesionál a u Smartwings létá pár mých kamarádů a fajn chlapů a pilotů, rozhodně bych jim nepřál, aby přišli o práci... Nicméně záchrana této letecké společnosti by v první řadě měla začít u jejich vlastníků a to zřejmě navýšením kapitálu. To bych i viděl jako podmínku pro to, aby  potom stát nějakým způsobem ()věrem, zárukou apod. ) pomohl. Agument, že společnost Smartwings odvedla tomuto státu hormady penez na daních a bude-li zachráněna tak ještě odvede, není úplně férový. Jednak daně platíme všichni a ani omylem se všichni nedočkají pomoci. Daně se zkrátka platit musí a můžeme mít k tomu stovky výhrad a já jsem první. Z toho ovšem plne, že platíte-li daně, máte i nějaký zisk a jeho část by se právě měla nebo mohla použít Další věcí je, že státem vlastněné podniky si občas nevedou nejlépe, což by zrovna pan Tvrdík mohl potvrdit. Silná výhrada je sanovat tuto soukromou společnost ze státního rozpočtu. To jsou peníze daňovývh poplatníků, respektivě daňoví poplatníci budou muset teprve na jejich záchranu vydělat v budoucnu a to na splacení dluhopisů včetně úroků, které stát vydá, neboť stát se již propadl do obřího deficitu a žádné peníze na toto nemá. Dá se říci, že v případě záchrany této společnosti pan Šimáně už bude fungovat, Číňané si budou mnou ruce se svými 49,9% a my ostatní budeme pár let, spíš desítek let tohle ještě splácet. Nehledě na to, že vůbec nikdo z daňových poplatníků nezná business plán téhle soukromé česko-čínské firmy a nelze v tuto chvíli vystavit bianco šek na x počet letadel včetně posádek a zaměstnanců, když jich evidentně bude následující 2-3 roky potřeba méně. Argument, že vlády a státy po celém světě zachraňují aerolinky bych taky nepoužíval často. Například Němci se svým státním rozpočtem si to můžou dovolit, možná, Itálie jako taková je těsně před krachem, Španělé na tom nejsou o moc lépe a tak by se dalo pokračovat. Naše dluhy, které si teď vyrobíme budeme si muset zaplatit sami a nikdo z nás je nazaplatí. Stát by se měl primárně postarat o to, co je jeho úlohou aby se staral. Aerolinky v tom rozhodně nejsou.

Odpovědět

Víme proč?

18.05.2020 v 14:06 B.

Pokud by pomoc měla spočívat v převzetí 100 % podílu, tak to pouze ukazuje, v jaká je očekávaná životaschopnost firmy pohledem jejího vlastníka - čistá záporná hodnota a to i z pohledu provozních výsledků, natož investic.

Pokud do toho má stát vstoupit, tak za jasně definovaných podmínek - s podílem kapitálu ze strany vlastníka, co za to stát dostane a jaký je business case společnosti, případně offsetů v ekonomice - přímé a nepřímé. Nějaká racionální analýza může třeba ukázat, že kdo bude mít kapitál, tak až se otevře vzduch, tak ho může ovládnout.

Já osobně jsem ale "značku" ČSA/Travel pohřbil po dnes už legendárním single-engine výletu z Řecka, resp. potom, jak to bylo elegantně zameteno pod koberec.

Odpovědět

RE: Víme proč?

18.05.2020 v 14:59 J.K.

Zkuste si pustit nejaky rozhovor vlastnika (treba DVTV) ci jakekoliv vyjadreni predtím. Firma uvita jakoukoliv pomoc, ale preferovana vzdycky byla v zaruce za uver u banky. Takze  navrh na 100% prevzeti nevypovida o tom v jake kondici je firma podle vlastniku. 

Jako nemuzu si nevsimnout jednoho faktu. Casto se v diskuzich , kdykoliv nekdo napise, ze by se melo Smartwings pomoc, tak nekdo napise .... to je placena PR, atd. Ale kde se tady na severu pro nadsence letectvi berou, ty lidi kteri sni o obnove mokradu, kteri se tak boji o svoje dane, a ve vsem vidi tunel od Babise.?

Nejsem zadny paranoik, takze neverim ze je to nejaka placena akce, spís se stalo to nestesti, ze se situace dostala do medii v jasne negativnim svetle. Staci jedna fotka ze svatby, kde je babis se simanem a nastoupila armada trolu, internetovych ninju a odborniku na vsechno. Bohuzel se ukazuje ze v dnesnim svete polopravd, rychlych sdeleni bez hloubky, tweetu... i tyhle lidi formuji nazory ostatních vcetne politku a hnuti, ktera se jim chteji zavdecit.

Nikdo nerika ze Smartwings je nejlepsi letecka spolecnost na svete, ale v dnesni dobe ... kdy se resi horentni dotace pro zemedelce jen aby se pestovala rajcata u nas a ne v spanelsku, kdyz vsichni nadavaji na to ze se veci vozi z Ciny, kdyz se resi jak by jsme nemeli byt ekonomicky zavisli jen na automobilovem průmyslu, tak je tu velka ceska firma ktera vyvazela svuj produkt a Cechum prinasela penize at v prime podobe a nebo neprimo (tim produktem myslim letenky prodane cizincum, pronajmy letadel v zahranici atd.. .... SW uz davno neni jen o charters do hurgady), ktera je pred krachem. Tak najednou nikomu nevadi ze budou strkat penize nemcum, madarum, ci silenymu irovi

Odpovědět

RE: RE: Víme proč?

23.05.2020 v 12:04 Honza

IMHO je zaruka za uver u banky pro danoveho poplatnika ta vubec nejmene vyhodna varianta, pro majitele SW naopak ta nejlepsi - v pripade, ze by se situace porad nevyvijela dobre, mohli by majitele nejdrive zpenezit alespon to "minimum" majetku SW (napadaji mne vlastne jen sloty - letadla nejsou jejich, ne?) a nasledne uver nesplatit, takze by to musel zatahnout stat...

Podobne, jako jeden z diskutujicich, take znam nekolik super lidi (svych byvalych instruktoru), kteri litaji pro SW a samozrejme bych jim pral, aby ta situace pro ne dopadla co nejlepe, ale tady podle mne bude mnohem vic zalezet na poptavce po letani obecne... Pokud budou cestujici chtit letat (a budou mit tu moznost), tak bude i poptavka po pilotech, at uz tu SW budou a nebo ne - a FO na 737 bude asi take jedno, jestli jim tech 900E/mesic (osobne bych to oznacil spise za NEstandardni prijem, ne NADstandardni) plati smartwings, nebo nekdo jiny ;-)

Odpovědět

Průběžné výsledky

20.05.2020 v 7:10 MichalJ

Tak už jsem taky paranoik nebo tu probíhá pěkná PR akce. Včera vedlo jednoznačné NE. A dneska ráno najednou otočka o 180°. někdo si najal klikače...

Odpovědět

byznys

20.05.2020 v 11:37 Tomas S

Většinou se nyní řeší (a nejen v ČR) jak zachránit letecké společnosti po pandemii čínského viru, ale letecká doprava měla finanční problémy již před tím - díky investicím do B737 MAX ,které nemohou létat a tedy vydělávat - to je už čistý byznys ,jehož ztráty  nemohou zachraňovat  jiné peníze než majitelů (akcionářů) - prostě riziko podnikání.

     

Odpovědět

Anketa pod článkem......

20.05.2020 v 14:05 Emil

..... chci věřit, že "to jel" robot nebo "armáda" trolů, aby to přes noc jen tak skočilo .... Věří ještě někdo, že  to není do detailů řízená kampaň ? Ještě mají do konce června čas a .... oni to dokážou, uvidíte.

Odpovědět

10.06.2020 v 23:24 Domina J

Jsem zastánce toho, aby stát zestátnil ČSA je to 5. nejstarší letecká společnost podle mě by byla škoda tak skvělé aerolinky. A Smartwings? Těm bych opravdu nepomohla tato společnost se vůbec s ČSA rovnat nemůže, Ikdyž na tom ČSA bylo nejhůř nikdy to nebylo takové dno jako Smart..asi je právem na seznamu nejhorších aerolinek s dvěmi hvězdami. Neberu to z hlediska toho, že tam nedostane cesťák najíst to totiž nedostane ani v ČSA (nechápu, proč se tolik řeší to jídlo na té palubě letadla...najíst nedostanete ani v autobuse..😁). Beru to z hlediska komfortu, příjemnosti personálu. Vždy, když jsem letěla se Smartwings byl nějaký problém..to ani u toho Ryanu to nebylo tak hrozný.!

Odpovědět

Přidat komentář