Rozbor ASI: K nehodě Learjetu vedla nepozornost a nedůslednost
Filip Byrtus 09.03.2020 7 příspěvků
Filip Byrtus 09.03.2020 7 příspěvků
Americká Asociace pilotů a vlastníků letadel (AOPA) ve spolupráci s Institutem pro bezpečnost letectví (ASI) vydává videa analyzující různé nehody letounů v sérii Accident Case Study. Nejnovější díl rozebírá nehodu Learjetu 35A, který havaroval 15. května 2017 při přiblížení na letiště Teterboro v americkém New Jersey.
Krátký let z Filadelfie do Teterboro provázelo hned několik chyb. Kombinace rušného vzdušného prostoru, nezkušeného druhého pilota či velice špatná součinnost obou mužů v kokpitu vedly v konečném důsledku k hrozivě vypadajícímu pádu nedaleko prahu dráhy určené k přistání.
„Poučení z této tragédie plynou pro veškerý běžný letový provoz, nejen komerční,“ řekl k rozboru ředitel ASI Paul Deres. „Můžeme o této nehodě přemýšlet, abychom lépe porozuměli důležitosti soustředit se v kokpitu a abychom si uvědomili, jak rychle můžeme ztratit situační povědomí a jaké nebezpečné následky to může mít,“ dodává Deres.
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
vip
09.03.2020 v 19:14 robo
Uspora nakladu na nespravnem miste. Fotbalista utopeny v kanalu La Manche nebo nehoda vrtulniku se sportovcem a jeho dcerou v USA. U nas taky sedi v. nekterych radoby serioznich spolecnostech v business jetech pilotni "deti". Jsou levni, neremcaji a nejako to vzdy " dopadne".
RE: vip
10.03.2020 v 7:52 Vlado
Prave toho fotbalistu dieťa neviezlo:-)
Inak potvrdilo sa, že v tom prípade bol na vine CO v kabíne?
RE: vip
10.03.2020 v 18:48 Honza
Asi by to chtělo lépe rozvěst ty děti. Já jsem třeba prošel procesem "zlevení" ve 26, v dobách dávných, kdy mnoho starších pilotů trůnilo vpravo a toužebně pokukovali po proužkovatějších prýmkách. Pro mnoho pilotů jsem byl stále "kinder" a dokázali to říkat tak, abych to skoro vždy slyšel. Neříkám, že to bylo snadné, nebo že jsem z toho skákal radostí do ruhého patra. Spíš to ve mě zanechalo respekt a obavy z té zodpovědnosti.
Je to už mnoho let a mnoho společností kde jsem byl. Co jsem se za tu dobu, a hromadu lidí co jsem poznal, naučil je to, že na věku nezáleží. V naší disicplíně letové záleží na profesionalitě a sebekázni jakou jedinec disponuje. Jsem pravidelný čtenář AvHeraldu a spíš mi přijde, že víc nehod dělají "pardálové" než mlaďoši (ale tohle je můj dojem). Koukněte třeba na nehodu "MyCargo B744 at Bishkek on Jan 16th 2017". Vylítanej kapitán co tam zprasil tak, že si musíte říkat, že byl nalitej jak kára, protože to co tam ředvedli nedává vůbec smysl. Jenže pak si vzpomenu na ty všechny kapitány co jsem potkal a nějak se tomu nedivím. Tahle nehoda přesně zapadá do toho vzorce. Pardál co to má už na háku, protože má přece dost zkušeností. Goaround není možnost, protože se po něm nikdo nebude vozit kvůli prolítanýmu palivu navíc, navíc ho dělal naposledy před deseti lety. Ztratil respekt a sebekázeň a svoje postavení si obhajuje na dně půllitru. Škodná, na kterou byli políčeny všechny možné pasti v podobě zkoušek. Výsledek? Ten se ztratil v mlžném smradlavém oparu peněz. Bohužel karma je zdarma a tyto lidé platí většinou cenu nejvyšší. Společnost se dostává do ztráty a v tomto momentě dochází k sebereflexi. Ale pozdě, vina se kterou se musí odpovědní vypořádat je velká a bohužel u těch lidí i společností dochází ke kopání kolem sebe. Příklad zde "Bek F100 at Almaty on Dec 27th 2019", můžou za to všichni ostatní jen my ne. Takže bych to spíše upravil. Nejvíce záleží na profesionalitě a kultuře firmy. Znám mnoho mladých kluků, kteří lítají v různých provozech a klape to. Ale pokud je někdo blbec, tak bohužel ani čas to nespraví a v ten moment záleží na prioritách. O peníze jde vždy a vždy se perou o první místo. Záleží pak právě na té kultuře firmy, zda-li si s tím poradí. A bohužel jsou to právě gentlemanské firmy, které nemají tendenci kydat další špínu na propuštěné lidi. A tak se tito lidé dál potloukají světem, dokud nedostanou další job. On je to přeci prošedivělý vylítaný kapitán co byl v mnoha společnostech, tam riziko nehrozí. Ale jak se říká: "Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu,...."
Honza
RE: RE: vip
15.03.2020 v 10:22 Vlado
Tak nakoniec u pilota fotbalistu to bol CO aj oficiálne, ktorý bol príčinou, že spadli dole ako skala, čo nakoniec nevydržalo ani lietadlo.
Air Safety Institute
10.03.2020 v 6:52 Martin
Diky za takova videa!
Hned jsem zkoukl dalsi videa od Air Safety Institute a jsou to "brutalne uprimne" popisy nehod. Doporucuji jako prevenci.
S pozdravem
Martin
čo si o tom myslieť
10.03.2020 v 9:03 Vlado
ja som vcelku v šoku z celkovej komunikácie pic so sic aj smerom k atc.
Rozežranost
11.03.2020 v 12:52 pikas
Reakce nebo spíš pokračování na Honzu:
Plně souhlasím s termíny u lítání jako je sebekázeň, firemní kultura, profesionalita. Zase nemusíme chodit daleko a stačí si vzpomenout na loňský incident, jednomotorový let B-737 s kapitánem a letovým ředitelem, instruktorem a examinátorem v jedné osobě od Travel Service. Tato osoba (Pavel Veselý) je odstrašujícím příkladem, kdy se nesnoubí žádný z těchto termínů díky rozežranosti, profesionální mlze, ztrátě sociálně pracovního povědomí.........................