Navštívil jsem Flying Rhino 2007 na motorové krosně

12.05.2007

Za minulého režimu, jsem se ještě jako kluk byl několikrát kouknout na startující a přistávající stíhačky z vojenské letecké základny v Náměšti nad Oslavou. Samozřejmě z uctivé vzdálenosti a i to bylo tenkrát dosti problematické. Na to, co se mě a mým kamarádům podařilo letos, jsem vůbec ani nepomyslel a v podstatě jsem si tak splnil svůj dávný sen.

Navštívil jsem Flying Rhino 2007 na motorové krosně
Navštívil jsem Flying Rhino 2007 na motorové krosně (Zdroj: Aeroweb.cz)

V pátek před polednem dosedly na ranvej vojenského letiště letouny Panavia Tornádo GR 4,  31. letky RAF Marham, Norfolk. Ne že bychom letadla tohoto typu neměli možnost vidět na některém leteckém dni a také nad základnou jsem měl už několikrát povoleno si zalétat. Ale celá letka těchto bitevníků, které  mimo jiné zasahovaly na bojištích v Zálivu, Kosovu a naposledy i v Iráku, srovnaná na stojánce a pohled na ni z výšky, tak to tedy stojí za to.

Všemu předcházel telefonát kamaráda, který má dobré kontakty na řídící letového provozu, že dostal povolení k několika průletům nad letištěm, které je už připraveno ke každoročnímu vojenskému cvičení Flying Rhino 2007.  V sobotu odpoledne se tedy scházíme a ještě před startem poslední domluva s ŘLP, nesmíme pod 150m AGL a také fotky se nikde nesmí objevit před skončením cvičení. Po příletu nad dráhu z východní  strany nás čekal pohled na stojánku  pěti bitevních vrtulníků a po přesunutí na stranu západní, to pravé ořechové, osm naježených Tornád. Ze své výšky mám nádherný pohled na dráhu i pojezdové komunikace a při troše fantazie, když si odmyslím svou rychlost a motor na zádech, si připadám jako opravdový bojový pilot. Zdravím se na dálku s ostrahou, nebo mechaniky motajícími se kolem letounů, také s řídícím na věži a dávám zabrat svému foťáku. Pozornost věnuji také koutu, kde na zasloužilém odpočinku stojí éra která v minulosti létala na této základně. Na konci dráhy jsou nainstalována záchytná zařízení, podobná těm na letadlových lodích. Gumové svazky, které jsou v případě potřeby vztyčeny a jsou schopny pohltit energii letounu a zachránit tak pilota a jeho stroj , když je na přistání dlouhý a vyjel by mimo dráhu.

Cvičení se měly původně zúčastnit i české Gripeny, ale po nehodě ve Švédsku byla jejich činnost pozastavena. Z českých strojů tak vzlétnou pouze L-159, Albatrosy a vrtulníky. Cílem cvičení je natrénovat navádění letounů na pozemní cíle, udržet nebo zvýšit bojovou kvalifikaci českých předsunutých leteckých návodčích a procvičit letové postupy pilotů při navádění na pozemní a doplňkově i na vzdušné cíle. Cvičícími budou příslušníci armád Česka, Slovenska, Velké Británie a Dánska. Zajímavostí také je, že při něm nepadne ani jediný ostrý výstřel .

PS: Doma po „vysypání“ fotek do počítače a jejich shlédnutí mě napadá, že za takový materiál by mě za vlády jedné nejmenované strany, nečekal snad ani kriminál, ale rovnou provaz. V takových chvílích si uvědomuji co všechno se za těch necelých dvacet let změnilo a také, že už to mnozí berou jako samozřejmost a neuvědomují si, co úsilí je nutno vyvinout abychom my, „malí“ piloti mohli svobodně létat.


 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář