Garmin vyvinul systém pro automatické nouzové přistání

31.10.2019

Americký výrobce avioniky Garmin představil v minulých dnech novou funkci „Emergancy Autoland system“. Ta v případě zdravotních či jiných potíží, kdy pilot není schopen s letounem letět a přistát, převezme řízení a letoun podle vypočítané trasy dovede k nejbližšímu vhodnému letišti, kde s ním i přistane.

Autoland bude součástí integrovaného řešení Garmin G3000 pro Piper M600 SLS a Cirrus Vision Jet. Do kokpitů letounů přibude pouze tlačítko „emergancy autoland“, které v případě zmáčknutí aktivuje autopilota. Ten v rámci přípravy letu k nejbližšímu vhodnému letišti s následným přistáním provede sérii úkonů, jako je stanovení bezpečné trati, výběr vhodného letiště a dráhy, kontrola počasí, stanovení množství dostupného paliva apod.

Systém po výběru vhodného letiště provede stanovení optimální bezpečné tratě. Díky 3D mapám letadlo rozpozná terénní překážky a trasu stanoví tak, aby je letoun v bezpečné vzdálenosti minul. Přiblížení je realizováno pomocí GPS a vertikálního vedení. Radiový výškoměr pak dopomáhá k samotnému dosednutí.

Garmin G3000 v režimu Emergency Autoland
Garmin G3000 v režimu Emergency Autoland

Autopilot je v režimu emergency autoland schopen letoun kompletně řídit, včetně ovládání podvozku a klapek, přetlakování kabiny, případně aktivace a deaktivace odmrazovacího systému. Aktivací se změní také kód odpovídače na 7700, je vyslána zpráva na tísňovou frekvenci a na obrazovce se objeví symbol mikrofonu, který má při jeho stisknutí pomoci pasažérům kontaktovat řízení letového provozu. Po dosednutí systém automaticky brzdí, řídí letoun až do úplného zastavení s následným vypnutím pohonné jednotky.

V případě, kdy systém potřebuje dodatečný čas pro provedení správného přístrojového přiblížení, letoun umí zaletět vyčkávací obrazec a vyčkávat, dokud nebude mít všechny potřebné informace pro přistání.

Emergancy Autoland System by měl být schopen se sám aktivovat v případě, kdy detekuje, že pilot není při vědomí. Prozatím Garmin čeká na certifikaci Federálního leteckého úřadu (FAA) a měl by být k dispozici v roce 2020.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Garmin Cirrus Piper


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář