Mistrem světa RBAR je Hall, obhájce Šonka chyboval v úvodu

08.09.2019

Mistrem světa RBAR je Hall, obhájce Šonka chyboval v úvodu
Mistrem světa RBAR je Hall, obhájce Šonka chyboval v úvodu (Zdroj: Aeroweb.cz)

Prozatímní derniéra leteckého sportu s názvem Red Bull Air Race českým barvám radost nepřinesla. Závod v japonské Čibě, do něhož vstupoval z nejnadějnější pozice obhájce mistrovského titulu Martin Šonka, sice vyhrál domácí Muroja, v celkovém zúčtování se však radoval z titulu světového šampiona Australan Hall.

Šonku i Kopfsteina srazila chyba už v prvním kole

Poslední závod letošní sezóny – a dost možná i celé série – mohl být zlatým vyvrcholením sezóny Martina Šonky. Sekundová penalizace v prvním kole závodu však znamenala brzké vyřazení po souboji s Francouzem Ivanoffem a konec nadějí. Oba rivalové v boji o titul, Muroja i Hall, totiž postoupili v závodě dál a bylo jasné, že se alespoň jeden z nich dostane v celkovém pořadí před českého pilota.

V sobotní kvalifikaci si Šonka vyletěl druhé místo, a tak do souboje s Ivanoffem vstupoval jako favorit. Ivanoff sice nezaletěl špatný čas, Šonka byl ale rychlejší. Ve druhém vertikálním manévru nicméně překročil povolenou hranici přetížení o 0,2 G, za což byl potrestán sekundou navíc. I když pak ztrátu snižoval, necelé tři desetinky mu na soupeře v cíli scházely a závod tak pro něj skončil.

„Je to samozřejmě velká chyba a nejsem s tím spokojený. Přišli jsme kvůli tomu o závod i o titul. Oproti včerejšku se změnil vítr, takže náletová rychlost do toho vertikálního manévru byla o něco vyšší a stejná výchylka páky jako včera znamenala dnes přetažení. I když jsem se na to připravoval, tak jsem tu chybu udělal. Asi jsem se v ten okamžik dostatečně nekoncentroval nebo nevím,“ líčil rozpačitě Šonka.

Obrovskou motivaci postoupit v závodě měl i Petr Kopfstein. Druhý český pilot chtěl předvést to nejlepší před stovkami tisíc japonských fanoušků, ale také poděkovat skvělým výsledkem za podporu českým příznivcům. Ve výsledcích ale bohužel u českého pilota zůstane zapsaná nepopulární značka pro diskvalifikaci – za příliš vysokou rychlost, kterou vlétl do závodní trati.

„Samozřejmě jsme si představovali jiné rozloučení se šampionátem,“ uvedl Kopfstein hned po závodě. „Věděl jsem, že Mikův (soupeře Brageota, pozn. red.) čas nepatří k těm nejrychlejším. Bohužel když jsem nalétával do trati, zasáhl mě poryv větru, který letadlo zpomalil a donutil mě přidat plyn. Hned jsem věděl, že náletová rychlost byla příliš vysoká. Celou dobu jsem to pak měl v hlavě a let se mi příliš nepovedl. Nedá se nic dělat. Všichni jsme do toho šli na hraně. Takové je závodění, takový je život,“ dodal smířeně pilot Teamu Spielberg, který se rozloučil se šampionátem 14. místem.

Martin Šonka v závodě Red Bull Air Race v japonské Čibě (2019)
Martin Šonka v závodě Red Bull Air Race v japonské Čibě (2019) / Foto Red Bull Air Race

Je to definitivní konec Red Bull Air Race?

Jošihide Muroja i Matt Hall větřili po Šonkově nečekaném selhání unikátní příležitost. Ti si to pak nakonec rozdali ve finálové čtyřce o titul. Muroja sice závod vyhrál, Hallovi však na celkové vítězství stačilo třetí místo, a stal se tak šampionem této sezóny. Šonka nakonec zkompletoval svou sbírku celkových umístění na úplné stupně vítězů, výkon v Čibě mu totiž i tak stačil na celkový bronz.

„Upřímně, raději bych měl víckrát tu nejcennější trofej. Dnes je to velké zklamání. Ale celkově můžeme být pyšní. Tři poslední sezóny jsme pokaždé bojovali o titul, to nikdo jiný říct nemůže. Letos jsou jen čtyři závody, takže za každou chybu se platí dvojnásobně a tak to prostě je. Samozřejmě blahopřeji Mattovi Hallovi, který se konečně dočkal titulu, několikrát už byl totiž druhý,“ vzpomněl Martin Šonka

Série Red Bull Air Race tak dnešním závodem oficiálně skončila. Pro českého pilota to nebylo nejradostnější loučení, ale i tak si závod užil.

„Je dobře, že poslední závod byl tady v Japonsku, kde jsou neskuteční fanoušci. Čekají na nás každý den ráno i večer na hotelu, na závod jich přijdou desítky tisíc, plná pláž. Mají náš sport rádi. Jen škoda, že tohle nemohou zažít čeští fandové, kdyby byl závod u nás. Ale o tom už se teď nemusíme bavit. Každopádně všem našim fanouškům patří obrovský dík. Jezdili za námi na závody všude po světě, dávali nám velkou energii. Mrzí mě, že jsme se s nimi nerozloučili lepším výsledkem, rozhodně by si to zasloužili,“ dodával smutně třetí muž šampionátu.

„Rozhodně mám ale radost, že se díky našemu sportu podařilo zvýšit povědomí o létání u nás, kde má velkou tradici. Uvidíme, co bude dál, třeba se v budoucnu najde někdo, kdo seriál převezme,“ uzavřel Šonka.

„Red Bull Air Race je ten nejúžasnější motoristický sport na světě a pro mě byl nejlepším zaměstnáním, jaké jsem mohl ve svém životě mít. Užíval jsem si každou vteřinu, kterou jsem mezi pylony strávil. Bylo to úžasné! A nezbývá než věřit, že se šampionát zase rozjede,“ vyslovil své přání i Kopfstein.

Ačkoliv se piloti s koncem seriálu Red Bull Air Race nechtějí definitivně smířit, je zřejmé, že i kdyby se role hlavního sponzora ujal někdo jiný než právě rakouský Red Bull, trvalo by minimálně další rok sestavit celý závodní kalendář se všemi náležitostmi. Znovuspuštění série je momentálně spíše nepravděpodobné.

Na druhou stranu, jednu pauzu už jsi šampionát vybral v letech 2010 až 2013. Red Bull sice tehdy celou dobu deklaroval, že se peloton závodů mezi pylony pod jeho hlavičkou opět rozběhne, což nyní neučinil, přesto si musel sport znovu získávat své příznivce po celém světě. A navzdory prohlášení organizátora, že právě nedostatek fanoušků je hlavním důvod pro konec seriálu, přinejmenším japonský závod vždy ukazoval, že si nemalé procento nadšenců získal.

A ti všichni by jistě rádi ještě alespoň jednou slyšeli: „Smoke on!“

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář