Učebnici přístrojového létání pro letadla s pevným i rotačním křídlem v těchto dnech vydal Viktor Soukup z letecké školy Aviatický klub. „Jde o první učebnici svého druhu, která pilotům letounů a vrtulníků popisuje metody a postupy přístrojového létání v českém jazyce,“ říká její autor, který ve zmíněné letecké škole působí jako instruktor zejména přístrojového létání a vedoucí výcviku. V rámci zatím prvního vydání vyšlo 300 výtisků.
„Publikace osvětluje problematiku přístrojového létání a poskytuje ucelenou příručku, popisující metody a postupy pro zvládnutí letů a výcviku podle pravidel pro let podle přístrojů. Věříme, že usnadní každodenní práci instruktorům a schváleným organizacím, tedy například školám, které poskytují výcvik IR. A snad bude také motivovat přímo piloty k dalšímu vzdělávání, popřípadě k osvěžení si už kdysi naučeného. V neposlední řadě doufáme, že může poskytnout srozumitelný náhled do této problematiky i širší neletecké veřejnosti, tedy čtenářům nejen z řad aktivních pilotů,“ dodává pan Soukup.
Viktor Soukup se od 16 let věnoval skydivingu, aby se postupně přesunul za knipl výsadkových letounů. Po ukončení studia práv se krom létání rovněž začal zabývat konstrukcí letových postupů dle PANS-OPS a koordinací projektů vývoje a výzkumu v letectví. Má zkušenosti jako pilot Boeingu 737, v současné době létá na turbínových letounech a věnuje se výcvikům přístrojového létání v ATO Aviatický klub, s.r.o..
Konečně IFRová kniha v ČJ, -a byť učebnice, tak šprtání z ní vyloženě baví... :-)
17.10.2019 v 9:28
Tomáš Katz
Tak jsem si před nedávným odletem na dofku na Durrës Riviere umanul, že se něco dalšího z piloťáckého kumštu buď naučím, nebo si to aspoň zopakuji.
A tak jsem začal do báglu vrstvit na váhový úkor koktejlového obleku do nočního života přímořských barů nejrůznější "lítací" učebnice; nechyběla velká Communication Procedures, vč. Annex 11, dále geniálně sepsaná, i technicky provedená Letecká VFRová angličtina J.Pruši, Nové technologie leteckých konstrukcí -v němčině, postupy pro eIR, a nechyběla ani nedávno získaná moc hezky zpracovaná kniha, kterou se mi podařilo získat v soutěži našeho milého, a jen těžko postradatelného AeroWebu ;-) o dopravních letounech Juliena Evanse. A jak jsem se tak ca 2 týdny před odletem probíral AeroWebem, vyskočila na mě annons na knihu Viktora Soukupa Učebnice přístrojového létání; a že prej úplně v češtině...
Volám tedy do AeroWebu, zda si lze pro knihu dojet tam; -že ne, už nemají....rozesílá ji nakladatel...napsat si nebo brnknout do LKRO -nebo si tam možná pro to zajet. Zvítězila ta poslední možnost.Další týden, těsně před odletem, mi stačil na to, abych si učebnici zmapoval a pročetl se většinou nejdůležitějších statí. Letěl jsem totiž se známými kluky na "džampu" B737, tak jsem si říkal, že bude aspoň příležitost ku komparaci toho, co se bude dít, vůči tomu, co je v knize Soukupově....
A musím napsat, že s pouze malou nadsázkou -čtivěji a uchopitelněji píše snad už jen -mnoha nám známý- a intenzivně milovaný.... David Melechovský!! :-)))
Celá učebnice je sepsaná tématicky, systematicky, i teleologicky tak vydařeně, že návaznost a logika nabíhajících informací postupuje až hladce a nenásilně do hlavy čtenáře postiženého "syndromem ptáka" ;-), jak jest jen možné. Kapitoly na sebe navazují tak, jak to má zkrátka být, v textu jsou na vhodných místech pak připomínány některé už načtené skutečnosti a postupy. Celá věc mě hned druhý den čtení tak zaujala, že jsem si vzal k ruce minibloček s lístky-samolepáky a na "ničení" svého nového přírustku do knihovny pilota -žlutý zvýrazňovač; (to míváme my právníci jako postižení...že si do spisů a zákonů a judikatur čmáráme a vyznačujeme... :-) ).Tady se to ale ukázalo velmi věcné a tak jsem se pročetl za ca 8 dnů -ještě před odletem na dovolenou skoro až na konec. A to s tím důsledkem, že nejvýznamnější věci byly zapamatovány a vlepky a jedovatě žlutý zvýrazňovač pomohly v další rychlé orientaci.
A teď proč se svým malým příspěvkem pokouším kolegům pilotům věc přiblížit: skoro každý máme totiž ve svých piloťáckých knihovnách i ty knihy, u kterých jsme vydrželi tak nejvíc hodinu, pak jsme to zběžně dolistovali do jejich konce -a odložili skoro až ad acta. To se tady zkrátka nestalo. Platí tu bezezbytku, že k tomu, aby byla kniha chytrá, nemusí být úplně nezbytně obézní. A právě rozsah i slohová kompozice jsou trefeny tak vhodně, jak to asi jen jde. Kniha je zkrátka svým obsahem poplatna -řeklo by se- od nejmenších letounů, co se vyhrabou do příslušných FL, až po A 380-ku, když se to tak vezme. Navíc je v češtině a tedy zejména těm nám, co máme zatím "jen" ICAO-4, je dobrým "důkazem" toho, co jsme si zvládli osvojit v angličtině. A protože mnoho z nás už ví, jak snadno se člověk může dostat přes veškerou opatrnost i při VFR do podmínek IMC, je to kniha, o které se domnívám, že se vyplatí si ji pořídit každému, kdo lítá byť jen malé letouny (ale i "Háčka") a do vzduchu chodí nejen tehdy, kdy je azuro od horizontu k horizontu...
Jednu drobnou výtku bych si přeci jen ale dovolil poznamenat. A možná i doporučil nakladateli hned v druhém, dotiskovém vydání -tedy bude-li- už vylepšit: hned v úvodu učebnice jsou totiž čtyři stránky abreviací (zkratky), a to v normálním vazbovém provedení. Ty nejpoužívanější si člověk pamatuje, a fůru těch další buď ne, nebo si není stopro jistý. A vracet se stále do těch prvých listů, což studium učebnice pomalu na každé druhé stránce zkrátka přináší, zdržuje. A rozptyluje koncentraci. Což jsem zjistil hned druhý den čtení. A tak jsem to vyřešil tak, že jsem ony čtyři stránky vyjmul, přeformátoval je do trochu menšího textu a ten vytisknul na naležato orientovanou A4. Z té jsem si pak udělal tzv. "harmoniku", a vlepil ji tesa-páskou hned na levý okraj prvé obalové strany knihy. K dalšímu studiu knihy jsem si tyto zkratky už jen doleva rozprostřel, a čtení a studium šlo dále o dost rychleji; -ale hlavně s vyšší soustředěností na to, co člověk zrovna vstřebával.
Takže za mě: -že nemůžu nic jiného, než doporučit. Doufejme, že mé postřehy pomůžou dalším kolegům pilotům v rozhodnutí k tomu, zda si tuhle povedenou "Příručku Pro Přežití"(...) :-)) pořídit, či ne.
S přáním stejného počtu LDG jako T/O, všem kolegům, TK ;-)