V kategorii jednomístných aerodynamicky řízených UL jde o rekord v absolutní rychlosti v hodnotě 194,2 km/hod na rychlostní bázi 15/25 km. Tento výkon je vypočítán jako průměr dvou rychlostí dosažených při průletech v obou směrech následně za sebou nad měřenou bází za přesně daných podmínek, především za dodržení ustálené výšky letu na celé bázi v rozpětí pouhých 100 m od zvolené výšky letu. Rekord byl pilotem Pavlem Škarytkou ustanoven jako historicky první světový rekord českých motorových UL letadel a pilotů dne 11.10.2003. Na let po bázi Beroun – Žebrák podél dálnice D5 odstartoval tehdy z letiště Beroun – Bubovice. Rekordní rychlost dosáhl na letounku B-612 s běžným motorem Rotax 447 a méně běžným zatahovacím podvozkem. Kýžených 200 km/hod tehdy nepřekonal spíše vinou ne úplně vhodných meteorologických podmínek, než nedostatkem výkonu letadla. Bohužel další pokus s tímto letadlem již nebyl nikdy učiněn, i když jeho potenciál při použití silnějšího motoru a využitím ideálnějších meteorologických podmínek by dovolil zcela jistě tento výkon výrazněji překonat.
V kategorii jednomístných aerodynamických ultralajtů drží Česko ještě dva světové rekordy. Oba vytvořil letos v červnu reprezentační pilot UL Jan Lukeš na svém stroji TST-9 Junior 2002. Prvý z nich dne 8.6.2006, kdy na uzavřené trati 50 km (Letňany – Benátky n.J. a zpět) dosáhl absolutní rychlosti 175,87 km/hod. Další dne 11.6.2006, kdy s omezeným množstvím paliva (7,5 kg maximálně) uletěl na okruhu Letňany – Trutnov – Letňany 209,8 km.
Také v kategorii dvoumístných aerodynamicky řízených ultralajtů, dnes nejdynamičtěji se rozvíjející kategorii na světě, drží Česko absolutní rychlostní světový rekord. Byl získán zásluhou pilota Jiřího Unzeitiga s kopilotkou Věrou Vavřínovou na letadle Air Klenor VL-3 konstruktérů bratrů Kábrtů dne 19.10.2005, opět nad rychlostní bází Žebrák – Beroun, tentokrát se startem z letiště Hořovice. Výkon byl 274,78 km/hod.
Dalším dvojnásobným světovým rekordmanem, tentokrát v kategorii motorových paragliderů s krosnou, je český pilot Jiří „Chorche“ Šrámek. Za neuvěřitelně ideálních meteorologických podmínek („absolutní olej“) dosáhl vpodvečer dne 19.7.2004 na PG Nirvana Paraglider Master 24 a s krosnou Nirvana Rodeo 125 na rychlostní bázi Beroun – Žebrák stejně neuvěřitelné průměrné rychlosti 60,13 km/hod. Jeho výkon vynikne zvláště ve srovnání s předešlým platným rekordem, který činil 42,05 km/hod a byl dosažen jen o rok dříve.
K dalšímu pokusu o světový rekord se Jiří Šrámek odhodlal letos, 4.5.2006. Rozhodl se pokořit výkon v čase dosažení převýšení 3000 metrů nad místem startu na letišti Jaroměř, a to se mu na druhý pokus podařilo. Výkonem 26 minut 36 sekund se podruhé zapsal do světových tabulek, tentokrát k tomu využil Nirvanu Mad Max 145 s motorem Simonini a padák MAC Trend 3.
Všechny tyto výkony lze bez problému nalézt na webových stránkách www.fai.org, kde jsou uvedeny i ostatní nejlepší světové výkony všech kategorií. Daleko větší problém bude mít ale zájemce, který by chtěl znát i platné národní rekordy v ultralehké kategorii. Ani na stránkách LAA ČR, ani na stránkách Aeroklubu ČR je nenajdete. LAA nemá ani zavedenou rubriku. Na stránkách Aeroklubu je poslední aktualizace přehledu národních leteckých rekordů z roku 2002, což znamená, že UL rekordy nemá uvedené žádné. A tak si dovolím alespoň tímto způsobem informace doplnit.
V současné době neúplná databáze je na stránkách Aeroklubu. Je aktualizovaná naposledy v září 2006 a je "schována" na stránkách www.aeroklub.cz/sekretar/ULL.HTM, kde je dále nutno otevřít položku "Rekordy". Přitom na hlavní stránce Aeroklubu ČR je uveden přímý přístup k databázi všech leteckých rekordů, z toho speciálně ULL rekordů v ČR přes položku "SPORT - REKORDY - TŘÍDA R", ale zde byla poslední aktualizace v roce 2002 a v kategorii ULL zde není uvedeno nic.
Je samozřejmé, že platné světové rekordy byly předtím uznány za platné i jako národní české. Tím by bylo zachyceno šest národních UL rekordů. Další dva dnes drží pilot Karel Zvonař s kopilotkou Olgou Zvonařovou. Jedním letem dne 21.5.2005 na svém letounu UFM 10 Samba dosáhl absolutní národní výškový rekord v kategorii dvoumístných aerodynamických UL o hodnotě 6375 m n.m. a zároveň ustanovil základní národní rekord v čase dosažení převýšení 3000 m nad místem startu časem 10 min. 34 sekund. K tomuto výkonu odstartoval z letiště Příbram.
Ještě o jednom, dnes už překonaném a neplatném národním rekordu UL bych se rád zmínil. Utvořil ho Marcel Sezemský spolu s kopilotkou Martinou Chalupovou dne 14.7.2004 na své krásné dřevěné replice historické Avie BH-1. Na letounku koncepčně z roku 1921, dnes v kategorii aerodynamicky řízený dvoumístný ultralight, dosáhl nad známou rychlostní bází Beroun – Žebrák absolutní rychlosti 125,219 km/hod a ustanovil tak historicky prvý rekord dvoumístných UL v Česku. Byl to krásný příklad vyhecovaného sportovního výkonu v tom pozitivním slova smyslu, který zůstane už navždy zapsaný v historických tabulkách.
O žádných dalších rekordech již nevím, i když se snažím udržet si v této oblasti přehled. Přitom možností je velmi mnoho. Podle Section 10 Sportovních řádů FAI lze v osmnácti kategoriích ultralehkých motorových letadel ustanovit jedenáct různých rekordů. To je bratru 198 možností! A v Česku jich je vytvořeno pouze osm. To jsou pouhá 4 procenta. Například jen minimální zájem jsem v Česku zaznamenal u motorových rogal, přičemž v kategorii startujících z vlastních nohou pilota by řada výkonů byla rovnou rekordem světovým. Podobně je tomu u kategorií vodních UL a amfibií, přitom třeba ULLi s plováky či ULLa Allegro nebo CH 601UL s plováky či jako amfibie se k rekordům přímo nabízejí.
V přípravách jsou snad jeden – dva čeští zájemci o ustavení nového rekordu. Pokud vím, a snad to není tajemství, bývalý český reprezentant UL Jan Bém by chtěl na dvoumístném motorovém rogale v roce 2007 vytvořit nový výškový rekord, nejlépe světový. Prvý pokus o český národní rekord v jednomístné kategorii, který byl vinou technických obtíží letového zapisovače neúspěšný, podnikl v roce 2003. Dosáhl tehdy nad letištěm v Hořovicích neoficiálně výšky cca 7 km n.m. Praxi a přípravu má zdárně za sebou, vedl si velmi úspěšně i při mediálně známých přeletech osmitisícovek v Himálájích.
Pro zájemce, kteří by chtěli vědět o problematice rekordů ultralehkých letadel více, doporučuji vyzbrojit se znalostí angličtiny, na stránkách FAI najít Section 10 Sportovních řádů a informace tam nastudovat. Nebo se spojte s někým z leteckých komisařů, buď Aeroklubových či ULL, a s nimi se můžete domluvit. Koneckonců, můžete se spojit i se mnou. Mluvím česky docela obstojně. A nebojme se rekordů.
Ing.Ivo Pujman, mezinárodní letecký rozhodčí a komisař ULL č. R-105, mail ivo tecka pujman zavinac seznam.cz, tel.: 602744867.