Stabilizovaná přiblížení vedou k bezpečným přistáním. Tímto tvrzením uvozuje své nové bezpečnostní upozornění americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB). Čtyřstránkový „letáček“ popisuje selhání při provádění přiblížení včetně pokračování v nestabilizovaném přiblížení a jejich možné následky, jako je vyjetí z dráhy, ztráta kontroly nad strojem či kolize s terénem. Cílí na piloty všech typů letounů bez ohledu na to, zda se jedná o let za vidu (VFR), nebo podle přístrojů (IFR). Konkrétně popisuje pět nehod, které se odehrály za těchto podmínek a z nichž některé skončily tragicky.
Ve dvou zmíněných nehodách hrála roli ztráta vztlaku a následný pád. Letoun Learjet 35A, jehož piloti byli při přístrojovém přiblížení na okruhu příliš blízko dráze, havaroval při snaze dostat se do osy dráhy vlivem ztráty vztlaku při přílišném náklonu v nízké rychlosti. Se ztrátou kontroly se potýkal také pilot, který se svým letounem domácí výroby prováděl přístrojové přiblížení a podklesal sestupovou rovinu. Pilot se navíc nacházel v poloze vlevo od osy dráhy. Následně se pokoušel stoupat v zatáčce, což mělo za následek pád.
Řízený let do terénu zase provedl pilot letounu Piper PA-31, který během přístrojového přiblížení překročil maximální rychlost klesání podle standardních provozních postupů. Dvě nehody způsobené vysokou rychlostí a polohou nad sestupovou rovinou postihly Cessnu 210 a Piper J5A. Cessna 210 přistávající po větru vyjela z dráhy, zatímco pilot Piperu J5A příliš pozdě zahájil manévr go-around, který nakonec skončil nárazem do stromů na konci dráhy. Podrobnější popisy zmíněných událostí najdete v NTSB Safety Alertu č. 077.
V závěru dává upozornění základní rady, jak provádět přiblížení bezpečněji. Zdůrazňuje dodržování standardních provozních postupů, pravidelné nacvičování nezdařených přiblížení a go-around či efektivní rozložení činností posádky. Varuje také před rušivými vlivy nebo snahou nestabilizované přiblížení v posledních vteřinách „zachraňovat“.
Sorry jako, ale to je článek s vypovídající schopností 0.... V hospodě byt to nazval článek o h..... Myslím že je škoda že na takto kvalitním serveru se puiblíkují takovéto nicneříkající tlachy ala blesk...
Tome, díky za zpětnou vazbu. Za redakci nicméně musím vyjádřit nesouhlas. Když úřad významný jako NTSB vydá na základě dat z celých Spojených států safety alert, je možné předpokládat, že popisované fenomény nejsou nějaké nahodilosti, ale třeba i systémový problém. Třeba v tom, že si někteří piloti možná rizika spojená s naháněním kuličky, skluzováním, strmějším klesáním při VFE atd. na posledních metrech před přistáním vůbec neuvědomují. Ten dokument navíc podpírá pět popisů skutečných událostí, ke kterým došlo, což mi nepříjde jako „nicneříkající tlachy“. Nevidím nic špatného na snaze informovat o věcech, které mohou - byť pasivně - třeba i zachraňovat životy.
Nevím, školy nemám, ale taky bych neřekl, že to jsou tlachy. Nedivil bych se, kdyby si piloti těch pěti zmiňovaných letadel mysleli, že jim přece nikdo nemusí říkat, jak se má lítat, že to dobře vědí... Tome, chtělo by to jednou sednout k počítači a nějaký kvalitní článek napsat, možná by se Ti změnil úhel pohledu.
Tome sorry, ale zato tvůj příspěvek je naprosto vypovídající a nevycházíš z toho moc pozitivně, bohužel :-) Naopak o těchto věcech je třeba informovat a i kdyby to mělo jednoho jediného pilota přimět zamyslet se a zazpytovat svědomí, jestli třeba vše dělá správně, tak to podle mě má smysl. Když už ale NTSB má potřebu něco takového dávat dohromady, tak na tom něco asi bude. Takže ty se zařiď a v hospodě si o tom mluv jak chceš. Možná ale by to chtělo změnit přístup, ať tady o tobě nečteme v jiné rubrice ;-) peace
Články o bezpečnosti jsou určitě fajn, ale ze v podstatě bylo napsánio že spadly 4 letadla. Kdyby tam bylo víc podrobností, trocha víc popisu tak určitě jo. Ale je to u mě stejné jako když ve správách slyším. motorkáři jeli dnes nebezpečně a tak bohužel zemřeli....Ano, je zde informace že jeli nebezpečně a já mám jezdit opatrně. Ale nebylo by lepší kdyby v té zprávě bylo. 4 motrkáři vjeli do zatáčky v protisměru, protože měli vysokou rychlost a překvapul je rozlitý olej na cestě...tak nějak cítím rozdíl mezi kvalitní zprávou já. A rozhodně nejsem z těch co by dělali kraviny jak se tu snažíš naznačit...
Tome, opět jen krátce za redakci... Možná tu došlo ke zmatení forem a žánrů. Ten text byl psán jako zpráva za účelem primárně informovat o safety alertu NTSB, nikoliv varovat před rizikem nestabilizovaných přiblížení. To je primárním účelem toho alertu samotného. Naše zpráva proto pouze nastiňuje něco, co samotný safety alert popisuje dopodrobna - přesně v duchu Vaší ukázky s motorkářem.
Já se tu určitě nechci bít v prsa, že jsme udělali vše dokonale. Jen podotýkám, že je rozdíl mezi článkem o nestabilizovaných přiblíženích a rizikách s nimi souvisejících (který jsme nevydali) a zprávou o safety alertu upozorňujícím na rizika nestabilizovaných přiblížení.
Ale celá diskuse je pro mě velice cennou zpětnou vazbou a ještě jednou za ni děkuji. Myslím, že z toho lze vyvodit důsledky směrem k vylepšení redakčního obsahu.
Kloním se k Tomovi. Vyšším levelem by byl článek s posláním "létání blízko pádové rychlosti je víc nebezpečné než létání s dostatečnou rezervou od pádové rychlosti" ;-)