Počet nehod v GA se nemění, horší bilanci má paragliding, lepší ultralighty a kluzáky

29.01.2019

Počet nehod v GA se nemění, horší bilanci má paragliding, lepší ultralighty a kluzáky
Počet nehod v GA se nemění, horší bilanci má paragliding, lepší ultralighty a kluzáky (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) včera zveřejnil rozbor bezpečnosti letů za rok 2018. Celkem 71 zaznamenaných leteckých nehod na území České republiky představuje stejné množství jako v roce předchozím. A stejně jako v roce 2017 byla i loni nejčastější příčinou ztráta kontroly nad letadlem. Deset obětí leteckých nehod je v porovnání posledních pěti let počet blížící se průměrné hodnotě.

Vývoj počtu leteckých nehod / Zdroj ÚZPLN
Vývoj počtu leteckých nehod / Zdroj ÚZPLN

Sportovní létající zařízení (SLZ), kterých je v posledních letech v porovnání s ostatními letadly všeobecného letectví registrováno přibližně 2,5krát více, mají v České republice na kontě 38 nehod. Posádkou řízená letadla do maximální vzletové hmotnosti 2 250 kg pod správou Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) nehod 26 a bezpilotní prostředky sedm. Šest lidí zemřelo při nehodách SLZ. Čtyři lidé pak při nehodách letadel registrovaných pod ÚCL.

V kategorii SLZ při meziročním porovnání loni v tuzemsku výrazně přibylo nehod při paraglidingovém létání, naopak počet nehod ultralehkých letounů klesl o více jak 40 %.

Rozdělení nehod SLZ do jednotlivých kategorií / Zdroj ÚZPLN
Rozdělení nehod SLZ do jednotlivých kategorií / Zdroj ÚZPLN

V kategorii letadel pod správou ÚCL nalezneme oproti statistice roku 2017 bezmála o 40 % méně nehod kluzáků. Oproti tomu vzrostl počet leteckých nehod bezpilotních prostředků.

Rozdělení nehod letadel pod správou ÚCL do jednotlivých kategorií / Zdroj ÚZPLN
Rozdělení nehod letadel pod správou ÚCL do jednotlivých kategorií / Zdroj ÚZPLN

V evidenci příčin leteckých nehod v České republice oproti předchozímu roku výrazně ubylo tzv. neobvyklého kontaktu se vzletovou/přistávací dráhou (Abnormal runway contact). Osm loňských výrazněji tvrdších setkání podvozků se zemí či podobných příhod je oproti 18 takovým evidovaným událostem v roce 2017 podstatně méně. Naopak ve zprávě za rok 2018 nalezneme více záznamů v kategoriích ztráta kontroly nad letadlem během letu (Loss of control – inflight) nebo srážka s překážkou během vzletu či přistání (Collison with obstacle(s), during take-off or landing).

Mohlo by vás zajímat

Témata

Bezpečnost


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář