Letecká doprava 2018: úspěchy, krachy, rekordy i stávky

26.01.2019 1 příspěvek

Uplynulý rok byl v rámci civilní letecké dopravy opět velmi zajímavý. Souhrn těch největších událostí z domova i ze světa přinášíme níže.

Letecká doprava 2018: úspěchy, krachy, rekordy i stávky
Letecká doprava 2018: úspěchy, krachy, rekordy i stávky (Zdroj: Aeroweb.cz)

Na vlně úspěchu

Podle předběžně zveřejněných údajů byl rok 2018 pro drtivou většinu leteckých dopravců a světových letišť dalším z řady úspěšných, a to zejména co do počtu přepravených/odbavených pasažérů. Podle Mezinárodní organizace civilního letectví (ICAO) cestovalo v loňském roce letecky 4,3 miliardy cestujících, což v porovnání s rokem 2017 znamená nárůst o 6,1 %. Progres zaznamenali na všech kontinentech. ICAO také uvádí, že stále oblíbenějšími se stávají nízkonákladoví dopravci, kteří zvyšují svůj tržní podíl (nejvyšší v Evropě 35 %), a to bez ohledu na region. Celosvětově jejich služeb v roce 2018 využilo 31 % všech cestujících.

Boeing 747-8i Korean Air
Boeing 747-8i Korean Air

Neslavné odchody ze scény

Statistika přepravených pasažérů je však jen jedna z klíčových a je nutné zmínit i ty, které nebyly až tak pozitivní. Například hospodaření mnoha aerolinek v loňském roce negativně ovlivnila zejména neustále se zvyšující konkurence a s tím související tlak na cenu letenek, anebo obecně rostoucí náklady. Celkem 22 společností ukončilo svou činnost, a to zejména z výše uvedených důvodů, ale také třeba díky nedodání nových letadel (se kterými počítaly v rámci budoucích plánů) či z rozhodnutí mateřské společnosti o ukončení provozu dceřiné firmy (například značky Up by El Al či OpenSkies). Důvodů však bylo více, a tak třeba ruské Saratov Airlines či kostarické Nature Air byly nuceny ukončit svou činnost v důsledku nehod v únoru 2018, respektive v prosinci 2017.

Aerolinky, na jejichž lety si již nebudeme moci koupit letenky, byly ze všech koutů světa. V Austrálii skončily JETGO Australia, v Jižní Americe chilské Latin American Wings či venezuelské Aserca Airlines, v USA Virgin America, v Evropě například Primera Air a v Asii Air Bagan. Překvapivě mezi nešťastníky není žádný dopravce z Afriky.

K největším a mediálně nejpropíranějším krachům loňského roku můžeme počítat konec kyperské společnost Cobalt, litevských Small Planet Airlines, švýcarských PrivatAir a SkyWork Airlines anebo již zmiňovaných Saratov Airlines či Primera Air (Dánsko, Lotyšsko). Právě krach těchto ambiciózních aerolinek, které měly smělé plány stát se důležitým hráčem na transatlantickém trhu díky novým „dálkovým“ jednouličkovým letounům, dle mého ukazuje na obtížnost podnikání v soudobém leteckém odvětví. Komplexnost a dynamika tohoto průmyslu zvýrazňuje, že ani kvalitní business plán a nalezení pověstné díry na trhu nezaručuje úspěch. Vedení společnosti za jeden z důvodů finančních problémů označilo právě zpožděné dodávky nových letounů Airbus A321neo, které ve strategickém plánu aerolinek hrály klíčovou roli. Nutno podotknout, že podobná situace, avšak na rozdíl od Primera Air se šťastným koncem, potkala v roce 2018 i další aerolinky.

Letoun již neexistujících Primera Air
Letoun již neexistujících Primera Air / Foto Skift.com

Více leteckých nehod

Přestože letecká doprava zůstává nadále statisticky nejbezpečnějším druhem přepravy, nebyl rok 2018 podle čísel úplně optimální. V porovnání s rokem 2017, který byl z pohledu bezpečnosti naopak velmi příznivý, došlo v uplynulých dvanácti měsících k 15 tragickým nehodám civilních letadel, při nichž zahynulo 556 osob. Nicméně nic není tak černé a je nutno dodat, že z dlouhodobého hlediska i rok 2018 potvrzuje pozitivní trend v porovnání s dřívější dobou.

Nejtragičtější nehodou roku 2018 se stal pád Boeingu 737 MAX 8 indonéského „low-costu“ Lion Air, při které v závěru října zemřelo všech 189 osob na palubě. Tato událost byla o to zvláštnější, že se stala prakticky úplně novému a modernímu typu letadla známé americké rodiny B737, které u mnoha společností pomalu nahrazují předchozí verze oblíbeného typu.

Nelze nezmínit také tragický a neobvyklý incident švýcarského historického Junkersu Ju-52, který se s dvaceti osobami na palubě zřítil během vyhlídkového letu na počátku srpna, anebo dvě nehody letadel české, respektive československé výroby Let L-410, ke kterým došlo v Africe.

Loňská nehoda Lion Air nebyla první
Loňská nehoda Lion Air nebyla první / Foto Jakartaglobe.id

Druhý život Airbusu A380

Osud největšího civilního letadla světa, Airbusu A380, je již dlouhou dobu nejistý a často mediálně propíraný, a to i přes fakt, že jeho výrobce stále věří v jeho renesanci. Když v roce 2017 končila lhůta pronájmu prvních strojů u premiérového uživatele, asijské společnosti Singapore Airlines, začalo se řešit, co s použitými letadly. Jednou z možností bylo nepotřebné stroje rozebrat na náhradní díly a ty pak zpeněžit.

A skutečně, u prvních dvou exemplářů se tak nyní děje. Nicméně v loňském roce se objevil zachránce, který alespoň prozatím jedné „třistaosmdesátce“ nabídl druhý život. Oním dobrodincem se stala portugalská společnost Hi Fly, která svůj první Airbus A380 představila v atraktivním zbarvení na britském leteckém veletrhu ve Farnborough. Hi Fly se specializují na pronájmy letadel, a proto jsme v roce 2018 mohli její A380 vidět například na letech společnosti Norwegian Airlines, když řešila technické problémy svých Boeingů 787 Dreamliner.

Londýn-Perth bez mezipřistání

V březnu 2018 sledovala široká i odborná veřejnost doslova s úžasem a díky soudobým technologiím také prakticky v reálném čase události okolo prvního letu bez mezipřistání mezi Austrálií a Velkou Británií. I když linka australských Qantas Perth-Londýn není nejdelším letem světa (tím je dnes linka Singapore-New York společnosti Singapore Airlines), šlo vskutku o historickou událost.

Doposud byly odlehlé oblasti impéria letecky spojeny vždy minimálně s jednou zastávkou, nově si však pasažéři mohou dopřát komfortu přímého letu. Společnost Qantas na něj nasazuje moderní Boeing 787 Dreamliner ve speciální konfiguraci, která i pasažérům v ekonomické třídě nabízí určitou míru pohodlí. Celý let mezi destinacemi vzdálenými od sebe 14,5 tisíce kilometrů trvá více než 17 hodin.

Boeing 787 Qantas ve speciálním zbarvení
Boeing 787 Qantas ve speciálním zbarvení / Foto Soperth.com.au

Nová úroveň souboje Airbus vs. Boeing

V uplynulých dvanácti měsících se i tradiční souboj největších leteckých producentů světa, Airbusu a Boeingu, dostal do zcela nové dimenze. Stalo se tak poté, co po několikaměsíční spolupráci oznámil evropský výrobce spolu s kanadským Bombardierem, že Airbus převezme většinu v rámci projetu CSeries. Nové letouny tak „ztratily“ svůj název CSeries a získaly nové označení Airbus A220-100 či -300. Americký Boeing však zareagoval na tento vpád na své takřka domácí hřiště a záhy kontroval oznámením strategického partnerství s brazilským Embraerem.

O tom, jaké bylo konečné skóre každoročně napjatého souboje co do počtu objednávek a dodaných strojů, jsme vás již informovali v samostatném článku.

Dodávka „za pět minut dvanáct“ anebo jak těžké je omylem přistát v Íránu

Spolu s uvolněním vztahů mezi USA, Evropskou unií a Íránem se začal pootevírat tamní obrovský trh. Rekonstrukci potřebovaly také archaické flotily leteckých společností, které se při troše štěstí mohly díky výhodné geografické poloze země stát významnými hráči na poli letecké dopravy. Všimli si toho světoví letečtí producenti a během krátké chvíle uzavřeli s íránskými aerolinkami obrovské kontrakty. Nicméně oteplení vztahů nemělo dlouhého trvání a brzy byly ohlášeny nové sankce. Aerolinky dostaly pouze několik nových letadel, přičemž evropský výrobce ATR byl ze všech nejúspěšnější. Doslova pět minut před dvanáctou, ještě než začala platit nová omezení, dodal do Íránu pět nových turbovrtulových strojů.

Sankce v souvislosti s Íránem způsobily v závěru roku ještě jednu, až bizarní situaci. Jeden z nových Boeingů 737 MAX 8 norské společnosti Norwegian byl v polovině prosince nucen z technických důvodů divertovat do íránského města Šíráz. A podle zpráv je tam jako „atrakce“ dodnes, protože právě díky různým omezením nelze potřebnou součástku do Íránu jednoduše dostat. Postiženi prý mohou být i cestující osudného lety, jelikož vstoupili na území země a prý dostali do pasu razítko, což pro ně může znamenat problém při budoucích cestách třeba o USA.

Stroje ATR v barvách Iran Air
Stroje ATR v barvách Iran Air / Foto Aviationiran.com

Rok stávek

Rok 2018 byl zajímavý i četností stávek v letecké dopravě. Podle serveru Aerotime news hub jimi bylo v uplynulých dvanácti měsících postiženo více než 1,8 milionů cestujících. V Evropě prý bylo tolik stávek, jako za posledních pět let dohromady.

Další rekord Letiště Václava Havla Praha

Pro největší český mezinárodní aeroport, Letiště Václava Havla Praha, znamenal rok 2018 co do počtu přepravených pasažérů další z řady několika úspěšných, když už v první polovině prosince odbavilo 16 milionů cestujících a za celý rok dohromady necelých 17 milionů. A co víc, síť dostupných destinací se loni rozšířila o řadu atraktivních destinací, jako například americkou Filadelifii, marocký Marrákeš nebo irský Belfast. Na své si přišli i milovníci letadel, protože hned dva dopravci k nám od počátku zimního letového řádu pravidelně posílají moderní Boeing 787 Dreamliner (Korean Air a Qatar Airways).

Zahanbit se však nenechala ani ostatní tuzemská letiště. To pardubické například nedávno oznámilo, že loňský rok byl třetí nejúspěšnější v historii, a to dokonce i přes fakt, že v době od října do listopadu bylo letiště z důvodu rekonstrukce dráhy uzavřeno. Jeho branami prošlo necelých 150 tisíc cestujících, což v meziročním porovnání znamená nárůst o více než 67 %. Tahouny úspěchu byly pravidelné linky Ryanairu do Londýna a Alicante a také úspěšné charterové lety. Meziroční nárůst o 17 % zaznamenali také v Ostravě, kde odbavili v roce 2018 dohromady 377 tisíc pasažérů.

Vznik Smartwings Group

I oba tuzemští letečtí dopravci, jak výročí slavící České aerolinie tak i Smartwings, zažily v roce 2018 docela turbulentní rok. Po letech konkurenčního boje a poté, co v říjnu 2017 společnost Travel Service získala většinu v ČSA, se obě aerolinky minulý rok sešly v nově vytvořeném koncernu Smartwings Group. Zanikl název Travel Service a společnost prý bude nadále využívat obě obchodní značky – Smartwings a České aerolinie. Dle vyjádření společností dojde i k postupné unifikaci flotily, kterou by v budoucnu měly tvořit výhradně stroje amerického výrobce Boeing a jak je vidět z událostí posledních dní, změny tím pádem čekají i síť destinací.

Dva mizející typy z flotily ČSA
Dva mizející typy z flotily ČSA

Závěrem nutno dodat, že na mimořádné události byl loňský rok mnohem zajímavější, ať už šlo o první lety, výročí, hrdinské činy či neobvyklé události. Výše je uveden jen krátký výběr.

Uvidíme, co nám přinese rok 2019. Už jeho počátek totiž naznačuje, že se nebudeme nudit.

Mohlo by vás zajímat



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Virgin America

28.01.2019 v 14:56 Cíba

Virgin America nezanikli, ale byli koupeni Alaska Airlines. https://www.businessinsider.com/virgin-america-becomes-alaska-airlines-2018-4

Odpovědět

Přidat komentář