Simulátor Elite Evolution FNPT II G1000 nově v ČR

07.12.2018

Letecká škola Blue Sky Aviation zprovoznila na letišti v Kladně nový letecký simulátor pro výcvik pilotů. Elite Evolution S812 FNPT II G1000 věrně simuluje Cessnu 172S s avionikou Garmin G1000.

Simulátor Elite Evolution FNPT II G1000 nově v ČR
Simulátor Elite Evolution FNPT II G1000 nově v ČR (Zdroj: Aeroweb.cz)

V průběhu ledna plánuje letecká škola Blue Sky Aviation (BSA) představit ve svém zázemí na letišti Kladno (LKKL) zbrusu nový letecký simulátor. Elite Evolution S812 II G1000 je plně certifikovaným výcvikovým zařízením dle regulí Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA), amerického Federálního leteckého úřadu (FAA) a dokonce i podle australského Úřadu pro bezpečnost civilního letectví (CASA). Půjde o první zprovozněné zařízení tohoto druhu nejen v tuzemsku, ale v celé střední Evropě.

Simulátor Elite Evolution S812 FNPT II G1000
Simulátor Elite Evolution S812 FNPT II G1000 / Foto Blue Sky Aviation

Simulátor úrovně FNPT II věrně kopíruje svou skutečnou předlohu – Cessnu 172 – v režimu od nastartování po vypnutí. Navíc jde o vůbec první simulátor v Čechách, který je vybaven moderní avionikou Garmin 1000, jež se pomalu stává takřka povinným standardem při výcviku nejen profesionálních pilotů, ale i soukromých letců, kteří si svá oprávnění rozšířují o přístrojovou doložku.

Po testovacím provozu bude simulátor k dispozici pro výcvik nejen klientům školy BSA, ale také partnerským leteckým školám a rovněž odborné veřejnosti.

„Hlavní pilíře systému jsou EASA, FAA a CASA certifikace, reálná avionika Garmin 1000, tedy žádná stará záležitost nebo emulátor. Dále systém Performance Based Navigation včetně LPV a EGNOS součástí a Dynamic Control Loading na pedálech i beranech včetně trimování, tedy reálné síly v řízení. Dále samostatné instruktorské stanoviště a detailní externí vizualizace terénu s možností létat jak IFR, tak i VFR, přičemž se maximalizuje efektivita výcviku,“ popisuje nový „přírůstek ve flotile“ pan Igor Šlajchrt, majitel společnosti BSA.

Blue Sky Aviation chce podle slov jejího majitele pilotům poskytnout nejlepší výcvikovou platformu pro simulaci náročných letových podmínek a situací, jako je například létání za zhoršených meteorologických podmínek ve výcviku pro získání kvalifikace létání podle přístrojů (Instrument Rating).

Simulátor Elite Evolution S812 FNPT II G1000
Simulátor Elite Evolution S812 FNPT II G1000 / Foto Blue Sky Aviation

Krizovky v bezpečí simulátoru

„Výhodou certifikovaného leteckého simulátoru je kromě úspory nákladů při výcviku pilotů samozřejmě především možnost nácviku náročných situací v bezpečí, kdy je možné simulaci kdykoli zastavit a vše pilotovi vysvětlit. Po výcviku procedur na simulátoru pokračuje pilot na identickém letadle Cessna C172S v reálném výcviku, díky čemuž se v letadle cítí komfortněji a obvykle může rychleji pokračovat ve svém výcviku. Dalším přínosem tohoto zařízení je možnost osvojit si nové technologie systému EFIS glasscockpit a PBN za přijatelnou cenu,“ dodává Šlajchrt.

Profesionální letový simulátor pro výcvik kvalifikace IR/SE s technologií „skleněného kokpitu“, včetně reálné avioniky Garmin G1000 s SBAS, umožňuje absolvovat výcvik dle nejnovějších postupů navigace založené na výkonnosti (PBN) a přiblížení postupem LPV (výkonnost směrového majáku s vertikálním vedením). Avionika Garmin G1000 je doplněna integrovaným digitálním autopilotem Garmin GFC700 a zásuvkou 12 V pro dobíjení iPadu. Fyzický modul avioniky Garmin G1000 nabízí všechny možnosti jako v reálném letadle; lze tedy trénovat jak klasickou IFR navigaci dle HSI, RMI a ADF/NDB, tak i využít moderní technologii spojenou s GPS SBAS (systém s družicovým rozšířením) navigací dle Flight Directoru a s využitím autopilota.

Také elektrický systém simulátoru je věrnou kopií reálného letadla, a to včetně všech záložních systémů. Obsahuje Avionics Bus 1 a Bus 2, Standby Battery a elektrický a manuální trim. Pro simulaci závad lze využít Primary flight display (PFD) a Multifunctional display (MFD) a také lze přejít do módu Reversionary backup. Takovou funkcionalitu pilot využije při nácviku široké škály poruch elektrické sítě, navigačních systémů nebo pohonné jednotky, což mu pomůže se připravit na podobné krizové situace už na zemi v průběhu výcviku.

„Některé závady a jejich kombinace se ostatně v letadle ani simulovat nedají. I drobné detaily, jako například okruhové jističe, jsou plně funkční a ovlivňují funkci celého simulátoru stejně jako v reálném letadle. Samozřejmostí je pravidelně aktualizovaná navigační databáze,“ doplňuje další výhody komplexního řešení simulátoru pan Šlajchrt.

Simulátor Elite Evolution S812 FNPT II G1000
Simulátor Elite Evolution S812 FNPT II G1000 / Foto Blue Sky Aviation

Technologie ze Švýcarska

Kabina simulátoru reprezentuje Cessnu C172S, z níž pilot sleduje obraz na parabolickém projekčním plátnu o výhledu 270 stupňů, které dodává věrný vjem při podmínkách letu v IMC. Software umožňuje široké portfolio nastavení od počasí (oblačnost, srážky, dohlednost, námrazové podmínky, turbulence a vítr) přes všechny navigační postupy klasické IFR navigace, které odpovídají reálným geografickým polohám.

Systém disponuje také plnohodnotným stanovištěm, kde instruktor ovládá vše od počasí přes letové procedury, abnormální situace až po nouzové stavy. „Pilot si zde vyzkouší celou paletu abnormálních a nouzových situací i simulací závad. Řízení simulátoru přes rozhraní beranů poskytuje zpětnou vazbu včetně sil v řízení závislých na dynamickém tlaku na letounu a široké plátno umožňuje dokonalou imersi opravdového letu, a tedy například při vlétnutí do IMC podmínek opravdu zažijete pocit velmi podobný jako při letu v letadle,“ vysvětluje Šlajchrt s tím, že ergonomie a rozmístění spínačů je identické jako v reálném letadle.

EFIS proti budíkům

Simulátor obsahuje i digitální integrovaný autopilot Garmin GFC700, který je součástí avioniky a který se pilot v rámci výcviku naučí ovládat. Celoevropská databáze letišť obsahuje topografické a elevační rozhraní a některá letiště vynikají opravdu věrným 3D modelem. Celý systém byl v Kladně osazen přímo švýcarským výrobcem Elite Simulation AG za dodržení všech certifikačních norem.

„Létání postupů IFR v kokpitu vybavených klasickými ‚budíky‘ s ručičkami má nepochybně stále své určité kouzlo, nicméně každý pilot ucházející se o licenci IR, ať už pro privátní dopravu, nebo míří-li k aerolinkám do obchodní letecké přepravy, prostě potřebuje výcvik podle nejmodernějších standardů,“ uvádí Šlajchrt s tím, že některé aerolinky preferují či přímo vyžadují tzv. „EFIS time“ z výcviku, tedy část výcviku absolvovanou na technologii EFIS. „V rámci typového výcviku na dopravním letadle student přechází na pokročilejší technologii EFIS, ve které se však už zcela přirozeně orientuje, protože je na ní zvyklý od začátku výcviku, včetně letových procedur IFR,“ uzavírá Igor Šlajchrt.

Simulátor Elite Evolution S812 FNPT II G1000
Simulátor Elite Evolution S812 FNPT II G1000 / Foto Blue Sky Aviation

Využití simulátoru pro veřejnost

Elite Evolution S812 FNTP II G1000 lze využít pro výcvik pilotů k získání průkazu soukromého pilota PPL, kvalifikace létání podle přístrojů (IR), licence obchodního pilota letounů (CPL) nebo poslouží už licencovaným pilotům, kteří si chtějí rozšířit kvalifikaci EFIS a postupy IR/PBN, absolvovat rozdílový výcvik systému Garmin G1000, získat perfektní znalost ovládání autopilota Garmin GFC700, nebo se naučit nouzové postupy při náhlém vlétnutí do podmínek IMC bez odpovídajícího výcviku.

Nový simulátor se ihned po uvedení do provozu zařadí do výcvikových osnov Blue Sky Aviation, a to konkrétně do výcviku IR/SE (25 hodin), ale i výcviku PPL (5 hodin). Jejich absolventi budou ovládat systém Garmin G1000 na nejvyšší úrovni. Bližší informace o výcvikových kurzech najdete na webových stránkách školy blueskyaviation.cz v sekci Pilotní výcvik.

Volnou kapacitu simulátoru Elite Evolution FNPT II G1000 mohou navíc využít také ostatní letecké školy, které budou chtít ve výcviku pilotů využít tuto nejmodernější výcvikovou platformu. Partnerské letecké školy mohou využít pro své výcviky nejen samotný simulátor, ale i odbornou pomoc a potřebné zázemí pro své instruktory a studenty, případně mohou využít služeb instruktorů BSA.

Tento článek vznikl v rámci propagace služeb letecké školy Blue Sky Aviation.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář