V druhém březnovém týdnu se poprvé pod imatrikulací OK-PRA dostal do vzduchu z dráhy letiště v Hradci Králové jednomotorový sedmimístný turbovrtulový letoun české společnosti Orbis Avia SM-92TE Praga Alfa. Na základě zvláštního osvědčení letové způsobilosti vydaného ÚCL vykonal celkem tři zkušební lety.
Foto Orbis Avia
Letoun SM-92TE Praga Alfa vychází z ruského Finistu SM-92, stroje který měl nahradit An-2. Společnost NKF Technoavia s ním zvítězila ve výběrovém řízení Ministerstva civilního letectví SSSR vypsaného v roce 1990. V roce 2008 pak byla v Rusku typově certifikována verze SM-92T s turbovrtulovým motorem a o čtyři roky později byl spuštěn projekt další modernizace a přesunu výroby do České republiky. V jeho rámci byl v roce 2015 v Rusku typově certifikován nový model SM-92TE (Turbo Europe). Na základě zkušeností z provozu i výroby přináší oproti předchozí verzi řadu konstrukčních změn a úprav a je standardně vybaven moderní avionikou Garmin.
Jednopilotní letoun dle výrobce vyhovuje předpisům EASA/CS-23 a FAA/FAR 23 a jak Aerowebu potvrdil pan Martin Kopáček, generální ředitel společnosti Orbis Avia, v brzké době můžeme očekávat podání žádosti o vydání typového certifikátu EASA. Vzhledem k tomu, že se nejedná o úplnou novinku, ale o léty prověřený letoun, je zde reálný předpoklad, že schvalovací proces by mohl být dokončen do jednoho roku od podání žádosti. Již nyní společnost eviduje přes 80 zájemců o letoun z celého světa.
Stroj, který začátkem března vzlétnul v Hradci Králové, byl posledním kusem vyrobeným v Rusku. Další výroba bude probíhat v České republice. V první fázi společnost Orbis Avia počítá s dodávkou draků z Ruska a vlastní kompletací, přičemž mezi dodavateli jednotlivých dílů by měli hrát významnou roli čeští výrobci. V druhé fázi plánuje dle slov svého generálního ředitele vyrábět vlastní desetimístné draky a uvést na trh nový model SM-10.
Foto Orbis Avia
SM-92TE Praga Alfa má nízké náklady na provoz a údržbu. Pevná celokovová konstrukce umožňuje provoz v náročných klimatických podmínkách. Spolu s robustním podvozkem a STOL charakteristikou poskytuje možnost operovat i z malých hůře upravených ploch. Při maximální vzletové hmotnosti 3 000 kg s motorem GE M601 F o výkonu 580kW postačuje k rozjezdu 330 metrů a při pádové rychlosti 100 km/h je možné stáhnout délku dojezdu na 180 metrů. Tento dělník vzduchu s velkými bočními posuvnými dveřmi uveze až 900 kg a lze ho snadno upravit na různé verze, jako jsou např. sanitní, paravýsadková pro až deset osob s výstupem do 4 200 metrů a zpět za 14 minut, zemědělská a další.