První let Pragy Alfa pod českou registrací odstartoval domácí výrobu

21.03.2017

První let Pragy Alfa pod českou registrací odstartoval domácí výrobu
První let Pragy Alfa pod českou registrací odstartoval domácí výrobu (Zdroj: Aeroweb.cz)

V druhém březnovém týdnu se poprvé pod imatrikulací OK-PRA dostal do vzduchu z dráhy letiště v Hradci Králové jednomotorový sedmimístný turbovrtulový letoun české společnosti Orbis Avia SM-92TE Praga Alfa. Na základě zvláštního osvědčení letové způsobilosti vydaného ÚCL vykonal celkem tři zkušební lety.


Foto Orbis Avia

Letoun SM-92TE Praga Alfa vychází z ruského Finistu SM-92, stroje který měl nahradit An-2. Společnost NKF Technoavia s ním zvítězila ve výběrovém řízení Ministerstva civilního letectví SSSR vypsaného v roce 1990. V roce 2008 pak byla v Rusku typově certifikována verze SM-92T s turbovrtulovým motorem a o čtyři roky později byl spuštěn projekt další modernizace a přesunu výroby do České republiky. V jeho rámci byl v roce 2015 v Rusku typově certifikován nový model SM-92TE (Turbo Europe). Na základě zkušeností z provozu i výroby přináší oproti předchozí verzi řadu konstrukčních změn a úprav a je standardně vybaven moderní avionikou Garmin.

Jednopilotní letoun dle výrobce vyhovuje předpisům EASA/CS-23 a FAA/FAR 23 a jak Aerowebu potvrdil pan Martin Kopáček, generální ředitel společnosti Orbis Avia, v brzké době můžeme očekávat podání žádosti o vydání typového certifikátu EASA. Vzhledem k tomu, že se nejedná o úplnou novinku, ale o léty prověřený letoun, je zde reálný předpoklad, že schvalovací proces by mohl být dokončen do jednoho roku od podání žádosti. Již nyní společnost eviduje přes 80 zájemců o letoun z celého světa.

Stroj, který začátkem března vzlétnul v Hradci Králové, byl posledním kusem vyrobeným v Rusku. Další výroba bude probíhat v České republice. V první fázi společnost Orbis Avia počítá s dodávkou draků z Ruska a vlastní kompletací, přičemž mezi dodavateli jednotlivých dílů by měli hrát významnou roli čeští výrobci. V druhé fázi plánuje dle slov svého generálního ředitele vyrábět vlastní desetimístné draky a uvést na trh nový model SM-10.


Foto Orbis Avia

SM-92TE Praga Alfa má nízké náklady na provoz a údržbu. Pevná celokovová konstrukce umožňuje provoz v náročných klimatických podmínkách. Spolu s robustním podvozkem a STOL charakteristikou poskytuje možnost operovat i z malých hůře upravených ploch. Při maximální vzletové hmotnosti 3 000 kg s motorem GE M601 F o výkonu 580kW postačuje k rozjezdu 330 metrů a při pádové rychlosti 100 km/h je možné stáhnout délku dojezdu na 180 metrů. Tento dělník vzduchu s velkými bočními posuvnými dveřmi uveze až 900 kg a lze ho snadno upravit na různé verze, jako jsou např. sanitní, paravýsadková pro až deset osob s výstupem do 4 200 metrů a zpět za 14 minut, zemědělská a další.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář