Bezmála měsíc zbývá do druhé vlny přelaďování místních leteckých frekvencí, tentokrát s výrazně větším dopadem i na piloty GA letadel než loni v listopadu.
Za bezmála měsíc, přesně ve čtvrtek 30. března 2017, přeladí své frekvence pozemní stanice na dalších 7 IFRových a více než 40 VFR letištích. Nastane tak druhý ze tří plánovaných kroků, které převedou český vzdušný prostor na kanálový rozstup 8,33 kHz. Přinášíme přehled všech frekvencí, které už za měsíc nenaladíme letadlovou radiostanicí schopnou fungovat pouze při separaci 25 kHz.
Tři vlny
Přimomeňme si znovu, jaký je postup přelaďování.
10. listopad 2016 (proběhlo)
IFR prostory v oblasti Prahy
Prostory TMA a CTR – letišť Praha-Ruzyně, Praha-Kbely, Praha-Vodochody
Ano ano, už jsme u nás v AK nakoupili rádia a necháváme zastavět, je to super pocit, vyhodit neskutečný prachy za nesmyslný výmysl abychom mohli mluvit do rádia stejně jako předtím. Ještě že nám taky nenařídí dát pro jistotu nové RDST i do těch dvou blaníků co trčí už 5 let u zdi, přece jenom by to taky nebylo od věci. Díky moc všem co tuhle žůžo věc pomohli protlačit;-)
Ano, a na dotace z EU na přestavbu nemáme nárok, protože budou poskytovány až od března, nebo od kdy. Zpětně to není možné. A to jen díky jednomu 80ti letému pánovi, který chtěl, aby byla naše republika první v EU, kdo přeladí. Že tím způsobí škodu za několik desítek milionů v celé republice, mu hlavu nedělá. To vám na zimním školení neříkali? :-) Pryč s touhle dinosauří garniturou vedení spolků. Někteří by měli být už v důchodu.
No, nerad bych se kohokoliv zastával, ale nemyslím si, že je pan Valenta z MD (předpokládám, že je to onen popisovaný pán) viníkem tohoto stavu. My v Česku máme tendenci často nadávat, že u nás obzvlášť státní aparát všechno dělá pozdě, nepoctivě atd. atd. A teď, když se tu objevil člověk, který k celé věci podle mě přistoupil velice zodpovědně a nenechal to "na poslední chvíli", nadáváme opět? Myslím si, že to není úplně fér. A jelikož zatím neznáme pozadí dotačního programu ve Velké Británii (vtipné, že země "na útěku" získala z EU 4,3 milionu eur na výměnu, že?), nedělejme rychlé a jednoduché soudy. Za redakci mohu říct, že zjišťujeme, jak se to s dotacemi mělo a má u nás a informace přineseme, jakmile je získáme z oficiálních zdrojů.
Díky p. Zusko. Když už budete zjišťovat ty dotace a další věci. Zaujal mne na tom přenosu z Jenče jiný problém. Přepnutí rádia z 25 na 8,33 v průběhu letu , nebo požadavek mít dvě rádia na palubě. Muj Garmin se mezi 25-8,33 přepíná technikem v servisu, na palubě nebudu mít dvě rádia - je to nesmysl a ani to nemam kam dat. Uvazoval někdo o pruletovych trasach pres CR pro radia ktera mají POUZE 8,33 ? V koncových letistích se domluvím, ale co po trase ? Poletím jako bez radiostanice ? Co psat do planku ? Nepodari se vyjednat ze pri prechodovem obdobi se da zavolat z 8,33 do 25 stanice ? (opacne je jasne ze ne) Chápu malůvku o hustote vysílaného spektra ale jsem přesvědčen tím nic neporuším, protože je na CTU daná maximální šíře kanálu viz MDS L10/V plan vyuziti kmitoctu, spektrum.ctu.cz. Prijimač 25 kHz ma sirsi vstupni filtr a vzhledem k AM modulaci by to nemel byt problem odmodulovat -> prakticky overeno. Chapu ze muze byt problem s plosnymi sluzbami ktere skladaji signal z vice vysilacu. Ale, Milý státe, když už mas ted frekvenci dost, abych si nemusel kupovat znova nekde 25 Khz radio na dva roky, nechces to prechodne provozovat paralelne tak aby pracoviste kde se drzi 25 vysilani melo svoji variantu v 8,33 ? Díky Jára
Mily Jaro, nenadavej na stat a zjisti si nejdriv vic. letecke radio samo pozna, jestli je to, co naladis s 25 Khz nebo 8.33. Takze ty jako pilot pouze naladis to, co je na mape, tedy 126.100 nebo 118.105. "prepnuti do 8.33" u leteckeho radia znamena ze radio v servise prepnou do modu 25/8.33 a nikoliv pouze 8.33. Lze udelat i v menu, nemusi to byt servis.
Mily Michale, ac to mnohým zní divně, ja mam tenhle stat docela rad-nenadavam :D
myslim že to neni automaticka funkce v servisnim manualu se pise o kalibraci squelch pri zmene 25-8.33 pri prehozeni a vyzaduje to restart radia. (GNC420)
Hlavně podivej se na Youtube na Seminar pro vseobecne letectvi -
2:04 - a specielne 2:27 kde p. Valenta hovori o obou zarizenich na palube. + a v 6:37 to jeste zopakuje. Asi budu muset pritahnout spektrak na letiste a kouknout v jake siri to vysila nakterých kanálech - zde jsou hezky popsane problemy RF AM komunikace do letadla abys videl ze jsem opravdu zjistoval nez jsem psal.
http://www.armms.org/media/uploads/rf-challenges-of-atc-communications.pdf
Fungovat to bude v praxi úplně normálně, tak jak píše Michal. Velká doprava používá 8,33 už dlouhý léta a se stejnými rádii se létá i v oblastech, které jsou kompletně ještě 25kHz. A žádné trable to nedělá. Prostě naladíš frekvenci, jaká je v mapce, a je to
Nic zpatky neprestavujes, nechas prepnuto, radio samo pozna, jestli chces 25 nebo 8.33. V Jenci jsem sedel, pan Valenta to rekl trosku nestastne. Jde o to, ze musis mit radio, ktere umi oboje a to garmin 430 je. Naladis 126.100 - jedes v 25, naladis 120.555 - jedes v 8.33. Jedina zmena z Tveho pohledu je, ze tim malym koleckem tocis vic. Nic vic, nic jineho neres.
Neznam GNC420 ale "spravne" radio 8.33/25 by melo v defaultu umet oboji,presne jak pise Michal, podle toho co natukate za kanal tak automaticky naladi 8.33 nebo 25. V nastaveni radia je nekdy mozne vynuti ciste rezim 25(USA) nebo jen 8.33 ale pokud nelitam v USA nebo to nemam v EU jako druhe radio tak tato volba nedava smysl.
Jde o to ze musite byt schopen bez resetu a kdoviceho dalsiho naladit kanaly v rozteci 25kHz. Nektere frekvence zustavaji se starou rozteci i nadale, napr tan nouzova, pripadne muzete letet do zeme mimo EU kde nepouzivaji 8.33.
Pane Zuzko, mohl by jste nám ještě u p.Valenty zjistit, proč jsou nové frekvence letišť vlastně jen přepsané původní 25 na formát 8,33?? Proč nebyly využity všechny kanály, tedy možnosti, které nám 8,33 dává. Matně si vzpomínám, že jmenovaný p.Valenta před lety hovořil o složité koordinaci nových kanálů s okolními státy. Ale kde nic tu nic ?! Díky za odpověď.
Nejdřív si musíte uvědomit, že přechod na 8.33 neprobíhá kvůli tomu, aby mělo GA víc frekvencí, ale hlavně proto, že v Evropě už prostě frekvnce v 25kHz došly a v celé západní a střední Evropě už není žádný volný kmitočet pro oblastní sektory.
Frekvence se přidělují tak, aby se navzájem nerušily, vypočítává se to podle "válců", které jsou různě velké podle poskytovaných služeb (od RADIO přes APP po ACC). A logicky RADIO/AFIS, které obsluhuje jen letiště a jeho malé okolí má parametry v řádech jednotek NM.
Kdybyste si dal tu práci a podíval se na změněné frekvence, tak třeba zjistíte, že hojně používaná frekvence 123,6 se rozmělnila na čtyři různé frekvence a místo původních osmi letišť s 123,6 teď jsou tři letiště s 123,590, dvě s 123,605, dvě s 123,610 a jedno s 118,760. A pokud je některé letiště rušené, tak si myslím, že to je o komunikaci provozovatele letiště s MD a ČTÚ.
přesně jak píše Štěpán... vzhledem k nárůstu dopravy je to nevyhnutelné, stejně by se to stalo. Dobrým příkladem může být AMS, kde je využíváno celkem 60 frekvencí a do toho se ještě musí vecpat ostatní letiště v okolí. Pro Evropské mezinárodní letiště to už byla nutnost, takže celkem logický krok bylo převést celou Evropu aby nevznikaly zmatky. A je dobrý si uvědomit, že GA je sice početná ale ne tak významná skupina avitiků v globálním letectví, větší váhu má komerční doprava a z té teče většina peněz na provoz a údržbu letišť a dalších zařízení a aparátů. Takže holt se čas od času musí GA smířit s tím co, je nutné pro "velké" létání.
pořád mi nedává smysl že ve spojených státech toto nepotřebují. Spojené státy mají nějakých 5500 letišť různých kategorií, EU cca 4000. Ano, Spojené státy jsou větší ale stejně tak je i většina letišť v USA v nejhustěji obydlených oblastech. Není to náhodou hlavně o tom že mají lepší systém rozdělování frekvencí, např UNICOM, lepší organizaci než v přebyrokratizované evropě? Možná se pletu a 8,33 bude změna k lepšímu, zatím ale nic lepšího nevidím. Čekal bych že díky mnohem většímu počtu frekvencí dostane např každé letiště ješte jednu navíc :)
Ono se to nezdá, zejména pokud člověk viděl provoz v oblasti
Chicaga, New Yorku anebo Los Angeles, ale nad USA je proti Evropě, snad s výjimkou "východního koridoru", ve srovnání s Evropou docela malý provoz. Výjimkou je tak 20, max 30 koncových oblastí, které jsou ale od sebe většinou docela dost vzdálené. A co se malých neřízených letišť týče, tak zrovna u nich ten problém s více letišti na stejné frekvenci blízko sebe je taky, ale jak už to zaznělo, kvůli tomu se to nedělá. Je to opravdu kvůli oblastním frekvencím. To, že se malé letectví stalo rukojmím "cizích zájmů", to je smutná věc, proto si taky některé země vymohly dotace, ale s tím teď moc nenaděláme.
K přechodu. Kmitočty nejsou a stále ubývají, takže za chvíli nebudou vůbec. Již teď mám problém najít kmitočty pro některá mistrovství pořádaná v ČR. Již nyní je problém některé kmitočty pro Aeroklubová letiště uhájit, s tím se Vám nechlubím, proč, stejně budu ten špatný. Přechod takto "brzo" stále chci, aby tato operace proběhla v klidu a stále jste věděli, co budete užívat. Obávám se, že příští rok tomu tak nebude. Rozhodně nechci být první a ČR první nebude, Nizozemí již přeladilo. Mrzí mne, že po celou dobu, co se přechod chystá Aeroklub na nabídku spolupráce nereagoval. Nezbývá než použít Jeneč, aby jste alespoň nějaké informace získaly. EU o dotacích neuvažovala a snad můžu za to, kdy jsem chystal celý harmonogram v roce 2014, že jsem v tomto roce nevěděl, že EU něco v roce 2016 vypíše.
S dotacemi nemá cenu brečet nad tím co bylo 2014. Otázka je zdali by se nedalo něco vymáčknout z EU nyní. Ale nechápu ten nedostatek frekvencí. S přechodem na 8.33 jsme takříkajíc přes noc získali trojnásobek kanálů a hned máme málo?! Tohle by stálo za podrobnější vysvětlení.....
Už mě vážně nebaví poslouchat, jak kmitočty nejsou a nebudou, takže jsem tomu dal půl hoďky a využité FQ spočítal. Stávající stav dle VFR příručky - provozní kmitočty. Napočítal jsem jich 99 pro ČR (konfliktních kmitočtů ale spousta). Jak všichni asi víte, při dělení .25 je k dispozici v leteckém pásmu 760 kanálů. Při stávajícím stavu tedy využíváme celé pásmo na 13%!!! Přestaňte z nás dělat blbce. Jasně je tu nějaké rušení přes hranice, ale nenuťte mě si sednou, projet ještě frekvence letišť okolních států do řekněme 50km od hranic. Nevěřím, že je tam využitých dalších 660 kanálů, navíc Němce slyším na některých "našich" FQ úplně běžně. Mimochodem už se těším na tu kvalitku přenosu při dělení 8,33. Prostě naše milovaná socialistická EU, poručíme, větru, dešti ekonomice i fyzice...
Podívejte se tam, jsou tam i frekvence vojenských letišť, komplet IFR letiště, skupinové, sektorové FQ, atd. Všechny FQ jsem je počítal a vyřadil duplicitní, nevidím nic, co by tam chybělo. Ale i kdybych pár FQ zapomněl, pořád využíváme zlomek pásma. Spíš jde o to, že už nikdo nedokáže zastavit vlak, který zjevně jede špatným směrem. A tím nemyslím jen letectví. Jsem z toho frustrovaný...no jasně že jsem, když vyhazuju z letadla něco, za co jsem zaplatil dost peněz a co funguje a fungovalo by i dál. Mám jen obavu, co to si strana a vláda vymyslí příště.
jen poznámka, vojenské letecké pásmo je jinde, VHF 137-144MHz a UHF 230-400MHz. Tady se ale bavíme o civilním pásmu 118-137 MHz, které vojáci používají v podstatě jen ke komunikaci s civilními letadly.
Podivej se do AIPu, tam mas vic frekvenci, sektor praha jich ma podstatne vic, nez ty tri, co uvadi vfr manual. . Vojaci sice pouzivaji jine pasmo, ale i v tom "nasem" jich maji dost. No kazdopadne doporucuji misto narku priste ve volbach volit stranu, ktera bude poslouchat narky tohoto druhu a prosadi zruseni prechdou na 8.33. Hodne stesti. Ale uznavam, nadavat v diskuzich na zaklade nepresnych udaju je proste jednodussi.
Pane Kreuzdorfe, až pochopíte, že pro rádiové vlny neplatí státní hranice a že letadla nekomunikují jen na letišti, ale i ve vzduchu, tak možná zjistíte, že těch 760 frekvencí je málo. Kdysi bylo dělení po 100kHz, potom po 50, pak po 25kHz, dnes přišla doba, kdy se bude dělit na 8.33kHz. Squawků na normálním odpovídači taky nastavíte 4096, ale ani to nestačilo v hustotě evropského prostoru a musely se zavést S odpovídače.
No já celkem rozumím argumentu, že postupně narůstá potřeba počtu přidělených frekvencí ale pořád mi není jasné proč měnit stávající,proč nestačí prostě ty nové přidat v pásmu 8.33, vždyť ty v pásmu 25 fungují i v pásmu 8.33 ne? Takže mi připadá, že by stačilo jen přejít do pásma 8.33 a se stávajícími frekvencemi nehýbat. Koupil jsem yaetsu 550 a funguje bezvadně na všech frekvencích. Ale asi se mýlím, tak budu rád když ni ti někdo vysvětlí :-)
Sa vam divim ze sa tu rozculujete v podstate nad nesmrtelnostou chrusta. My ako bezny ludia a uzivatelia nikoho a zvlast velke korporacie, ktore taketo zmeny potrebuju aby si plnili vacky nezaujimame. Bohuzial europska komisia si robi co chce a zavadza si take zmeny ake im kazu lobbisticke skupiny a my s tym neurobime nic. Mame na vyber. Bud sa podvolime alebo lietat nebudeme. Mozno by sa nieco zmenilo keby mesiac nezvlietlo ani jedno lietadlo. Hm bohvie
Protože, abyste někde získal nové frekvence, tak ty 25kHz frekvence musíte rozdělit, letecké pásmo je pevně dané. Když budete vysílat na frq 120,800 v 25kHz, tak zároveň budete vysílat i na frekvencích 120,790, 120,805 a 120,810 v 8.33 dělení. Takže ty dvě nové v 8.33 také zahlušíte a budou nepoužitelné.
Vážený, řešit kmitočty jen do 50 km, to jste z laciného kraje. Řeší se rušení mezi kmitočtem v ČR a kmitočtem ROMA ACC. Nemůžete vidět to létání jen při zemi do malých výšek. Nezapomeňte, že kmitočty užívá i dopravní letectví a to v letových hladinách.
To jste na omylu, armáda využívá i kmitočty z civilního pásma zrovna tak i navigační systémy ILS, VOR, DME. To je dáno požadavkem kompatibility pro řešení užívání civilních letišť armádou a naopak. To vzniklo naším vstupem do NATO.
Bohužel úředníci české administrativy (nejnenom ČTU, UCL) mají své oblíbené fungující zaříkadlo " To ne my, za to může Evropská komise, EASA apod.". Nakonec se zjistí, že ani neumíme pořádně interpretovat, co se vlastně v nařízeních ve skutečnosti skrývá a to buď skutečně chybou zaplacených nejdražších překladatelů v republice, nebo dokonce úmyslnou jinou interpretací (překladem), kterou nadiktovala ta, či oná skupina lobistů.
Úplně za všehno nemůže EU, ale naše odpovědná administrativa, která nekoná, nebo špatně koná a hlavně nebojuje za naše specifické zájmy, jak je tomu v jiných okolních zemích. Příkladů je bezpočet (např. balené koblihy, SPD pro letecký benzín, vyhlídkové lety a mnoho dalších), kdy se u některých zjistilo, že jinde to jde (jako osvobozená SPD AVGASU), nebo překlady a interpretace předložili lobisti, aby zajistili busines pro prodejce balících systémů (balené koblihy), nebo jiné konkurenční výhody (vyhlídkové lety a osovobození u AVGAS100).
Co se skutečně skrývá za dělením 8.33 a způsobem prováděné implementace, se určitě taky dozvíme.
Je to změna (nařízení), vyvolané dejme tomu zvyšující se potřebou, nicméně je to nařízení úřední mocí, kterou mělo předcházet vyjednanými podmínkami pro dotace z EU (nebo jiného národního programu) pro výměnu RDST minimáně pro sporotvní činnost (komerce si na to vydělala, třeba už jenom osvobozenou SPD u AVGASU).
Za ten chaos, zmatky, dopady na sportovní leteckou komunitu při přechodu na 8,33 není odpovědný jenom p. Valenta, ale ČTU (někdo p. Valentovi šéfuje). A tím směrem by měla být odpovědnost vyvozována.
Zajímavé, že jsou země (mnohem větší země), kde je jim nějaké dělení 8,33 šumafuk. Jejich letadla se tedy nad nebo do Evropy nedostanou?
možná to nakonec bude opravdu k lepšímu, uvidíme. Zatím problém vidím že úřady chtějí ať investuji nemalé peníze a nedokážou říct co za to dostaneme. Víme že budeme mít 3x tolik frekvencí, pak čekám že například existuje-li nyní 1 frekvenci vyhrazená na povídání mezi kluzáky ve vzduchu, bude jich mnohem víc. Každý kdo lítá ví, že ta jedna frekvence je v době soutěží přeplněná a pak vznikají situace že si plachtaři povídají na frekvenci Vienna approach. Další - proč je zatím ta jediná dostupná frekvence omezená výškově? Protože ji má přidělenou například CDG tower a francouzské kluzáky za letu mají zase jiné frekvence, které naopak ruší Ruzyně radar. Celé mě to vede k tomu že než aby se úřady v Evropě domluvily, tak jdou cestou vyššího počtu frekvencí. S takovým přístupem se nedivím že frekvence nejsou a nebudou. :)
Posílám odkaz, na loňskou prezentaci p. Valenty, co je na stránkách LIS ohledně kmitočtů
lis.rlp.cz/cz/prezentaceGA2016/9_Letecke_kmitocty_prechod_na_833_kHz.pptx
Typická úřednická prezentace se spoustou odkazů na oběžníky a informacemi kdy a jak, ale chybí jediná informace PROČ. Jaké je stávající využití frekvencí v ČR (když tedy žádné volné nejsou). Jaké bude po přechodu 8.33? Proč jsou i nadále velmi frekventovaná letiště v doslechu na stejné FQ? Z technického hlediska informace úplně k ničemu...
To, proc je to potreba tady bylo receno pane Kreuzdorfe. To, ze to nedokazete pochopit je jina vec. Samozrejme Vy, jako hrdinny pilot UL letajici cca do 300m agl, to z praxe neznate, ale to neznamena, ze ta zmena neni potreba.
A AD dotace, nechapu dost dobre, proc by ten prechod mel byt dotovan. Dotace by, dle meho skromneho usudku, meli byt pro projekty, ktere jsou ve verejnem zajmu. To Vy chcete letat a proto musite plnit platnou legislativu.
1. Dekuji vsem za vysvetleni 25/8,33 v leteckych radiích, funguje - Skaknul jsem si do Norimberku to vyzkouset. Profesne resim jina radia, toto chovani leteckych mne prekvapilo. Díky.
2. celý den Vas prispevek vydychavam. Jene D.
popsal jsem tu celou stranku ale nema to smysl, pojdte se potkat. A doufam ze mi na navrh mista setkani neprijde adresa uradu. email: jcx@seznam.cz
PS: A Vy létat nechcete ?
Zdravim. Ja sa v danej oblasti pohybujem uz dlho a preladovaniu predchádzala dlha diskusia. Preladovanie navrhla letecka obec a nie papalasi ako si myslime. Jednoducho si to vyziadala technicka zaostalost. A ja to kvitujem pretože sam lietam a rozhodne ma nebavi pocuvat tri ci styri letiska a kvakajucich plachtarov kde to kolko berie a kde bol na kave. O sustavnom ruseni alebo sime nehovoriac. Bohužiaľ chod s dobou si toto preladenie a modernizacia radii vyziadala
Může mi někdo ze zde diskutujících odpovědět, kolik kanálů bylo skutečně používáno v ČR před přechodem na 8,33 separaci a kolik kanálů bude skutečně využíváno - publikováno po ukončení přechodu na 8,33 separaci, t.j. v listopadu 2017 ?
To je prý ten hlavní důvod pro přechod, ale nikde jsem nenašel tyhle dvě nejzákladnější čísla.
Technická otázka: Mezi kmitočty 118,000 MHz a 118,005 MHz je rozdíl 8,33 kHz? A mezi 122,800 MHz a 122,810 MHz? Nebo je to nějak zaokrouhleno? Díky předem za odpověď na možná hloupou otázku.
V pásmu 8.33 se neladí frekvence, ale kanály. Kanál obsahuje informaci o frekvenci a o šířce kanálu. Kanál 118.000 znamená frekvenci 118.000.000Hz a šířka kanálu 25kHz. Kanál 118.005 znamená frekvenci 118.000.000Hz (tedy stejnou) a šířku kanálu 8.33kHz. Kanál 118.010 znamená frekvenci 118.008.330Hz a šířku kanálu 8.33. A tak dále. Detailněji například na
http://www.lightaircraftassociation.co.uk/2013/Magazine/May/radio.pdf
Na rádiích 8.33 tudíž - narozdíl od 25kHz rádií - neplatí, že to číslo, které ladím, odpovídá použité frekvenci. Důvodem je, aby stačilo naklikat jedno číslo a nemusel jsem kromě frekvence ještě zadávat druhým přepínačem šířku kanálu. (Stejný princip, kdy na přijímači ladím jinou frekvenci, než se pak skutečně použije, je u DME a ILS GP.)
Celý systém přechodu na nové dělení vymyslel a konkrétně u nás koordinuje nějakej úředník, exot nebojím se napsat blbec, co s letectvím nemá nic společného. Jak si jinak vysvětlit, že pro volné létání kluzáků je opět vyčleněna pouze JEDNA frekvence a když se začala řešit letecká nekázeň - používání kmitočtu svého letiště kdekoliv na území republiky a tím pádem v několika případech došlo k zarušení hlavních frekvencí zahraničních mezinárodních letišť - tak jediná odpověď na otázku proč není více kmitočtů na přelety byla - nežádali jste tak co chete. Klasika. Škoda se rozčilovat. Prachy v hajzlu služba stejná.
Toto se řešilo jak na semináři ŘLP tak na seminářích AeČR. Ten problém má dvě roviny. Jedna z nich je již zmíněná pouze jedna frekvence a to samozřejmě nemůže stačit. Druhá rovina je ovšem v tom, že ona skupinová frekvence není využívaná. Zkuste si schválně někdy naladit skupinový kanál pro kluzáky (130,930). Většinou na něm nic neuslyšíte. Otázka je zda se tomu kanálu plachtaři vyhýbají záměrně, že by se stejně nedostali ke slovu - i když to tak není. Nebo že by to bylo jen tím že ty pravidla pro používání frekvencí neznají, nebo na to dlabou.
Ono je pak asi tězké přemluvit úředníka o tom že jsou potřeba další když mu pak někdo ukáže čísla o tom že se ty aktuální nepoužívají.
Mimo to na 8,33kHz dělení se nepřecházelo z důvodu abychom pro malé létání měli více frekvencí. Jak jistě víte dosah VHF rádia závisí na přímé viditelnosti a tedy hlavně na výšce (uvádí se přibližně dosah [NM] = 1,33*sqrt(výška[ft])). Tedy v maximální výšce ve které lze použít frekvenci neřízených letišť (4000 ft) nad rovným terénem je maximální dosah pod 85 NM. Což je takžřka nedostžitelné. Ovšem ve FL400 už to dělá 266 NM. To je cca délka republiky od východu na západ. Tedy ve dvojnásobné vzdálenost by něměla mít stejný kanál jakákoliv jiná stanice na zemi. To už je poměrně velká oblast a proto se také s 8,33 kHz začalo nahoře.
Od 16.7.2020 jsou pro plachtaře 4 kmitočty (2 halvní, 2 záložní), viz AIP ČR ENR 1.2 (AIRAC AMDT 8/20). Ve VFR příručce budou tyto informace vydány 2.7.2020 s účinností 16.7.2020 v VFR ENR 7.