Pravidelná linka do vedlejší vsi

18.01.2017

Leteckou dopravu symbolizuje vůně dálek. Existují však i několikaminutové linky na trasách, které by se daly pohodlně překonat autem či na člunu, ne-li rovnou pěšky. Proleťme se některými z nich.

Pravidelná linka do vedlejší vsi
Pravidelná linka do vedlejší vsi (Zdroj: Aeroweb.cz)

Saba - St. Maarten: 52 km


DHC 6 společnosti Winair přistává na St. Maarten / Foto Flickr.com

Každý, kdo má alespoň nějaký vztah k létání, letiště St. Maarten na bývalých Nizozemských Antilách (dnes Nizozemsko) dobře zná. Právě tam vznikají slavné záběry Jumbo Jetů dosedávajících na ranvej hned za rušnou pláží. Méně se ví, že odtamtud létá také jedna z nejkratších a zároveň nejzajímavějších pravidelek. Provozuje ji tamní letecká společnosti Winair letouny DHC-6 Twin Otter, kanadskou obdobou českého Turbloletu.

Let trvá kolem patnácti minut a je pilotně celkem pestrý. Zatímco na Sint Maartenu musí dát piloti pozor, aby zvídavým turistům nevyrazili mobily z rukou, na ostrově Saba přistávají na nerovné čtyřsetmetrové dráze obklopené strmými srázy do moře a z jedné strany navíc vysokými horami. Z letišť s komerčním provozem je proto Saba považována za jedno z nejextrémnějších.

Kinshasa-Brazzaville: 37 km


Boeing 787-8 Dreamliner v barvách Ethiopian Airlines / Foto Airportspotting.com

Na této lince je spousta věcí jinak, než bychom čekali. Spojuje hlavní město Konga s hlavním městem Konga, tedy přesněji hlavní město Konžské republiky s hlavním městem Demokratické republiky Kongo. Dřív bývala považována za nejkratší mezinárodní linku na světě a kdo by na ní v těchto končinách čekal něco jako Dakoty, šeredně by se mýlil. Patnáctiminutový let totiž obsluhuje Boeing 787 Dreamliner v barvách Ethiopian Airlines.

Moc filmů ze zábavního systému si během letu asi nevychutnáte, i tak je to však velmi pohodlné. Koneckonců města od sebe odděluje obří řeka Kongo a cesta po zemi trvá několik hodin. Přeskok mezi Kinshasou a Brazzaville je samozřejmě součástí letů z Etiopie, lze si na něj však zakoupit samostatnou letenku a je vyhledávaným zážitkem i mezi spottery z celého světa. Ostatně moderní Dreamlinery se na nejchudším kontinentu kupodivu celkem uchytily – kromě Ethiopianu je mají ve flotile také třeba Kenya Airways nebo Royal Air Maroc.

St.Gallen/Alterhein - Friedrichshafen: 20 km


Embraer E170 People´s Viennaline na své základně v St. Gallen / Foto Community.infinite-flight.com

Aktuálně nejkratší mezinárodní linka světa vznikla loni na podzim a provozuje ji maličká rakouská společnost People´s Viennaline. Firmička založená v roce 2010 v posledním roce ztrojnásobila flotilu, když si ke svému jedinému Embraeru E170 pořídila ještě jeden stejný a k tomu si pronajala i delší Embraer 190 od švýcarského Helveticu.

Sídlí ve Vidni, ale stroje má bázované na švýcarském letišti St. Gallen / Alterhein, odkud dlouho operovala jedinou pravidelnou linku do Vídně a skýtala tak nejrychlejší spojení poklidného rakousko-švýcarsko-německého trojmezí s rakouskou metropolí. Zahájení letů do nové destinace bylo pro sympatického leteckého trpaslíka velkou událostí. A protože tato linka směřuje jen na protější břeh přilehlého Bodamského jezera, upoutala na sebe globální pozornost coby nejkratší mezinárodní linka na světě.

Dvacetikilometrový skok trvá několik minut a pro řadu místních je úlevou – cesta autem po břehu jezera trvá hodiny a roztomilý Embraer začal plnit roli praktického přívozu přes vodu. Navíc vždycky víte, kdo Vás veze – firma má svůj vlastní palubní magazín a v něm životopisy všech členů svých posádek. Příjemná vychytávka, kterou si coby aerolinka s několika zaměstnanci můžete dovolit. Pokud pro vás nabídka pětiminutového letu není lákavá, můžete letadlem z Friedrichshafenu pokračovat dál do Kolína nad Rýnem.

Karpathos-Kasos: 16 km


Dash-8-100 Olympic Air / Foto Youtube.com

Řecko je zemí tisíce krásných ostrovů a přeprava lodí mezi nimi je většinou vcelku na dlouhé lokte. Proto i některé z nich propojují několikaminutové letecké linky, například ze známého ostrova Karpathos na nedaleký Kasos. Zajišťuje ji Olympic Air, dříve poměrně úspěšný řecký národní dopravce, který však později bojoval o přežití.

Let je praktickou zkratkou pro místní obyvatele, podnikatele, ale i turisty, kteří chtějí navštívit sousední ostrov a nestrávit při tom podstatnou část dne na lodi. Přelet trvá asi pět minut a jistí ho v Evropě již vzácný kanadský Canadair Dash 8-100, turbovrtulák pro 37-39 cestujících. Jeho větší a modernější potomky v podobě Bombardieru Q400 známe z Prahy z linek Austrianu, Lufthansy či Air Baltic.

Přistávaní na řeckých ostrovech skýtá cestujícím pohled na překrásná panoramata a ne jinak je tomu v tomto případě. Komu se tedy nechce kvůli hezké vyhlídce dobývat některý z rozžhavených kopců, může si koupit letenku a jenom tak se pokochat.

Westray - Papa Westray: 2 km


Britten Norman Islander společnosti Loganair

Spoustu jiných krátkých skoků po světě jsme vynechali, ale nemůžeme opomenout ten úplně nejkratší. Skoro by se zdálo, že tohle nemohlo vzejít ze zdravé hlavy...

Představte si, že stojíte na britském ostrůvku Westray a máváte na známého stojícího na vedlejším ostrůvku Papa Westray. Chcete si s ním promluvit? Na tomto místě máte hned několik možností. Můžete mu zavolat. Je to rychlé, ale nepříliš osobní. Můžete se také svléknout a doplavat k němu, případně si vypomoci člunem či pramicí. Ale co si budeme povídat – voda je mokrá… Je tu ale ještě jedna možnost: prostě si od společnosti Loganair koupit letenku a na vedlejší ostrůvek doletět. Nejkratší pravidelná linka na světě trvá většinou okolo minuty a měří dva kilometry, což zhruba odpovídá délce soupravy dálkového nákladního vlaku.

Autem, nebo s A380?


Airbus A380 v barvách Emirates / Foto Amonale.com

Nakonec jedna prémie. Víte, co mají společného novozélandský Auckland a katarská metropole Dauhá? Do obojího můžete z Dubaje letět A380. A víte, v čem se liší? Krom jiného – zatímco do Aucklandu je to z Dubaje 14 194 km, do Dauhá je to 378 km. A ačkoli let z Dubaje do Dauhá nepatří mezi nejkratší na světě, je unikátní právě tím, že tuto regionální linku vzdálenostně odpovídající turbovrtulovým ATRkám tady obsluhuje Airbus A380, jako svůj vůbec nejkratší spoj.

Let trvá podle letového řádu zhruba hodinu a asi není právě tou misí, pro kterou duchovní otcové projekt A380 zamýšleli. Ale co na tom – není to poprvé v historii, kdy největší letoun na světě operuje regionální linku. Boeing dokonce pro tyto účely zkonstruoval upravený B747-400D určený hlavně pro japonský trh, na němž zajišťoval některé vnitrostátní linky a od běžných B747-400 se vizuálně lišil absencí wingletů.


Regionální Boeing 747-400D v barvách japonských All Nippon Airways / Foto Youtube.com

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář