V Denveru sídlící startupová společnost Boom Technology v úterý představila technologický demonstrátor malého civilního supersonického letounu „Baby Boom“ XB-1. Dvoumístný stroj schopný přesahovat dvojnásobek rychlosti zvuku má posloužit hlavně jako létající laboratoř pro testování všech komponentů a technologií použitých při vývoji budoucího supersonického dopravního letounu.
Podle zatím zveřejněných dat by měl být XB-1 dlouhý 21 metrů, s rozpětím přes pět metrů, o maximální vzletové hmotnosti mírně přesahující šest tun. Díky třem motorům General Electric J85-21, každému s tahem 15 kN, by měl být údajně schopen cestovní rychlosti kolem Mach 2,2. To vše přitom se zárukou maximálního pohodlí pro dvoučlennou posádku a s doletem kolem 1 000 námořních mil.
V úterý představený demonstrátor „Baby Boomu" XB-1 / Foto Boom Technology
Na projektu „Baby Boomu“ si chce Boom Technology vyzkoušet všechny klíčové technologie pro pozdější vývoj pětačtyřicetimístného dopravního stroje „Boom". Těmi jsou například celokompozitová konstrukce, vstupy vzduchu s měnitelnou geometrií, či zařízení regulující obtokový poměr proudového motoru.
Zakladatel a výkonný ředitel Boom Technology, Blake Scholl, chce již tak ambiciózní projekt dokončit do konce příštího roku, a to včetně kompletní certifikace XB-1. Hned o rok později by společnost chtěla představit finální verzi nového supersonického dopravního letounu, který by se měl do vzduchu podívat ještě před rokem 2020. K prvním zákazníkům, mezi kterými je s několika předběžně objednanými letouny například již letecká společnost Virgin Richarda Bransona, by se mohl nástupce legendárního Concordu dostat kolem roku 2023.
Dopravní Boom s jeho aktuálně vyvíjeným předchůdcem / Obrázek Boom Technology