Již tento víkend se na mošnovském letišti Leoše Janáčka odehraje největší letecká a vojenská show na našem území: Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil AČR. Letošní ročník měl přitom být jedním z nejnabitějších za posledních několik let. Na poslední chvíli však odřekla účast kompletní turecká výprava a v pondělí, zřejmě vzhledem k nedávné tragické nehodě domácí F-18, i švýcarský akrobatický tým Patrouille Suisse.
I přes několik „omluvenek" však bude na letošním 16. ročníku rozhodně co sledovat. Kromě celkem pěti dynamických ukázek bojových letounů Eurofighter Typhoon a premiérového představení francouzského Rafalu bude zřejmě největším lákadlem americká výprava, která poprvé představí bombardér B-1B Lancer. Potvrzena byla i účast konvertoplánu V-22 Osprey, který se na Dnech představil již v roce 2014, a nově i statická ukázka vrtulníku AH-64 Apache. Rozhodně zajímavým vystoupením by měl být solo display švýcarské F/A-18. K tomu bude rozličná vojenská technika k vidění i na zemi. Kromě tanků a obrněných vozidel z výzbroje AČR se budou moci návštěvníci těšit na celou řadu kusů techniky z výzbroje německé armády, která nad letošním ročníkem převzala záštitu.
Spojené státy představí na Dnech NATO i AH-64. Naopak Petrouille Suisse nedorazí / Foto militaryedge.org
O něco méně příjemným primátem letošního ročníku budou přísné bezpečnostní kontroly. Všichni návštěvníci totiž budou muset projít bezpečnostními rámy a důkladnou kontrolou zavazadel. Organizátoři proto na návštěvníky apelují, aby se snažili omezit počet a velikost příručních zavazadel tak, aby se kontroly co nejvíce zjednodušily a urychlily. Kvůli tomu bude hlavní brána areálu otevřena již od 6:30 hod.
Pro lepší přehled si lze zdarma stáhnout aplikaci Dny NATO, která kromě podrobných informací nabídne i interaktivní mapu areálu či aktualizovaný program.
Vše, co potřebujete vědět pro přílet ve vlastním
Vzhledem k hustotě letového provozu v době konání Dnů NATO v Ostravě, kdy se v okolí Mošnova pohybuje současně IFR a VFR provoz od pomalých ULL přes linkové a charterové lety až po velmi rychlé vojenské stroje, je opět nutné při víkendových příletech dbát speciálních příletových pokynů. K hladkému průběhu celé akce slouží opět systém slotů. Volné sloty je stále možné získat na stránce http://www.airport-ostrava.cz/cz/page-prilette-na-dny-nato-vlastnim-letadlem-rezervace-slotu/.
V případě nutnosti provedení změn ve slotech – změna letadla (imatrikulace), počet letadel ve skupině, zrušení slotu apod. kontaktujte přímo handling@airport-ostrava.cz.
Příletové postupy
- Plánujte svůj přílet tak, abyste dodrželi svůj slot. V případě příletu mimo slot vám nebude umožněno přistání. Musíte na let podat letový plán s uvedením vašeho čísla slotu v poli 18 tohoto plánu. Pro lety ve skupině musí být v poli 18 uvedeny typ a imatrikulace všech letadel ve skupině.
- Sledujte NOTAMy – v CTR Mošnov – TRA bude vyhlášen dočasně omezený prostor. Bez přiděleného slotu nebude povolen vstup do TRA.
- Sledujte ATIS Mošnov při příletu (118,050 MHz). Je vhodné naladit Mošnov TWR (120,8 MHz) dostatečně dopředu a monitorovat provoz i s ohledem na provoz nad vstupními a vyčkávacími body. Počítejte s možností přeladění na Ostrava Radar (119,375 MHz).
- Číslo slotu sdělte řídícímu letového provozu při navázání spojení, buď na Ostrava Radar – 119,375 MHz nebo Mošnov věž – 120,8 MHz, podle toho, v jaké výšce a v jakém prostoru vstupujete. (Př.: „Mošnov věž, OFA, poloha Vítkov, přes vstupní bod W do vašeho CTR, informace Q, QNH ..., ČÍSLO SLOTU 04.“)
- Do CTR vstupujte přes vstupní body definované v AIP ČR str. AD 2-LKMT-16 § 2.22.4.4 (viz mapka VFRC)
- Očekávejte vyčkávání nad body ALFA a BRAVO CTR LKMT. Počítejte s dodatečnou zásobou paliva na půl hodiny vyčkávání.
- Při přistání berte v úvahu, že RWY je 3 500 m dlouhá a 63 m široká, plánujte rozpočet na TWY Z.
- V případě špatného počasí je možný IFR přílet v době přiděleného slotu – kdo má vybavené letadlo a příslušné licence.
Návštěvníci parkují na travnaté ploše v bezprostřední vzdálenosti před výstavištěm. RWY uvolníte na dočasně zřízenou travnatou TWY Z (naproti TWY B). Na místo stání vás navede marshaller.
Celková částka za přistávací poplatky a parkování letadla je 500 Kč včetně DPH. Po zaplacení poplatků vám handling vydá identifikační pásky. Sdělte ihned po přistání případný požadavek na plnění palivem a domluvte se s handlingářem na přesném čase plnění. K dispozici je Avgas 100LL a JET-A1.
Odletové postupy
- Odlet proveďte v době přiděleného slotu. Při jakékoli objektivní komplikaci s dodržením slotu pro odlet kontaktujte handling. V tomto případě očekávejte značné zdržení, protože provoz by měl být silnější.
- V případě špatného počasí upřesní organizátoři sloty pro odlet. Po zlepšení počasí se bude odlétávat podle přidělených slotů (pořadí).
- Odlety VFR jsou možné s podaným letovým plánem s uvedeným číslem slotu v poli 18. IFR odlety jsou možné po podání FPL na dobu přiděleného slotu.