KVÍZ: Poletování s mapou ICAO
Aeroweb 30.06.2016 24 příspěvků
Naše "ikaovka" sice nepatří mezi nejlepší výtvory lidstva, ale faktem je, že se v ní pod lesními porosty skrývá plno informací. Přečtete je i vy?
Mohlo by vás zajímat
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
ICAO ČR
30.06.2016 v 11:59 Tomáš
naše ICAO ČR je perfektně "přehledná". Je vidět, že se ŘLP tomu "věnuje". Taková frekvence Přerova úplně vyniká, zejména v letadle a v termických turbulencích, kdy si pilot bez autopilota sám řídí, naviguje a komunikuje. A může k tomu číst tuhle mapu :-( Autor tohoto článku či kvízu vystihl nechtěné.
:-)
30.06.2016 v 12:21 Luboš
Docela jsem se u testu pobavil, tuhle mapu, hned jak přijde, ihned umisťuji do kulatého pořadače dole pod stolem, protože i jako papír na zátop je nepoužitelná, o navigaci ani nemluvě.:-)
ICAO ČR
30.06.2016 v 12:41 Rob
Mapa ČR mi přijde úplně OK, tudle jsem zkoušel navigovat podle Pooleys mapy v Německu a vydržel jsem to 5 minut, pro navigaci zcela nevhodná. Samozřejmě pokud autor mapy chce, aby co nejvíce detailů bylo viditelných, těžko může upřednostnit něco (např. frekvence velkým fontem atd.) na úkor něčeho jiného. I když jednotlivé detaily by šly zlepšit, samozřejmě. Jinak pro autora - jako správnou odpověď na první otázku se mi označila odpověď č. 1 - 1693 stop.
ROMEO
30.06.2016 v 12:50 Dan
ten usek u Romea v kbelskym MCTR je taky fajn. VFR hlasny bod a prazsky okruh tam uz je v mape dokonceny (uz nekolik let :) Dodnes tam neni ani kopnuto a davno uz je jasny ze to povede trosku jinudy. Docela bych rad vedel jestli to tam uz nekdo propalil a ozval se az u jizni spojky.. :)
Pánové
30.06.2016 v 12:53 Jonatan
Já jsem naopak nesmírně rád, že ta mapa vypadá, tak jak vypadá. Jsem s ní naprosto spokojený a přístup ŘLP, za to, že se tu mapu snaží rošiřovat mezi letce všeho druhu, zasluhuje uznání. Mám tu ted´ na stole i ICAO mapy Polska, Slovinska, Rakouska i starou od Jeppesna..co by jste jako chtěli?
RE: Pánové
30.06.2016 v 15:25 Tomáš
přehlednou mapu Jonatáne - a bez zbytečných údajů a popisků, jako třeba kde jsou Tuklaty, nebo Kounice či spousta podobných osad.... Ta mapa by měla být buď ve větším rozlišení nebo s polovičním množstvím údajů o stávající velikosti. Pro praktické VFR létání je nevhodná (pro navigační soutěže snad).
RE: Mapa
30.06.2016 v 21:21 Michal
Naprosto souhlasím s Jonathanem - snad jen že opravdu mapa z databáze je přehlednější z hlediska vzdušného prostoru, ale pokud jde o topografii, tak ICAO je přesnější. Pro Tomáše- navigační soutěže se létají podle mapy 1:200 000. Bohužel pro dnešní GPS piloty je jakákoliv mapa "zbytečný kus papíru".....
Mapa
01.07.2016 v 9:09 Tex
Mne na českě ICAO Mapě baví to jak za hranicema je bílo - zde žijí lvy, žádne prostory letišť prostě nic... Koukněte na ICAO mapu německa jak perfektně je udělaná
RE: RE: Pánové
01.07.2016 v 11:13 Taky Tomáš
Pokud jde o malé vesnice zrovna v Pardubicích (a nejen tam) se mě celkem pravidelně pří přiblížení stává, že mě řídící pošle na nějaké takové místo. Minule to bylo Uhersko, jindy Moravany. (schválně zkuste najít) Ani jedno není VFR ani IFR bodem. GPS v tomto případě mlčí a jen díky tomu že mám vždy na noze ICAO mapu, tak jsem mohl potvrdit "Pokračuji Uhersko OK-CLL"
RE: Mapa
01.07.2016 v 13:12 Jonatan
Tohle je věc,kterou zodpovědné osobě připomínám každy rok:) Me by se to taky líbilo,stejne jako alespoň některé IFR body. Potíž je v tom,ze "zahraniční" letecké informace by byly bez záruky,neaktualizovane...takze je tam radši nedávají. Polská ICAO napřed.končí na hranicích-na té jejich mapě je opravdu jen bila-žádné Německo nebo ČR:) To Tomáš:Ta mapa podle mě přehledná je.Já pokud Letim nekde,kde to znám,tak koukam do té přehledky z databáze(1:1,5milionu či co to je za měřítko),kde jsou výborně vidět prostory a jsou v ni jen největší města a jeste je krásné malá. Jenže pro ty,co chtějí/potřebuji nebo musi letet podle starých způsobu=kompas,hodinky,navigační příprava je naše ICAO nejlepší z těch, co znám.
RE: RE: RE: Pánové
01.07.2016 v 13:22 Čáp
Odkazy řídících na kdejakou díru mne celkem rozčilují. Pokud člověk místo nezná, tak hledat v těch ICAO omalovánkách třeba Uhersko je úkol dobrý leda tak do letištního baru. V éru, s mapou na koleni, případně v turbulencích, sledujíc provoz okolo, reaguji na podobný požadavek požadavkem "udejte kurz". Mimochodem kdesi jsem četl, že používání místních zeměpisných názvů v radiokorespondenci je nevhodné. A je to pravda.
Místní názvy
01.07.2016 v 15:15 Jakub
Na místní názvy je reakce jednoduchá... Negativ, Unable, Neschopen apod... Podle místních názvů se dalo létat před 30ceti lety, kdy pilotní základna byla notně omeznená a lety byli převážně v rámci ATZ a přilehlého okolí. V dnešní době, kdy i na VFR letištích není problém potkat francouze, španěli a podobně je jediná možnost, a to hlásit polohu buď klasicky na okruhu, nebo v rámci ATZ približou polohu vůči letišti a vzdálennost od nej( 5NM SE např), protože to je jediná informace ,kterou ví každý pilot, který se v oblasti pohybuje- jeho poloha vůči letišti. A je spoustu borců ,co hlásí každou vesnici jen aby ukázali ,jak to tam znají. A ten španěl za ním absolutně netuší kde ho hledat. Takže to je jasně chyba. Pokud máte nějaké pochybnosti, řekněte si, jak by vám bylo například v Maďarsku, kdyby si tam piloti hlásili vesnice :D No a řídící který tohle používá je informační služba, tak mu informativně sdělit že mi je ta informace k ničemu, mapa nemapa...
RE: Místní názvy
01.07.2016 v 15:45 Taky Tomáš
Jinak v těch Pardubicích je MCTR, kde separaci má na starosti řídící. A tohle byla Aviatická pouť kdy v prostoru se pohybuje na příletu dost letadel a pokud nechceš někde dlouho vyčkávat, tak se snažím to nekomplikovat. Jinak je pravda, že je to náročné zejména protože nejsem odtud, ale pokud můžu a zvádám tak se snažím vyjít řídícím vstříc. Na dlouhém finále má několik strojů za sebou a ty potrebuje odseparovat a pokud nejsem schopen, tak mě nejspíše pošle vyčkávat na VFR bod dokud nebude prázdno. A to bude trvat.
RE: RE: Místní názvy
01.07.2016 v 16:23 Michal
Ano používat místní názvy je hloupost, protože to cizincům nic neříká, navíc to nejsou ani schopni vyslovit. Ale to je specifika pouze "některých " letišť. Na LKPR se s tim zpravidla nesetkáte. Ale to nemá žádnou souvislost s mapou. Je přeci jedno, jak se ta "díra" jmenuje, ale musím stále vědět, kde se nacházím!
RE: RE: RE: Místní názvy
01.07.2016 v 22:29 PilotBlack
Aniž bych se cítil odborníkem, všeobecně se má za to, že lze používat názvy měst/obcí a ostatní, které jsou uvedeny na ICAO mapě. A musím říci, že např. TWR Pardubice i Čáslav se toho drží. Ještě se mi nestalo, že bych jejich požadavek "oznamte xxx" nenašel v pětistovce, i když to někdy opravdu dalo práci...Ale je fakt, že když pilot hlásí nějakou zapadlou vísku u letiště, kde se zrovna nacházím, mohu si ukroutit krk a přitom dost nadávám. Raději jak výše uvedeno vzdálenost a směr od letiště, popř. většího města. Ale to jsem od původního tématu. Za mne raději mapa přiložená k Databázi letišť, ale mapa od ŘLP neuráží, v letadle mám stejnak obě :)
ICAO
02.07.2016 v 19:50 Honza
Za mne je mapa ICAO na nic.. Kdyz jsem letal solo navigacni, byla na me proste moc barevna a hlavne chybi ciselne znaceni RWY a zkuste si pristat napr.v Tabore, kde maji jednu RWY jen vzletovou a dalsi ctyri pro vzlet a pristani. Vic jsem ocenil mapu z Databaze letist.
RE: ICAO
02.07.2016 v 22:08 Ivan
Tak to slyším poprvé, že ICAO mapa se používá pro přistání. Tam jsou přece pouze základní informace o letišti a pokud by jich tam mělo být víc, tak by skutečně byla zcela nepřehledná.
Létání v CTR
03.07.2016 v 22:56 Jan
@ Taky Tomáš + Čáp: Vždycky mě instruktoři učili, že pokud letím v CTR, nebo TMA, mám pro navigaci používat příletovou a odletovou VFR mapku daného letiště. Jinak za mě je ICAO mapa ČR přehledná, a létám s ní odjakživa. Co se týče různých výšek a frekvencí tak ty si zjišťuji z jiných zdrojů během navigační přípravy a vypisuji si je do navigačního štítku. @Aeroweb: v první otázce máte chybu v čísle u první odpovědi.
RE: Létání v CTR
12.07.2016 v 0:54 Honza
Taky mě ta odpověď zarazila. První odpověď se jeví jako výsledek rozdílu 1965 a 272, což ale přece nedává smysl, abychom odečítali od údaje ve stopách údaj v metrech.
Vysvětlení
12.07.2016 v 12:52 Adam Zuska
K nejčastějším nejasnostem pár vysvětlení: - ot. č. 1) Horní číslo uvádí nadmořskou výšku vrcholu překážky, spodní číslo uvádí výšku překážky (pochopitelně obojí ve stopách). Z této logiky vyplývá správná odpověď, ptáme-li se na výšku terénu. - ot. č. 3) Bez ohledu na výšku letu, zamýšlím-li průlet MCTR, měl bych veškerou komunikaci vést s Kbely TWR. Pochopitelně přijde informace o maximální výšce v MCTR, takže budu muset sklesat, ale to na věci nic nemění. Ale připouštím, že otázka může působit trochu chytavě...
"Kvalita" mapy
17.07.2016 v 22:47 Pavel
Mapu ICAO 500 mám dle předpisu na palubě, používat tento paskvil mě ale ani nenapadne. Naprosto nepřehledná, zahlcená zbytečnostmi, nevhodný topografický podklad...Je s podivem, že za takovou ůpráci" někdo u ŘLP ČR- LIS pobírá plat.
Kvalita mapy
18.07.2016 v 22:38 Kang
tak nějak mám úplně jiné zkušenosti s ICAO mapou než Pavel. Alespoň na skutečnou srovnávací navigaci je na ICAO mapě více důležitých detailů než na jiných mapách. Např LAA mapa mi příšla v letadle hůře čitelná i když na první pohled jsem se mi líbila víc. Jediné co bych ICAO mapě vytkl je nulový hraniční přesah.