„Ahoj Marku, tak kluci létali na stopadesátce...“ volá mi v pátek odpoledne kolega a já začínám trnout. „Je tam problém s válcem a nebude to létat dřív než v pondělí,“ dodává a možnost, že na 11. dobový letecký den do Mladé Boleslavi poletíme letadlem, záhy bere za své. No nic, Fabie sice nelétá, ale z Letňan tam budeme tak stejně rychle a alespoň nebudeme potřebovat příletový slot. Druhý den ráno se tedy bez dálniční známky proplétáme nesčetnými vesnicemi a pomalu se blížíme k mladoboleslavskému letišti. „To je L200 Morava,“ vykřikne kolega, když poznává letadla přilétajících návštěvníků. Prozatím jsem přesvědčen, že moje znalosti dopravních letadel mi pro dnešek nebudou k ničemu a zůstanu stát ve stínu zkušenějšího „ornitologa“.
Zlín Z37 Čmelák, za ním Muzeum Metoděje Vlacha
V průběhu dne dostávám lekce o vzájemné podobnosti motorů vzájemně odlišných letadel, o kluzáku, který létá jen proto, že je odpuzován zemí, a nakonec i o akrobatické sestavě Martina Šonky. Narozdíl od kolegy se však upínám spíše k dopravnímu létání a je tak vlastně dobře, že jsme se na dnešní festival vypravili společně.
Nešťastná přistání
Program 11. Historical Airshow zahájila akrobacie kluzáku MDM-1 Fox v podání reprezentanta ČR Jana Sobotky. Ukázku vysoké pilotáže kategorie Advanced trochu pokazilo jen přistání, během něhož došlo na hrbolaté dráze ke kontaktu křídla se zemí a lehkému poškození stroje.
Jeden z parašutistů se na úvod Airshow snesl spolu s českou vlajkou
Tichý začátek letecké podívané přestřihl chraptivý zvuk motoru repliky prvorepublikového letounu Beta Minor z expozice Muzea Metoděje Vlacha. Tento unikátní stroj se však ve vzduchu představil jen krátce, musel uvolnit místo trojici dvouplošníků An-2 nesoucích parašutisty k hromadnému výsadku.
V rámci prvního bloku programu se stačil představit ještě chrudimský modelářský klub s pyrotechnikou doprovázenou ukázkou až třímetrových modelů prvoválečných strojů. Ta však byla poznamenána nešťastnou havárií modelu, který takřka střemhlav narazil do letištní plochy.
Jeden z letounů Antonov An-2, který později vynesl parašutisty
Kokpit An-2 dává tušit stáří letounu
Trocha moderny
Patrně nejzajímavější část programu ovšem měla teprve přijít. Jeho druhou část zahájil hlasitý průlet vojenského transportního letounu CASA v doprovodu dvou stíhaček JAS 39 Gripen, které se pak samostatně představily v několika průletech. Divákům ještě ani nepřestalo pískat v uších, když se začal přibližovat jeden z nejpřekvapivějších letounů dne.
Jen několik desítek metrů nad dráhou mladoboleslavského letiště prolétá turbovrtulový dopravní letoun ATR 42-500 z flotily Českých aerolinií. Unikátní podívanou opakuje ještě jednou, načež odlétá plnit další pracovní povinnosti. Krásně navazující program pak pokračuje představením skupinové slétanosti v podání Zlínů 226 a 326 Follow me týmu.
První z velkých překvapení, ATR 42-500 ČSA
Letištěm se rozléhá pronikavý zvuk hvězdicových motorů Pratt and Whitney Baťovy Electry. Potemnělá obloha zahalená zlověstnými mraky nahání strach jen málokomu. I přes občasné kapky deště se zraky všech upírají pevně k obloze, sluneční paprsky dopadají na oponu tvořenou oslnivými altostraty. Z dálky se přibližuje letadlo mnohem větší, než jaké by bylo místní letiště schopné unést. Boeing 737 společnosti Travel Service je tady, slyším za sebou slova údivu a sám upadám do němého úžasu.
Boeing 737 společnosti Travel Service nad letištěm v Mladé Boleslavi
První průlet provádí bez vytaženého podvozku, snad ani o vztlakové klapky neopírá desítky tun své hmotnosti. Odlétá kamsi severozápadně od letiště, v minimální výšce se otáčí a připravuje k druhému průletu. Teď již vysunutý podvozek nad letištěm zatahuje, hluk motorů se náhle zvyšuje a za opakovaného mávání křídel letoun odlétá severně od letiště. Někdejší letoun Baťových závodů Lockheed Electra teď již pokorně pojíždí po letištní ploše a na své si tak přijdou milovníci jak soudobých, tak i historických letadel.
Hlasitou půlhodinu symbolicky uzavírá trojice historických větroňů československé výroby, která se dokonce představila málo vídaným trojvlekem, následovaná akrobacií Miloše Ramerta na kluzáku Lo 100.
V hlavní roli historie
Polikarpov Po-2 k zastavení německého útoku nestačí...
Velmi povedenou je ukázka Fiesleru Storch spolu s Polikarpovem Po-2. K druhoválečným letounům se přidává i značný počet dobové pozemní techniky a spolu s ní i desítky figurantů obětavě padajících na prašný povrch letiště. Obrat v německé ofenzivě přináší teprve ruský Jak-3, který se přidává ke dvěma o mnoho pomalejším letounům.
...teprve Jak-3 dokáže zvrátit průběh bitvy
Druhoválečnou éru reprezentují i dva Beechcrafty C45, které na nebi doprovází Lockheed Electra. Hned po nich se do vzduchu dostává i jedno z největších lákadel programu - bombardér B-25 Mitchell ze salcburského hangáru Red Bullu. Snad každému běhá mráz po zádech, když si pilot troufne s otevřenou pumovnicí přeletět jen několik metrů nad hlavami diváků.
Bombardér B-25 Mitchell při nízkém průletu s otevřenou pumovnicí
Je až s podivem, jak dobře tak velký stroj dokáže manévrovat. Kontrastem ke královně válečných nebes je subtilní průzkumný Piper LH4 Grashopper, který se na nebi představuje spolu s Mitchellem.
Bombardér B-25 Mitchell ze salcburského hangáru Red Bullu
Akrobacie nejvyšší úrovně
Při desátém ročníku Historical Airshow mohli diváci obdivovat pilotní umění skupiny Flying Bulls ještě v původním týmu a s letitými Zlíny 50. Oproti tomu se letos předvedla čtveřice moderních XA42 s třemi novými členy za řízením. Letající býci diváky opět nezklamali. Za dechberoucí ukázku pilotního umění si od diváků vysloužili mohutný potlesk.
Jeden ze čtyř akrobatických XA42 před akrobatickým vystoupením
Na své si přišli i příznivci československé letecké historie v letové ukázce tří legendárních letounů - Zlínu 126, Racka PB6 a německého Klemmu 5, který ale také neodmyslitelné patří k vývoji aviatiky na našem území. Již během ukázky si však nelze nevšimnout dvojice letadel kroužících severně od letiště. Předchozí trojice sotva stačí přistát a už nad letištěm přelétá královehradecký MiG 15 UTI doprovázený americkým P-51 Mustangem.
Divákům se představují v několika společných průletech nad letištěm, aby pak Mustang mohl pokračovat v samostatné akrobacii. Těžko říct, kterému ze strojů to ve vzduchu sluší více.
Nádherný zvuk motoru a ještě lepší vystoupení předvedl P-51 Mustang
Rychlostí nabitý blok ukázek zakončuje pilot Red Bull Air Race Martin Šonka se svým efektním, z laického pohledu - jak vyposlechnuto - fyziku popírajícím vystoupením, které navíc obohatí i o několik minut „bonusového“ programu. Nadšení diváci vyprovází akrobata z ranveje ovacemi.
Na úplný konec leteckého dne je na nebi k vidění ještě technika z období první světové války, kterou krátce nato střídají stroje z úplného počátku aviatiky, v čele s replikou Blériotu Metoděje Vlacha. Jako poděkování divákům pak provádí společný průlet Mitchell spolu s Mustangem a Jakem 3.
Replika letounu Grade z roku 1909, aneb když vám slzí oči, tak letíte příliš rychle
Nemám rád závěrečná hodnocení, protože člověk velmi snadno sklouzne ke klišé. Celý den jsme si nicméně podle ohlasů nejen my velmi užili a navzdory tomu, že se výběrem čísel postupem času "dobový letecký den" trochu odchyluje od svého názvu, za tu neotřelost programu to pořadatelům jistě lze odpustit.
A jak se 11. dobový letecký den líbil vám?