Tento článek je obchodním sdělením společnosti VPM tech s.r.o. |
V současné době je ve světě baterií jasně patrný trend směrem k lithiové technologii. Technologii, která je více efektivní, šetrná k životnímu prostředí a přináší vyšší výkonnost oproti klasické, elektrolytové. Lithiové baterie vynikají vysokou energetickou hustotou - jinak řečeno, v 1 kilogramu Lithium-Iron fosfátové baterie je možné uskladnit stejné množství energie jako v 6kilogramovém elektrolytovém článku. A to je obrovský rozdíl.
Nejen proto jsou lithiové baterie dnes tolik populární v noteboocích, tabletech, mobilních telefonech. V těchto přístrojích nicméně najdeme spíše ještě Lithium-Ion baterie (lithium cobalt dioxide LiCoO2). My se dnes podíváme na technologii vývojem posunutou ještě dále směrem k méně toxické a vhodnější, a sice Lithium-Iron fosfátové (LiFePO4) technologii.
Foto Shorai
Shorai LFX baterie jsou absolutními lídry na trhu moderních Lithium-Iron fosfátových článků pro powersport aplikace. Nejedná se o žádného nováčka na trhu, uvědomíme-li si „stáří“ této technologie. Značka Shorai vznikla v roce 2010 v Sunnyvale v Kalifornii a velmi brzy převzala vedoucí postavení na celosvětovém trhu s LiFePO4 akumulátory.
Shorai LFX články LiFePO4
Shorai LFX baterie obsahují Shorai eXtreme lithium-železné hranolové články, které byly speciálně vyvinuty k účelu startovacích baterií. Tyto články jsou patentovány společností Shorai. Pro zajímavost, za zmínku určitě stojí jejich použití ve velmi extrémních hi-tech projektech na světě. Například u autonomního letadla, lodí, ponorek, nebo při vývoji elektromagnetických zbraní.
Lithium-železo fosfátové články vynikají také svými dobíjecími schopnostmi, ať již co do počtu cyklů nebo rychlosti nabití. Prakticky netrpí samovybíjením, nemají paměťový efekt - to znamená, že před nabíjením nemusí být kompletně vybity, jak to známe z jiných typů baterií. Nárazově jsou schopny dodat proud odpovídající až 10násobku své kapacity.
Továrna Shorai splňuje certifikaci ISO 9000:2008. Individuální kontrola kvality článků a jejich párování trvá šest týdnů, tedy až čtyřikrát déle, než je běžné. Tato nákladná procedura se provádí s jediným cílem - přinést zákazníkovi špičkovou kvalitu a udržet si ji i v dlouhodobém horizontu.
Foto Shorai
Startování
Lithiová baterie zvyšuje svůj vnitřní odpor při poklesu teploty pomaleji než baterie elektrolytová. Reaguje proto jinak na startování motoru za chladných podmínek. Vlivem prvního startu dochází k jejímu prohřátí a tím snížení vnitřního odporu a následnému zvýšení startovacího proudu. Olověná baterie při startu zvyšuje svůj vnitřní odpor a následně snižuje startovací proud, až nakonec už není schopna otočit motorem.
Při velmi nízké okolní teplotě se doporučuje před startem zapnout světlomet. Při teplotě 5 °C stačí zapnout na 30 sekund. To probudí baterii a pomůže při snadnějším spouštění motoru. Při teplotě -17 °C stačí zapnout světlomet na 4 až 5 minut. Výsledkem bude lepší start a delší životnost baterie.
Nabíjení
Baterie Shorai LFX mohou být nabíjeny běžnou nabíječkou na olověné akumulátory, ale nesmí být použita nabíječka, pokud má automatický „desulfatační režim“, který nemůže být vypnut. Desulfatační režim totiž k likvidaci krystalů síranu olovnatého (PbSO4) používá vysoké napětí, které baterii Shorai trvale poškodí. Nabíječky s nabíjecím napětím do 14,8 V lze bez potíží použít. Optimálního nabíjení dosáhnete inteligentní nabíječkou Shorai BMS-01, která disponuje Battery Management Systémem pro diagnostiku a balancování článků baterie.
Připojuje se přes 5pinový konektor na čelní straně baterie. Po zapnutí provede diagnostiku jednotlivých článků a vyvážené nabíjení do jejich maximální možné kapacity. Pro nejdelší životnost je baterie vybavena udržovacím režimem, který ji udržuje v optimálních podmínkách při odstaveném motocyklu. Nabíječka obsahuje vodotěsný kabel, který může být trvale instalován v baterii a díky němu můžete dobíjet baterii bez demontáže kapotáží nebo sedadla.
Další výhody a charakteristiky baterií Shorai LFX
- průměrně o 80 % lehčí ve srovnání s elektrolytovými
- až 4x delší životnost
- o 20 % rychlejší startování
- nesulfátují (netrpí samovolnou degradací, nejsou-li mimo sezónu používány - na rozdíl od elektrolytových nebo gelových baterií)
- ekologicky šetrný produkt
- extrémně bezpečné - neobsahují olovo, žíraviny, nevznikají žádné výbušné plyny při nabíjení
- nedochází k samovybíjení, drží napětí vice jak 1 rok bez jakékoliv údržby
- nabité z výroby na 90 % kapacity
- menší rozměr - vejdou se do všech bateriových prostor
- mohou být instalovány v jakékoliv poloze
- extra rychlé nabíjení s použitím Shorai nabíječek BMS01
- karbon - kompozitový kryt baterie zaručuje vysokou pevnost a odolnost i při náročném použití
- vysoké CCA (startovací proudy za studena)
CCA startovací proud za studena je pro elektrolytové 12V baterie definován jako proud, který baterie dokáže dodávat při teplotě -18 °C po dobu 30 sekund s napětím alespoň 7,2 V. Jedná se o velmi zatěžkávací a spolehlivý porovnávací test akumulátorů. Shorai LFX baterie při CCA testu poskytují dokonce napětí 9 V po dobu 5 sekund při daném CCA proudu.
Ve skutečnosti je proto možné CCA uváděný u LFX Shorai baterií násobit koeficientem 1,5 za účelem dosažení relevantního srovnání s elektrolytovou baterií. Proto například Shorai LFX18 s CCA 270 A poskytuje stejný startovací výkon jako elektrolytová baterie s CCA 405 A.
Foto Shorai
Nevýhody
- vyšší pořizovací cena, která je nicméně vyvážena delší životností baterie a dalšími výhodami
- slabší odolnost proti vysokému nabíjecímu napětí přesahující 14,8 V (obvyklé maximální nabíjecí napětí je do 14,4 V), proto není možné použít nabíječky s desulfatačním režimem, pokud u nich nejde vypnout
Konkurence
Při výrobě powersport baterii používají ostatní výrobci válcové články. Tyto články byly původně určeny pro aplikace elektrického nářadí. Shorai používá hranolové články, které jsou vhodnější z těchto důvodů:
- Válcové články jsou vyráběny pouze v jedné velikosti. Tím je omezen tvar a velikost startovací baterie. Mohou být příliš široké nebo vysoké. LFX články jsou v pravoúhlých obalech, které lze libovolně rozložit dle velikosti požadavků pro baterii. Shorai LFX poskytují dokonalé uložení v mnoha vozidlech; v případě, že je prostor pro baterii větší, jsou v každém balení vloženy lepící pěnové podložky pro vyplnění volných prostor.
- Válcové články mohou úspěšně nastartovat vozidlo, ale nebyly původně konstruovány na vysoké proudové zatížení startovacích systémů. V důsledku toho trpí a opotřebovávají se každým startem. Naproti tomu baterie Shorai LFX jsou navrženy a vyráběny od „základu“ s důrazem na dlouhou životnost a vysoký výkon v širokém rozmezí teplot.
Shorai LFX baterie jsou celosvětově prodávány sítí 2 500 dealerů a distributorů. Jsme rádi, že můžeme nejen představit, ale i nabídnout „nejlepší a nejlehčí baterie na světě“ také českým a slovenským zákazníkům prostřednictvím výhradního dovozce - společnosti VPM tech s.r.o.
Pokud vás tato technologie zaujala, více informací se dozvíte na facebookové stránce společnosti Shorai.