Moderní lithiové baterie Shorai nově také v ČR a na Slovensku

10.06.2016 7 příspěvků

Bez baterií se dnes neobejde téměř žádný letoun či vrtulník. Na český trh nyní vstupuje výrobce, jehož baterie váží pětinu ve srovnání s klasickými elektrolytovými při zachování stejné kapacity. A nebudou se týkat pouze letectví.

Moderní lithiové baterie Shorai nově také v ČR a na Slovensku
Moderní lithiové baterie Shorai nově také v ČR a na Slovensku (Zdroj: Aeroweb.cz)
Tento článek je obchodním sdělením společnosti VPM tech s.r.o.

V současné době je ve světě baterií jasně patrný trend směrem k lithiové technologii. Technologii, která je více efektivní, šetrná k životnímu prostředí a přináší vyšší výkonnost oproti klasické, elektrolytové. Lithiové baterie vynikají vysokou energetickou hustotou - jinak řečeno, v 1 kilogramu Lithium-Iron fosfátové baterie je možné uskladnit stejné množství energie jako v 6kilogramovém elektrolytovém článku. A to je obrovský rozdíl.

Nejen proto jsou lithiové baterie dnes tolik populární v noteboocích, tabletech, mobilních telefonech. V těchto přístrojích nicméně najdeme spíše ještě Lithium-Ion baterie (lithium cobalt dioxide LiCoO2). My se dnes podíváme na technologii vývojem posunutou ještě dále směrem k méně toxické a vhodnější, a sice Lithium-Iron fosfátové (LiFePO4) technologii.


Foto Shorai

Shorai LFX baterie jsou absolutními lídry na trhu moderních Lithium-Iron fosfátových článků pro powersport aplikace. Nejedná se o žádného nováčka na trhu, uvědomíme-li si „stáří“ této technologie. Značka Shorai vznikla v roce 2010 v Sunnyvale v Kalifornii a velmi brzy převzala vedoucí postavení na celosvětovém trhu s LiFePO4 akumulátory.

Shorai LFX články LiFePO4

Shorai LFX baterie obsahují Shorai eXtreme lithium-železné hranolové články, které byly speciálně vyvinuty k účelu startovacích baterií. Tyto články jsou patentovány společností Shorai. Pro zajímavost, za zmínku určitě stojí jejich použití ve velmi extrémních hi-tech projektech na světě. Například u autonomního letadla, lodí, ponorek, nebo při vývoji elektromagnetických zbraní.

Lithium-železo fosfátové články vynikají také svými dobíjecími schopnostmi, ať již co do počtu cyklů nebo rychlosti nabití. Prakticky netrpí samovybíjením, nemají paměťový efekt - to znamená, že před nabíjením nemusí být kompletně vybity, jak to známe z jiných typů baterií. Nárazově jsou schopny dodat proud odpovídající až 10násobku své kapacity.

Továrna Shorai splňuje certifikaci ISO 9000:2008. Individuální kontrola kvality článků a jejich párování trvá šest týdnů, tedy až čtyřikrát déle, než je běžné. Tato nákladná procedura se provádí s jediným cílem - přinést zákazníkovi špičkovou kvalitu a udržet si ji i v dlouhodobém horizontu.


Foto Shorai

Startování

Lithiová baterie zvyšuje svůj vnitřní odpor při poklesu teploty pomaleji než baterie elektrolytová. Reaguje proto jinak na startování motoru za chladných podmínek. Vlivem prvního startu dochází k jejímu prohřátí a tím snížení vnitřního odporu a následnému zvýšení startovacího proudu. Olověná baterie při startu zvyšuje svůj vnitřní odpor a následně snižuje startovací proud, až nakonec už není schopna otočit motorem.

Při velmi nízké okolní teplotě se doporučuje před startem zapnout světlomet. Při teplotě 5 °C stačí zapnout na 30 sekund. To probudí baterii a pomůže při snadnějším spouštění motoru. Při teplotě -17 °C stačí zapnout světlomet na 4 až 5 minut. Výsledkem bude lepší start a delší životnost baterie.

Nabíjení 

Baterie Shorai LFX mohou být nabíjeny běžnou nabíječkou na olověné akumulátory, ale nesmí být použita nabíječka, pokud má automatický „desulfatační režim“, který nemůže být vypnut. Desulfatační režim totiž k likvidaci krystalů síranu olovnatého (PbSO4) používá vysoké napětí, které baterii Shorai trvale poškodí. Nabíječky s nabíjecím napětím do 14,8 V lze bez potíží použít. Optimálního nabíjení dosáhnete inteligentní nabíječkou Shorai BMS-01, která disponuje Battery Management Systémem pro diagnostiku a balancování článků baterie.

Připojuje se přes 5pinový konektor na čelní straně baterie. Po zapnutí provede diagnostiku jednotlivých článků a vyvážené nabíjení do jejich maximální možné kapacity. Pro nejdelší životnost je baterie vybavena udržovacím režimem, který ji udržuje v optimálních podmínkách při odstaveném motocyklu. Nabíječka obsahuje vodotěsný kabel, který může být trvale instalován v baterii a díky němu můžete dobíjet baterii bez demontáže kapotáží nebo sedadla.

Další výhody a charakteristiky baterií Shorai LFX

  • průměrně o 80 % lehčí ve srovnání s elektrolytovými
  • až 4x delší životnost 
  • o 20 % rychlejší startování
  • nesulfátují (netrpí samovolnou degradací, nejsou-li mimo sezónu používány - na rozdíl od elektrolytových nebo gelových baterií)
  • ekologicky šetrný produkt
  • extrémně bezpečné - neobsahují olovo, žíraviny, nevznikají žádné výbušné plyny při nabíjení
  • nedochází k samovybíjení, drží napětí vice jak 1 rok bez jakékoliv údržby
  • nabité z výroby na 90 % kapacity
  • menší rozměr - vejdou se do všech bateriových prostor
  • mohou být instalovány v jakékoliv poloze
  • extra rychlé nabíjení s použitím Shorai nabíječek BMS01
  • karbon - kompozitový kryt baterie zaručuje vysokou pevnost a odolnost i při náročném použití
  • vysoké CCA (startovací proudy za studena)

CCA startovací proud za studena je pro elektrolytové 12V baterie definován jako proud, který baterie dokáže dodávat při teplotě -18 °C po dobu 30 sekund s napětím alespoň 7,2 V. Jedná se o velmi zatěžkávací a spolehlivý porovnávací test akumulátorů. Shorai LFX baterie při CCA testu poskytují dokonce napětí 9 V po dobu 5 sekund při daném CCA proudu.

Ve skutečnosti je proto možné CCA uváděný u LFX Shorai baterií násobit koeficientem 1,5 za účelem dosažení relevantního srovnání s elektrolytovou baterií. Proto například Shorai LFX18 s CCA 270 A poskytuje stejný startovací výkon jako elektrolytová baterie s CCA 405 A.


Foto Shorai

Nevýhody

  • vyšší pořizovací cena, která je nicméně vyvážena delší životností baterie a dalšími výhodami
  • slabší odolnost proti vysokému nabíjecímu napětí přesahující 14,8 V (obvyklé maximální nabíjecí napětí je do 14,4 V), proto není možné použít nabíječky s desulfatačním režimem, pokud u nich nejde vypnout

Konkurence

Při výrobě powersport baterii používají ostatní výrobci válcové články. Tyto články byly původně určeny pro aplikace elektrického nářadí. Shorai používá hranolové články, které jsou vhodnější z těchto důvodů:

  • Válcové články jsou vyráběny pouze v jedné velikosti. Tím je omezen tvar a velikost startovací baterie. Mohou být příliš široké nebo vysoké. LFX články jsou v pravoúhlých obalech, které lze libovolně rozložit dle velikosti požadavků pro baterii. Shorai LFX poskytují dokonalé uložení v mnoha vozidlech; v případě, že je prostor pro baterii větší, jsou v každém balení vloženy lepící pěnové podložky pro vyplnění volných prostor.
  • Válcové články mohou úspěšně nastartovat vozidlo, ale nebyly původně konstruovány na vysoké proudové zatížení startovacích systémů. V důsledku toho trpí a opotřebovávají se každým startem. Naproti tomu baterie Shorai LFX jsou navrženy a vyráběny od „základu“ s důrazem na dlouhou životnost a vysoký výkon v širokém rozmezí teplot.

Shorai LFX baterie jsou celosvětově prodávány sítí 2 500 dealerů a distributorů. Jsme rádi, že můžeme nejen představit, ale i nabídnout „nejlepší a nejlehčí baterie na světě“ také českým a slovenským zákazníkům prostřednictvím výhradního dovozce - společnosti VPM tech s.r.o.

Pokud vás tato technologie zaujala, více informací se dozvíte na facebookové stránce společnosti Shorai.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

LiFePo4 - prakticka zkušenost

11.06.2016 v 16:00 jára

Podobne clanky pouzivam dlouhodobe na chate jako ostrovni system, jsou velice choulostive na prebiti a hluboke vybiti, Pravdou je že do letadla by se mi libili vzhledem k hmotnosti. Otazka je jakym vibracim a jakemu pretizeni dokazi bez nebezpečí čelit ? Předpokladam ze obsahuji ridici elektroniku jako ochranu. Moje prakticka zkušenost je že po cca 700 dennich cyklech je kapacita asi poloviční a baterky "Měknou". (přes den nabiju, v noci používám). Mam už druhou sadu, u první jsem o par desetinek přebil ... a vyhodil je. Takže jestli jste to dotáhli do letecké certifikace, moc se těším. (pro elektrikáře: chovají se spíše jako velký kondenzátor, ale když ujedete z rozsahu napětí je konec. Oproti olověným, které zvednou odpor a začnou vařit, tyhle naopak.) J.

Odpovědět

praktická zkušenost s LiFePo4

13.06.2016 v 15:56 Karel

LiFePo4 používám něco přez půl roku ve Stingu (912 ULS). S originál olověnou baterií (cca 8 Ah) jsem nebyl schopen v zimě letadlo nahodit, jedině přes náhradní zdroj. Startér měl problém přehodit motor přes kompresi. Nepomohl ani větší akumulátor (11 Ah - maximum co veslo do originál držáku). Koupil jsem LiFePo4 (cca 4,5 Ah) a letadlo konečně naskočilo bez pomocného zdroje. Od té doby jsem pomocný zdroj nemusel použít ani v mrazech. Na rozdíl od olověného akumulátoru, LiFePo4 více točí. Olověný akumulátor při opakovaných startech rychle ztrácí výkon a i přes vyšší kapacitu startér motorem sotva točí. S LiFePo4 točí pořad jako divý. LiFePo4 se mi zatím při startování vybít nepovedlo, motor naskočil napoprvé či na podruhé. S olověným jsem startoval, startoval, vybil baterku a nic. Originál olověný akumulátor měl cca 3 kg, LiFePo4 má cca 1,3 kg. Výhodou je, že se i velice rychle nabíjí (cca 1/2 hodiny). Je asi 3x dražší než olověný akumulátor. Životnost zatím nemůžu posoudit. Za mě tedy spokojenost.

Odpovědět

praktická zkušenost s LiFePO4

17.06.2016 v 9:14 Jirka

Startovací LiFePO4 baterie používám již více než 3 roky jak ve svém autě, tak v motorce a také v Eurostaru s Rotaxem 912. Koupil jsem 20Ah baterku od ThunderSky (http://goo.gl/ZCHnxX) a od té doby o ní nevím. Žádné dobíjení, motorka na jaře naskočí jak kdybych jí před 5 minutami chcípnul, to samé letadlo v mínus 10 stupních i když před tím dva měsíce neletělo. 20Ah model spolehlivě nastartuje i běžné osobní auto. Jen člověk nesmí nechat omylem rozsvícená světla přes noc, to pak baterku spolehlivě zničí a už nejde znovu dobít... :-(

Odpovědět

praxe

20.06.2016 v 23:33 Pavel

LiFePO4 mi už čtyři roky startuje 2,5litrový motor Subaru, v němž jsem předtím měnil olověnou baterku každé 2roky. Dosud ji používám zcela bez údržby a bez problémů.

Odpovědět

To Karel

21.06.2016 v 10:38 Luboš

Karle, můžeš prosím napsat od koho jsi baterii koupil, rád bych ji ve Stingu též vyměnil, mám stejnou zkušenost, v zimě po každém letu vyndám baterii, doma nabiji, vrátím do éra, jinak nemá smysl vůbec pokoušet éro nastartovat:-(

Odpovědět

To Luboš

21.06.2016 v 12:12 Karel

Mám tuhle baterii: http://www.abmoto.cz/cz/e-shop/1198073/c72591-baterie-bc-lifepo4-lithium-iron-phosphate/bc-baterie-bctz14s-fp-s-lifepo4-lithium-iron-phosphate-spannahrazuje-ytz12s-ytz14s-ytx14h-bs-kmx14-bs-ytx14-bs-hvt-8-span.html prodejce ABMOTO Typ BC BCTZ14S-FP-S

Odpovědět

Štartovací akumulátor

21.10.2021 v 10:03 Peter

Dobrý deň.

Zháňam lítiovz štartovací akumulátor, ktorý by  nahradil olovený akumulátor 12V, 100Ah.

Akumulátor by mal mať BMS a ochranu proti vybitiu.

Ďakujem.

Odpovědět

Přidat komentář