Podtitul letošního již 26. ročníku Aviatické pouti zní Hvězdy na nebi, jímž organizátoři kromě legendárních letadel odkazují na hvězdicové motory, které mnohé z nich poháněly. Aviatická pouť se již příští víkend tradičně ohlédne za bohatou minulostí leteckého odvětví, nabídne však i nejmodernější stroje či atraktivní akrobatická vystoupení.
V duchu druhé světové války
V letošním roce si připomeneme 75 let od zahájení operace Barbarossa, při níž Německo v roce 1941 napadlo Sovětský svaz a v prosinci téhož roku Japonsko provedlo útok na námořní přístav Pearl Harbor, čímž získal válečný konflikt světový rozměr.
Druhou ze zmíněných událostí připomene americký průzkumný létající člun PBY-5A Catalina poháněný dvojicí hvězdicových motorů, z nichž každý má výkon 1 200 koňských sil. Tento letoun s rozpětím téměř 32 metrů se předvede v letové ukázce připomínající boje v Tichomoří.
Americký obojživeln letoun PBY 5A-Catalina / Foto Aviatická pouť
Po jeho bok se postaví další americký letoun, a sice „palubní torpédový bombardér Grumman Avenger, který diváky zaujme nejen svou mohutností, ale i sklopným křídlem nutným pro skladnější hangárovaní na letadlových lodích,“ doplňuje Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické poutě.
Naproti tomu na východní frontě na evropském kontinentu postupujícím sovětským vojskům poskytly cennou vzdušnou podporu stíhací letouny, zejména ty konstruktéra A. S. Jakovleva. „Jedním z nejúspěšnějších a mezi piloty nejoblíbenějších se stal typ Jak-3 a právě dva stroje tohoto typu se představí i na letošní Aviatické pouti,“ uvádí pan Rudzinskyj.
Osvědčený Jak-3 zavítá na Aviatickou pouť / Foto Wikipedia.org
Na západní frontě britskému královskému letectvu věrně sloužil letoun Douglas C-47 Skytrain, vojenská verze legendárního letounu DC-3, známá jako Dakota, který však kromě válečného ovlivnil i civilní letectví. „Opravdový zlom v letecké dopravě přišel až s příchodem amerického celokovového dvoumotorového typu Douglas DC-3,“ dodávají pořadatelé a lákají všechny návštěvníky na švýcarskou décétrojku z roku 1940.
Hvězdy historie i současnosti
S blížícím se koncem války doufalo německé velení v příchod "zázračné zbraně", která by změnila rozložení sil na bojišti. Jednou z těchto zbraní měl být proudový bojový letoun Messerschmitt Me 262 Schwalbe. „Jsme velice rádi, že se nám podařilo zajistit vystoupení tohoto unikátního typu,“ oznámili organizátoři před časem. „Ten provozuje nadace Messerschmitt Stiftung z Německa a divákům na pardubickém letišti se představí ve velkoprostorové scéně z období konce druhé světové války,“ dodávají.
První operačně nasazené proudové letouny, Messerschmitt 262 Schwalbe / Foto Aviatická pouť
Kam se od té doby posunuly možnosti bojových letounů, budete moci posoudit záhy, svou účast tradičně přislíbila i Armáda ČR, která na akci přiveze letouny JAS 39 Gripen.
Další příležitostí, kdy si historie podá ruku se současností, bude setkání dvou unikátů s názvem Electra na pardubickém letišti. Baťův Lockheed Electra ze 30. let bude o pozornost soupeřit s moderním elektroletem D-14 Electra. Jakmile mu dopraví dostatečný počet baterií, plánuje konstruktér Martin Štěpánek se svým dvoumístným elektricky poháněným větroněm provést 100kilometrový přelet po trase Jana Kašpara z Pardubic do Prahy.
Elektricky poháněný letoun D-14 Electra / Foto Aviatická pouť
Akrobacie
K leteckému festivalu patří neodmyslitelně letecká akrobacie. Před dvěma lety měli návštěvníci poprvé v historii možnost na pouti spatřit akrobatické vystoupení vrtulníku. Letos se za řízení stroje Bölkow Bö105CB posadí rakouský pilot Siegfried Schwarz a nabídne všem návštěvníkům podobný zážitek. „Civilní vrtulníky s povolenou akrobacií jsou na světě pouze tři a všechny jsou v barvách Red Bullu,“ podtrhuje pan Rudzinskyj unikátnost letošní návštěvy.
Netradiční akrobacii vrtulníku předvede Bölkow Bö105CB / Foto Flickr.com
Nezbyl na vás slot? Řešením je Chrudim
Jako každoročně navštíví řada z vás Aviatickou pouť vlastním letadlem. Ačkoliv jsou pardubické příletové sloty již beznadějně plné, připravili organizátoři pro letošek zajímavou novinku - možnost příletu na letiště Chrudim (LKCR). Zde můžete za 100 korun nechat letadlo stát po celý den. Na nádraží Chrudim, odkud jezdí až na pardubické letiště vlakové spoje, se dostanete pěšky nebo taxíkem. Přílet do ATZ Chrudim (122,800) je vhodné provést z jihu pod spodní hranicí TMA Pardubice. Pokud byste přesto byli z jakéhokoliv důvodu na spojení s Pardubicemi, v každém případě ohlaste svůj úmysl přistát na letišti LKCR.
Pravidla pro přílety do Pardubic (LKPD) doznaly oproti předešlým letům menších změn. Přilétávající letadla uvedená na seznamu letadel návštěvníků se ohlásí na stanoviště Pardubice Approach (127,650) před publikovanými vstupními body, kde jim budou předány informace pro přílet a případný čas vyčkávání. Při vstupu do MCTR předá Approach letadlo na frekvenci Pardubice Tower (120,150) a po navázání spojení bude posádka pokračovat v zařazení do letištního okruhu pro přistání.
V areálu letiště bude zřízena stojánka pro letadla návštěvníků, kam je bude zavádět Follow me vůz. Velitelé letadel obdrží visačku pro volný přístup ke svému letadlu a neplatí vstupné. Cestující zaplatí normální vstupné pořadatelské službě přímo na stojánce.
AIP Pardubice (LKPD) |
Textová část 1 Textová část 2 Letištní mapa Mapa pro stání, pojíždění Mapa příletů a odletů za VFR |
Pilotům letadel uvedených v seznamu letadel návštěvníků bude umožněn přílet a odlet bez letového plánu, vyjma případů letu ze zahraničí, za dodržení všech ustanovení uvedených v AIPu. Letadlům neuvedeným v seznamu letadel návštěvníků nebude umožněno využít ke vzletům a přistáním letiště Pardubice vyjma případů nouze. Letadla návštěvníků nejsou ve dnech 28. a 29. května 2016 zatížena přistávacími a parkovacími poplatky.
Přílety a odlety jsou zakázány v době trvání hlavního programu, tj. 28. a 29. května 2016 od 11 do 17:30 hodin SELČ.
Odlétávajícím letadlům bude po oba dny vyhrazen čas od 17:30 do 20:30 hodin SELČ.
Návštěvníky přepraví i vrtulník
Pokud se vám nepodařilo zarezervovat včas časový slot potřebný k příletu vlastním letadlem, anebo prostě nelétáte, bude stejně jako v minulých letech nejlepším způsobem dopravy vlak. Po příjezdu do Pardubic (hlavní nádraží) můžete pokračovat posilovými kyvadlovými spoji nebo oblíbeným historickým motoráčkem (odjezdy v 9:29, 10:11, 11:05, 11:58, 13:03) do zastávky Pardubice závodiště, a to i zdarma, pokud máte platnou vstupenku na Aviatickou pouť (lze zakoupit v předprodeji nebo v průběhu akce od prodejců ve stanici Pardubice závodiště). Cesta opačným směrem bude probíhat obdobně. S Českými dráhami navíc můžete čerpat i další nabízené slevy.
Také autobusem se do Pardubic dostanete ze všech koutů země. Po příjezdu na autobusové nádraží se přesuňte na hlavní nádraží (asi 5 minut chůze) a pokračujte pravidelným či zvláštním vlakem do zastávky Pardubice závodiště. Zde si přestupte na "letištní expres", který vás zaveze až do areálu konání Aviatické pouti, Nebo využijte kyvadlové dopravy zavedené městem Pardubice.
Tahákem ročníku 2016 může být vrtulníková přeprava z města na letiště. Vrtulníky společnosti Heli Czech budou odlétat od obchodního domu Uni Hobby a letenky na tento 12minutový let (čas tam i zpět) si můžete kupovat až do 27. května do 18 hodin, a to v e-shopu na stránkách přepravce.
Vstupné na Aviatickou pouť 2016 |
Dospělí: 260 Kč v předprodeji Zdarma mají vstup lidé s příjmením Kašpar, děti do 6 let a držitelé průkazu ZTP |
Pokud absolutně nezbytně nemusíte, nejezděte do Pardubic během Aviatické pouti autem. Jestliže nemáte jinou možnost, důrazně doporučujeme, abyste přijeli s dostatečným předstihem, včas zaparkovali a vyhnuli se zácpám na silnicích. Policie, organizátoři a informační značení budou zajišťovat navádění aut k vyhrazeným parkovacím prostorům. Odtud je to na letiště 10-15 minut normální chůzí. Pokud se vám podaří zaparkovat na části silnice č. 37 podél závodiště, dočasně uzavřené pro parkování návštěvníků Aviatické pouti, můžete si přímo zde od prodejců zakoupit vstupenku. S platnou vstupenkou se totiž můžete svézt opět letištním expresem z přilehlé vlakové stanice Pardubice závodiště až na letiště.