Poslední dekády platí, že je letiště v Ruzyni aeroportem výhradně pro velká letadla a bizjety prominentů. Výcvik GA zde probíhá spíše sporadicky, navíc žádný bázovaný. To se ovšem mění.
Nedávno jsem se stal vcelku náhodným svědkem hovoru dvou zasloužilých letců, kteří při pohledu na oblohu nad letňanským letištěm pozorovali místní provoz, který sem tam obohatil v dáli krásně nasvícený přílet na dráhu 24 v Ruzyni. „… No jo, ale to když se piloti učili létat v Ruzyni, to se snad létalo ještě na Emila…“ Tahle věta mě trochu rozrušila. Jednak proto, že v ATPL teorii sice byly kdejaké speciality, ale o Emilovi ani slovo. Hlavně ale proto, že jsem v tu chvíli už měl informace, které by oba pány asi překvapily. Totiž že se z Ruzyně bude létat výcvik zase!
Pravda, výcvik bylo možné z Ruzyně absolvovat i poté, co jsme upustili od udávání výšky před přistáním v QFE (po vzoru české hláskovací abecedy zvaného Q-F-Emil, jak jsem si doplnil vzdělání…). V Ruzyni však nesídlí žádná škola, která by letový výcvik kategorie všeobecného letectví v posledních letech nabízela. Důvody jsou pro to především ekonomické a také provozní, protože Ruzyně pochopitelně není nejvhodnějším prostředím na seznamování se s leteckou frazeologií a základní pilotáží.
„Studenti létající výcvik IR z malých VFR letišť mají poměrně malou zkušenost s provozem na velkých letištích. My bychom byli rádi, aby naši absolventi neměli problém s vyžádáním odletového povolení a pohybem na velkém mezinárodním letišti. Zároveň aby měli povědomí o letištních slotech, postupech CDM a podobně. Tato zkušenost se našim studentům bohatě vyplatí kdykoliv později, kdy budou řešit o jednu z tisíce nových věcí méně,“ vysvětluje mi Tomáš Sýkora, který v CATC vede jednopilotní výcviky.
Právě v intenzivním pohybu v prostředí největšího a nejrušnějšího letiště u nás lze spatřovat výhodu takového výcviku. Kromě toho, že dráhový systém v Ruzyni je funkční za všech letových podmínek a dráhy se udržují provozuschopné i v zimních měsících, odpadá pilotovi nutnost čekat na počasí, které by podmínky pro let za viditelnosti alespoň připomínalo, a umožnilo tak odstartovat z menšího travnatého aerodromu s přechodem na IFR „as soon as possible“. Možnost létání za reálných IMC podmínek pochopitelně platí i pro přílet.
Čistokrevné IFR prostředí LKPR se tak pozitivně promítá i do ceny odlétaných hodin. „Jako IFR odstartujete, jako IFR poletíte, jako IFR přistanete. Při létání z VFR letišť se studentům do IR výcviku nezapočítá VFR část, tedy například přelet na řízené letiště. To jsou náklady navíc, se kterými počítá málokdo. Často se však pohybují ve stovkách korun za každý let,“ připomíná pan Sýkora. „Nicméně i kombinované lety VFR/IFR či IFR/VFR jsou nutnou znalostí přístrojového pilota a své žáky o ně samozřejmě neochudíme.“
30 hodin simulátor ATR, 20 hodin Cessna s Garminem 1000
Jak tedy bude IR výcvik z Ruzyně probíhat? Už před jeho započetím by měl pilot kromě průkazu soukromého pilota PPL(A) být držitelem noční doložky. Předpokládá se také minimální nálet 50 hodin ve funkci velitele na traťových letech. Před zahájením praktického výcviku by měl mít pilot hotové zkoušky z teorie IR, eventuálně ATPL.
„I přesto, že předpis teoreticky umožňuje zahájit výcvik IR i bez splnění podmínek pro vydání IR kvalifikace, nemáme s tím dobré zkušenosti. Studenti to dělají ve víře, že tím výcvik urychlí. Často však na místo toho dochází ke komplikacím a jeho prodlužovaní. Ne každou teoretickou zkoušku se podaří udělat na první pokus a bez teoretických zkoušek nemůžete požádat o zkoušku praktickou,“ komentuje pan Sýkora vstupní předpoklady.
Nezbytností je ovšem osvědčení o zdravotní způsobilosti. Pro zahájení výcviku přístrojového létání je zapotřebí alespoň medical 2. třídy s audiometrickým vyšetřením, vrchovatě dostačující je pak zdravotní způsobilost 1. třídy.
Předpokladem pro zahájení výcviku je také zkouška z angličtiny IFR složená na Úřadě pro civilní letectví. Tento výcvik je ale stejně jako teorii IR/ATPL možné absolvovat přímo v CATC před započetím praktického výcviku.
Výcvik samotný potom sestává z kombinace 30 hodin letový simulátor – 20 hodin letoun. Pro pozemní praktický výcvik budou studenti přímo v sídle CATC na ruzyňském letišti využívat simulátoru ATR 42/72 a do vzduchu se budou vydávat v Cessně 172 vybavené moderní glass-kokpitovou avionikou Garmin 1000. Tak jako u všech výcviků v CATC, budou se i o budoucí IFRové piloty starat instruktoři se zkušenostmi z aerolinií.
Kvalita za přijatelnou cenu
Asi největší otázky vcelku pochopitelně vzbuzuje cenovka nového výcviku z Ruzyně. Vzhledem k nechvalně proslulé výši přistávacích a handlingových poplatků na pražském mezinárodním letišti je tak vcelku příjemné překvapení, že se bude kompletní IR výcvik u Czech Aviation Training Centre pohybovat v mezích srovnatelných s konkurencí na jiných mezinárodních letištích v ČR, mnohdy dokonce i s výcviky na travnatých aerodromech.
„V průběhu výcviku očekáváme zhruba 7 až 8 přistání v Praze. Náklad na jedno přistání, tedy přistávací a handlingový poplatek, se pohybuje okolo 1 800 korun. Vzhledem k celkové výši jsme se rozhodli našim studentům v rámci výcviku pomoci s polovinou těchto nákladů, které za ně uhradíme. Ze všech poplatků v Ruzyni tak student zaplatí pouze půlku,“ zmiňuje Tomáš Sýkora důležitou okolnost.
Co to tedy pro cenu IR výcviku znamená? „Pro pilota PPL, který má dostatečný nálet, noční doložku, angličtinu a teorii, bude cena následovná: 220 000 korun za praktický výcvik IR, k tomu cca 7 000 Kč za půlku přistávacích poplatků v Praze a cca 10 000 Kč za poplatky na dalších letištích, které nikdy nelze dopředu přesně vyčíslit. Poplatky za zkoušku z teorie, z angličtiny a za praktickou letovou zkoušku dávají dohromady také zhruba 10 000 korun. Se vším všudy tedy nejvýše 250 000 korun včetně zákonné DPH, která je v tomto případě 0 %. Pokud někdo přijde s průkazem obchodního pilota, zaplatí pochopiteně méně.“
A ještě s jednou výhodou je výcvik u CATC spojený. „Jelikož k výcviku používáme vlastní simulátorové zázemí, rozhodli jsme se každému, kdo kurz zahájí se splněnými vstupními požadavky – tedy hotovou teorií a s potřebným náletem – pronajmout v případě potřeby dodatečných hodin simulátor zdarma. Student by tak zaplatil pouze náklady na instruktora,“ uzavírá vedoucí jednopilotních výcviků v CATC.
Cenový rozpis variant IR výcviku v CATC
IR výcvik* pro držitele IR teorie / ATPL teorie s licencí PPL: 220 000 Kč
IR výcvik* pro držitele IR teorie / ATPL teorie s licencí CPL: 185260 Kč
(* zahrnuje 30 hodin na simulátoru ATR 42/72, 20 hodin C172SP G1000, 50 hodin instruktora, palivové příplatky a zákonnou DPH 0 %; CATC dále hradí 50 % přistávacích a handlingových poplatků na LKPR)
Křehká symbióza
Vyjednat rozumné podmínky pro výcvikové lety v Ruzyni nebylo podle zástupců CATC jednoduché. Od pilotů s předepsanou praxí pro zahájení výcviku IR se sice očekává, že nebudou „velkému“ provozu bránit nějakými záseky na frekvencích či nekoordinovaným pohybem, přesto však bude – alespoň zpočátku – soužití GA výcvikových letadel a jejich větších bratrů zajišťujících pravidelnou leteckou dopravu poměrně křehkou symbiózou. Čas ukáže, jak trvanlivou…
V každém případě je ale výcvik přístrojového létání z Ruzyně určitým milníkem, který po letech znovu vrací výcviky všeobecného letectví bázované na našem největším mezinárodním letišti. Věřme, že bude situace dlouhodobě přijatelná z obou stran a výcviková GA letadla budou na Ruzyní nikoliv strašáky, ale vítanými hosty.
Dnes již nostalgicky vzpomínám, jak jsme ve dvojvleku krásně doletěli na LKPR a nazpět - a nebyl to již socialismus, ale kapitalistický letecký den....
A to lano, co jsme jím zaplnili našeho vlečného Čmeláka, to bylo vítaným materiálem, na kterém jsme odtahali tisíce startů pro výcvik mladé plachtařské generace.
Prostě to šlo.... :)
Zdravím. To jestli letiště chce na svých plochách provozovat výcvik stanovuje výší poplatků,což je fajn, že to CATC vyjednalo, nebo to platí ze svého? Ale to je jejich věc. Z uvedených 8-9ti přistání soudím,že beztak půjde o návraty z "tréningových" letišt jako LKKV a LKVO,popřípadě z tréningů sestupů v zahraničí. Takže zas tak velký rozdíl to asi není,je tam jedno přistání k dobru a lze ten výcvik patrně létat na minimech, to při VFR letišti nejde. Otázka je jestli se kvůli tomu bude chtít žákovi platit za to přistání stejně jako za 20min ve vzduchu. Ono létat výcvik cíleně na LKPR by vzhledem k provozu asi bylo problematické. Zdá se mi, že ono "vyrovnání" ceny pramení z toho že máte 30h sim, 20h real. Pokud se pamatuji nemělo by to být 25h/25h?
Konkurenční cena je to možná s výcvikem v letecké škole v Západní Evropě. V českých podmínkách je možné SEP IR absolvovat cca o 50 tisíc levněji a to ještě s větším počtem hodin v letadle.
Když se tu poprvé objevila zpráva, že CATC bude dělat IFR výcviky, tak se tu objevovaly posměšky že se lítá z Bubovic. Teď se lítá z LKPR a zase je to špatně.
Cena za služby naprosto adekvátní. ATR sim, 172 s G1000, LKPR, krásná dostupnost z Prahy a pěkné zázemí. Navíc na téhle planetě nežijeme sami a právě ta konkurenční cena se zahraničím je ve spojení s Prahou velmi lákavá, což se poslední dobou potvrzuje snad ve všech leteckých školách.
Pořád jenom kafrat. Když už se doslechnete něco jako, že to není úplně špatný ale že to mohlo být lepší, máte celkem jistotu, že to už lepší být nemohlo.
.."jsme se rozhodli našim studentům v rámci výcviku pomoci s polovinou těchto nákladů, které jsou již zahrnuty v ceně výcviku. Ze všech poplatků v Ruzyni tak student zaplatí pouze půlku,"
Znamena to tedy, ze student zaplati pulku nakladu v cene vycviku dopredu a pak uz "jen pulku" na letisti? :) Nebo tomu rozumim spatne?
Ono je totiž úplně jedno, odkud se ten výcvik létá a na čem, ale kdo to učí a jaký je zájem dotyčné školy na kvalitě výsledného produktu. Ona totiž ta nejlevnější škola nemusí být ta nejlepší - možná pro toho, kdo chce získat "razítko"...
Souhlas s Ivanem. Když se podíváte na velké letecké školy, které to sekají jak Baťa cvičky a srovnáte to s nějakou menší, kde máte opravdu osobní přístup a kvalitního instruktora. Výsledný produkt je neporovnatelný. Cena bohužel měřítkem kvality není. To je spíš potřeba zaplatit marketing.
Jedna věc : výcvik IR na Garminu 1000 je relativně jednoduchý... Asi největší problém pro pilota může být udržet ručně pilotované letadlo v daném směru a výšce. Jinak to není nic složitého, je tam všechno co potřebujete včetně map, SID, STAR, APP, taxi, AD charts, VFR charts. Vše je zobrazeno v několika zvolitelných módech na obrazovce víc jak 20x vetší než celá GNSS 430 :-) Navíc ve spojení se synthetic full vision to považuji za nejbezpečnější létání vůbec v segmentu GA. Jediná vada na kráse je ta, že Cessna není odmrazovaná. Zato osobně vím, že pokud si sednu do "classic instrument" letadla, je to tak trochu návrat do "pravěku" a mám s tím potíže a ze začátku nemám rozhodně takovou jistotu. To proto, že jsem se na tom kromě PPL výcviku neučil lítat. Mnoho starších pilotů samozřejmě obhájí a nedělá jim problém lítat na "staré budíky", ale vývoj jde dopředu a návrat ke klasice už asi nehrozí. Proto považuji IR výcvik se spojením s Garmin 1000 za užitečný (sám mám na něm nalétáno 1.300 hodin) a ve spojení s LKPR, kde je nějaký provoz a kromě IR výcviku student bude muset akceptovat i okolní provoz včetně instrukcí, na rozdíl od ospalého Brna či LKKV, za maximálně přínosný. Nápad je to výtečný a věřím, že instruktoři budou špičkoví, včetně Tomáše Sýkory. A je to hlavně o studentech-pilotech a jejich aktivnímu přístupu k výcviku.
Prosím autora o vysvětlení té 0%DPH , pokud vím tak v cenících všech ostatních škol je DPH nutným zlem. Znamená to, že CATC páchá daňový únik a nebo se objevila cesta (např změnou zákona)jak se DPH vyhnout a můžeme se na toto těšit i v ostatních školách ?
Lubore, díky za otázku! Jak jsem pochopil, zákon za určitých podmínek umožňuje osvobodit od DPH některé vzdělávací kurzy vzdělávacích institucí, což se zjevně podařilo CATC domluvit i v otázce pilotního výcviku, který slouží ke "zvyšování kvalifikace". Podrobnosti ale neznám a pevně věřím, že se k nim vyjádří zástupci CATC i zde v diskusi.
Co se týče DPH tak by to skutečně potřebovalo někým od CATC vysvětlit. Protože sice deklarují cenu s 0% DPH, ale ceny jsou stejné jako s DPH s tím rozdílem, že nyní nelze DPH odečíst, pokud daný zájemce tu možnost měl. Pokud je aktuální cena IFR výcviku 220 tis kč s tím, že kvůli úspoře nákladů je větší poměr odlétaných hodin na simulátoru a pouze 20 hodin (tj typicky pouze 5-6 lekci) na letadle. Tak je poměrně logická otázka kam se podělo to DPH. Stejná analogie nyní je i u typových výcviků kde je aktuální cena celého výcvikového balíčku 670 tis kč (když tak mě někdo z CATC opravte) s výhodou 0% DPH. Ale předcházející cena byla velmi podobná s možností odpočtu DPH. Tedy mi to selským rozumem vychází tak, že CATC zdražila o DPH které nyní představuje dodatečný zisk. Což z obchodního hlediska OK, cena je vždy v pořádku pokud jí zákazníci akceptují, ale pak bych o výhodě 0% DPH spíše taktně pomlčel a neprodával to jako výhodu. Navíc pokud by cena za IFR výcvik 220 tis byla teoreticky stále bez DPH tedy cca 260 tis s DPH plus poplatky, tak to by se ten simulátor musel lítat na full motion B737 aby ta cena byla obhajitelná. Žil jsem v přesvědčení že 220 tis je normální cena za IFR výcvik včetně DPH bez poplatků, a to bylo v našem případě 25/25 ATR+C172 G1000.
Dobrý den,
dovolte mi uvést na pravou míru situaci s DPH. Nejprve bych rád všechny ujistil, že CATC rozhodně nepáchá žádný daňový únik, nýbrž v tomto případě pouze využívá prostředků daných §57 zákona o DPH. Tento výklad umožňuje za určitých podmínek osvobodit od DPH (na výstupu) takové služby, které mají charakter rekvalifikace nebo zvyšování kvalifikace.
Dobrý den, nepředpokládám, že je to uvedení tak zcela na pravou míru. Aktuální stav cenové politiky CATC a 0% DPH je totiž takový, že ceny jsou stejné (i mírně výšší dle druhu výcviku) jako bylo původně s DPH, s tím rozdílem, že nyní nelze na tuto částku DPH odečíst. Tady vyjádření CATC je dost závádějící a uvádí zájemce v omyl, že ušetří.
Všichni tu řeší DPH :-) Mě spíš zajímá finální cena, co všechno výcvik v té ceně obsahuje, jak dobří jsou instruktoři a jak kvalitní je výcvik a samozřejmě cena za to všechno. Co mi poskytnou, naučí, na čem se to naučím a jak atd. Buď na to mám a zaplatím si to, nebo na to nemám. Jisté je, že student s možností si odpočítat DPH se o daň bude zajímat. Pokud proděláte špatný výcvik, získáte špatné návyky tak vám odpočet může být k ničemu, jednoho dne v mlze. Létání a kvalita holt něco stojí
Já mohu potvrdit to o čem diskutujete. Absolvoval jsem u CATC nedávno výcvik. Cena je skutečně osvobozena od daně dle příslušného zákona, ale zároveň se i změnil ceník a konečná cena je ještě o trochu vyšší, jak předtím s daní. Takže pro nás to nic neznamená.