RBAR: Ve větrném představení exceloval Hall, Šonka těsně pod stupni

06.09.2015 5 příspěvků

RBAR: Ve větrném představení exceloval Hall, Šonka těsně pod stupni
RBAR: Ve větrném představení exceloval Hall, Šonka těsně pod stupni (Zdroj: Aeroweb.cz)

Za podstatně lepšího počasí, než které dominovalo sobotě, se ve Spielbergu odehrál šestý závod sezóny Red Bull Air Race 2015. V dějišti loňského finále se letos o titulu ještě nerozhodovalo, přesto se v pravdě historického, a sice prvního vítězství v závodě dočkal Australan Matt Hall. Těsně za ním skončil Brit Paul Bonhomme před třetím Kirbym Chamblissem u USA. Český pilot Martin Šonka se na stupně vítězů těsně nevešel a skončil čtvrtý.

Archovo selhání a šok pro domácí fanoušky

Nízké mraky, které nedovolily žádnému z pilotů vzlétnout ke včerejší plánované kvalifikaci, odfouknul z formulového závodiště Red Bull Ring poměrně silný nárazový vítr, který připravil pilotům i fanouškům nejedno překvapení. Absence kvalifikačních časů a nutnost sestavit dvojice pro úvodní kolo duelů na základě průběžného pořadí mistrovství navíc slibovala hned několik zajímavých duelů.

Jako první se mezi pylony jedné z nejtechničtějších tratí vydal Američan Michael Goulian, který nepředvedl špatný výkon, ale za nedostatečný kouřový efekt byl „oceněn“ jednosekundovou penalizací. Soupeřem mu byl trochu se trápící mistr světa Nigel Lamb. Britský pilot se chtěl ve Spielbergu rozpomenout na rok 2014, kdy zde slavil celkový triumf, avšak jeho cesta tratí skončila velmi záhy – klasifikací DNF a překročením náletové rychlosti o 2,33 uzlu.

Trochu vystrašen předchozí trpkou zkušeností svého podobně zkušeného kolegy zamířil mezi startovní pylony výrazně pomaleji než bylo záhodno Maďar Péter Besenyei. Téměř bezchybným letem zaznamenal na konečné poměry skvělý čas 57,939 sekund. Jeho soupeř Martin Šonka na to však dokázal najít recept a agresivnějším letem předčil maďarského soupeře o dvě desetiny. Sílící vítr dal o sobě poprvé výrazněji vědět ve třetím duelu, když se v závodních branách s viditelnými výchylkami směrovky pohyboval Francouz Nicolas Ivanoff. Jeho kanadský soupeř Pete McLeod však zvolil taktiku „držet se při zemi“, která na rozdíl od jiných sportů v airracingu může vést k úspěchu. Mladý závodník časem 57,027 sekund zaznamenal vůbec nejrychlejší čas prvního kola a prošel dál.


Foto Red Bull Air Race

Velké věci se začaly dít ve čtvrtém souboji. Texasan Chambliss se statečně pral s turbulentním prostředím, na lepší čas než 58,876 to však nestačilo. Domácích několik tisíc hlasů tak začalo mohutně provolávat jméno svého hrdiny, který již mířil ke startovní bráně. Hannes Arch však všechny posadil nečekaně brzy, když – jak později sám přiznal – podcenil sílu bočního větru a svůj let ukončil bezpečnostním climb-outem po protnutí první brány, přesněji řečeno jejího pravého pylonu. Z postupu se tak radoval Chambliss a Arch po trablích z minulého podniku v Ascotu vyloudil dalších pár slz na tvářích svých podporovatelů. Jošihide Muroja vzápětí letěl viditelně o něco opatrněji, přesto chyboval, když v bráně číslo 5 nestačil srovnat křídla do povolených mezí, za což přičítal dvě vteřiny. Jeho soupeř Matthias Dolderer sice letovým časem na Japonce ztrácel, vyvaroval se však penalizací a postoupil mezi nejlepších osm.

Poslední dva duely proti sobě svedly nováčky v ročníku a proti nim dva nejlepší piloty z celkového pořadí. Juan Velarde se chtěl konečně odrazit k bodovaným výsledkům, avšak jeho snahu překazil střet s pylonem a další dvě chyby při průletech bran, což nakonec vyústilo ve „fatální“ sedmisekundovou penalizaci. Matt Hall tak postoupil i přesto, že i on zaznamenal střet s pylonem a přičítal tři sekundy navíc. Francoise Le Vot měl před sebou těžký úkol porazit lídra pořadí Paula Bonhommea. I Francouz však chyboval a jako třetí pilot v řadě trefil pylon, v důsledku čehož se dostal mimo povolené území a byl následně diskvalifikován. Jeho britský soupeř tak postoupil dál i přesto, že v jedné bráně nesrovnal dostatečně křídla a také svůj čas pohoršil o dvě penalizační vteřiny. Jako šťastný poražený nakonec proklouzl mezi osmičku postupujících Šonkův soupeř Besenyei.

Čtvrté finále pro Šonku a premiérový triumf pro Halla

Druhé kolo zahajoval opět Goulian a přesto, že zaletěl čistě a bez viditelných chyb, časem nepokořil hranici jedné minuty a dal českému reprezentantovi dobrou šanci na postup do dalšího letošního finále. To se Šonkovi časem 58,698 podařilo poměrně hladce. Druhý duel znamenal trochu nečekaný konec Petea McLeoda, nejrychlejšího z předchozího kola. Přestože pěkným letem výrazně nezaostal za očekáváním, jeho soupeř Chambliss znovu přidal a v cíli byl o půl vteřiny dříve než kanadský letec.

Cestu Matta Halla do finále výrazně usnadnil Matthias Dolderer, který si jako jediný v druhém kole připsal penalizaci za nerovný průlet bránou, a Paula Bonhommea poslal mezi finalisty trochu nešťastným způsobem Besenyei, jehož rozhodčí diskvalifikovali za překročení horizontální linie, chránící diváky na jižní části trati.

Souboje o stupně vítězů tak rozehrál český pilot, bohužel však svým časem zaostal za výkonem jak z druhého, tak prvního kola a musel spoléhat na výraznější pochybení svých soupeřů. Chambliss sice na všech třech měřených mezičasech nepatrně ztrácel, před finišem však zarazil plynovou páku ještě o něco víc dopředu a po pěti letech si vybojoval znovu pódiové umístění. O konečném pořadí na stupních mohly rozhodnout už jen poslední dva lety. Matt Hall zaznamenal ve finále vůbec nejlepší výkon dne a musel doufat, že to bude stačit. Zpočátku Bonhommeova letu sice vše nasvědčovalo, že těsně zvítězí Brit, závěrečný údaj chronometru však ukázal o 0,057 tisícin horší čas a Australan se mohl radovat z první výhry ve svém čtyřletém působení v Red Bull Air Race.


Foto Red Bull Air Race

Na celkovém prvním místě se sice nadále drží Paul Bonhomme s pro něj příznačnými 55 body, na směrovku mu však pomalu dýchá právě Hall s 50 body. Hannes Arch po nepovedeném domácím představení zůstal třetí s 30 body a jeho šance na letošní titul už jsou tak jen velmi teoretické. Martin Šonka je celkově stále čtvrtý s 23 body a pětibodovým náskokem na pátého McLeoda.

Celý seriál se nyní přesune k závěrečným dvěma podnikům v zámoří. Za tři neděle bude hostit sedmý závod mistrovství texaský Fort Worth. Bodový stav a dosavadní průběh sezóny však naznačuje, že nového mistra světa pravděpodobně poznáme až v půlce října, v závodě v Las Vegas.

Kopfstein opět úspěšný mezi vyzyvateli

Společně se závodem Master Class se tradičně odehrál také závod nižšího výkonostního poháru. Vítězství v Challenger Cupu se dočkal Francouz Mikael Brageot před českým zástupcem Petrem Kopfsteinem a Švédem Danielem Ryfou. Druzí dva jmenovaní se tak dělí o první příčku v celkovém pořadí a oba mají již jistou účast v závěrečném finále, v němž se rozhodne o celkovém triumfu a v němž bude právě Kopfstein svou pozici obhajovat.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Spielberg 2015

06.09.2015 v 23:54 stegy

Největší zážitek je když celý okruh má nad hlavami vlajky "GO HANES" a on to napálí hned do prvního pylonu. To pak nevíte jestli se smát nebo dělat nešťastného rakušana;)

Odpovědět

pocasie

07.09.2015 v 10:06 igi

paradny zazitok... by to bol, keby som prisiel v nedelu, a nie v sobotu :(

Odpovědět

Challenger Class

07.09.2015 v 11:18 Mark

Jak je to vlastně s piloty v Challenger třídě? Mají šanci vyhoupnout se do Master třídy? Jsou pro to nějaká pravidla, nebo se to rozhoduje odděleně?

Odpovědět

RE: Challenger Class

07.09.2015 v 11:43 Adam Zuska

No, pořadatel sice při zavádění této výkonnostní třídy prohlašoval, že vítěz Challenger Cupu "dostane šanci" zabojovat o neomezenou superlicenci a tím pádem i závodit v Master Class, ale jak známo, za vším hledej peníze. A tak loni "dostali šanci" Le Vot a Velarde, přestože Challenger Cup nevyhráli. Přeci jenom, Red Bull Air Race je v tomhle ohledu stále více komerční než sportovní akce. A kromě předvádění dobrých výkonů musí piloti také ochotně upustit cosi ze svého prasátka...

Odpovědět

Challenger class

07.09.2015 v 15:47 stegy

Je to tak bohužel. Minulý rok vyhrál Challenger Cup Petr Kopfstein ale do Master Class postoupili Le Vot a Velarde kteří jako jediní nemají tento rok ani bod. Asi by se měli vrátit zpět ke svým starým strojům. Le Vot k Mirage 2000 a Velarde k A330/340.

Odpovědět

Přidat komentář