Bonhomme znovu po roce ovládl Ascot, Šonka bere dva body

16.08.2015

Bonhomme znovu po roce ovládl Ascot, Šonka bere dva body
Bonhomme znovu po roce ovládl Ascot, Šonka bere dva body (Zdroj: Aeroweb.cz)

Za příjemných 18 °C a polojasného nebe odstartovala na anglickém závodišti v Ascotu druhá závodní polovina letošního ročníku mistrovství světa Red Bull Air Race. S technickou tratí na slavném dostihovém závodišti si nejlépe poradil stejně jako loni domácí Paul Bonhomme. Martin Šonka tentokrát do finále neprošel a připsal si dva body za 7. místo.

"Je to pro nás zklamání. Měli jsme na to dostat se znovu do finálové čtyřky, ale bohužel se nám pro souboj s Nicolasem Ivanoffem nepodařilo ideálně nastavit letadlo. Přišli jsme o výkon a letěli strašně pomalu. Je to velká škoda, protože jsme tady byli velmi rychlí. Teď musíme pečlivě vyhodnotit všechna data a zjistit, kde se stala chyba,” přemítal po závodě smutný český pilot. "Víme, kde jsme mohli a měli být. Bohužel se tentokrát nepodařilo ve správný moment vyladit všechny detaily. To nás stojí lepší umístění a pravděpodobně i hodně bodů," dodal s nadějnější vyhlídkou na další závod v Rakousku.

Archovo zmrtvýchvstání

Jako první protrhl pomyslnou startovní pásku závodní trati Matthias Dolderer. Německý pilot sice zaletěl čistě a na rozdíl od včerejší kvalifikace bez penalizací, jeho japonský sok Jošihide Muroja byl však ještě o něco rychlejší a stal se prvním postupujícím do druhého kola. Druhý duel byl až nečekaně jasnou záležitostí ve prospěch Pétere Besenyeie. Jeho soupeř Francois Le Vot nabral sekundovou penalizaci za nedostatečnou kouřovou stopu a ke konci letu navíc další dvě sekundy za nerovný průlet bránou. Až příliš široké nálety do bran stály lepší čas prvního letce z třetího duelu, Michaela Gouliana. Jeho soupeř Nicolas Ivanoff sice na prvním mezičase ztrácel, pak už se ale dostal do zelených čísel a cílovou bránu protnul o více než sekundu dříve.


Foto Red Bull Air Race

Čtvrtý duel proti sobě svedl Španěla Juana Velardeho a Martina Šonku. Rodák z Madridu sice zaletěl poměrně čistě, jeho čas těsně přes 1 minutu a 9 vteřin však dával bývalému českému armádnímu pilotovi dobré šance. Ten je také využil a pohodlně postoupil mezi nejlepších osm. Nečekaně napínavý souboj prvního kola se odehrál mezi Kirbym Chamblissem a domácím Nigelem Lambem. Úřadující mistr světa se na trať vydal jako první, ale za branou č. 5 si připsal dvousekundovou penalizaci za příliš vysoký průlet mezi pylony a za celkový čas 1:10,047 byl na sebe viditelně naštvaný. Zkušenému Texasanovi tak stačilo zaletět čistě a na jistotu. Američan však udělal tutéž chybu, jen na bráně č. 11, a jeho cílový čas 1:10,590 tak vykouzlil úsměv na rtech v tu chvíli již poměrně skleslých britských fandů.

Vyvrcholením prvního kola byly dva poslední duely mezi zvučnými jmény. Nejprve se na trať vydal kanadský talent Pete McLeod, který se však v posledních závodech jakoby trochu hledal. Nejinak tomu bylo i v Ascotu, když si podobně jako ve včerejší kvalifikaci vysloužil vůbec jediný pylon hit za celé první kolo a k tomu i nepříjemné tři sekundy k celkovému času navíc. Pro Matta Halla to bylo až příliš snadné sousto; Australan proletěl cílem o více než čtyři vteřiny dříve. Absolutní noční můru prožil ve včerejší kvalifikaci Hannes Arch. Ten se ovšem rozhodl nyní pořádně prásknout bičem a svých 300 koní dotlačil agresivním stylem do cíle v nejrychlejším čase úvodního kola. Domácí miláček Paul Bonhomme jistě nečekal snadný boj, avšak tohle byla možná až nečekaná výzva. Ackoliv na ni v tu chvíli nenašel odpověď, druhým nejrychlejším časem přesto zaujal jediné postupové místo šťastného poraženého a bylo jasné, že si duel s Archem zopakuje ještě jednou.

Archova druhá smrt

Druhé kolo duelů načal Japonec Muroja a dosavadním druhým nejlepším časem dne ukázal, že mu trať v Ascotu nedělá větší problémy. Jeho soupeř Péter Besenyei se sice také o bezmála půl druhé vteřiny zlepšil oproti prvnímu kolu, na Murojův rychlý čas ale nakonec nestačil. Také Nicolas Ivanoff v druhém souboji druhého kola ukázal čistý let bez penalizací, čas 1:08,088 přesto dával českému pilotovi slušné šance na třetí finálovou účast v řadě. Český akrobat však bohužel nenašel správný recept jako v předchozích fázích závodu a časem 1:10,114 zaostal nejen za svým soupeřem, ale především za svým očekáváním.

Třetí knock-out byl soubojem dvou závodních speciálů MXS-R. A Nigel Lamb v něm konečně ukázal výkon mistra světa. Nejenže časem 1:06,993 zaútočil na nejlepší, ale o více než tři vteřiny vylepšil svůj letošní nejlepší čas z Ascotu. Matt Hall však vzápětí nenechal nikoho na pochybách a precizním letem navyšoval své zelené mezičasy až na cílový čas 1:06,531. Jedna britská vlajka tak definitivně klesla.


Foto Red Bull Air Race

O tu druhou se měl svést souboj na konec druhého kola. Zatímco v prvním duelu Bonhomme-Arch to byl Arch, který udával tempo, v druhém ostře sledovaném kole byl jako první na řadě Brit. Bonhomme předvedl čistý bezchybný let a čas 1:06,542 dával předzvěst dalšímu těsnému souboji. Stalo se však nečekané. Hannes Arch, podobně jako v sobotu před druhým kvalifikačním letem, nedokázal nastartovat svůj závodní speciál a i přes pomoc techniků z ostatních týmů se musel po několika pokusech spokojit s výsledkem DNS, tedy neodstartoval. Britští fandové tak dál živili naději na vítězství domácího závodníka.

Finálové penalizace

Finálové závody s chronometrem zahájil opět Muroja a od začátku dával najevo, že pod nebem, které se mezitím pomalu zatáhlo, touží po vítězství. Silná motivace ve spojení s drobnou chybičkou však vyústila v dvousekundovou penalizaci za nerovný průlet závodní brány. Vědom si této šance na pódiové umístěný, vyrazil do vzduchu Nicolas Ivanoff. Ani on se však nevyvaroval chyb a také si připsal dvě sekundy navíc. Pomalejší čas ho navíc řadil až za Japonce.

Přeháňka penalizačních vteřin jakoby v tu chvíli postihla ascotské závodiště. Třetí v pořadí Matt Hall letěl do posledních chvil znovu perfektně, i on si však v jedné bráně vysloužil dvě sekundy navíc a byť se časem zařadil na první místo, Paul Bonhomme měl obrovskou příležitost znovu po roce v Ascotu vyhrát. A výsledkem Britova bezchybného letu bez penalizací bylo jediné – přes 20 000 tisíc fanoušků si mohlo za odměnu zazpívat God save the Queen.

V celkovém pořadí se tak Bonhomme upevnil na první příčce s 46 body před Hallem s 38 body a Archem s 30 body. Martin Šonka s 18 body těsně udržel čtvrtou příčku před nebezpečně dotírajícím Lambem.

Poslední evropskou zastávkou Red Bull Air Race 2015 bude za tři neděle podnik v rakouském Spielbergu. Poté se série přenese ke dvěma posledním závodům do Spojených států, kde letošní ročník vyvrcholí.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář