Za příjemných 18 °C a polojasného nebe odstartovala na anglickém závodišti v Ascotu druhá závodní polovina letošního ročníku mistrovství světa Red Bull Air Race. S technickou tratí na slavném dostihovém závodišti si nejlépe poradil stejně jako loni domácí Paul Bonhomme. Martin Šonka tentokrát do finále neprošel a připsal si dva body za 7. místo.
"Je to pro nás zklamání. Měli jsme na to dostat se znovu do finálové čtyřky, ale bohužel se nám pro souboj s Nicolasem Ivanoffem nepodařilo ideálně nastavit letadlo. Přišli jsme o výkon a letěli strašně pomalu. Je to velká škoda, protože jsme tady byli velmi rychlí. Teď musíme pečlivě vyhodnotit všechna data a zjistit, kde se stala chyba,” přemítal po závodě smutný český pilot. "Víme, kde jsme mohli a měli být. Bohužel se tentokrát nepodařilo ve správný moment vyladit všechny detaily. To nás stojí lepší umístění a pravděpodobně i hodně bodů," dodal s nadějnější vyhlídkou na další závod v Rakousku.
Archovo zmrtvýchvstání
Jako první protrhl pomyslnou startovní pásku závodní trati Matthias Dolderer. Německý pilot sice zaletěl čistě a na rozdíl od včerejší kvalifikace bez penalizací, jeho japonský sok Jošihide Muroja byl však ještě o něco rychlejší a stal se prvním postupujícím do druhého kola. Druhý duel byl až nečekaně jasnou záležitostí ve prospěch Pétere Besenyeie. Jeho soupeř Francois Le Vot nabral sekundovou penalizaci za nedostatečnou kouřovou stopu a ke konci letu navíc další dvě sekundy za nerovný průlet bránou. Až příliš široké nálety do bran stály lepší čas prvního letce z třetího duelu, Michaela Gouliana. Jeho soupeř Nicolas Ivanoff sice na prvním mezičase ztrácel, pak už se ale dostal do zelených čísel a cílovou bránu protnul o více než sekundu dříve.
Foto Red Bull Air Race
Čtvrtý duel proti sobě svedl Španěla Juana Velardeho a Martina Šonku. Rodák z Madridu sice zaletěl poměrně čistě, jeho čas těsně přes 1 minutu a 9 vteřin však dával bývalému českému armádnímu pilotovi dobré šance. Ten je také využil a pohodlně postoupil mezi nejlepších osm. Nečekaně napínavý souboj prvního kola se odehrál mezi Kirbym Chamblissem a domácím Nigelem Lambem. Úřadující mistr světa se na trať vydal jako první, ale za branou č. 5 si připsal dvousekundovou penalizaci za příliš vysoký průlet mezi pylony a za celkový čas 1:10,047 byl na sebe viditelně naštvaný. Zkušenému Texasanovi tak stačilo zaletět čistě a na jistotu. Američan však udělal tutéž chybu, jen na bráně č. 11, a jeho cílový čas 1:10,590 tak vykouzlil úsměv na rtech v tu chvíli již poměrně skleslých britských fandů.
Vyvrcholením prvního kola byly dva poslední duely mezi zvučnými jmény. Nejprve se na trať vydal kanadský talent Pete McLeod, který se však v posledních závodech jakoby trochu hledal. Nejinak tomu bylo i v Ascotu, když si podobně jako ve včerejší kvalifikaci vysloužil vůbec jediný pylon hit za celé první kolo a k tomu i nepříjemné tři sekundy k celkovému času navíc. Pro Matta Halla to bylo až příliš snadné sousto; Australan proletěl cílem o více než čtyři vteřiny dříve. Absolutní noční můru prožil ve včerejší kvalifikaci Hannes Arch. Ten se ovšem rozhodl nyní pořádně prásknout bičem a svých 300 koní dotlačil agresivním stylem do cíle v nejrychlejším čase úvodního kola. Domácí miláček Paul Bonhomme jistě nečekal snadný boj, avšak tohle byla možná až nečekaná výzva. Ackoliv na ni v tu chvíli nenašel odpověď, druhým nejrychlejším časem přesto zaujal jediné postupové místo šťastného poraženého a bylo jasné, že si duel s Archem zopakuje ještě jednou.
Archova druhá smrt
Druhé kolo duelů načal Japonec Muroja a dosavadním druhým nejlepším časem dne ukázal, že mu trať v Ascotu nedělá větší problémy. Jeho soupeř Péter Besenyei se sice také o bezmála půl druhé vteřiny zlepšil oproti prvnímu kolu, na Murojův rychlý čas ale nakonec nestačil. Také Nicolas Ivanoff v druhém souboji druhého kola ukázal čistý let bez penalizací, čas 1:08,088 přesto dával českému pilotovi slušné šance na třetí finálovou účast v řadě. Český akrobat však bohužel nenašel správný recept jako v předchozích fázích závodu a časem 1:10,114 zaostal nejen za svým soupeřem, ale především za svým očekáváním.
Třetí knock-out byl soubojem dvou závodních speciálů MXS-R. A Nigel Lamb v něm konečně ukázal výkon mistra světa. Nejenže časem 1:06,993 zaútočil na nejlepší, ale o více než tři vteřiny vylepšil svůj letošní nejlepší čas z Ascotu. Matt Hall však vzápětí nenechal nikoho na pochybách a precizním letem navyšoval své zelené mezičasy až na cílový čas 1:06,531. Jedna britská vlajka tak definitivně klesla.
Foto Red Bull Air Race
O tu druhou se měl svést souboj na konec druhého kola. Zatímco v prvním duelu Bonhomme-Arch to byl Arch, který udával tempo, v druhém ostře sledovaném kole byl jako první na řadě Brit. Bonhomme předvedl čistý bezchybný let a čas 1:06,542 dával předzvěst dalšímu těsnému souboji. Stalo se však nečekané. Hannes Arch, podobně jako v sobotu před druhým kvalifikačním letem, nedokázal nastartovat svůj závodní speciál a i přes pomoc techniků z ostatních týmů se musel po několika pokusech spokojit s výsledkem DNS, tedy neodstartoval. Britští fandové tak dál živili naději na vítězství domácího závodníka.
Finálové penalizace
Finálové závody s chronometrem zahájil opět Muroja a od začátku dával najevo, že pod nebem, které se mezitím pomalu zatáhlo, touží po vítězství. Silná motivace ve spojení s drobnou chybičkou však vyústila v dvousekundovou penalizaci za nerovný průlet závodní brány. Vědom si této šance na pódiové umístěný, vyrazil do vzduchu Nicolas Ivanoff. Ani on se však nevyvaroval chyb a také si připsal dvě sekundy navíc. Pomalejší čas ho navíc řadil až za Japonce.
Přeháňka penalizačních vteřin jakoby v tu chvíli postihla ascotské závodiště. Třetí v pořadí Matt Hall letěl do posledních chvil znovu perfektně, i on si však v jedné bráně vysloužil dvě sekundy navíc a byť se časem zařadil na první místo, Paul Bonhomme měl obrovskou příležitost znovu po roce v Ascotu vyhrát. A výsledkem Britova bezchybného letu bez penalizací bylo jediné – přes 20 000 tisíc fanoušků si mohlo za odměnu zazpívat God save the Queen.
V celkovém pořadí se tak Bonhomme upevnil na první příčce s 46 body před Hallem s 38 body a Archem s 30 body. Martin Šonka s 18 body těsně udržel čtvrtou příčku před nebezpečně dotírajícím Lambem.
Poslední evropskou zastávkou Red Bull Air Race 2015 bude za tři neděle podnik v rakouském Spielbergu. Poté se série přenese ke dvěma posledním závodům do Spojených států, kde letošní ročník vyvrcholí.